Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0180 Bilag 1
Offentligt
988081_0001.png
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Videnskab og Teknologi
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget
- EU's politiske strategi i forbindelse med ITU's verdensomspændende
radiokommunikationskonference 2012 (WRC-12)
KOM (2011) 180
27. april 2011
Resumé
Kommissionens meddelelse har til hensigt at orientere Europa-Parlamentet og
Rådet om de punkter på dagsordenen for den kommende verdensomspændende
radiokommunikationskonference (WRC-12), der afholdes den 23. januar – 17.
februar 2012 i Genève., På konferencen behandles emner, der er af betydning for
politikken på en række af EU’s områder som for eksempel det indre marked,
lufttrafik, rumfart og miljø. Meddelelsen omfatter også forslag til, hvilke fælles
målsætninger der bør forfølges under konferencens forhandlinger.
Kommissionen foreslår blandt andet, at forskrifter til sikring af en effektiv
udnyttelse af Den Digitale Dividende (800 MHz-båndet) bør støttes med henblik
på at understøtte målet om udbredelse af mobile bredbåndstjenester i hele EU.
Endvidere lægges der op til, at der på den forestående konference fastlægges
dagsorden for næste radiokommunikationskonference (i 2015 eller 16), hvori der
bør indgå et punkt om frekvensressourcer til fremtidige bredbåndstjenester.
Endelig foreslås det, at det danske EU- formandsskab under WRC-12 taler på
vegne af EU med henblik på samordning af holdninger til de relevante punkter i
samarbejde med Kommissionen.
Meddelelsen forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (transport,
telekommunikation og energi) den 27. maj 2011 med henblik på vedtagelse af
rådskonklusioner.
1. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2011) 180 den 6. april 2011 fremsendt meddelelse
om EU's politiske strategi i forbindelse med ITU's verdensomspændende
radiokommunikationskonference 2012 (WRC-12). Konferencen afholdes den 23.
jaunar – 17. februar 2012 i Genève, hvor Danmark varetager formandskabet for
EU.
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
988081_0002.png
Den verdensomspændende radiokommunikationskonference WRC afholdes ca.
hvert fjerde år i regi af den Internationale Telekommunikations Union (ITU), der
er FN’s organisation for telekommunikation og andre elektroniske
kommunikationsformer. Konferencen har til formål at tilpasse ITU's
radioreglement, som er den internationale aftale om koordinering af brugen af
radiofrekvenser verden over.
Forberedelsen til WRC-12
Danmark og de andre EU-medlemsstater forhandler i ITU formelt som uafhængige
medlemmer. I praksis koordinerer Danmark dog tekniske standpunkter med andre
lande inden for Den Europæiske Konference af Post og Teleadministrationer
(CEPT), der er en sammenslutning af 48 europæiske landes nationale frekvens- og
telemyndigheder. CEPT er grundet sine medlemslande et hensigtsmæssigt forum
for udformningen af de detaljerede europæiske forhandlingsstandpunkter, der er
nødvendige i en teknisk reguleringskonference som WRC. Alle EU-landene er
medlemmer af CEPT.
På WRC-12 vil EU-medlemsstaternes forhandlinger ske på grundlag af blandt
andet konsoliderede europæiske holdninger ("fælleseuropæiske forslag") vedtaget i
CEPT. Udformningen af de tekniske standpunkter i CEPT bør suppleres af
drøftelser om EU's overordnede interesser i forbindelse med forhandlingerne. For
at understøtte dette og på linje med bestemmelserne i rammedirektivet har
Kommissionen anmodet frekvenspolitikgruppen, et rådgivende organ bestående
af medlemsstaternes repræsentanter, om at afgive en udtalelse. Udtalelsen, der
blev vedtaget den 10. februar 2011, skal rådgive Kommissionen om de EU-
politiske interesser, der drøftes ved konferencen.
Der er tradition for, at Rådet på baggrund af Kommissionens meddelelse
udarbejder rådskonklusioner, der herefter udgør Unionens poltiske mandat på
konferencen. Denne procedure gentages også forud for WRC-12 og ved det
kommende rådsmøde forventes vedtagelse af rådskonklusioner om WRC-12.
