Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0173 Bilag 1
Offentligt
Romano forventer dansk Roma strategi fra regeringen
att.: Folketingets Europa Udvalg
Vi fremsender hermed vores udtalelse sendt til den danske
regering i anledning af, at Europa Udvalget vil drøfte
EU Kommissionens forslag den 8. april 2011 - på den
international Roma dag.
Vi anmoder om foretræde for udvalget mhp at gøre nærmere
rede for nogle af problemerne og bede Udvalget om at træffe
en anden afgørelse end foreslået af regeringen
- nemlig om et engagement for og med Roma, ikke bare i
Danmark men over hele EU
Der er meget store midler til rådighed hos EU Kommissionen,
så det er ikke engang noget, der behøver at belaste
statsregnskabet
Det må være rimeligt at Danmark holder op med at behandle
Roma som dyr, som genetiske perversioner, og istedet
anerkender roma som det eruopæiske folk gennem 1000 år,
det er, med et rigt bidrag til bl.a. europæiske musik og kultur
Roma er en integreret men ikke assimileret del af spansk
kultur og identitet - så det er ikke en umulig opgave
Med venlig hilsen
"Romano"
Hollænderdybet 4-6
2300 København S
49 22 28 11
Eric Støttrup Thomsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
att.: Indenrigsminister Bertel Haarder (ansvar for nationale mindretal)
Integrationsminister Søren Pind (ansvar for EU's integrationsområde)
Udenrigsminister Lene Espersen (ansvar for repræsentationerne)
Statsminister Lars Løkke Rasmussen
Udtalelse fra "Romano" i anledning af Europaudvalgets møde på
den internationale Roma dag 8. april 2011:
.......................
"Romano" skal som det første bklage, at foreningen ikke har været
inddraget eller konsulteret i regeringens overvejelser omkring en dansk
national strategi for Roma
på trods af en lang række henvendelser til regeringen siden 2001
"Romano" skal dernæst beklage, at regeringen anser en styrket
social og økonomisk integration af Roma for mindre relevant i en
dansk sammenhæng
"Romano" ønsker at henlede regeringens opmærksomhed på nogle
aktuelle retssager bl.a.
BS 21C-5944/2009 hvor SKAT i strid med konkursloven iflg
Viktorija Sajin fik hende erklæret konkurs på et oppumpet formodet
skattegrundlag, tømte hende for værdier bl.a. ca 3,5 mio kr i
ejendomsværdier, der blev overført af kammeradvokaten mfl gennem
en svigskæde til "adv Poul Smidt" dvs også kammeradvokaten, så
denne fik sit kurator honorar. Iflg Viktorija skulle hun fjernes fra sine
pladser hos Helsingør Kommune, så Forenede Rengøring A/S sammen
med kommunen kunne beskæftige Roma slavearbejdere i hundredevis
som "sort arbejdskraft" i en gigantisk svindelsag med EU midler, som
Nordsjællands politi angiveligt har nægtet at efterforske, mens samme
myndighed forsøgte at sende Viktorija i fængsel for hendes påståede
omgang med skattelovgivningen gennem SKATs "oppumpede"
indtægtsgrundlag.
Viktorija har nu indklaget Danmark for Menneskerettighedsdomstolen
i Strasbourg for krænkelse af EMRK Art 6, 13 og 14. Udenrigsministeren
har utvivlsomt allerede hørt om klagen.
Viktorija's børn gik i "Sigøjner-klasse" og Helsingør Kommune nægtede
at give hendes mindste søn undervisning i tre år, og da hun klagede
til Ankestyrelsen, dømte de ikke, som man skulle forvente, Helsingør
Kommune, for overtrædelse af skolelovgivningen, men istedet beordrede
de Helsingør Kommune til at tvangsfjerne drengen fra hjemmet.
Viktorija påregner at indbringe også denne sag for Menneskerettighedsdomstolen
når hun har udtømt nationale retsmidler.
