Socialudvalget 2011-12
KOM (2011) 0455 Bilag 1
Offentligt
1036198_0001.png
Social- og Integrationsministeriet
Jura og International
J.nr. 2011-5794
lec
1. november 2011
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
Kommissionens meddelelse om en Europæisk dagsorden for integration
af tredjelandsstatsborgere KOM(2011) 455
Spørgsmålet om forbeholdet er ikke relevant, da der er tale om en meddelelse.
Resumé
Kommissionens meddelelse om en europæisk dagsorden for integration af tred-
jelandsstatsborgere udgør en del af handlingsplanen for implementeringen af
Stockholm-programmet, der fastsatte seks prioriteter på integrationsområdet i
perioden 2010-2015. Kommission ønsker med meddelelsen at fremhæve de
udfordringer, der er på integrationsområdet og komme med anbefalinger samt
forslag til indsatsområder. Kommissionen lægger i meddelelsen særligt vægt
på det fælles ansvar for integrationsstyring, hvorunder Kommissionen fremsæt-
ter en række anbefalinger til foranstaltninger, som Kommissionen og medlems-
staterne opfodres til at gennemføre i forhold til integration gennem aktiv delta-
gelse, mere handling på lokalt plan, samt inddragelse af oprindelseslandene.
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser. Nærhedsprincippet er ikke relevant for sagen. Regeringen er overord-
net positivt indstillet over for Kommissionens meddelelse, men vil arbejde for,
at der i højere grad indenfor medlemslandenes samarbejde på integrationsom-
rådet fokuseres på styrkelse af demokratiske værdier og social sammenhængs-
kraft.
1.
Baggrund
I 2004 vedtog Rådet (retlige og indre anliggender) en række fælles principper
vedrørende integration i EU (Common Basic Principles), som bl.a. understre-
ger, at integration er en dynamisk tovejsproces. I 2005 fremlagde Kommissio-
nen en meddelelse, som omfatter et oplæg til en integrationsdagsorden, herun-
der en række initiativer, som nu er gennemført.
Med Lissabon-traktaten blev der i artikel 79, stk. 4, indført hjemmel til at fast-
sætte foranstaltninger, der skal fremme og støtte medlemsstaternes indsats med
henblik på at fremme integration af tredjelandsstatsborgere, der opholder sig
lovligt på deres område, uden at der er tale om nogen form for harmonisering
af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser.
I Stockholm-programmet, som Det Europæiske Råd vedtog den 10.-11. decem-
ber 2009, understregede Rådet, at vellykket integration af tredjelandsstatsbor-
gere med lovligt ophold forbliver nøglen til at få størst muligt udbytte af forde-
lene ved indvandring. Det anføres endvidere, at Kommissionen skal støtte med-
Side
1
af
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lemslandenes integrationspolitikker ved en videreudvikling af strukturer og
redskaber til vidensudveksling og koordination med andre relevante policy
områder så som uddannelse, social inklusion og særligt beskæftigelse. Rådet
inviterede endvidere Kommissionen til i perioden 2010-2015 at støtte med-
lemslandenes indsats på de følgende seks prioriterede områder:
1. gennem udvikling af en koordineringsmekanisme, der involverer
Kommissionen og medlemsstaterne, og som anvender en fælles refe-
renceramme, som skal forbedre strukturerne og redskaberne for euro-
pæisk vidensudveksling,
2. på samlet at integrere integrationsspørgsmål i alle relevante politikom-
råder,
3. i retning af at indkredse fælles praksis og europæiske moduler til støtte
for integrationsprocessen, herunder væsentlige elementer såsom intro-
duktionskurser og sprogundervisning, et stærkt engagement fra værts-
samfundets side og indvandrernes aktive deltagelse i alle aspekter af
samfundslivet,
4. i retning af udvikling af kerneindikatorer inden for et begrænset antal
relevante politikområder (f.eks. beskæftigelse, uddannelse og social
inddragelse) til overvågning af resultaterne af integrationspolitikker
med henblik på at gøre de nationale erfaringer mere sammenlignelige
og styrke den europæiske læringsproces,
5. på forbedret konsultation med og inddragelse af civilsamfundet under
hensyn til integrationsbehovene på forskellige politikområder og under
anvendelse af det europæiske integrationsforum og det europæiske
websted om integration,
6. på at styrke de demokratiske værdier og den sociale sammenhængskraft
i relation til indvandring og integration af indvandrere, og at fremme
tværkulturel dialog og kontakter på alle niveauer.