Kommissionen vil deltage i WRC-12 som ITU-sektormedlem uden formel ret til at
stemme eller tale på fællesskabet vegne. I denne egenskab vil Kommissionen støtte
de fælles europæiske standpunkter, der er relevante for Fællesskabets politikker.
2. Formål og indhold
Meddelelsen har til hensigt at orientere Europa-Parlamentet og Rådet om de
punkter på dagsordenen for den kommende verdensomspændende
radiokommunikationskonference (WRC-12), der er af betydning for politikken på
en række af EU’s områder som for eksempel det indre marked, lufttrafik, rumfart
og miljø. Meddelelsen omfatter også forslag til hvilke fælles målsætninger, der
bør forfølges under konferencens forhandlinger.
IT- og Telestyrelsen
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
988081_0003.png
Dagsordenen på WRC omfatter 25 individuelle punkter med varierende
betydning for EU’s interesser. For hvert af de enkelte punkter giver
Kommissionen i sin meddelelse en beskrivelse af det enkelte punkts betydning
for EU’s politikker samt forslag til politisk strategi og målsætning.
Af meddelelsen fremgår blandt andet følgende punkter fra dagsordenen:
Punkt 1.17 - Den Digitale Dividende (Det indre marked)
Punktet vedrører anvendelsen af 800 MHz-frekvensbåndet
1
, som er blevet ledigt
efter, at EU-medlemslandende er overgået fra analogt til digitalt tv. Visse
medlemslande anvender dog fortsat frekvenserne til udsendelse af tv, hvortil der
gives forrang i henhold til ITU’s Geneva 06-aftale (GE-06). De lande, som har
valgt ikke længere at anvende båndet til udsendelse af tv, er forpligtet til at stille
båndet til rådighed for andre tjenester i henhold til vedtagne harmoniseringsregler
til fremme af det indre marked for mobile bredbåndstjenester.
Ved EU's østlige grænse anvendes frekvenserne dog til et forældet aeronautisk
navigationssystem, hvilket forhindrer en effektiv anvendelse af 800 MHz-båndet
til mobilt bredbånd. Dette system nærmer sig nu slutningen af sin levetid, og EU
bør søge at fremme en hensigtsmæssig sameksistens mellem de fremtidige
anvendelser på begge sider af grænsen, hvilket vil give mulighed for at udnytte
790–862 MHz-båndet fuldt ud til trådløst bredbånd i hele EU.
Kommissionen foreslår derfor, at EU støtter forskrifter, som sikrer en velafvejet
sameksistens mellem trådløst bredbånd og den aftagende brug af aeronautiske
radionavigationssystemer langs EU's østlige grænse med sigte på at indføre
trådløse bredbåndstjenester, der dækker hele EU. Det foreslås endvidere, at
forpligtelserne til at beskytte digital radio/tv-spredning i henhold til GE-06 fortsat
bør gælde, og der ikke bør indføres yderligere forpligtelser på konferencen.
Punkt 1.4 / 1.18 - Galileo-systemet (Transeuropæiske net)
Galileo-systemet er et europæisk initiativ, som skal sikre etablering af et meget
avanceret globalt satellitnavigationssystem, som giver meget nøjagtige og sikre
globale positions-, navigations- og tidsbestemmelsesoplysninger. Systemet
kommer til at underbygge kritisk infrastruktur og vigtige offentlige tjenester som
søge- og redningstjenester, kommercielle anvendelser og
satellitnavigationsmodtagere til private forbrugere.
Kommissionen foreslår i sin meddelelse, at EU er nødt til at beskytte de
frekvenser, der er nødvendige til systemets drift, fra skadelige forstyrrelser fra
1
IT- og Telestyrelsen
Side 3
790-862 MHz
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
988081_0004.png
andre radiobaserede anvendelser. Endvidere bør EU støtte indretningen af det
yderligere frekvensbånd 2483,5–2500 MHz til fremtidige avancerede tjenester.
