Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0065 Bilag 1
Offentligt
964665_0001.png
KOM (2011) 0065 - Bilag 1
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag af 15. februar 2011 til Rådets forordning om ind-
førelse af en endelig antidumpingtold og om endelig opkrævning af den
midlertidige antidumpingtold på importen af visse endeløse filamenter af
glasfibervarer med oprindelse i Folkerepublikken Kina.
Resumé
Kommissionen har pr. 16. februar 2011 udsendt forslag til Rådets for-
ordning om indførelse af endelig antidumpingtold på import af visse glas-
fiberfilamenter med oprindelse i Kina på 13,8 %. Indførelsen af antidum-
pingtolden har betydning for bl.a. den danske komposit- og vindmøllein-
dustri.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen foreslår vedtagelse af endelig antidumpingtold på import
af visse glasfiberfilamenter med oprindelse i Kina på 13,8 %. En enkelt
kinesisk eksportør er givet en individuel toldsats på 7,3 %. Forslaget skal
endeligt vedtages af Rådet på rådsmødet den 9.-10. marts 2011. Tolden er
væsentligt nedsat i forhold til den midlertidige antidumpingtold indført af
Kommissionen ved forordning nr. 812/2010 af 15. september 2010.
Af forslaget fremgår det, at tolden omfatter visse afhuggede glasfibertrå-
de, glasfiberrovings samt måtter af glasfiberfilamenter (eksklusiv måtter
af glasuld). Det oplyses, at produkterne primært anvendes i kompositin-
dustrien til produktion af glasfiberforstærket plastik. Glasfiberforstærket
plastik anvendes inden for en lang række områder, herunder til produkti-
on af biler, vindmøllevinger, byggematerialer, forbrugsvarer m.m.
Indførelsen af endelig antidumpingtold sker med hjemmel i EU's an-
tidumping-basisforordning (Rådsforordning nr. 1225/2009) og er gæl-
dende i 5 år. Kompetencen til at indføre endelige foranstaltninger ligger
hos Rådet, som træffer beslutning med simpelt flertal.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal efter EU's antidumping-basisforordning (Råds-
forordning nr. 1225/2009) ikke høres i sagen.
kom (2011) 0065 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. antidumpingtold på glasfiber med oprindelse i Kina
964665_0002.png
2/3
3.
Nærhedsprincippet
Kompetence til at indføre endelige foranstaltninger ligger jf. EU’s
an-
tidumping-basisforordning (Rådsforordning nr. 1225/2009) hos Rådet.
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.
4.
Gældende dansk ret
Indførelse af antidumpingtolden vurderes ikke at have betydning i forhold
til gældende dansk ret.
5.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i handelspolitisk specialudvalg. Der er
modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv, Dansk Industri (herunder også
Plastindustrien i Danmark) og 3F.
Dansk Erhverv har tilkendegivet, at de støtter regeringens holdning til sa-
gen.
Dansk Industri (og Plastindustrien i Danmark) har tilkendegivet, at de til-
slutter sig regeringens holdning og er uenige i indførelsen af antidumping-
tolden, men de glæder sig trods alt over, at toldsatsen er blevet mindre end
det først anlagte niveau.
3F støtter regeringens holdning og mener, at anti-dumpingtolden kan koste
danske og europæiske arbejdspladser.
6.
Andre landes holdninger
EU's 27 medlemslande vurderes at være delt i forhold til indførelse af an-
tidumpingtolden. Der forventes, på basis af drøftelserne i Rådsarbejds-
gruppen, at være flertal for Kommissionens forslag.
7.
Foreløbig dansk holdning
Regeringen er imod indførelsen af endelig antidumpingtold på visse glas-
fiberfilamenter med oprindelse i Kina. Dette er tilkendegivet over for
Kommissionen, og der er fra dansk side blevet arbejdet imod såvel mid-
lertidige som endelige foranstaltninger. Økonomi- og erhvervsministeren
har endvidere rettet skriftlig henvendelse til handelskommissæren og ud-
trykt bekymring over Kommissionens beslutning om indførelse af tolden.
Indførelse af antidumpingtolden er i modstrid med den generelle danske
handelspolitiske linje om øget frihandel.
Det er den danske vurdering, at Kommissionens undersøgelser ikke i til-
strækkeligt omfang har taget højde for de negative konsekvenser, som an-
tidumpingforanstaltningerne vil få for de europæiske brugervirksomhe-
der. Endelig vurderes det, at indførelsen af antidumpingtolden vil medfø-
re betydelige ekstraomkostninger for bl.a. den danske komposit- og
vindmølleindustri.
kom (2011) 0065 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. antidumpingtold på glasfiber med oprindelse i Kina
964665_0003.png
3/3
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Indførelse af antidumpingtolden skønnes ikke at have lovgivningsmæssi-
ge og statsfinansielle konsekvenser.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Økonomi- og Erhvervsministeriets analyser viser, at antidumpingtolden
medfører ekstraomkostninger for de europæiske brugerindustrier. I Dan-
mark vurderes især den danske komposit- og vindmølleindustri at blive
berørt af tolden.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Indførelse af antidumpingtolden skønnes ikke i sig selv at have yderligere
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er tidligere orienteret om sagen i forbindelse
med grundnotat om Kommissionens indførelse af midlertidig antidum-
ping på glasfiberfilamenter ved forordning nr. 812/2010 af 15. september
2010.