Miljøministeriet
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
Naturstyrelsen, Vandsektor, byer og klimatilpasning
NST-4605-00002
Ancdu
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
Dato:
Statens Institut for Strålebeskyttelse
1-5210-3/1
ku
5. december 2011
Grund- og nærhedsnotat
Forslag til Rådets direktiv (Euratom) om krav om beskyttelse af be-
folkningens sundhed med hensyn til radioaktive stoffer i drikkevand
KOM(2011) 385 endelig
1. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2011) 385 endelig af 27. juni 2011 fremsendt forslag
om Rådets direktiv om krav om beskyttelse af befolkningens sundhed med hensyn
til radioaktive stoffer i drikkevand. Forslaget er fremsat med hjemmel i Euratom-
traktaten, særlig artikel 31 og 32, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Indikatorparametrene for radioaktive stoffer i drikkevand indgår allerede i bilag I,
del C, i Rådets direktiv 98/83/EF om kvaliteten af drikkevand, men er endnu ikke
generelt implementeret i afventning af vedtagelsen af ændringer til dette direktivs
bilag II (Kontrol) og bilag III (Specifikationer for analyse af parametre). Disse
indikatorparametre falder ind under anvendelsesområdet for de grundlæggende
normer, som er anført i artikel 30 i Euratom-traktaten, og Kommissionen har derfor
fundet det berettiget at indarbejde kravene til overvågning af radioaktivitetsniveau-
er i en specifik lovgivning inden for rammerne af Euratom-traktaten for at opret-
holde ensartethed, sammenhæng og nøjagtighed i lovgivning om strålebeskyttelse
på fællesplan.
2. Formål og indhold
Det generelle mål med forslaget er at fastlægge krav om beskyttelse af befolknin-
gens sundhed med hensyn til radioaktive stoffer i drikkevand. Direktivet fastsætter
parameterværdier, hyppighed og metoder til brug ved kontrol af radioaktive stoffer
i drikkevand.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til Euratom-traktatens artikel 31 høres.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen finder, at nærhedsprincippet finder anvendelse, for så vidt som
forslaget ikke hører under Fællesskabets enekompetence. Da Fællesskabets retsbe-