Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0285 Bilag 2
Offentligt
1015043_0001.png
Journalnummer: 11-121106
Grund- og nærhedsnotat til
til
Folketingets Europaudvalg
om
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om toldmyndighedernes håndhævelse
af intellektuelle ejendomsrettigheder (KOM(2011) 285)
1. Resumé
Forordningsforslaget skal erstatte eksisterende forordning om toldmyndighedernes indgriben
overfor varemærkeforfalskede varer. Hovedændringerne i forslaget i forhold til den eksiste-
rende lovgivning udgør en udvidelse af de rettighedsområder som lovgivningen dækker samt
en ny forenklet procedure for tilintetgørelse af varemærkeforfalskede og piratkopierede varer
sendt i småforsendelser. Sidstnævnte vil dog ikke i første omgang kunne anvendes i Danmark.
Vedtagelse af forordningsforslaget vil kræve en ændring af den danske lov der supplerer
EU’s forordninger på området.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2011) 285 af 24. maj 2011 fremsendt forslag om Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om toldmyndighedernes håndhævelse af intellektuelle
ejendomsrettigheder. Forslaget er oversendt til Rådet den 30. maj 2011 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 207 og skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forordningen skal erstatte den eksisterende forordning 1383/2003 om toldmyndighedernes
indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejendomsrettighe-
der, og om de foranstaltninger, som skal træffes overfor varer, der krænker sådanne rettighe-
der.
Organiseret handel med varer, der krænker intellektuelle ejendomsrettigheder (varemærkefor-
falskede og piratkopierede varer), er en stigende bekymring i verdenssamfundet. Dels er
handlen skadelig for innovation, konkurrenceevne, udbuddet af arbejdspladser samt medlems-
staternes indtægter, og dels kan udbredelsen af disse varer udgøre en trussel mod borgernes
sikkerhed og sundhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1015043_0002.png
I september 20081 opfordrede Rådet derfor Kommissionen og medlemsstaterne til at evaluere
lovgivningen og foreslå eventuelle ændringer til den eksisterende forordning 1383/2003. Eva-
lueringen af den eksisterende forordning er foretaget af Kommissionen i tæt samarbejde med
medlemslandene. Endvidere har der i 2010 været foretaget en offentlig høring, hvilket gav i
alt 89 bidrag fra en bred vifte af interessenter. Endelig kan nævnes, at forslaget er blevet til
over en periode, hvor der samtidig i WTO-regi har været søgt bilagt uenigheder mellem på
den ene side Holland og EU og på den anden side Indien og Brasilien om hvorvidt reglerne i
den eksisterende forordning var en hindring for den lovlige samhandel med generiske læge-
midler grundet enkeltstående sager med indgriben overfor varer i transit.
3. Formål og indhold
Det fremsatte forslag skal ses som en planlagt revision af den eksisterende forordning
1383/2003.
Det er på denne baggrund, at der foreslås en ny forordning, der inkorporerer følgende hoved-
ændringer til den eksisterende forordning:
En udvidelse af de rettighedsområder som forordningen dækker, herunder teknologi-
ske foranstaltninger til brug for krænkelse af andres intellektuelle ejendomsrettigheder
(eks. kabel-tv), krænkelse af et halvlederprodukts (eksempelvis en computerchip) be-
skyttede typografi samt ulovlig parallelimport.
Indførelse af en ny forenklet procedure for småforsendelser omfattet af en generel an-
modning om indgriben fra rettighedshaveren, hvorefter toldmyndighederne vil kunne
foranledige formodede varemærkeforfalskede og piratkopierede varer tilintetgjort
uden inddragelse af rettighedshaveren. Kommissionen gives i den forbindelse beføjel-
se til at fastlægge tærsklen for, hvornår forsendelser skal betragtes som småforsendel-
ser. Det foreslås, at toldmyndighederne selv skal bære omkostningerne i forbindelse
med destruktion af småforsendelserne. I alle andre tilfælde forpligter rettighedshaver-
ne sig til at afholde sådanne udgifter.
Nye bestemmelser, der styrker retssikkerheden for de legale erhvervsdrivende, hvilket
sker i kraft af mere detaljerede procedurer for toldmyndighedernes behandling af sa-
ger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ingen udtalelse fra Europa-Parlamentet, og det vides ikke, hvornår for-
slaget behandles.
