Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
KOM (2011) 0436 Bilag 2
Offentligt
1037792_0001.png
Generaldirektoratet for Landbrug og
Udvikling af Landdistrikter
Europa-Kommissionen
B-1049 Bruxelles
København, den 7. november 2011
FVM 947
Høringssvar fra den danske regering om Kommissionens grønbog om salgsfremstød
og oplysningskampagner for landbrugsprodukter – KOM (2011) 436
Landbrugs- og fødevaresektoren står overfor store udfordringer i de kommende år. Der
stilles høje krav til kvalitet, fødevaresikkerhed, dyrevelfærd og miljøhensyn. Samtidig
skal sektoren stadig udvikle sig for at opretholde og forbedre sin konkurrenceposition.
Dette gælder særligt på de store vækstmarkeder udenfor EU.
Forbrugere i og udenfor EU lægger i stigende grad vægt på faktorer som kvalitet,
fødevaresikkerhed og miljømæssig bæredygtighed. Både landbrugspolitikken og den
horisontale fødevarelovgivning understøtter tiltag, som fremmer økologi, dyrevelfærd,
kvalitet og fødevaresikkerhed. Der kan potentielt opnås betydelige synergieffekter ved at
benytte salgsfremmeordning til at informere forbrugerne om disse emner.
For at det potentiale, der ligger i salgsfremmeordningen, kan udnyttes, er det imidlertid
nødvendigt med tilpasninger af den nuværende ordning. Der er elementer, der helt bør
udgå. Ordningen skal gøres lettere at administrere og evaluere. Endelig skal ordningen i
højere grad end nu komplementere og underbygge de kvalitets-, miljø- og
fødevaresikkerheds- og dyrevelfærdsmæssige elementer, der allerede findes i anden EU-
lovgivning.
Fremtidigt fokus for salgsfremmeordningen:
Fremadrettet bør støtten fokuseres på at
fremme information om kvalitet, fødevaresikkerhed, dyrevelfærd, miljø og økologi. EU
har høje krav på de områder, og de er en vigtig del af EU’s landbrugs- og fødevarepolitik.
Det er imidlertid ofte vanskeligt for forbrugerne at gennemskue om et givent produkt er
produceret under særlig hensyntagen til for eksempel dyrevelfærd. Det står heller ikke
altid klart for den enkelte forbruger hvilke fordele der kan være ved eksempelvis
økologiske produkter. Initiativer og projekter, der yder en særlig indsats på disse
områder, kan derfor drage stor nytte af målrettede salgsfremmeinitiativer.
Det er særdeles vigtigt, at de konkrete tiltag som grønbogen om salgsfremme vil føre
frem til, ses i sammenhæng med anden EU-lovgivning herunder den horisontale
fødevarelovgivning, landdistriktspolitikken og kvalitetspakken. Salgsfremme skal
således medvirke til at imødekomme behovet for miljøbevidsthed og kvalitet i udbuddet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1037792_0002.png
af landbrugsprodukter, da dette udgør et vigtigt konkurrencemæssigt potentiale for EU's
landbrugssektor.
Et marked, der kan være særlig interessant i forhold til salgsfremmeordningen er de nye
vækstmarkeder – heriblandt BRIK
1
-landene. I disse lande er middelklassen voksende og
får højere købekraft. Der er derfor en stigende efterspørgsel på fødevarer med høj
kvalitet. Generiske kampagner rettet mod disse markeder kan få en stor effekt og forbedre
konkurrencesituationen for EU’s landbrug og fødevareindustri. Dette kan give god
mening på et globalt marked, der er præget af skarp konkurrence på pris og kvalitet.
Mange af de nye vækstmarkeder – inklusive BRIK-landene – er forholdsvis ukendte for
mange af EU’s aktører. Det kan derfor overvejes at yde støtte til salgsfremme i form af
bredere initiativer som for eksempel markedsundersøgelser.
På det indre marked bør initiativerne have karakter af oplysningskampagner. Der en
række producenter i EU, der gør en særlig indsats på områder som for eksempel økologi
eller dyrevelfærd. Her kunne kampagner om betydningen af denne indsats, gøre det
lettere for sådanne producenter at afsætte deres produkter. De tiltag, der støttes skal
generelt have karakter af forbrugerinformation og oplysningskampagner – traditionelle
markedsføringstiltag skal ikke være støtteberettigede. Det er ydermere vigtigt, at de tiltag,
der opnår støtte, er i overensstemmelse med den horisontale fødevarelovgivning samt
anprisningsreglerne.
Elementer der ikke bør være en del af en fremtidig salgsfremme ordning:
Klassiske markedsføringskampagner – det vil sige kampagner hvor en eller flere
virksomheder reklamerer for et eller flere produkter - skaber ikke øget merværdi for EU
som helhed. De bør derfor finansieres af de deltagende virksomheder.
Den danske regering er især forbeholden overfor klassiske markedsføringskampagner
rettet mod EU’s indre marked.
I mange tilfælde bidrager støtten alene til at flytte
markedsandele i EU fra en fødevareproduktgruppe eller sektor til en anden. En sådan
intern indsats til fordel for enkeltsektorer i EU eller dele heraf bidrager ikke til at skabe
merværdi for EU. Den bidrager heller ikke til at underbygge en forbedret
konkurrenceposition for EU fødevareindustri i øvrigt.
Hvad angår salgsfremmeprogrammer
rettet mod tredjelande
lægger regeringen
grundlæggende vægt på, at støtte til afsætning af landbrugsprodukter på
tredjelandsmarkeder er WTO-medholdelig (indenfor grøn boks), og at respekten for EU’s
konkurrenceregler sikres.
1
Brasilien, Rusland, Indien og Kina
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forenkling og evaluering:
Regeringen noterer med tilfredshed, at Kommissionen
allerede i sit arbejde har inddraget en række af anbefalingerne i Den Europæiske
Revisionsrets særberetning nr. 10/2009 om salgsfremmeordningen. Herunder indføres
mere konsistent evaluering af programmerne. Det bemærkes, at kravene til evaluering
skal være proportionale med de økonomiske ressourcer der afsættes til de enkelte
programmer.
Danmark arbejder for en forenkling og harmonisering af EU´s regelsæt. Regeringen
noterer derfor med tilfredshed, at Kommissionen fokuserer på tiltag, der kan medføre
forenkling og harmonisering. Dette gælder bl.a. tiltag med henblik på at gøre
godkendelsesprocessen hurtigere og mere gennemskuelig. Danmark foreslår i den
forbindelse ligeledes, at man undersøger, om det er muligt at forkorte
sagsbehandlingstiden for ansøgninger.
I forbindelse med forenklingen af regelsættet bør der ligeledes fokuseres på
arbejdsfordelingen mellem Kommissionen og medlemsstaterne ved behandlingen og
vurderingen af ansøgninger, administrationen af godkendte programmer samt
evalueringen af gennemførte programmer. Dette for at opnå enkleste og hurtigste
administrative procedurer for programaktørerne.
Den danske regering mener, at der er muligheder i salgsfremmeordningen, såfremt den
tilrettelægges velovervejet, og ser frem til det fortsatte arbejde.
3