Danmark og Helsingør Kommune var målet for Europa Rådets erklæring
af 15. december 2005 om netop det forkastelige i segregeret
undervisning af Roma børn.
Siden da er forholdene angiveligt ikke forbedret meget, selvom klasserne
er formelt nedlagt, og det netop offentliggjorte PISA undersøgelse viser,
at børnene ikke får den optimale undervisning -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og næsten som sædvanlig kan "Romano" konstateres, kaster politikerne
og såkaldte "eksperter" sig over forældrene og børnene og påstår "egen
skyld"
"Romano" skal beklage, at regeringen og myndighederne de facto skaffer
sig en dårligt uddannet underklasse af bl.a. Roma, som udnyttes til det
dårligste betalte og stærkt nedslidende arbejde bl.a. rengøring.
Endvidere henvises til sagen
BS 24A-3815/2009 Sanela Kaldaras mod bl.a. Domstolsstyrelsen.
Denne sag handler om, hvordan regeringen indgik en ulovlig aftale med
Sverige om diskrimination af danske EU borgere af anden baggrund end
dansk - i Sverige dvs svensk afgivelse af suverænitet og udstrækning af
dansk overhøjhed og udlændingepolitik til Sverige - uden at dette var
godkendt i den svenske Riksdag (dvs landsforræderi).
Folketinget indførte bl.a. ændringer i CPR-loven, så der kræves
tilladelse fra fraflytnings kommunen dvs Danmark, til at Roma kan flytte
til andre EU lande dvs genindførelse af stavnsbåndet og slaveriet.
Sagen står i øjeblikket på, om det grundlovsstridige Procesbevillingsnævn
kan afvise ansøgninger om fri proces til at få prøvet regeringens ulovlige
afgørelser.
Denne sag forventes også at måtte indklages for Menneskerettighedsdomstolen.
Det store problem er, at det er næsten umuligt at få fri proces til at få
prøvet regeringens politik og lovgivning, f.eks. "Aftale om Finansloven 2010",
der høster biler fra Roma fra det tidligere Østeuropa
- og politiets systematiske tøming af Roma for værdier, når de efter at have
arbejdet i Danmark, vender tilbage til deres hjemland, hvor politiet bruger
et ulovfæstet krav om kvittering for køb af alle ejendele, i modsat fald sigtes
Roma for tyveri og tvinges til at underskrive en tilståelse, uden at de får
retssag eller advokat, i strid med EMRK Art 6
Det var Lene Espersen, som justitsminister, der stod for at begrænse Roma's
muligheder for at forsvare sine personlige grundrettigheder
Der er al mulig grund til at kigge den danske regerings politik på
uddannelse, arbejdsmarkedet, sundhedssystemet og boligområdet
overfor Roma grundet efter i sømmene.
I øjeblikket grønthøster SKAT Nordsjælland systematisk de små Roma virksomheder,
der beskæftiger sig meb bl.a. rengøring, og kontrakterne overføres til store
operatører som Forenede Rengøring A/S, der angiveligt hat ansat en
tidligere ansvarlig for rengøringskontrakter i Helsingør Kommune som ansvarlig
for kommunale kontrakter i hele Nordsjælland.
De har ingen reel mulighed for at forsvare sig mod SKAT, jfr sagen med
Viktorija Sajin.
Der er meget få Roma børn, der når op til højere uddannelse, og "Romano"
afviser regeringens implicitte påstand, at det er genetisk bestemt. Tværtimod
er det efter "Romano"s opfattelse en organiseret og systematisk praksis, at
regeringen og danskerne generelt udelukker Roma - istedet for at inkludere dem -
selv indenfor de områder, der drejer sig om Roma.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det skal ilsyneladende helst være "hvide" danskere, der skal være eksperter i
Roma's forhold fremfor at Roma inddrages, sådan som en nylig skandalesag
på Københavns Universitet har afsløret. De danske "forskere" gør sig kloge på
Roma's forhold, uden at ane hved de snakker om og uden at kende eller ville
kende Roma, der istedet sparkes ud med ulovlige udvisninger.
