Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0079 Bilag 1
Offentligt
976355_0001.png
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
21. marts 2011
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
direktiv 89/666/EØF, 2005/56EF og 2009/101/EF for så vidt angår
sammenkobling af centrale registre og handels- og selskabsregistre
Resumé
Kommissionen foreslår en ændring af tre direktiver, som skal medvirke
til bedre udveksling af oplysninger mellem centrale registre i EU. Det
skal føre til bedre udnyttelse af det indre marked, da det vil øge tilliden til
EU's indre marked og fremme EU-virksomhedernes konkurrenceevne ved
at reducere administrative byrder og øge retssikkerheden.
Ændringerne vedrører adgang til oplysninger og udveksling af
oplysninger i forhold til grænseoverskridende fusioner, flytning af
hjemsted og ajourføring af registrering af filialer i udlandet.
Forslaget vil have lovgivningsmæssige og eventuelt økonomiske konse-
kvenser.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 24. februar 2010 fremsat forslag til ændring af tre
selskabsdirektiver. Det foreslås således at ændre 1. selskabsdirektiv om
offentliggørelse af selskabsoplysninger, 10. selskabsdirektiv om grænse-
overskridende fusioner og 11. selskabsdirektiv om filialer.
Fristen for oversendelse af nærværende Nærheds- og Grundnotat til Fol-
ketingets Europaudvalg er den 23. marts 2011.
Retsgrundlaget for direktivforslaget er artikel 50, stk. 2, litra g, i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde, som også udgør retsgrundla-
get for de direktiver, der foreslås ændret. Ændringsdirektivet skal vedta-
ges i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure.
Det er i dag let at få adgang til offentlige oplysninger om selskaber i det
land, hvor selskaberne er registreret. Der har siden 1. januar 2007 været
krav om, at medlemslandene bl.a. skal have elektroniske selskabsregistre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
976355_0002.png
2/5
– enten nationalt eller regionalt. Disse registre indeholder kun oplysnin-
ger om selskaber registreret inden for det givne område. Det har dog vist
sig, at selskaber i stigende grad ekspanderer på tværs af grænserne og ud-
nytter de muligheder, som er opstået som følge af det indre marked. Der
er derfor også en stigende efterspørgsel på oplysninger om selskaber på
tværs af grænserne, og selv om disse oplysninger kan indhentes allerede i
de enkelte registre, kan tekniske eller sproglige barrierer besværliggøre
adgangen til oplysningerne.
Det er derfor foreslået, at der skal ske en sammenkobling af
selskabsregistre, så en række oplysninger, særligt vedrørende filialer og
grænseoverskricdende fusioner, kan udveksles mellem registrene.
Desuden skal der indføres en enkelt europæisk identifikator, der gør det
muligt at identificere det enkelte selskab (en slags EU CVR-nr.), samt
ensartede regler for ajourføring af oplysninger i de enkelte egistre.
Kommissionen angiver, at formålet med initiativet er at bidrage til at øge
tilliden til EU's indre marked ved at skabe et mere sikkert erhvervsmiljø
for forbrugere, kreditorer og andre forretningsparter. Desuden er det
formålet at fremme EU-virksomhedernes konkurrenceevne. Det skal ske
ved at reducere administrative byrder og øge retssikkerheden ved at
fremme samarbejdet mellem selskabsregistre i Europa. Der foreslås
ændringer i forbindelse med procedurerne ved grænseoverskridende
fusioner, flytninger af hjemsted og ajourføring af registreringen af filialer
i udlandet, hvor der ikke findes samarbejdsmekanismer eller kun
begrænsede mekanismer.
De foreslåede ændringer som følge af direktivet fremgår af det medsendte
bilag 1 om ”Konkrete ændringer som følge af KOM (2011) 79”.
Sammenkoblingen af selskabsregistre er et af forslagene i meddelelsen
om en akt for det indre marked
1
, som sigter mod at skabe et mere
erhvervsvenligt retligt og skattemæssigt klima, og den kan også bidrage
til Europa 2020-agendaen
2
ved at skabe større tillid til det indre marked.
Direktivet skal i henhold til forslaget være implementeret i dansk ret se-
nest den 1. januar 2014.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets udtalelse om forslaget foreligger endnu ikke.
1
2
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: På vej mod en akt for det
indre marked. For en social markedsøkonomi med høj konkurrenceevne
(KOM(2010) 608 endelig).
Det Europæiske Råds konklusioner, EUCO – 17. juni 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
976355_0003.png
3/5
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen udtaler at:
Erfaringerne fra næsten to årtier med frivilligt samarbejde mellem
europæiske selskabsregistre viser, at selvregulering ikke er
tilstrækkeligt til at opnå målene i dette initiativ. Disse mål kan
heller ikke opnås af medlemsstaterne, fordi det er nødvendigt at
skabe et fælles regelsæt og fælles betingelser for samarbejdet
mellem registrene på tværs af grænserne. Hvis sådanne
bestemmelser blev fastsat på nationalt plan, ville de være
inkompatible og ikke egnede til opnåelses af de fastsatte mål.
De foreslåede ændringer er begrænset til det, der er nødvendigt
for at etablere fungerende kommunikationsmekanismer mellem
selskabsregistre inden for de berørte områder, og de står i et
rimeligt forhold til dette mål. En EU-foranstaltning er derfor
nødvendig og fuldt berettiget.
Den ønskede mulighed for udveksling af og adgang til selskabsretlige op-
lysninger inden for EU er kun mulig, hvis området reguleres på EU-plan.