Af rådskonklusionerne fra rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10.
juni 2011 fremgår det bl.a., at Rådet understreger betydningen af at opbygge et
inklusivt samfund ved at integrere tredjelandsstatsborgere med lovligt ophold
som led i en dynamisk tovejsproces. Det fremgår videre, at Rådet ser frem til
Kommissionens meddelelse om en europæisk dagsorden for integration på
baggrund af de nye kompetencer, som traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde har skabt.
Kommissionens meddelelse om en europæisk dagsorden for integration af tred-
jelandsstatsborgere erstatter Kommissionens tidligere meddelelse ”En Fælles
Dagsorden for Integration” fra 2005.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. oktober 2011 forventes
Kommissionen at præsentere meddelelsen. Endvidere forventes der at blive lagt
op til en drøftelse af de fremadrettede initiativer, som Kommissionen har fore-
slået i meddelelsen med henblik på at støtte medlemsstaternes indsats for at
fremme integration af tredjelandsstatsborgere, der opholder sig lovligt på deres
område.
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Formål og indhold
Kommissionens meddelelse om integration af tredjelandsstatsborgere præsente-
rer Kommissionens bidrag til debatten om, hvordan integration bedre forstås og
støttes. Dette skal ses i lyset af dels de fælles europæiske integrationsmæssige
udfordringer dels immigrations- og integrationspolitikkens rolle for at nå 2020
målene i forhold til arbejdsløshed, uddannelse og fattigdomsbekæmpelse.
Kommissionen anerkender indledningsvis, at EU landenes demografiske sam-
mensætning er i forandring på grund af indvandring, og at dette leder til nye
forhold for social sammenhængskraft og regeringstiltag i forhold til offentlige
bekymringer.
Kommissionen sætter i meddelelsen fokus på tre områder: integration som en
måde at realisere potentialet ved indvandring, det fælles ansvar for integrati-
onsstyring og ”vejen frem”.
Vægten i meddelelsen lægges på det fælles ansvar for integrationsstyring,
hvorunder Kommissionen fremsætter anbefalinger til foranstaltninger, som
Kommissionen og medlemsstaterne opfordres til at gennemføre i forhold til
integration gennem aktiv deltagelse, mere handling på lokalt plan samt inddra-
gelse af oprindelseslandene.
Uanset, at det ikke er muligt at vedtage integrationsstrategier i EU regi, kan EU
bidrage med en ramme for monitorering, benchmarking og udveksling af erfa-
ringer og best practice, ligesom medlemsstaterne kan tilskyndes gennem de
europæiske finansielle instrumenter.
For så vidt angår den del, der vedrører
integration gennem deltagelse,
er der
tale om en klassisk tilgang til aktiv deltagelse med fokus på sprogundervisning,
uddannelse, arbejde, forbedring af leveforhold for udsatte og bedre brug af EU-
midler. Afsnittet forholder sig også til ligebehandling og fremme af forståelse
for fundamentale værdier og deltagelse i den demokratiske proces.
Handling på lokalt plan
vedrører decentralisering af integrationspolitik, således
at integrationen i vidt omfang skal ske på kommunalt plan frem for på stats-
plan, dog således at statslige organer sikrer lige adgang til serviceydelser i lan-
det. Der fokuseres endvidere på udvikling af udsatte boligområder. Endelig
fremhæves der i denne sammenhæng betydningen af samarbejde på alle ni-
veauer. Der vil skulle foretages en resultatvurdering i forhold til øget beskæfti-
gelse, højere uddannelsesniveau, bedre social inklusion og aktivt medborger-
skab.
For så vidt angår
inddragelse af oprindelseslandene,
fremhæver Kommissionen
tre niveauer. For det første forberedelse af indvandrere inden udrejsen til et
medlemsland, som bl.a. vedrører sprogundervisning og eventuelt styrkelse af
den enkeltes kompetencer. For det andet bedre udnyttelse af kontakten mellem
lokale diasporagrupper og oprindelseslandet, hvilket bl.a. omfatter støtte til, at
iværksættere kan investere i deres oprindelsesland. For det tredje cirkulær mi-
gration bl.a. via mobile partnerskabsaftaler, som kan understøtte integrations-
initiativer i både EU og oprindelseslandene.