Men universitetet giver gerne taletid til højre-orienterede politikere, der prædiker
imod EU (der ganske rigtigt er et af ede få organer, der kan yde lidt støtte til
Roma). Universitetet udøver på denne måde indirekte diskrimination jfr TEU Art 13.
Det er ofte Roma, der gør rent på de samme "forskeres" kontorer, ja selv på partiet
Venstre's kontor - det er dén plads, danskerne ønsker Roma skal tage, og det
er da lidt bedre end i Rusland, hvor politiet angiveligt har tvunget Roma til at
overtage narko handlen.
Men det danske politi kan skam også - en Roma, der har boet i USA i mange
år uden problemer, kom til Nordsjælland for at være sammen med sit barnebarn,
og der gik ikke seks måneder før de lokale danskere sammen med villigt
politi, endnu mere villig anklagemyndighed og domstole fik ham gjort "kriminel"
for påstået befamling af kinder i bussen (han var sammen med sin kone, der
afviser de uhyrlige beskyldninger) og for ulovlig kørsel i en bil - på et tidspunkt
hvor han iflg flyselskabets oplysninger var i USA.....
Roma har en forventet levealder tyve år kortere end de "hvide" danskere, især
fordi de beskæftiges i det mest nedslidende arbejde og fordi regeringen totalt
nægter et samarbejde med "Romano" omkring sundhedsoplysning m.v.
Roma har været i Danmark siden 1505, men regeringen vil ikke give en
formel anerkendelse - og slet ikke udstrække sin beskyttelse - til Roma som
nationalt mindretal.
Efter de mange klagesager "Romano" har modtaget over årene, så skyldes det,
at danskerne ikke ønsker at opgive muligheden for sine egne "forlystelser" med
at plage, genere og udnytte Roma. De kommunale "service medarbejdere" får
kursus i, hvordan de skal tryne Roma - "nu skal du ikke hidse dig op, så vil
jeg ikke tale med dig mere..."
Medierne er imidlertid ikke villige til at bringe historierne frem - det er kun
politiets skandaløse og systematiske tilsvining af Roma, der får lov at blive
trykt - uimodsagt. Medierne kender kun "Romano" når der skal indhentes en
tilfældig kommentar. Pressenævnet nægter "Romano" retlig interesse og
statsministeren som pressens minister gider ikke engang svare.
Der er således i anledning af "Roma dag" 8. april 2011 al mulig grund til en
meget kritisk prøvelse af regeringens fortsatte afvisning af at behandle Roma
ordentligt og efter loven.
"Romano" kan desværre konstatere, at de internationale standarder for
menneskerettigheder og retssikkerhed ikke gælder for Roma i Danmark og
hilser EU Kommissionens initiativ velkommen.
"Romano" opfordrer EU kommissionen til at lægge særligt pres på lande som
Danmark, der vægrer sig ved at påtage sig sit ansvar overfor den største og
mest udsatte etniske gruppe i EU.
Danmark giver beskyttelse til det tyske mindretal - men det er utvivlsomt kun
fordi Tyskalnd er større og kan sætte Danmark på plads internationalt eller om
nødvendigt i en krig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark giver en vis beskyttelse til Grønlændere og Færinger, men det er i
kraft af, at de er selvstændige nationer i rigsfællesskabert og på tilsvarende
måde kan lægge pres på Danmark.
Roma har intet "hjemland" - det er et europæisk folk i 1000 år men i HELE
Europa, og der er ikke noget land, der kan lægge pres på de Medlems Stater,
der ikke opfører sig ordentligt.
Det eneste Roma har, er EU, og EU er i sidste ende et udtryk for, hvad
flertallet af Medlems Staterne kan blive enige om. Roma's situation er dermed
meget svag.
De sidste skandaløse planer fra den danske regering, er netop udelukkelse af
Roma fra lægebesøg, sygehusbehandling og gymnasieuddannelse - under
etiketten "optjeningsprincippet".
