Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0162 Bilag 1
Offentligt
985971_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
12. april 2011
Procesretskontoret
2011-748/21-0511
LMD41380
GRUNDNOTAT
Kommissionens forslag til Rådets forordning om elektronisk offent-
liggørelse af Den Europæiske Unions Tidende
KOM(2011) 162 endelig
Resumé
Kommissionens forslag indebærer, at den elektroniske version af EU-
Tidende med virkning fra 1. januar 2012 som det klare udgangspunkt vil
være den eneste gyldige og juridisk bindende version. På nuværende
tidspunkt er papirversionen af EU-Tidende den eneste gyldige og juridisk
bindende version, og det betyder, at man ikke kan støtte ret på den elek-
troniske udgave, som alene er til information. Fra 1. januar 2012 vil
borgere og virksomheder mv. efter forslaget kunne støtte ret på den elek-
troniske udgave, som i øvrigt vil være gratis tilgængelig på internettet.
Forslaget rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet og vil
hverken have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Fra
dansk side ser man umiddelbart positivt på forordningsforslaget.
1. Baggrund
Artikel 297 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF) vedrører offentliggørelse og ikrafttræden af retsakter og Den Eu-
ropæiske Unions Tidende (EU-Tidende). Bestemmelsen har følgende
ordlyd:
”1. Lovgivningsmæssige retsakter, der vedtages efter den alminde-
lige lovgivningsprocedure, undertegnes af både formanden for Eu-
ropa-Parlamentet og formanden for Rådet.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lovgivningsmæssige retsakter, der vedtages efter en særlig lovgiv-
ningsprocedure, undertegnes af formanden for den institution, der
har vedtaget dem.
Lovgivningsmæssige retsakter offentliggøres i
Den Europæiske
Unions Tidende.
De træder i kraft på det tidspunkt, der er fastsat i
retsakterne, eller, hvis et sådant ikke er angivet, på tyvendedagen
efter offentliggørelsen.
2. Ikke-lovgivningsmæssige retsakter vedtaget i form af forordnin-
ger, direktiver og afgørelser, der ikke angiver, hvem de er rettet til,
undertegnes af formanden for den institution, der har vedtaget dem.
Forordninger, direktiver, der er rettet til alle medlemsstaterne, samt
afgørelser, der ikke angiver, hvem de er rettet til, offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
De træder i kraft på det tids-
punkt, der er fastsat i retsakterne, eller, hvis et sådant ikke er angi-
vet, på tyvendedagen efter offentliggørelsen.
Andre direktiver samt afgørelser, der angiver, hvem de er rettet til,
meddeles dem, de er rettet til, og får virkning ved denne meddelel-
se.”
På nuværende tidspunkt er papirversionen af EU-Tidende den eneste au-
toritative version, jf. præmis 48 i EU-Domstolens afgørelse af 11. de-
cember 2007 i sag C-161/06, Skoma-Lux sro mod Celní ředitelství
Olomouc, hvoraf følger:
”Det skal imidlertid bemærkes, at selv om der faktisk er adgang til
fællesskabslovgivningen på internettet, og borgerne i stigende om-
fang gør sig bekendt med denne via internettet, svarer en sådan til-
rådighedsstillelse af lovgivningen ikke til en behørig offentliggø-
relse i
Den Europæiske Unions Tidende,
da der ikke i fællesskabs-
retten findes bestemmelser herom.”
Kommissionen fremlagde på møder den 21. september og 26. oktober
2010 i Rådets e-law-arbejdsgruppe (e-justice og e-law) et dokument in-
deholdende overvejelser om en mulig autoritativ elektronisk version af
EU-Tidende.
Kommissionen har den 4. april 2011 offentliggjort forslag til Rådets for-
ordning om elektronisk offentliggørelse af Den Europæiske Unions Ti-
dende. Forslaget blev præsenteret på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 11.-12. april 2011.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Indhold
Forslaget indebærer, at den elektroniske version af EU-Tidende som det
klare udgangspunkt vil være den eneste gyldige og juridisk bindende ver-
sion, jf. forslagets artikel 1. Borgere og virksomheder mv. i EU vil såle-
des kunne støtte ret på den elektroniske udgave.