5. Nærhedsprincippet
Da forslaget har hjemmel i Lissabon-traktatens art. 207 som vedrører den fælles handelspoli-
1 Rådsresolution af 25. september 2008 om en global europæisk plan for bekæmpelse af varemærkeforfalskning
og piratkopiering.
C:\Program
Files
0939966B3402\x1015043_1_0.DOCX
(x86)\neevia.com\docConverterPro\temp\NVDC\83FF421C-9EED-4C4F-8B3D-
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1015043_0003.png
tik, og eftersom dette område hører under Unionens enekompetence, er forslaget ikke i strid
med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ud over Rådets forordning 1383/2003 og Kommissionens forordning 1891/2004 om gennem-
førelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 1383/2003 dækkes området af Lovbe-
kendtgørelse nr. 1047 af 20. oktober 2005 om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs for-
ordning om toldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse
intellektuelle ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over for varer,
der krænker sådanne rettigheder samt Bekendtgørelse nr. 12 af 9. januar 2006 om samme.
Lovbekendtgørelsen samt bekendtgørelsen fastlægger visse hjemler der er nødvendige for im-
plementering af forordningerne.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Vedtagelse af forslaget vil kræve en ændring af den under pkt. 6 nævnte lov samt bekendtgø-
relse.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Da forslaget indeholder en del administrative ændringer samt forslag til en ny procedure for
småforsendelser vurderes det, at forslaget kan betyde ikke væsentlige meromkostninger hos
SKAT.
De omkostninger der følger af forordningsforslaget vil i givet fald kunne afholdes indenfor
skatteministeriets økonomiske ramme.
Forslaget vurderes at udgøre en styrkelse af håndhævelsen af intellektuelle ejendomsrettighe-
der, hvorfor det vurderes, at forslaget som udgangspunkt vil have positive samfundsøkonomi-
ske konsekvenser, hvis forslaget gennemføres i sin nuværende form.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det vurderes ikke, at forslaget har nogle administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet
forslaget netop stiler mod at lette de administrative byrder for erhvervslivet på dette område –
særligt i forhold til småforsendelserne.
8. Høring
Dette rammenotat sendes i høring i EU-specialudvalget for Vækst og Konkurrenceevne, hvor
også erhvervslivet indgår i den faste kreds.
C:\Program
Files
0939966B3402\x1015043_1_0.DOCX
(x86)\neevia.com\docConverterPro\temp\NVDC\83FF421C-9EED-4C4F-8B3D-
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1015043_0004.png
Det sendes ligeledes i høring i SKATs Særlige Eksterne Kontaktudvalg for Told.
Der vil blive fremsendt et supplerende notat om resultatet af høringen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har ikke forinden fremsættelsen været præsenteret for medlemsstaterne.
De øvrige landes holdninger til forslaget kendes derfor ikke. Det vurderes dog, at størstedelen
af landene som udgangspunkt og generelt vil være positive overfor forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget er en planlagt og ønskelig revision af den gældende forordning 1383/2003.
Regeringen er generelt positiv overfor indholdet i Kommissionens forslag.
Regeringen mener, det er vigtigt at rammerne i det indre marked for intellektuelle ejendoms-
rettigheder forbedres og yderligere udbygges.
En effektiv bekæmpelse af piratkopiering og varemærkeforfalskning er særdeles vigtig for både
Danmark og EU. Danmark bakker derfor stærkt op om initiativer, der styrker bekæmpelsen af
handlen med disse varer.
Samtidig indeholder forslaget, jf. pkt. 3, enkelte nyskabelser, hvortil skal bemærkes:
Udvidelsen af forordningens anvendelsesområde til andre for toldmyndighederne svært kon-
staterbare rettighedskrænkelser vil, for at kunne udnyttes effektivt, fordre en høj grad af enga-
gement fra rettighedshavernes side i form af oplysninger, hvorpå toldmyndighederne kan
bygge en mistanke om rettighedskrænkelser. Som eksempel kan nævnes mistanke om kræn-
kelse af et halvlederprodukts beskyttede typografi, som ikke ellers vil være umiddelbart kon-
staterbart under en toldkontrol.
I erkendelse af at internethandlen udgør et stort og stadigt stigende problem på verdensplan,
så er det glædeligt, at forslaget indeholder en ny forenklet procedure for forsendelser typisk
bestilt via internettet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
C:\Program
Files
0939966B3402\x1015043_1_0.DOCX
(x86)\neevia.com\docConverterPro\temp\NVDC\83FF421C-9EED-4C4F-8B3D-
Side 4