Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0436 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
FødevareErhverv/Departementet
Sagsnr.: 5390
Den 22. juli 2011
FVM 919
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om Kommissionens grønbog om salgsfremstød og oplysningskampagner for landbrugs-
produkter: En strategi af stor europæisk merværdi til fremme af smagfulde produkter
fra Europa
KOM (2011) 436
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg 30. juni 2011 for-
ud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2011. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har præsenteret en grønbog om EU’s fremtidige informations- og salgsfrem-
mepolitik. Grønbogen inviterer til en bred drøftelse af, hvordan EU’s informations- og salgs-
fremmestrategi i fremtiden kan målrettes, forenkles og bidrage til at styrke den europæiske
landbrugssektors konkurrenceevne på de lokale og regionale markeder, EU’s indre marked
og på tredjelandsmarkeder.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2011) 436 af 14. juli 2011 fremsendt en grønbog om salgs-
fremstød og oplysningskampagner for landbrugsprodukter: En strategi af stor europæisk mer-
værdi til fremme af smagfulde produkter fra Europa. Grønbogen vil være i offentlig høring
indtil den 30. september 2011. Grønbogen er oversendt til Rådet den 15. juli 2011 i en dansk
sprogudgave.
Kommissionen vil følge grønbogen op med en meddelelse om en ny informations- og salgs-
fremmestrategi, og egentlige forslag til lovgivning forventes at foreligge mod slutningen af
2012.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en grønbog og ikke om forslag til egentlige retsakter. På denne baggrund er
spørgsmålet om nærhedsprincippet ikke relevant.
Formål og indhold
Udgangspunktet for grønbogen er, at EU’s landbrug i disse år står overfor en række store