Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0417 Bilag 1
Offentligt
1018613_0001.png
København 7. juli 2011
Til Folketingets Europaudvalg
Vedr. Meddelelse om reformen af den fælles fiskeripolitik pkt. 2 på møde i
Europaudvalget 8. juli 2011.
Kommissionen fremlægger forslag til ny fiskeripolitik den 13. juli 2011. Dette brev er en
uddybning af de holdninger, der fremgår af samlenotatet a 30. juni 2011, side 16. Overordnet
set mener Greenpeace:
Der bør være en klar prioritering imellem de økonomiske, miljømæssige og socialt
bæredygtige målsætninger, og at miljømæssig bæredygtighed får første prioritet
Det er miljødirektiverne der bør danne grundlag for fiskeripolitikken og ikke omvendt;
altså at målet i fiskeripolitikken er i overensstemmelse med målene i
havstrategidirektivet og habitatdirektivet
Oprettelsen af fuldt beskyttede områder gøres til en obligatorisk del af
fiskeripolitikken
Der indbygges incitamenter til at skifte til eller forblive i de redskabskategorier, der
samlet
set er bedst i forhold til den samlede påvirkning af miljø, havnatur og
fiskebestande
----------------------------------------------------
Greenpeace har nedenstående kommentarer baseret på de foreløbige forventninger til
fiskeripolitikken, der fremlægges i samlenotatet. En mere dybdegående gennemgang af
Kommissionens forslag fremsendes til udvalget, når det endelige forslag fra Kommissionen
foreligger.
Det fremgår af samlenotatet at det forventes at Kommissionen lægger op til en reform, hvor
bæredygtighed forventes at være omdrejningspunktet.
Målet for fiskeripolitikken i dag er at sikre ”at
de levende akvatiske ressourcer udnyttes på en
økonomisk, miljømæssig og socialt bæredygtig måde”.
Der er ingen prioritering af de
pågældende mål.
Kommissionen konkluderede i Grønbogen fra april 2009, at en af grundene til at
fiskeripolitikken i dag ikke er bæredygtig, netop skyldes upræcise politikmål og manglende
prioritering. Denne konklusion er særdeles vigtig og bør ikke glemmes.
Det er derfor helt afgørende at: Der er en klar prioritering imellem de økonomiske,
miljømæssige og socialt bæredygtige målsætninger, og at miljømæssig bæredygtighed får
første prioritet.
Bredgade 20, Bagh 4
1260 København
Tlf 33-93 53 44
www.greenpeace.dk
Stora Robertsgatan 20-22 A
00171 Helsinki
Puh 09-698 63 17
www.greenpeace.fi
PB 6803, St Olavspl
0130 Oslo
tlf 22 20 83 79
www.greenpeace.no
Box 151 64
104 65 Stockholm
Tel 08-702 70 70
www.greenpeace.se
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1018613_0002.png
Folketinget har pålagt regeringen ved reformen af EU's fælles fiskeripolitik at arbejde for at
fiskeripolitikken integreres i en bred havpolitisk sammenhæng baseret på økosystemtilgang,
herunder implementering af havstrategidirektivets og biodiversitetskonventionens mål.
Dette kunne konkret gøres ved, at det bliver miljødirektiverne, der dikterer fiskeripolitikken og
ikke omvendt.
Det forventes, at Kommissionen vil foreslå en øget regionalisering. Det støtter Greenpeace i
princippet, men mener, at målsætninger i de enkelte regioner som udgangspunkt bør være de
målsætninger, der udarbejdes i forbindelse med EU's havstrategidirektiv. Havstrategidirektivet
har en proces, der i stor udstrækning kunne knyttes op på regionaliseringen af
fiskeripolitikken, sådan at de to politikker hang bedre sammen. Disse er blandt andet:
Opstilling af miljømål og indikatorer i forhold til at opnå god miljøtilstand senest 2020
(2012)
Offentliggørelse af oplysninger om sammenhængende net af beskyttede havområder i
2013
Et helt essentielt værktøj til at beskytte og genoprette natur er oprettelsen af fuldt beskyttede
områder på havet.
