Arbejdsmarkedsudvalget 2011-12
KOM (2011) 0348 Bilag 3
Offentligt
1155492_0001.png
NOTAT
7. september 2012
Samlenotat om EMF-direktivet
J.nr. 2011-66
JAIC/rmh
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om minimumsforskrifter
for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for
risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske felter) (18. særdirektiv i
henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF) (”EMF-direktivet”) (første
læsning), KOM(2011) 348
-
(evt.) Generel indstilling/information fra formandskabet
Revideret notat
Resumé
Arbejdstagere kan udsættes for høje niveauer af elektromagnetiske felter ved ar-
bejdsprocesser som fx:
Arbejde med MR-skannere til billeddiagnostik i sundhedssektoren,
Arbejde ifm svejseanlæg og induktionsovne til smeltning af metal,
Arbejde nær radiosendere og radaranlæg.
Området er reguleret af EMF-direktiv 2004/40/EF, som endnu ikke er implemente-
ret i Danmark.
Kommissionen foreslår lempelser i forhold til det eksisterende EMF-direktiv inden
implementeringsfristens udløb. Af hensyn til de igangværende forhandlinger er im-
plementeringsfristen udskudt til den 30. oktober 2013. De foreslåede lempelser har
til formål at medføre tekniske og økonomiske lettelser for virksomhederne uden at
sætte arbejdstagerens sikkerhed og sundhed i fare. En række af de foreslåede lem-
pelser har baggrund i nye videnskabelige vurderinger, som er indarbejdet i forsla-
gets orienterings-, aktions- og grænseværdier. For en række arbejdsprocesser, som
foregår under kontrollerede omstændigheder, er der desuden foreslået delvis und-
tagelse fra direktivets krav, herunder direktivets grænseværdier.
1. Baggrund
Den 29. april 2004 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet direktiv om minimums-
forskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering
for risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske felter) (2004/40/EF). Di-
rektivet er endnu ikke implementeret i Danmark.
Den 23. april 2008 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet direktiv 2008/46/EF om
ændring af direktiv 2004/40/EF om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed
i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici på grund af fysiske agenser
(elektromagnetiske felter), som forlængede implementeringsfristen for direktiv
2004/40/EF til den 30. april 2012. Den mellemliggende periode skulle anvendes til
at tilvejebringe nye oplysninger samt udarbejde og vedtage et nyt direktiv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådet og Europa-Parlamentet har den 19. april 2012 vedtaget en yderligere forlæn-
gelse af implementeringsfristen til den 30. oktober 2013 med henblik på at sikre til-
strækkelig tid til at afslutte de igangværende forhandlinger i Rådet og Europa-
Parlamentet.
Den 22. juni 2011 har Kommissionen foreslået et nyt direktiv om minimumsfor-
skrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering
for risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske felter) (KOM(2011) 348
endelig). Den 18. juli 2011 forelå forslaget i en dansk sprogversion. Der er nu tale
om nyt direktiv (20. særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv
89/391/EØF) som ophæver direktiv 2004/40/EF.
Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 153, og forslaget kan vedtages med kvalifi-
ceret flertal efter den almindelige lovgivningsprocedure i traktatens artikel 294.
Forslaget er et særdirektiv i henhold til artikel 16 i Rådets direktiv 89/391/EØF om
iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og
sundhed under arbejdet (rammedirektivet). Der er således tale om et minimumsdi-
rektiv, der tillader de enkelte lande at fastlægge et højere beskyttelsesniveau end
foreskrevet.
Forslaget er sat på dagsordenen for det kommende EPSCO-rådsmøde den
4. okto-
ber 2012
med henblik på
evt. generel indstilling/information fra formandskabet
2. Formål og indhold
Forslaget har til formål at beskytte arbejdstagerne mod de akutte risici, der er for-
bundet med udsættelse for elektromagnetiske felter, eller som opstår som en indi-
rekte effekt af felterne. Disse risici er fx, at statiske magnetfelter kan medføre
svimmelhed, og ved radiofrekvente felter afsættes varme i vævet, som kan forårsa-
ge varmeskader.