Punkt 1.4/1.7 SESAR (Luftfart)
Punktet vedrører EU’s program for forskning i lufttrafikstyring i det fælles
europæiske luftrum (SESAR), der sigter mod indførelsen af en ny generation af
det europæiske lufttrafikstyringssystem, som kan sørge for sikker og
gnidningsløs lufttransport i hele verden i de kommende 30 år. En forudsætning
herfor er sikring af, at de planlagte anvendte frekvensbånd kan anvendes til
luftfartsformål. Det bør endvidere sikres, at de afsatte frekvenser ikke skader
andre anvendelser som for eksempel Galileo og radioastronomi.
Kommissionen opfordrer i sin meddelelse til, at EU bør arbejde for at bevare
Europas mulighed for at udvikle og implementere det bedst mulige system på en
effektiv og gennemsigtig måde. Samme mål bør gælde for EU's politik
vedrørende punkt 1.7, når det gælder SESAR's satellitdel, og det bør sikres, at
satellitdelen kan tjene sit formål.
Punkt 1.7/1.13/1.25/7 Kommunikationssatellitter (Det indre marked, rumpolitik)
Europæiske virksomheder er verdensførende, når det gælder
satellitkommunikation, herunder radio/tvspredning, fast-satellittjenester og
mobil-satellittjenester, som alle spiller en vigtig rolle for formidlingen af
tjenester til mange områder af vores økonomi og samfund.
Kommissionen henstiller til, at det sikres, at disse tjenester fortsat kan bevare
deres førende position, samtidig med at det sikres, at frekvensressourcerne
udnyttes på en effektiv måde.
Punkt 1.2 Et fleksibelt internationalt reguleringssystem (Det indre marked)
Kommisionen opfordrer i meddelelsen til, at EU bevarer muligheden for at
modernisere frekvensforvaltningen og opfordrer ITU til at arbejde hen imod mere
fleksibel frekvensanvendelse. Det skal blandt andet ske ved i mere udbredt grad
at tillade brugen af avancerede teknologier som software-defineret radio og
kognitiv radio, så længe det ikke skader den primære anvendelse.
Punkt 1.22 Emissioner fra kortdistanceudstyr (Det indre marked)
Kommissionen opforder til, at der ikke indføres yderligere begrænsninger i ITU’s
radioreglement for kortdistanceudstyr (SRD
2
). Det vil sige radioer, som sender
over en afstand på ganske få meter frem for kilometer. Anvendelsen indebærer
2
IT- og Telestyrelsen
Side 4
Short Range Devices
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
således meget lille risiko for grænseoverskridende forstyrrelser.
Kortdistanceudstyr anvendes lige fra fjernbetjeningen til bilen og avanceret
medicinsk udstyr og har samlet set stor betydning for EU’s økonomi og samfund.
Punkter på dagsordenen af betydning for videnskabelig forskning og bekæmpelse
af klimaforandringer
Kommissionen foreslår, at EU sikrer beskyttelse af videnskabelige tjenester –
navnlig dem til bekæmpelse af klimaforandringer og beskyttelse af borgerne, da
disse kan være særligt følsomme over for forstyrrelser.
Punkt 1.5 Tuning-intervaller for elektronisk nyhedsindsamling
Punktet omhandler frekvenser til anvendelse for udstyr (lyd og billede) under
nyhedsbegivenheder, når og hvor det behøves. Behovet kan være forskelligt alt
efter tidspunkt og sted, hvorfor Kommissionen opfordrer til brug af mulige
tunings-intervaller for at give den nødvendige fleksibilitet, når frekvenser skal
stilles til rådighed med kort varsel.
Punkt 8.2 Dagsorden for den næste WRC-konference
Under hver verdensomspændende radiokommunikationskonference fastlægges
dagsordenen for den næste konference. Den næste konference vil være af stor
betydning for EU's politik, herunder navnlig på bredbåndsområdet.
