Finansudvalget 2011-12
KOM (2011) 0482 Bilag 1
Offentligt
Grund- og Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg – Forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr.
1083/2006 for så vidt angår visse bestemmelser om finansiel forvaltning for visse med-
lemsstater, som er i eller trues af alvorlige vanskeligheder med hensyn til deres finan-
sielle stabilitet
KOM(2011) 482 endelig
Den 9. september 2011
1. Baggrund
Kommissionen har den 1. august 2011 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 for så vidt angår visse bestem-
melser om finansiel forvaltning for visse medlemsstater, som er i eller trues af alvorlige vanske-
ligheder med hensyn til deres finansielle stabilitet.
Forslaget tilpasser reglerne for anvendelse af samhørighedspolitikken i de lande, der er blevet
særligt hårdt ramt af den internationale finanskrise i 2008 og statsgældskrisen siden 2010.
2. Hjemmelsgrundlag
Forordning (EF) nr. 1083 har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
særlig artikel 175. Kommissionens forslag til ændring af forordning (EF) nr. 1083/2006 berører
ikke hjemmelsgrundlaget.
3. Nærhedsprincippet
Da Kommissionens forslag vedrører rammebetingelserne for den europæiske samhørighedspo-
litik, kan det kun behandles på EU-niveau. Forslaget er således i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
4. Formål og indhold
Forslaget har til hensigt at lette de kriseramte landes mulighed for at gennemføre deres struk-
turfondsprogrammer. Dette skal opnås ved at øge medfinansieringssatsen med 10 pct. Dermed
mindskes landenes egne bidrag til de enkelte programmer tilsvarende.
Kommissionen foreslår derfor at ændre artikel 77 i forordning (EF) 1083/11 således, at Kom-
missionen på anmodning af de berørte medlemsstater kan refundere de yderligere udgifter, der
er anmeldt for den pågældende periode, med et forhøjet beløb, der beregnes ved at anvende et
tillæg på 10 procentpoint på den gældende medfinansieringssats. I alle tilfælde kan fondenes
bidrag til den pågældende prioriterede akse ikke overstige det beløb, der er anført i Kommissio-
nens afgørelse om godkendelse af det operationelle program, dvs. det enkelte lands ramme for
samhørighedsmidler ændres ikke.
Kommissionen foreslår, at den øgede medfinansieringssats anvendes med tilbagevirkende kraft
for de 6 lande, der aktuelt modtager støtte fra EU og IMF, fra den dato støtten blev iværksat.
Endeligt er det forudset, at der kun er tale om en midlertidig foranstaltning, som afsluttes, når
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemsstaten udtræder af støttemekanismen, hvorefter de almindelige medfinansieringssatser
ingen anvendes.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og beskyttelsesni-
veauet.
Forslaget har ingen direkte konsekvenser for de danske strukturfondsprogrammer, idet Dan-
mark ikke har fremsat anmodninger om støtte under betalingsbalancestøttemekanismen eller
den finansielle stabiliseringsmekanisme.
Forslaget indebærer en merudgift under EU’s 2012 budget for betalinger på 2.304 mio. €.
Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift på ca. 343 mio. kr. i
2012, som der kompenseres for ved afslutningen af programperioden dvs. i 2015.
I forhold til en situation, hvor den samlede EFF-tildeling til de berørte lande og programmer
udnyttes fuldt ud, indebærer forslaget alene fremrykning af betalingsudgifter. Idet Kommissio-
nen i begrundelsen for forslaget argumenterer for, at forslaget vil sikre, at de berørte medlems-
stater fortsætter gennemførelsen af EFF-programmerne, kan det ikke udelukkes, at forslaget i
forhold til en situation uden øget EU-finansiering betyder, at de samlede betalingsudgifter over
programperioden øges.
Kommissionens tilkendegivelse i forslaget om, at man i 2012 vil undersøge behovet for yderli-
gere betalingsbevillinger og i givet fald fremsætte forslag herom, vil ligeledes kunne føre til
yderligere statslige udgifter i perioden 2013-2015.
Forslaget berører ikke direkte miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget er ikke sendt i høring.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man som udgangspunkt tilbageholdende overfor yderligere ændringer af for-
ordning (EF) nr. 1083/2006, da det må frygtes, at disse vil præjudicere forhandlingerne om de
nye samhørighedsforordninger og de flerårige finansielle rammer.
Danmark er grundlæggende skeptisk overfor forslaget om en øget medfinansieringssats, idet det
reducerede nationale bidrag til samhørighedsprogrammerne vil mindske de berørte landes inci-
tament til at anvende midlerne hensigtsmæssigt. Relevansen af national medfinansiering som
middel til at sikre nationalt ejerskab og kvalitet i projekterne er ikke mindre i lande, som har
svage offentlige finanser - næsten tværtimod.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endvidere er samhørighedspolitikken rettet mod at fremme langsigtet vækst og ikke på at løse
kortsigtede økonomiske problemer, hvorfor det ville være mere hensigtsmæssigt at tilbyde be-
rørte lande yderligere rådgivning om implementeringen af samhørighedspolitikken i stedet for
at øge medfinansieringssatsen. Samhørighedspolitikken bør derfor holdes adskilt fra instrumen-
ter til brug for håndtering af enkelte landes gældsproblemer, som er udviklet i anden sammen-
hæng med egne konditionaliteter og overvågningsmuligheder (EFSM, betalingsbalancefacilite-
ten mv.).
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af den første drøftelse af forslaget på arbejdsgruppeniveau lader der til at herske
grundlæggende velvilje overfor forslaget blandt flere lande. Det håbes, at udmøntningen af for-
slaget kan reducere konsekvenserne af de berørte landes konsolideringspolitikker. Enkelte lande
har dog udtalt sig kritisk om forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3