Høje niveauer af elektromagnetiske felter findes især ved følgende arbejdsproces-
ser:
Arbejde med MR-skannere til billeddiagnostik i sundhedssektoren,
arbejde ved elektrokemiske processer,
arbejde ved svejseanlæg og induktionsovne til smeltning af metal,
produktion og distribution af elektricitet,
højfrekvenssvejsning af PVC-plast,
limhærdning af limtræ samt faconpresset finér til møbler,
arbejde nær radiosendere og radaranlæg.
Direktivet regulerer kun for akutte risici som følge af eksponering for elektromag-
netiske felter, idet der i dag ikke findes videnskabeligt dokumentation for langtids-
virkninger.
Direktivforslagets grænseværdier er ajourført i henhold til de nyeste internationale
normer, og der indføres for lavfrekvente felter desuden to sæt separate grænsevær-
dier, som sikrer mod henholdsvis sikkerheds- og sundhedsmæssige risici.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1155492_0003.png
I direktivforslaget indføres der som noget nyt orienteringsværdier. Overholdelse af
orienteringsværdierne beskytter i henhold til internationale normer alle personer,
som ikke tilhører en særlig risikogruppe, mod sikkerheds- og sundhedsrisici ifm
eksponering for elektromagnetiske felter.
Direktivforslaget fastlægger
aktionsværdier,
som
sigter mod at sikre mod sund-
hedsskader i samme omfang som overholdelse af grænseværdierne for sundheds-
mæssige risici, men aktionsværdierne sikrer ikke fuldt ud mod sikkerhedsrisici
1
,
men er til gengæld nemmere at måle end grænseværdierne.
Sikkerhedsrisici sikres der imod enten ved overholdelse af orienteringsværdien el-
ler ved at reducere genevirkninger og kombinere denne indsats med ulykkesfore-
byggende tiltag.
Direktivforslaget indeholder undtagelser, så nogle brancher og arbejdsprocesser
under kontrollerede omstændigheder delvist kan undtages for regulering iht direk-
tivet - det vedrører:
Arbejde med MR-skannere til billeddiagnostik i sundhedssektoren, som
undtages for direktivets grænseværdier,
militært arbejde, som helt undtages fra direktivets krav, og
arbejde, som foregår under kontrollerede forhold, hvor grænseværdien kan
overskrides midlertidigt.
Som begrundelse for undtagelserne anfører Kommissionen:
At uden undtagelsen vedrørende MR-skannere vil 5 – 8 % af MR-
skanninger blive umuliggjort,
at sikkerheden ifm militærpersonels eksponering for elektromagnetiske fel-
ter reguleres via en NATO-standard, hvis sikkerhedsniveau kan anses for
ækvivalent med direktivforslagets,
at nogle helbredseffekter af forbigående karakter (nervestimuleringer) un-
der kontrollerede forhold kan være acceptable.
Som en hjælp til virksomhedernes arbejde med risikovurderingen indeholder direk-
tivforslaget oversigter, som indplacerer en række arbejdsprocesser i forhold til ak-
tions-, og grænseværdierne.
Med forslaget afgives der kompetence til Kommissionen til at vedtage såkaldte de-
legerede retsakter. Med disse delegerede retsakter kan Kommissionen foretage rent
tekniske ændringer af bilagene til direktivet med henblik på at sikre, at bilagene er
opdaterede i forhold til anden lovgivning og den teknologiske udvikling. Desuden
kan Kommissionen foretage ændringer i orienterings- og aktionsværdier, hvilket fx
kan komme på tale i forbindelse med ny videnskabelig dokumentation. Grænse-
værdierne kan derimod ikke ændres via delegerede retsakter. Europa Parlamentet
og Rådet kan til enhver tid trække delegationen tilbage eller gøre indsigelse mod en
konkret delegeret retsakt.