Roma kan få lov at betale den skyhøje danske indkomstskat i mange år, men
uden at få de helt grundlæggende rettigheder, som "mennesker" ellers får.
I katastrofesituationer er netop lægehjælp noget af det første, landene og de
internationale organisationer sender til katastrofestedet.
Men Roma skal behandles som dyr i Danmark - de kan godt få lov at betale
til de rige danskeres lægehjælp over indkomstskatten på deres nedslidende
rengøringsarbejde - men de skal nu selv til at betale for deres egen læge..
- og gymnasiet - fy,føj - danskerne kan da ikke tåle, at Roma får en uddannelse
og kommer "op" i samfundet - nej, de skal blive nede på bunden, hvor SKAT,
politiet, domstolene og kommunerne kan misbruge dem for egen fornøjelse.
"Optjeningsprincippet" er slaveri i en "moderne" udformning, udtænkt af fede
og velnærede "apparatchicks" med typisk 50.000 kr eller mere om måneden, der
foragter Roma og kun tåler dem til at tømme papirkurv.
Nogle vil måske mene, at vi sætter sagen lidt på spidsen - nuvel!
Så lad os få en grundig gennemgang af forholdene, så lad os få en national
dansk Roma strategi, så lad os få inkluderet nogle flere Roma i udarbejdelsen
af såkaldt "Roma" undersøgelser, så lad os få nogle roma ansat i nogle af
de gode og vellønnede jobs med at administrere nogle af de "hvide" danskere
og de store budgetter, så lad os få et sekretariat bemandet med Roma og
stærke hjælpere - vi ved jo, at "Købmændene" har et kontor med omkring
70 eksperter - så bevilling af et budget til at arbejde for Roma på de første
70 mio kr om året må være et mindstekrav! Ingen kan kæmpe for sine
rettigheder i det danske "domikrati" uden at have ressourcer hertil
Opre Roma!
København 4. april 2011
"Romano"
Hollænderdybet 4-6
2300 København S
49 22 28 11
Eric Støttrup Thomsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Emne: EU-kmmissionens meddelelse om en EU-ramme for de nationale romastrategier
Uddrag af integrationsministerens notat til europaudvalgsmødet 8. april 2011:
Dagsordenspunkt 24): Kommissionens meddelelse om en EU-ramme for de nationale romastrategier
Nyt notat
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
Resumé:
Det forventes, at der på rådsmødet vil være en præsentation og efterfølgende drøftelse af
Kommissionens kommende meddelelse om etablering af en EU-ramme for medlemsstaternes
nationale strategier til inklusion af romaer. Meddelelsen er endnu ikke fremlagt af Kommissionen.
Baggrunden for sagen er Kommissionens ønske om øget fokus på den økonomiske
og sociale inklusion af romaer i medlemsstaterne, hvilket blandt andet har ført til etablering
af en roma-taskforce i september 2010. Det formodes, at Kommissionen med den kommende
meddelelse ønsker, at der skabes en EU-ramme for mere målrettede, intensive og
ensartede nationale indsatser for romaer. Det forventes, at en egentlig EU-ramme formelt
vedtages på mødet i det Europæiske Råd den 24. juni 2011. Meddelelsen har ikke i sig selv
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Nærhedsprincippet er ikke relevant.
Regeringen forventes at være overordnet positivt indstillet over for Kommissionens meddelelse,
men anser dog spørgsmålet om en styrket indsats for social og økonomisk inklusion af
romaer for at være mindre relevant i en dansk kontekst.
1. Baggrund
Kommissionen etablerede i september 2010 en intern taskforce på forslag fra kommissær
Reding, kommissær Malmström og kommissær Andor, der bl.a. skulle se på medlemsstaternes
anvendelse af EU-midler til social og økonomisk inklusion af romaer. Kommissionens
meddelelse om en EU-ramme for de nationale strategier, der endnu ikke er fremlagt, forventes
at være udarbejdet på baggrund af taskforcens arbejde. Meddelelsen forventes primo
april 2011.
