Generaldirektoratet for Landbrug og
Udvikling af Landdistrikter
Europa-Kommissionen
B-1049 Bruxelles
København, den 7. november 2011
FVM 947
Høringssvar fra den danske regering om Kommissionens grønbog om salgsfremstød
og oplysningskampagner for landbrugsprodukter – KOM (2011) 436
Landbrugs- og fødevaresektoren står overfor store udfordringer i de kommende år. Der
stilles høje krav til kvalitet, fødevaresikkerhed, dyrevelfærd og miljøhensyn. Samtidig
skal sektoren stadig udvikle sig for at opretholde og forbedre sin konkurrenceposition.
Dette gælder særligt på de store vækstmarkeder udenfor EU.
Forbrugere i og udenfor EU lægger i stigende grad vægt på faktorer som kvalitet,
fødevaresikkerhed og miljømæssig bæredygtighed. Både landbrugspolitikken og den
horisontale fødevarelovgivning understøtter tiltag, som fremmer økologi, dyrevelfærd,
kvalitet og fødevaresikkerhed. Der kan potentielt opnås betydelige synergieffekter ved at
benytte salgsfremmeordning til at informere forbrugerne om disse emner.
For at det potentiale, der ligger i salgsfremmeordningen, kan udnyttes, er det imidlertid
nødvendigt med tilpasninger af den nuværende ordning. Der er elementer, der helt bør
udgå. Ordningen skal gøres lettere at administrere og evaluere. Endelig skal ordningen i
højere grad end nu komplementere og underbygge de kvalitets-, miljø- og
fødevaresikkerheds- og dyrevelfærdsmæssige elementer, der allerede findes i anden EU-
lovgivning.
Fremtidigt fokus for salgsfremmeordningen:
Fremadrettet bør støtten fokuseres på at
fremme information om kvalitet, fødevaresikkerhed, dyrevelfærd, miljø og økologi. EU
har høje krav på de områder, og de er en vigtig del af EU’s landbrugs- og fødevarepolitik.
Det er imidlertid ofte vanskeligt for forbrugerne at gennemskue om et givent produkt er
produceret under særlig hensyntagen til for eksempel dyrevelfærd. Det står heller ikke
altid klart for den enkelte forbruger hvilke fordele der kan være ved eksempelvis
økologiske produkter. Initiativer og projekter, der yder en særlig indsats på disse
områder, kan derfor drage stor nytte af målrettede salgsfremmeinitiativer.
Det er særdeles vigtigt, at de konkrete tiltag som grønbogen om salgsfremme vil føre
frem til, ses i sammenhæng med anden EU-lovgivning herunder den horisontale
fødevarelovgivning, landdistriktspolitikken og kvalitetspakken. Salgsfremme skal
således medvirke til at imødekomme behovet for miljøbevidsthed og kvalitet i udbuddet