1
Sikkerhedsrisici kan fx opstå ifm magnetophosphener, som er tilsyneladende lysglimt i
øjnene forårsaget af kraftige magnetfelters påvirkning af synsnerverne. Magnetophosphener
regnes ikke i sig selv for en sundhedsskadelig påvirkning, men magnetophosphener kan
virke generende og forstyrrende, og de kan, især hvis de opstår uvarslet, i nogle arbejdssi-
tuationer medføre en øget sikkerhedsrisiko.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1155492_0004.png
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har den 16. december 2011 stillet 233 ændringsforslag til di-
rektivforslaget. Udvalget har endnu ikke stemt om udvalgsbetænkningen Medlem-
merne af EP udtrykte i første høringsrunde i oktober 2011 behov for at få uddybet
og forklaret indholdet af forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Ved vedtagelsen af EMF-direktivet i 2004 var Kommissionen, Europa-Parlamentet
og Rådet af den opfattelse, at fælles regler var nødvendige til beskyttelse af ar-
bejdstagere. Kommissionen anfører i forbindelse med det nye forslag, at udviklin-
gen siden 2004 ikke har ændret ved forudsætningerne for denne vurdering.
Kommissionen anfører videre, at det videnskabelige grundlag for flere af grænse-
værdierne i EMF-direktivet fra 2004 nu er ændret, og at bl.a. indarbejdelsen af nye,
mere lempelige internationale sikkerhedsnormer fra 2009 og 2010 vil lette mange
af de forventede implementeringsproblemer ved EMF-direktivet, - problemer som
især er blevet påpeget af sundhedssektoren og dele af industrien.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering, som tager hensyn til, at der er tale
om ændring af et eksisterende direktiv, hvorfor de nye regler også skal fastsættes
på EU-niveau.
5. Gældende dansk ret
Der findes ikke på arbejdsmiljølovens område specifikke regler eller grænseværdi-
er. Området reguleres efter bekendtgørelsen om tekniske hjælpemidler og bekendt-
gørelsen om arbejdets udførelse. Reguleringen suppleres med internationale stan-
darder samt diverse vejledningsmateriale, herunder særligt At-vejledning D.6.1.1
om ikke-ioniserende stråling.
For søfart og fiskeri findes arbejdsmiljøreglerne i lov om skibes sikkerhed m.v. For
offshore sektoren gælder offshoresikkerhedsloven. For luftfartsområdet gælder lov
om luftfart.
6. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Det vurderes, at forslaget ikke vil kræve ændringer i arbejdsmiljøloven for så vidt
angår arbejde på landjorden, og at direktivet kan gennemføres ved udarbejdelse af
en særlig bekendtgørelse.
Direktivet skal for søfart, fiskeri og offshore implementeres særskilt med hjemmel i
de under afsnit 5 nævnte love.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Der skønnes ikke at være statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsmæssige konsekvenser set i
forhold til det gældende direktiv. Forslaget vurderes at indebære en mindre øko-
nomisk lettelse for virksomhederne.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
7. Høring
Forslaget har været i høring hos EU-specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale
forhold med frist den 26. august 2011.
DA og LO har afgivet høringssvar.
DA er af den opfattelse, at de foreslåede regler om risikovurdering af svejsning er
alt for omfattende.
