Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervsudvalget 2012-13
KOM (2011) 0452 Bilag 4, KOM (2011) 0453 Bilag 3
Offentligt
1220054_0001.png
1220054_0002.png
Dato26-02-2013
Orientering omændringer i Basel III af 7. januar 2013Mindre revision af Basel III-standardenBasel-komitéen offentliggjorde d. 7. januar 2013 en mindre revision af den såkaldteBasel III-standardfor så vidt angår kravene til kreditinstitutternes likviditetsbuffer (densåkaldte LCR – ”liquiditycoverage ratio”). Basel III-standarden er ikke i sig selv bin-dende i EU eller Danmark, men er udgangspunktet for de nye kapitalkravsregler(CRR/CRD-IV), som aktuelt forhandles i EU.Revisionen af Basel III-standarden betyder i hovedtræk:Der gives længere tid til indfasning af det nye likviditetskrav (LCR). I stedet forfuld indfasning fra 2015, indfases nu gradvis, således at 60 pct. af bufferkravetskal gælde i 2015, 70 pct. af kravet i 2016 og så fremdeles indtil 2019, hvorkravet skal være fuldt gældende (100 pct.).Desuden justeres på parametrene vedr. hvor meget ”likviditetsstress” institut-tet skal kunne modstå. Bl.a. vurderes ”likviditetsdrænet” fra en række indlåns-typer i en stresssituation at være mindre end hidtil antaget, hvilket mindskeromfanget af likviditet, instituttet skal holde i LCR-bufferen for at være tilstræk-kelig beredt til at håndtere stresssituationer.Endelig udvides gruppen af aktiver, der kan indgå i likviditetsbufferen. Dersondres fortsat mellem to klasser af aktiveri bufferen, hhv. ”level 1” (de mestlikvide aktiver) og ”level 2” (mindre likvide aktiver). Aktiver kategoriseret som”level 2”(hvor bl.a. danske realkreditobligationer befinder sig) må fortsat kunudgøre højst 40 pct. af den samlede likviditetsbuffer og med fradrag (påmindst 15 pct.) i deres fulde værdi. Revisionen udvider gruppen af ”level 2”-aktiver til også at inkludere lavere ratede virksomhedsobligationer, aktier, derbl.a. skal opfylde en række likviditetskriterier, samt visse særlige boliglånsob-ligationer (såkaldte ”sekuritiseringer”) med høje ratings, som nu også vurderesat være likvide. De nye aktiver kan dog ikke indregnes til deres fulde værdi(dvs.må indgå med 50-75 pct. af værdien), og må kun udgøre en begrænsetandel (15 pct.) af den samlede likviditetsbuffer.Det er muligt, at der vil komme yderligere revisioner af Basel III-standarden på et se-nere tidspunkt.Revisionen har ikke efterkommet det danske ønske til Basel III-standarden om at lademeget likvide realkreditobligationer indgå i ”level 1” (den mest likvideaktivgruppe). Deropereres i Basel fortsat med det mekaniske princip, at aktiver placeres i likviditetsbuf-feren ud fra aktivklasse og hvem der har udstedt aktivet (f.eks. en stat for statsobliga-tioner), i stedet for ud fra de reelle likviditetsegenskaber ved aktiverne. Problemstillin-gen vedr. realkreditobligationer i Basel III bestårderfor, idet meget likvide realkreditob-ligationer således fortsat ikke i Basel III ligestilles med ligeså likvide statsobligationer.
I EU er det Rådet og Parlamentet, der i samarbejde med Kommissionen fastlægger denye kapital- og likviditetsregler i EU. Det er i den forbindelse ikke aktueltforventningen,at den nævnte reviderede Basel III-standard vil give anledning til større ændringer iEU-kompromiset. I de aktuelle forhandlinger i EU, har man fortsat den tilgang, at defremtidige regler vedr. likviditetsbufferen skal tage udgangspunkt i aktivernes objektivelikviditetsegenskaber. Det er en løsning som er tilfredsstillende ud fra hensynet tildansk realkredit.Der er således fortsat lagt op til, at Kommissionen ved vedtagelsen af den delegerederetsakt, som skal indføre LCR i EU, bl.a. skal tage højde for en række rapporter vedr.forskellige aktivers likviditetsegenskaber mv., som EU27-banktilsynsmyndighedenEBA skal udarbejde. Rådet og Europa-Parlamentet vil særskilt kunne udtale sig omEBA’s rapporter, inden Kommissionen vedtager den delegerede retsakt. Den delege-rede retsakt kan evt. blokeres af Rådet og Parlamentet med hhv. kvalificeret flertal ogalmindeligt flertal, jf. den normale procedure herfor.
2