Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0071 Bilag 1
Offentligt
Modtagere:
Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
Forslag til Rådets forordning (Euratom) om regler for virksomheders,
forskningscentres og universiteters deltagelse i indirekte aktioner
under Det Europæiske Atomenergifællesskabs rammeprogam og for
formidling af forskningsresultater (2012-2013).
KOM (2011) 71 endelig – 2011/0045 (NLE) af 7. marts 2011
1.
Resumé
Bortset fra en vis forenkling er der tale om en fortsættelse af de nuværende reg-
ler. Dette gælder reglerne for deltagelse, herunder minimumsbetingelserne. Li-
geledes foreslås
bedømmelsesprocessen videreført uden væsentlige ændrin-
ger. Endvidere er tilskudsformerne de samme, idet hovedreglen vil være
godtgørelse svarende til 50 % af de støtteberettigede omkostninger, men for
visse deltagertyper (SMV’er, universiteter, forskningsorganisationer) kan
der suppleres med yderligere 25 % til forskningsaktiviteter. Endelig er
bestemmelserne om formidling og nyttiggørelse og om adgangsret til viden
mv. de samme som i Euratom-rammeprogrammet (2007-2011). Dette
gælder også de særlige associeringsaftaler på fusionsenergiforsk-
ningsområdet.
2. Baggrund
Med Kommissionens forslag til Euratoms rammeprogram for 2012-2013 følger et
forslag til regler for virksomheders, forskningscentres og universiteters deltagelse
i de indirekte aktioner og for formidling og nyttiggørelse (herunder adgangsret til
forgrunds- og baggrundsviden) samt de særlige regler for deltagelse i aktiviteter
inden for fusionsenergiforskning.
Deltagelsesreglerne fastsætter rettigheder og forpligtelser for juridiske enheder,
der ønsker at deltage i rammeprogrammet. Der er tale om minimumsbetingelser
for deltagelse, proceduremæssige forhold, herunder mindste antal deltagere, dis-
ses etableringssted, indsendelse og bedømmelse af forslag, gennemførelse af til-
skudsaftaler, tilsyn med projekter og EU’s finansieringsbidrag. Reglerne opstiller
også principperne for anvendelse og formidling af resultaterne for deres delta-
gelse. Kommissionens beslutning af 24. januar 2011 om visse administrative for-
enklinger gælder også for dette forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
983083_0002.png
Kommissionen anfører, at hjemmelsgrundlaget for forordningsforslaget er 7 og
10 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab, hvorefter
udkast til forordningsforslag skal besluttes med enstemmighed under henvisning
til udtalelse fra Europa-Parlamentet og Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Formålet med deltagelsesreglerne for virksomheder, forskningscentre og
universiteter er at få skabt en sammenhængende, omfattende og gennemsigtig
ramme, der kan sikre, at rammeprogrammet gennemføres så effektivt som muligt,
idet der tages hensyn til, at det skal være let tilgængeligt for alle deltagere gennem
forenklede procedurer. Reglerne skal fremme deltagelse fra EU’s fjernområder og
fra et bredt spektrum af virksomheder, forskningscentre og universiteter.
I forslagets kapitel I defineres de forskellige begreber (juridisk person, forgrunds-
og baggrundsviden, deltager, SMV etc.).
I kapitel II kommer man ind på deltagelse, herunder minimumsbetingelser, som
siger, at der mindst skal deltage tre juridiske enheder, der alle skal være etableret i
hver sin medlemsstat, og at alle tre skal være indbydes uafhængige.
I samme kapitel beskrives også procedurerne, herunder bedømmelse og udvælgelse
af forslag og tildeling af støtte. Kommissionen bedømmer således alle forslag, der
indgives på grundlag af en forslagsindkaldelse, som kan ske i to faser, hvor kun de
ansøgere, hvis forslag opfylder bedømmelsen for første fase, anmodes om at
indgive et komplet forslag i anden fase. De anvendte udvælgelseskriterier vedrører
kvalitet, virkning og gennemførelse. Kommissionen udnævner uafhængige
eksperter, som bistår ved bedømmelsen. Disse udvælges på grundlag af
indkaldelser af ansøgninger. Når et forslag er udvalgt og godkendt, indgår alle
deltagere i en konsortieaftale, ligesom de udpeger en koordinator for aktionen.
Af kapitel II fremgår også, at Kommissionen fører tilsyn med gennemførelsen af
aktionen på grundlag af periodiske aktivitetsrapporter. Hvad angår tilskudsformer
nævnes, at EU’s finansieringsbidrag bygger på godtgørelse af støtteberettigede om-
kostninger, idet bidraget dog kan ydes i form af enhedstakstfinansiering, f.eks. på
grundlag af tabeller over enhedsomkostninger eller som fast beløb eller som en
kombination af de tre tilskudsformer. EU kan højst dække 50 % af de
støtteberettigede omkostninger. Dog kan SMV’er, universiteter og
forskningsorganisationer få yderligere 25 % til forskningsaktiviteter.
I kapitel III beskrives reglerne om ejendomsret til forgrundsviden og nyttiggørelse
og formidling samt om adgangsret til baggrunds- og forgrundsviden.
Kapitel IV indeholder særlige deltagelsesregler for aktiviteter under
fusionsenergiforskningen. Det drejer sig om associeringsaftaler mellem de
nationale laboratorier og EU, hvor der fastsættes regler om finansieringsbidrag fra
EU til de berørte aktiviteter.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Parlamentet er endnu ikke blevet hørt.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller sikkerhedsniveauet
Forslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for forskning.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forventer at kunne støtte forslaget til Rådets forordning.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene forventes at indtage en positiv holdning til forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files