6. januar 2014
Responsum
Udfordringer og løsninger for den nye EU fiskeripolitik
Baggrund
EU har truffet politisk beslutning om en fundamental reform af fiskeripolitikken. Hvor
fiskeripolitikken tidligere i høj grad var en sag mellem EU Kommissionen og Ministerrådet er
denne reform præget af en langt bredere kreds af interessenter, med et konstruktivt og aktivt
Europaparlament og en stærk NGO indflydelse, der har understøttet parlamentet politisk og
fagligt. Flere medlemslande, herunder Danmark har aktivt bidraget til processen.
Den nye politik adskiller sig fra den tidligere på tre afgørende områder:
1. Forvaltningsregimet, der hidtil er baseret på påbudt udsmid af fisk, forbyder nu udsmid –
eller discard. Det har en række afledte uafklarede konsekvenser.
2. Fiskeripolitikken regionaliseres. Det åbner for en ny initiativret til medlemslandene. Den
institutionelle ramme er imidlertid ikke afklaret i forholdet mellem Kommission, Råd og
EU Parlament.
3. MSY skal sikre en høj og bæredygtig udnyttelse af fiskebestandene i en økosystem-
sammenhæng, der er imidlertid ikke en klar forståelse af princippets anvendelse.
Gennemførelsen af reformen er i vidt omfang Kommissionens og medlemslandenes ansvar.
Spørgsmålet er, om der er tilstrækkelig fremdrift i arbejdet og om gennemførelsesarbejdet har
den rigtige retning, eller der er ved at blive skabt mere regulering og mindre incitament. Noget
tyder på det sidste.
Fiskeripolitikken succes afhænger i høj grad af, at den bliver anvendelig i praksis, at dens stærke
forbud mod udsmid opfattes som legitimt, og at regionaliseringen ikke kun bliver en sag for
embedsmandssamarbejdet, men en mulighed for at erhvervet, NGO’er og andre interessenter
kan få reel indflydelse på især de flerårige fiskeriplaner, der bliver omdrejningspunktet for
politikkens gennemførelse.
Den politiske beslutning om discardforbuddet har været nødvendig, men den er truffet uden
særlig viden om de erhvervsmæssige konsekvenser. Det er derfor nødvendigt, at
gennemførelsen sker med mest mulig hensyntagen til, at fiskeriet skal være et erhverv, der kan
skabe vækst. Dette er fuldt ud muligt, men der skal tænkes i alternative forvaltningsstrategier.
Her kan både de seneste 5 års fangstkvoteforsøg i Danmark og UK og regeringens vækstplan for
fødevarer – med regulering på output i stedet for input, give inspiration på konkret såvel som
konceptuelt plan.
Mogens Schou
www.aquamind.dk