Kulturudvalget 2011-12
KOM (2011) 0289 Bilag 2
Offentligt
1043804_0001.png
18. november 2011
Til Folketingets Europaudvalg
Henvendelse om EU-direktivforslag om ophavsret og orphan works, KOM (2011) 289;
samråd i Folketingets Kulturudvalg den 23. november og møde i Folketingets
Europaudvalg den 30. november.
Aftalesystemer og ophavsret fungerer i praksis i Danmark, sådan at de danske borgere kan få del
i den danske kulturarv. Et eksempel er Bonanza på DR’s hjemmeside. Men nu truer et EU-direktiv
med at besværliggøre og bureaukratisere muligheden for at give digital adgang til
kulturprodukterne. Danske politikere må handle nu for at sikre det fleksible danske system.
Direktivforslaget om orphan works (dvs. værker, hvor man ikke kan identificere eller lokalisere
alle rettighedshaverne) tilstræber at løse et problem, der ikke er særlig stort, og som endda kun
udgør en delmængde af de værker, der må antages at blive omfattet af digitaliseringsprojekter.
Men ikke nok med det: Direktivforslaget forsøger samtidig at løse det lille problem på en måde,
som medfører betydeligt bureaukrati, væsentlige offentlige merudgifter samt retsusikkerhed for
såvel rettighedshaverne som kulturarvsinstitutioner. Forslaget risikerer at gøre det dyrere og
mere besværligt at klarere ophavsrettigheder til skade for såvel rettighedshaverne som
kulturarvsinstitutioner samt deres brugere. Dette er særligt uheldigt, når det drejer sig om et så
vigtigt samfundsområde som digitalisering af kulturarven.
Direktivforslaget giver således anledning til mange problemer og rejser mange tvivlsspørgsmål.
Dette er beskrevet nærmere i Kulturministeriets grund- og nærhedsnotat af 1. juli 2011.:
http://www.ft.dk/samling/20111/kommissionsforslag/kom(2011)0289/bilag/1/1018299/ind
ex.htm
DR, Det Kgl. Bibliotek, Statsbibliotek og danske rettighedshaverorganisationer, der
repræsenterer ophavsmænd, udøvende kunstnere, forlæggere og producenter, er enige om, at
det væsentligste problem i direktivforslaget handler om aftalelicens. Problemet er beskrevet
nærmere i et debatindlæg, der blev bragt i Berlingske den 10. november:
http://www.b.dk/kommentarer/kulturens-guld-skal-ud-til-folket
I virkeligheden skulle direktivet skrives helt om for at være acceptabelt, men vi vil kunne leve
med det, hvis det ændres efter følgende retningslinjer:
Betragtning 20: Det skal præciseres, at medlemsstaterne kan opretholde ikke alene
eksisterende, men også fremtidige aftalelicenser. Sikringen af aftalelicens som alternativ
til en undtagelse fra ophavsretten bør også fremgå af selve direktivteksten.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Værker, hvor blot nogle af bidragyderne ikke er identificerede/lokaliserede, betragtes
som forældreløse. Det skal præcisere, at identificerede/lokaliserede rettighedshavere
bevarer fuld eneret, også selv om det drejer sig om værker, hvor andre bidragydere ikke
er identificerede/lokaliserede.
Alle bidragydere til et værk, som man på et tidspunkt ikke har kunnet
identificere/lokalisere, skal kunne ophæve deres orphan work-status på et hvilket som
helst tidspunkt, og det skal præciseres, at disse rettighedshavere har krav på vederlag
også for allerede foretagen brug. Der er rejst tvivl om, hvorvidt direktivforslaget
harmonerer med de internationale konventioner om ophavsret, fordi direktivet lægger op
til fri brug af værkerne uden tilladelse fra rettighedshaverne eller deres organisationer.
Denne præcisering om vederlæggelse vil hjælpe med til at mindske dette problem.
Med venlig hilsen
Erland Kolding Nielsen, direktør for Det Kgl. Bibliotek
Svend Larsen , direktør for Statsbiblioteket
Peter Schønning, advokat for danske rettighedshaverorganisationer
2