Både i havstrategidirektivet, habitatdirektivet og biodiversiteskonventionen er beskyttede
områder en forpligtigelse. Det er derfor oplagt, at man også i fiskeripolitikken gør oprettelsen
af beskyttede områder til en obligatorisk del.
Det fremgår af samlenotatet, at Kommissionen foreslår indførelse af et system med
omsættelige kvoteandele (i lighed med det danske FKA-system).
Som det også fremgår af samlenotatet, mener Greenpeace, at fisk er en naturressource og
som sådan fælles ejendom, som den enkelte fisker ikke bør kunne få et egentligt ejerskab til.
Samtidig mener Greenpeace, at hvis fangstandele skal ses som en løsning, må disse indrettes
på en sådan måde, at adgang til ressourcen ses som en række privilegier OG ansvar, der
tildeles fx samfund, enkeltpersoner eller andre enheder.
Men hvis fangstandele alligevel indføres, bør det som minimum sikres, at adgang til
fiskeressourcerne gives på grundlag af en række bæredygtighedskriterier, sådan at de fiskere,
der får adgang til ressourcen, er de fiskere der:
anvender metoder, som har minimal påvirkning på den marine natur og det marine
dyreliv
er mest selektive
er mest brændstofeffektive
Bredgade 20, Bagh 4
1260 København
Tlf 33-93 53 44
www.greenpeace.dk
Stora Robertsgatan 20-22 A
00171 Helsinki
Puh 09-698 63 17
www.greenpeace.fi
PB 6803, St Olavspl
0130 Oslo
tlf 22 20 83 79
www.greenpeace.no
Box 151 64
104 65 Stockholm
Tel 08-702 70 70
www.greenpeace.se
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1018613_0003.png
kan dokumentere overholdelse af regler
opererer inden for og bidrage til de lokale kystsamfund
Hvis et sådan system indføres skal det samtidig være muligt at trække systemet tilbage eller
indføre skrappe retningslinjer for omfordeling eller på andre måder gribe ind, hvis det
biologisk skønnes nødvendigt!
Hvis fiskeripolitikken i fremtiden skal blive bæredygtig, er det bydende nødvendigt at der
indbygges incitamenter til at skifte til eller forblive i de redskabskategorier der er bedst
overordnet
set i forhold til havnatur og fiskebestande. Det kunne ske ved en intelligent
indførelse af fangstandele og ved kontinuerligt at give de fartøjer der beviseligt samlet set har
den mindste påvirkning af økosystemet - e.g. påvirkning af habitat, bifangst samt CO2 forbrug -
specielle rettigheder.
Det fremgår ligeledes af samlenotatet, at Kommissionen ønsker en gradvis introduktion af en
landingsforpligtelse frem til 2016 med henblik på at eliminere udsmid.
Det er Greenpeace holdning, at et udsmidsforbud ikke kun bør gælde kommercielle arter. Et
fuldt discardforbud vil give incitament til at undgå alle uønskede marine organismer samt give
en meget større viden om fiskeriets effekt på det samlede økosystem, som jo er essentiel
viden i forhold til at indføre en økosystembaseret forvaltning.
Et ensidigt fokus på eliminering af udsmid via fx udvikling af selektive redskaber bør ikke
skygge for det faktum, at adgang til ressourcer bør baseres på de enkelte fiskeriers samlede
påvirkning af de marine økosystemer.
Med venlig hilsen
Hanne Lyng Winter, havbiolog Greenpeace
Bredgade 20, baghuset 4. sal
1260 København K
Mobil: 28 10 90 59
E-mail: [email protected]
Bredgade 20, Bagh 4
1260 København
Tlf 33-93 53 44
www.greenpeace.dk
Stora Robertsgatan 20-22 A
00171 Helsinki
Puh 09-698 63 17
www.greenpeace.fi
PB 6803, St Olavspl
0130 Oslo
tlf 22 20 83 79
www.greenpeace.no
Box 151 64
104 65 Stockholm
Tel 08-702 70 70
www.greenpeace.se
[email protected]