LO har afgivet en række bemærkninger, herunder at:
undtagelserne af visse brancher og arbejdsprocesser bør tidsbegrænses
undtagelsen fra at gennemføre risikovurdering, når arbejdet er vurderet i
forhold til produktlovgivningen, bør udgå
LO finder beskyttelsesniveauerne i direktivet uigennemskuelige
at Kommissionen efter 5 år må evaluere den videnskabelige baggrund for
at inddrage langtidseffekter i direktivet
visse af direktivets regler giver adgang til uens vilkår for virksomhederne
og et uensartet beskyttelsesniveau for arbejderne i EU
LO stiller spørgsmålstegn ved direktivets art. 10 og 11, der indebærer ad-
gang til at delegere regelfastsættelse til Kommissionen
LO er af den opfattelse, at listerne i Annex II C over arbejdsudstyr og -
aktiviteter, der undtages fra kravet om foranstaltninger, er upålidelige, og
foreslår, at listerne ændres til en ikke-bindende guide
LO har i øvrigt konkrete spørgsmål til dele af direktivets tekst og finder, at
teksten visse steder bør uddybes eller præciseres
FTF har efterfølgende afgivet følgende bemærkninger:
FTF foreslår, at EU-kommissionen senest i 2017 skal evaluere den vi-
denskabelige baggrund for også at inddrage skadelige langtidseffekter
i direktivet. Baggrunden for FTF’s ønsker er, at IARC (International
Agency for Research on Cancer) i 2011 har optaget elektromagnetiske
felter på sin liste over påvirkninger, der er ”possibly carcinogenic to
humans”, dvs. klasse 2B. Det vil efter FTF’s opfattelse være svært at
sikre, at direktivet genåbnes selv om ovennævnte mistanke bekræftes
uden at indføje denne forpligtigelse for Kommissionen.
FTF foreslår, at undtagelsesbestemmelsen i direktivforslagets artikel
3, stk 4 om MR-skannere formuleres som en undtagelse for de tilfælde,
hvor det er nødvendigt af medicinske eller vedligeholdelsesmæssige år-
sager.
I direktivudkastets artikel 5, litra c er der indsat et særligt beskyttel-
seshensyn for arbejdstagere, der er udsat for særlige risici, eksempel-
vis arbejdstagere, der bærer implantat eller gravide. FTF finder det
vigtigt at understrege, at dette beskyttelseshensyn gælder uanset und-
tagelsesbestemmelsen i artikel 3, nr. 4 på en måde. Dette kunne ske
ved, at der tilføjes et ”dog jævnfør artikel 5, litra c” i slutningen af før-
ste sætning i bestemmelsen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
FTF kan derudover tilslutte sig de bemærkninger, der er fremsendt af
LO.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel enighed om behovet for et nyt direktiv til afløsning af 2004/40/EF.
De tre delvise undtagelser for direktivets krav, som vedrører militæret, MR-
skannere og arbejde, der foregår under kontrollerede forhold, har alle været gen-
stand for stor debat.
Den generelle holdning er, at der skal være undtagelser på
disse tre områder.
Den generelle holdning blandt medlemslandene er, at aktionsværdierne bør være
lavere end foreslået af Kommissionen
og i overensstemmelse med internationalt
gældende normer.
Ved overskridelse af aktionsværdierne skal der være krav om
foranstaltninger og/eller udvidet risikovurdering.
Den generelle holdning blandt medlemsstaterne er, at direktivforslagets tek-
nisk vanskelige indhold betyder, at det er nødvendigt at Kommissionen udar-
bejder vejledninger, som kan være til hjælp ved implementering af direktivet.
Dette betyder, at der ved fastlæggelsen af implementeringsfristen skal tages
hensyn til, at Kommissionen skal kunne udarbejde vejledninger.
Flere medlemslande har ønsket en tidsbegrænsning af Kommissionens adgang til
via delegerede retsakter at foretage ændringer i bilagene til direktivet.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv overfor vedtagelsen af et nyt EMF-direktiv til erstatning for
direktiv 2004/40/EF, der indeholder forældede grænseværdier.
Regeringen finder, at definitioner, grænseværdier mv. i videst muligt omfang bør
svare til internationale normer, men mindre afvigelser kan om nødvendigt accepte-
res, forudsat at det overordnede mål om et sikkert og sundt arbejdsmiljø fastholdes.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 25. november 2011
og 14. juni 2012
til orientering.
Et grundnotat vedrørende sagen er fremsendt til Europaudvalget den 23. august
2011.
6