Afslutningsvist indeholder meddelelsen et afsnit om det videre forløb, hvor
Kommissionen fremhæver behovet for at møde integrationsmæssige udfordrin-
ger i partnerskaber nationalt, regionalt og lokalt, men også som en ”three way
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
process”, der inkluderer indvandrere, værtssamfund og oprindelseslande. Der
nævnes også de eksisterende fora for dialog og vidensdeling, nemlig de natio-
nale kontaktpunkter for integration (NCPI) og det Europæiske Integrations
Forum (civilsamfundsdeltagelse). Derudover henvises der til udviklingen af
moduler, som skal udgøre en europæisk referenceramme for opbygningen og
implementeringen af praksis på integrationsområdet i medlemslandene. Endelig
nævner Kommissionen, at der er identificeret en række indikatorer inden for
fire områder af integrationsindsatsen – arbejde, uddannelse, social inddragelse
og aktivt medborgerskab – som skal anvendes til at monitorere udviklingen på
integrationsområdet.
Meddelelsen komplimenteres af et medfølgende arbejdspapir fra Kommissio-
nen, der giver et overblik over EU-initiativer på integrationsområdet. Det frem-
går bl.a. heraf, at arbejdet vedrørende moduler og indikatorer allerede er i gang.
I juli 2011 færdiggjorde Rambøll Management Consulting således en rapport til
Kommissionen med et udkast til modulerne, som er baseret på en række tekni-
ske seminarer. For så vidt angår indikatorerne er der gennemført et pilotprojekt
med Eurostat, som udmøntede sig i en rapport fra juni 2011, og der skal på
baggrund heraf gennemføres en række tekniske seminarer, hvor den af Eurostat
indhentede data skal analyseres.
Kommission ønsker med meddelelsen at fremhæve de udfordringer, der er på
integrationsområdet og komme med anbefalinger samt forslag til indsatsområ-
der. Samtidig henviser Kommissionen til, at EU kan bidrage med at styre og
guide medlemsstaternes indsatser gennem forskellige instrumenter.
3.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der er tale om en meddelelse, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke
relevant.
4.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er overordnet positiv i forhold til Kommissionens meddelelse, idet
Danmark generelt og i overensstemmelse med Stockholm-programmet støtter
integrationssamarbejdet indenfor EU. Danmark lægger bl.a. stor vægt på at
styrke indvandreres aktive deltagelse i samfundet generelt, idet dette styrker
den sociale sammenhængskraft og forståelsen af Danmarks og EU's demokrati-
ske værdier.
Det er Danmarks holdning, at en proaktiv integrationspolitik er en naturlig del
af en god migrationspolitik, og at det er vigtigt at sætte ambitiøse standarder og
forudsætninger i den nationale politik.
Danmark vil bl.a. arbejde for, at der i højere grad indenfor medlemslandenes
samarbejde på integrationsområdet fokuseres på styrkelse af demokratiske
værdier og social sammenhængskraft, bl.a. gennem øget fokus på indvandreres
pligter over for værtslandet i forhold til f.eks. accept af grundlæggende værdier
og lovgivningen samt aktiv deltagelse i alle dele af samfundslivet.
5.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke offentligt kendte informationer om andre landes holdninger.
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
Høring
Meddelelsen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet (SPAIS) den 29. august 2011.
Meddelelsen har desuden været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende
Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS). I den forbindelse fremsatte Dansk
Arbejdsgiverforening (DA) fremsatte i den forbindelse følgende bemærkning:
”DA støtter den generelle holdning, som er i afsnit 4, hvor der lægges vægt på
aktiv deltagelse i alle dele af samfundslivet. DA så dog gerne i den forbindelse,
at det blev understreget, at aktiv deltagelse i form af deltagelse på arbejdsmar-
kedet er afgørende, da integrationen på den måde også bidrager aktivt til at
skabe forudsætninger for vækst.”
7.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
8.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om en meddelelse, har nærhedsprincippet ikke relevans for sa-
gen.
9.
Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller
forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark, da der er tale om en
meddelelse fra Kommissionen.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Meddelelsen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
den 25. november 2011 forud for rådsmødet den 27.-28. november 2011.
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitik.
Side 5 af 5