På det foreliggende grundlag er det vurderingen, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om etablering af fælles
procedurer og regler, som kræver samordning på tværs af EU medlems-
staterne.
4.
Gældende dansk ret
De love, som må forventes ændret som følge af direktivforslaget, er lov om
aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven) og lov om det Centrale Virk-
somhedsregister (CVR-loven).
5.
Høring
Direktivforslaget har været sendt til høring hos en række organisationer,
foreninger o.l.. Høringsfristen udløb den 14. marts 2011.
Høringssvarene viser, at der generelt er opbakning til det fra Kommissionen
fremsatte forslag. De hørte organisationer, foreninger o.l., samt indholdet af
de modtagne svar, fremgår af det medsendte bilag 2.
6.
Andre landes holdninger
Der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til andre landes officielle
holdninger til forslaget.
7.
Foreløbig dansk holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
976355_0004.png
4/5
Danmark støtter aktivt arbejdet med bedre regulering i EU. Arbejdet i EU
ligger i naturlig forlængelse af indsatsen for regelforenkling og admini-
strative lettelser i Danmark.
Det vurderes fra dansk side, at de ændringer, Kommissionen har valgt i
forhold til den selskabsretlige del af direktivet, ikke vil medføre væsentli-
ge udfordringer for danske virksomheder og myndigheder, og at de fore-
slåede ændringer derfor overordnet set vil kunne støttes.
I forhold til den nærmere fastlæggelse af de tekniske løsninger med hen-
blik på at de enkelte registre skal samarbejde elektronisk, er den
foreløbige holdning, at dette skal præciseres, da forslaget på nuværende
tidspunkt lægger op til, at Kommissionen skal fastlægge de tekniske
detaljer for sådant samarbejde i en delegeret retsakt. Alt efter indholdet af
en sådan delegeret retsakt i henhold til art. 290 i traktaten om den
Europæiske Unions funktionsmåde, vil Danmark kunne få merudgifter i
størrelsesordenen op til ca. 3 millioner kr., som følge af de valgte digitale
løsninger.
Ændringen af 1. direktiv så der fremadrettet alene må tages marginalom-
kostninger for offentliggørelse af selskabsoplysninger vil ligeledes have
væsentlige økonomiske konsekvenser for Danmark.
Danmark kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag om en
sammenkobling af selskabsregistrene. Omkostningerne ved en sammen-
kobling skal dog undersøges nærmere og skal være proportionale i for-
hold til udbyttet af en sammenkobling. I den forbindelse finder Danmark
det væsentligt at det undersøges, hvordan EBR sammenslutningen og
dens tekniske løsning kan anvendes.
Det er ligeledes vurderingen, at et samarbejde mellem de nationale sel-
skabsregistre vil have en positiv effekt på lempelsen af virksomhedernes
administrative byrder. Danmark støtter arbejdet med at lempe de admini-
strative byrder på EU niveau og støtter derfor også på den baggrund det
foreslåede direktivforslag.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at medføre ændringer i lov om aktie- og anpartssel-
skaber (selskabsloven) samt lov om det Centrale Virksomhedsregister
(CVR-loven).
Forslaget skønnes at kunne medføre statsfinansielle konsekvenser for
Danmark, da der eventuelt skal ske tilpasning af Erhvervs- og Selskabs-
styrelsens registreringssystem med henblik på at håndtere de nye krav om
adgang til oplysninger og udveksling af disse. Der vil også kunne være
personalemæssige ressourcer forbundet med at vedligeholde og opdatere
de omhandlede oplysninger samt eventuelt gøre dem tilgængelige på for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
976355_0005.png
5/5
skellige medlemsstaters sprog. Det nærmere beløb vil afhænge af den
konkrete løsning, som vælges af Kommissionen ved delegerede retsakter,
som også vil kunne fastsætte reglerne for medlemsstaternes finansiering
af den digitale kommunikationsløsning.
Den i forbindelse med gennemførelse af direktivet valgte løsning kendes
således ikke på nuværende tidspunkt, men et højt skøn over de med direk-
tivet forbundne udgifter vil være op til ca. 3 mio. kr.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at medføre positive samfundsøkonomiske konsekven-
ser, da de foreslåede ændringer vil medføre større åbenhed om selskabsop-
lysninger på tværs af landegrænserne, hvilket bl.a. vil kunne stimulere sam-
handlen inden for EU.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes at medføre administrative lettelser til gavn for selska-
berne, da et øget samarbejde mellem de nationale selskabsregistre som
udgangspunkt potentielt vil have positive konsekvenser for virksomhe-
dernes administrative byrder. Udover at lette adgangen, for selskaber til
forretningsrelaterede oplysninger, vil det desuden kunne skabe grundlag
for et øget datagenbrug inden for hele EU. For tværnationale selskaber vil
det bl.a. betyde, at de vil kunne slippe for at skulle indberette de samme
oplysninger til flere medlemsstater, i og med de forskellige selskabsregi-
stre vil kunne hente oplysninger fra hinanden. Det vil også blive nemme-
re for et dansk selskab at skaffe dokumentation for selskabets eksistens,
hvis det etablerer et datterselskab i en andet EU medlemsstat.
Der vil være forbundet en del arbejde med at administrere en sådan løs-
ning, herunder at skulle vedligeholde og opdatere oplysningerne samt
eventuelt gøre dem tilgængelige på alle medlemsstaters sprog. I relation
til målet om at reducere virksomhedernes administrative byrder, er det
derfor hensigtsmæssigt, at det er myndighederne og ikke virksomhederne,
der forestår så meget som muligt af dette arbejde.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.