Kommissionen peger på, at dagsordenen for WRC-15, som fastsættes i 2012, bør
adressere potentielle frekvensbehov som følge af vigtige EU-politikker. Der bør
navnlig være et punkt, som adresserer eventuelle kapacitetsbegrænsninger for
leveringen af trådløse bredbåndstjenester, i overensstemmelse med målene
for den digitale dagsorden for Europa. Kommisionen foreslår, at diskussionen om
frekvensbehov ikke bør begrænse sig til specifikke frekvensbånd.
Medlemsstaterne og EU – fælles handling
Kommisionen anfører i sin meddelelse, at frekvensressourcer har en vigtig EU-
politisk dimension, fordi de påvirker det indre marked generelt, men også har
betydning for specifikke områder som forskning, transport, klimaforandringer
osv., der er underlagt delt eller fælles kompentence. Unionen kan have
enekompetence i de tilfælde, hvor fælles regler berøres eksempelvis i tilfældet
med punktet om den digitale dividende og kortdistanceudstyr, hvor der allerede
gælder EU-regler for de berørte frekvensbånd. Ændringer i radioreglementet kan
derfor påvirke EU-lovgivningens anvendelsesområde direkte. Kommissionen
peger derfor på, at der er behov for en samordnet tilgang for at sikre en fælles,
konsekvent og effektiv indsats fra EU og medlemsstaterne i forbindelse med de
af dagsordenens problemstillinger og punkter, der kan påvirke EU-interesser.
IT- og Telestyrelsen
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
988081_0006.png
Idet EU ikke er medlem af ITU og derfor ikke har de samme rettigheder som
medlemsstaterne, foreslår Kommissionen, at det danske EU-formandskab på
konferencen koordinerer holdningerne til de relevante punkter på dagsordenen i
tæt samarbejde med Kommissionen, og at formandskabets repræsentanter taler på
vegne EU.
I forhold til den interne koordinering mellem medlemslandene understreger
Kommissionen, at man om nødvendigt vil forelægge Rådet et forslag med henblik
på vedtagelse af hvilken holdning, der på WRC-12 skal indtages på Unionens
vegne, jf. artikel 218, stk. 9, i TEUF.
I meddelelsen fremgår det slutteligt, at Kommissionen forestiller sig, at EU’s
rolle i ITU på sigt tages op til revurdering.
IT- og Telestyrelsen
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om en
meddelelse.
5. Gældende dansk ret
Den gældende danske lovgivning på frekvensområdet omfatter:
Lov nr. 475 af 12. juni 2009 om radiofrekvenser
Lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold, jf.
lovbekendtgørelse nr. 823 af 3. juli 2007
Lov om auktion over tilladelser til 3.generations mobilnet (3G-loven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1266 af 20. december 2000
Lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 664 af 10/07/2003
Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 338 af
11/04/2007.
Side 6
6. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for dansk lovgivning.
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien eller miljøet.
Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for det offentlige
eller for erhvervslivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
988081_0007.png
Meddelelsen skønnes i sig selv ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark
7. Høring
EU-specialudvalget for it og telekommunikation vil blive hørt.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været drøftet.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag til koordinerede tiltag, der skal sikre
opfyldelsen af en række målsætninger, herunder på bredbåndsområdet. Fra dansk
side er det særligt vigtigt, at der sikres optimale anvendelsesbetingelser og
fleksibilitet for de frekvenser, der skal anvendes til mobilt bredbånd. Det er
væsentligt at få fjernet begrænsningerne for at anvende frekvenserne i den
digitale dividende (punkt 1.17), samt at der sikres en fleksibel
frekvensforvaltning (punkt 1.2 og 1.19). Det er endvidere et vigtigt punkt for
Danmark, at næste WRC-konference kan behandle potentielle yderligere
frekvensbehov til mobilt bredbånd.
Fra dansk side kan det støttes, at Danmark. som varetager EU-formandskabet
under WRC-12 konferencen, sammen med ungarsk og polsk formandskab
koordinerer holdningerne til de relevante punkter på dagsordenen i samarbejde
med både medlemsstater og Kommissionen, og at formandskabet taler på vegne
af EU, hvor det er relevant.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
IT- og Telestyrelsen
Side 7