Kommissionens meddelelse forventes præsenteret på rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 11.-12. april. Drøftelsen på rådsmødet forventes at ville fokusere på ligebehandling
og menneskerettigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Meddelelsen forventes herefter drøftet på rådsmødet (beskæftigelse og socialpolitik) den 19.
maj. Det forventes, at en egentlig EU-ramme formelt vedtages på mødet i Det Europæiske
Råd den 24. juni 2011.
Roma-spørgsmålet er en prioritet under det ungarske formandskab.
2. Formål og indhold
Side 47
Meddelelsens indhold kendes endnu ikke. Det formodes, at Kommissionen i meddelelsen vil
tilkendegive, at man på baggrund af ovenfor omtalte roma-taskforce’s arbejde finder, at der
ikke er tilstrækkelige indsatser i medlemsstaterne for at håndtere de økonomiske og sociale
problemer, som mange af EU’s romaer oplever. Det formodes endvidere, at Kommissionens
meddelelse på den baggrund vil udstikke rammer, herunder standarder og mål, for medlemsstaternes
nationale politikker for social og økonomisk inklusion af romaer og opfordre til,
at landene forpligter sig på disse rammer – herunder at udarbejde nationale roma-strategier.
Det forventes, at det i meddelelsen vil blive understreget, at ansvaret for romaers inklusion i
samfundet primært ligger hos medlemsstaterne. Det forventes endvidere, at meddelelsen vil
vedrøre alle relevante områder, som f.eks. uddannelse, arbejdsmarkedet, sundhedssystemet
og boligområdet. Endelig forventes det, at meddelelsen også vil beskrive de EU-midler,
der er til rådighed for medlemsstaterne for roma-indsatser, og hvorledes disse kan bruges
mere effektivt.
Det bemærkes, at det almindeligvis anslås, at der bor 10-12 millioner personer med romabaggrund
i Europa (inklusiv lande uden for EU). Størsteparten er bosat i lande som Bulgarien,
Ungarn, Rumænien og Slovakiet, der også vurderes at have de største udfordringer i
forhold til inklusion. Generelt vurderes 80 pct. af romaerne i Europa at være fastboende, det
vil sige ikke vandrende. Antallet af personer med roma-baggrund i Danmark – statsborgere
eller udlændinge med lovligt ophold – kan ikke opgøres statistisk, men vurderes generelt at
være meget lille.
Det bemærkes desuden, at der i Danmark ikke er særlige integrationstilbud til særskilte etniske
grupper. Romaer med statsborgerskab eller lovligt ophold i Danmark har adgang til sociale
ydelser på lige fod med andre borgere og til de generelle integrationstilbud til indvandrere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og efterkommere, hvor dette måtte være relevant. I forhold til spørgsmålet om diskrimination
har regeringen i juli 2010 præsenteret en handlingsplan for etnisk ligebehandling, der bl.a.
skal styrke grundlæggende rettigheder og forebygge intolerance.
3. Gældende dansk ret og sagens konsekvenser herfor
Da der er tale om en meddelelse, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Meddelelsen foreligger endnu ikke. Regeringen forventes at være overordnet positivt indstillet
over for Kommissionens meddelelse, men anser dog spørgsmålet om styrket indsats for
social og økonomisk inklusion af romaer for at være mindre relevant i en dansk kontekst, idet
det vurderes, at antallet af personer med roma-baggrund i Danmark er meget lille.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der foreligger ikke offentligt kendte informationer om andre landes holdninger.
Side 48
6. Høring
Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 24. marts 2011.
7. Europa-Parlamentet
Det formodes, at meddelelsen ligeledes afgives til Europa-Parlamentet.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en meddelelse fra Kommissionen, har nærhedsprincippet ikke relevans for
sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller
forbrugerbeskyttelsesmæssige
konsekvenser for Danmark, da der er tale om en meddelelse fra
Kommissionen.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik.