Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0417 Bilag 2
Offentligt
1022964_0001.png
Nordensvej 3, Taulov
7000 Fredericia
Tlf. +45 70 10 40 40
Fax. +45 75 45 19 28
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Att. Fiskeripolitisk Kontor
[email protected]
H. C. Andersens Boulevard 37
1553 København V
Tlf. +45 70 10 40 40
Fax +45 33 32 32 38
[email protected]
www.dkfisk.dk
Dato: 1. August 2011
Skriftlig høring af § 5-udvalget om Kommissionens forslag til reform af
den fælles fiskeripolitik
, jf. dokumenterne F38-11 – F43-11.
Hermed følger Danmarks Fiskeriforenings høringssvar på Fødevareministeriets skriftlige høring
udsendt den 24. juli 2011 om Kommissionens forslag til reform af den fælles fiskeripolitik.
Der er tale om Danmarks Fiskeriforenings umiddelbare og generelle bemærkninger til
reformpakken. Foreningen vil senere i forhandlingsforløbet komme med mere detaljerede
bemærkninger til de to forslag til forordningstekster og Kommissionens reformpakke i øvrigt.
Generelt er Danmarks Fiskeriforening positiv over for en reel reform af den fælles fiskeripolitik.
Der er gode elementer i Kommissionens forslag. Der er også meget, som kan blive bedre, og det
er vigtigt at understrege, at reelle og holdbare forbedringer kan kun opnås ved samarbejde med
fiskerierhvervet.
Hvor der i dag er et ”landingsforbud” eller discard-krav om man vil, til stor gene for mange fiskere,
så er et helt centralt forslag i Kommissionens reformpakke introduktion af en ”landingsforpligtelse”
for kvoterede arter med tilknyttet dokumentationskrav.
Hvis den fælles fiskeripolitik skal reformeres i den retning, så er det helt afgørende, at landings-
forpligtelsen med tilknyttet dokumentationskrav ikke blot medfører flere kontrolkrav og byrder for
erhvervet, men reelt indebærer en overgang til en ny fiskeripolitik, hvor et fuldt dokumenteret
fiskeri med landingsforpligtelser er ledsaget af:
Kvoteforhøjelser med ”discard-andelen”, vurderet ud fra den videnskabelige rådgivning
År til år fleksibilitet på alle kvoter på +/- 25 pct.
Fjernelse af indsatsregulering i form af kW-dage eller havdage
Fjernelse af de tekniske bevaringsforanstaltninger
Fjernelse af store dele af kontrolreglerne
Passende overgangsforanstaltninger og -perioder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1022964_0002.png
Danmarks Fiskeriforening er positiv over for, at fiskeriet fremover i større omfang reguleres efter
flerårige forvaltningsplaner. Planerne skal dog på centrale punkter indeholde en højere grad af
fleksibilitet end det er tilfældet med de planer, som vi kender i dag. Hvad angår forvaltningsplaner
baseret på fiskerier og økosystemer og ikke kun enkelte bestande, så er det vigtigt at sikre, at
sådanne planer ikke forrykker den relative stabilitet, ligesom der kan opstå fordelingsmæssige
problematikker mellem konkurrerende fiskerier.
En væsentlig forudsætning for reformen er, at der besluttes og arbejdes med realistiske
tidshorisonter. Med den viden, vi har i dag, er det fx ikke realistisk allerede i 2015 at nå frem til en
situation, hvor alle betydende arter skal forvaltes efter MSY-princippet. Danmarks Fiskeriforening
finder det centralt at drøfte flere af de tidshorisonter som Kommissionen foreslår. Er
målsætningerne opnåelige på så kort tid - ud fra en biologisk, en økonomisk, en
lovgivningsmæssig og ikke mindst en administrativ synsvinkel? Alle har interesse i at arbejde med
realistiske tidshorisonter.
I relation til implementering af NATURA 2000-foranstaltninger og andre forpligtelser i relation til
miljølovgivning med konsekvenser for fiskeriet, understreger Danmarks Fiskeriforening
vigtigheden af fiskerierhvervets inddragelse.
En overordnet koordinering af dataindsamling i EU vil efter Danmarks Fiskeriforenings mening
være vigtig for at sikre en velfungerende fælles fiskeripolitik. Det er en afgørende forudsætning, at
medlemslandene afsætter tilstrækkelige midler til dataindsamlingen.
Danmarks Fiskeriforening finder, at indførelse af omsættelige kvoteandele til regulering af
fiskeriet, fortsat bør være national kompetence. Det er under alle omstændigheder væsentligt, at
centralt fastsatte EU-rammer ikke bliver for begrænsende for reguleringen af dansk fiskeri.
Danmarks Fiskeriforening må klart afvise forslaget om indførelse af gebyrbetaling i relation til
medlemsstaternes udgifter til håndhævelse af EU’s fiskerikontrolforordning. Gebyrbetaling vil
alene flytte penge fra fiskerierhvervet til EU’s kasse og reducere EU's og evt. medlemslandene
incitament til at gennemføre forenkling og effektivisering af EU's fiskerikontrolpolitik.
Danmarks Fiskeriforening stiller sig positivt over for en styrkelse af de nuværende RAC’ers rolle.
Forslag til ny markedsordning
Forslaget om ophør af den nugældende opkøbsordning for fisk i den fælles markedsordning vil
særligt for de mindre fartøjer få negative økonomiske konsekvenser. Den nuværende ordning
beskytter for et yderst beskedent beløb ikke mindst de mindste og kystnære fartøjer, der er fuldt
afhængige af de givne afsætningsmuligheder på auktionerne. Såfremt en ny markedsordning ikke
inkluderer en interventionsordning med støtteopkøb, finder Danmarks Fiskeriforening, at der i
fiskeripolitikken skal gives mulighed for, at der kan etableres frivillige, egenfinansierede
udtagningsordninger i producentorganisationerne i de enkelte medlemsstater.
Den nuværende udtagningsordning vil også være af stor betydning for en eventuel overgang til et
fiskeri med fuld dokumentation og landingsforpligtelser, idet den kan være med til at sikre at
overgangen sker mindre økonomisk smertefuldt for den enkelte fisker. Også afsætningsleddene
vil skulle igennem en større omstillingsproces, hvis politikken ændres.
En oplagringsmekanisme, som Kommissionen foreslår, kendes i princippet i andre medlemslande
for særligt pelagiske bestande, men ikke i Danmark. Det er uvist, hvordan markederne vil reagere
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1022964_0003.png
på en sådan mekanisme og om den kan fungere for bestande som fx rødspætter. De hidtidige
erfaringer i andre medlemslande har ikke været positive, idet lagre blot har medvirket til at
fastholde lave priser på markedet i en længere periode.
Fiskeripolitikkens eksterne dimension
I relation til den eksterne dimension i fiskeripolitikken finder Danmarks Fiskeriforening, at de
nordlige tredjelandsaftaler fortsat har stor betydning i relation til balancen i fordelingen af
fiskerimulighederne mellem medlemslandene. Det er i den sammenhæng vigtigt at sondre mellem
de nordlige tredjelandsaftaler og de sydlige partnerskabsaftaler.
Forslagenes konsekvenser
Gennemføres Kommissionens forslag til reformpakke vil det få betydelige administrative og
negative økonomiske konsekvenser for fiskerierhvervet. Det følger særligt af forslaget om
”landingsforpligtelse” og tilknyttet dokumentationskrav. Ophør af udtagningsordningen for fisk i
den fælles markedsordning vil også særligt for de mindre fartøjer få negative økonomiske
konsekvenser.
Samlet må reformpakken sammen med en række andre tiltag i fiskeripolitikken forventes at
resultere i en fortsat reduktion i antallet af erhvervsfiskefartøjer med regionaløkonomiske
konsekvenser til følge.
Danmarks Fiskeriforening efterlyser i den sammenhæng en økonomisk analyse af, hvad det vil
koste at indføre et fangstkvotesystem med fuld dokumentation.
Bemærk i øvrigt, at Danmarks Fiskeriforening ikke kan tilslutte sig formuleringen om, at ”på
længere sigt forventes det imidlertid, at erhvervet kan opnå øget indtjening som følge et langsigtet
bæredygtigt fiskeri”.
Erhvervsfiskeriet bevæger sig allerede i dag mod et bæredygtigt fiskeri for
flere og flere bestande og det giver ikke i sig selv en ”øget indtjening”. En øget indtjening
afhænger af indtægts- og udgiftssiden og her har ikke mindst kvoter og prisen på fisk samt
omkostninger til brændstof og finansiering stor betydning. Hvis vi for endnu flere bestande kan nå
et MSY-mål, vil der kunne fastsættes højere kvoter end tilfældet er i dag. Det kan give et øget
fangstgrundlag for den enkelte fisker, men det giver ikke nødvendigvist en øget indtjening.
Venlig hilsen
Svend-Erik Andersen
3