Den elektroniske udgave af EU-Tidende skal være forsynet med en avan-
ceret elektronisk signatur og indeholde oplysninger om datoen for offent-
liggørelse. Den elektroniske udgave vil være gratis tilgængelig for alle
brugere på internettet. Desuden vil personer med handicap have adgang
til EU-Tidende i et alternativt elektronisk format, som dog ikke vil have
retsvirkninger, men alene er til information, jf. forslagets artikel 2.
Man vil efter forslaget fortsat kunne rekvirere en trykt udgave af EU-
Tidende, som dog generelt heller ikke har retsvirkninger. Der vil for tryk-
te numre af EU-Tidende skulle betales et gebyr svarende til omkostnin-
gerne ved trykning og forsendelse, jf. forslagets artikel 3.
Udgangspunktet er som nævnt, at den elektroniske version af EU-
Tidende vil være den eneste gyldige og juridisk bindende version. I til-
fælde af uforudsete it-nedbrud vil offentliggørelse dog kunne ske i en
trykt udgave af EU-Tidende, der så vil have retsvirkninger. Den tilsva-
rende elektroniske udgave af EU-Tidende skal offentliggøres, så snart
systemet fungerer igen, og i tilfælde af uoverensstemmelser mellem de to
versioner vil den elektroniske udgave have forrang, jf. forslagets artikel
4.
Publikationskontoret har allerede nu til opgave at offentliggøre EU-
Tidende og indestår for dets ægthed. Forslagets artikel 5 indeholder reg-
ler om Publikationskontorets opgaver i forhold til den elektroniske udga-
ve af EU-Tidende.
Efter forslagets artikel 6 vil forordningen træde i kraft den 1. januar
2012.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Sagen har endnu ikke været behandlet af Europa-Parlamentet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil hverken have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
7. Høring
Kommissionens forslag er sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer med høringsfrist
den 29. april 2011.
Højesteret, Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Tinglys-
ningsretten, Sø- og Handelsretten, Domstolsstyrelsen, Procesbevillings-
nævnet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolenes Tjenestemandsforening, HK Landsklubben Danmarks
Domstole, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Foreningen af Politidirektører i
Danmark, Foreningen af Statsadvokater, Foreningen af Offentlige An-
klagere, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Danske Advokater,
Civilstyrelsen, Datatilsynet, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Familie-
styrelsen, Dansk Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Institut
for Menneskerettigheder, Københavns Retshjælp, Århus Retshjælp, An-
kestyrelsen, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Køben-
havns Kommune, Frederiksberg Kommune, Foreningen af Statsforvalt-
ningsdirektører, Foreningen af Offentlige Chefer i Statsforvaltningerne,
Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Forbrugerombudsmanden, For-
brugerrådet, Det Centrale Handicapråd, Dansk Erhverv, DI Organisatio-
nen for erhvervslivet, Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen
i Danmark LO, 3F – Fagligt Fælles Forbund, HK/Danmark, Funktionæ-
rernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes Centralorganisa-
tion, Danmarks Jurist og Økonomforbund, Aarhus Universitet (Juridisk
Institut), Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Aalborg Uni-
versitet (Juridisk Institut), Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Co-
penhagen Business School (Juridisk Institut) og Handelshøjskolen i År-
hus (Juridisk Institut).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til forordningsforslaget.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side ser man umiddelbart positivt på forordningsforslaget.
Dansk Lovtidende offentliggøres allerede i elektronisk form som den
eneste autoritative version af Lovtidende. På den baggrund er forslaget –
set med danske øjne – ikke vidtgående, men derimod et vigtigt skridt til
gavn for borgere og virksomheder mv. i EU.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg og Retsud-
valg
Sagen har været forelagt for Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg til
orientering henholdsvis den 7. og 8. april 2011 forud for rådsmødet (ret-
lige og indre anliggender) den 11.-12. april 2011.
5