Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0484 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Dep./FødevareErhverv/2.1./KLE
Sagsnr.: 11542
Den 9. september 2011
FVM 925
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forord-
ning (EF) nr. 1198/2006 om Den Europæiske Fiskerifond for så vidt angår visse be-
stemmelser om finansiel forvaltning for visse medlemsstater, som er i eller trues af alvor-
lige vanskeligheder med hensyn til deres finansielle stabilitet
KOM(2011) 484
Resumé
Forslaget vedrører de foreløbige betalinger, som ydes til medlemsstaterne i løbet af gennem-
førelsen af fiskerifondsprogrammer, som medfinansieres af Den Europæiske Fiskerifond. Ef-
ter de gældende regler beregnes loftet for disse betalinger fra EU ved at anvende den i pro-
grammet fastsatte EU-medfinansieringssats på de af medlemsstaten udbetalte offentlige til-
skud. Dog kan der højst betales det EU-støttebeløb, som skal udbetales til de endelige støtte-
modtagere. Forslaget går ud på at loftet forhøjes med 10 procentpoint, som anvendes på de
udgifter, der nyanmeldes af medlemsstater, der har modtaget støtte fra enten den europæiske
finansielle stabiliseringsmekanisme eller betalingsbalancestøttemekanismen.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2011) 484 af 1. august 2011 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1198/2006 om
Den Europæiske Fiskerifond for så vidt angår visse bestemmelser om finansiel forvaltning for
visse medlemsstater, som er i eller trues af alvorlige vanskeligheder med hensyn til deres fi-
nansielle stabilitet. Forslaget er oversendt til Rådet den 12. august 2011 i en dansk sprogudga-
ve.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og skal behandles efter procedu-
ren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik/handelspolitik, hvorfor nær-
hedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at afhjælpe de likviditetsproblemer, som opstår under gennemførel-
sen af fiskerifondsprogrammer for de medlemsstater, der er hårdest ramt af den finansielle og
økonomiske krise.
Forslaget vedrører de foreløbige betalinger, som ydes til medlemsstaterne i løbet af gennemfø-
relsen af fiskerifondsprogrammer, som medfinansieres af Den Europæiske Fiskerifond. Efter
de gældende regler beregnes loftet for disse betalinger fra EU ved at anvende den i program-
met fastsatte EU-medfinansieringssats på de af medlemsstaten udbetalte offentlige tilskud.
Dog kan der højst betales det EU-støttebeløb, som skal udbetales til de endelige støttemodta-
gere.
Loftet anvendes på hver af programmets fem indsatsområder (”akser”) og både på den enkelte
betaling, som medlemsstater anmoder om, og på saldoen.
Ifølge forslaget forhøjes loftet midlertidigt med 10 procentpoints, som anvendes på de udgif-
ter, der nyanmeldes af medlemsstater, der har modtaget støtte fra enten den europæiske finan-
sielle stabiliseringsmekanisme eller betalingsbalancestøttemekanismen. Medlemsstater, der
omfattes af traktaten om den europæiske stabiliseringsmekanisme, der er undertegnet den 11.
juni 2011, er ligeledes omfattet.
Forhøjelsen medfører, at de mellemliggende betalinger kan forøges i forhold til udbetalinger-
ne fra programmet således at de medlemsstater, der er omfattet, får en likviditetsmæssig for-
del. Endvidere vil disse medlemsstater have mulighed for at forøge EU’s relative medfinansie-
ring for det samlede program, hvis de samtidig reducerer den nationale offentlige medfinan-
siering og dermed de samlede offentlige udgifter i programmet.
Kommissionen har oplyst, at der er tale om Ungarn, Rumænien, Letland, Portugal, Græken-
land og Irland. Ungarn er dog igen udtrådt af betalingsbalancestøttemekanismen.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget vil ikke kunne anvendes af Danmark, idet Danmark ikke har fremsat anmodninger
om støtte under betalingsbalancestøttemekanismen eller den finansielle stabiliseringsmeka-
nisme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Forslaget indebærer en udgift på EU’s budget for betalinger på 20 mio. € i 2012. Danmark be-
taler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift på ca. 3 mio. kr. i 2012, som der
kompenseres for ved afslutningen af programperioden. Det vil sige i 2015, da forpligtelsesbe-
villingerne ikke påvirkes.
I forhold til en situation, hvor den samlede tildeling under fiskerifonden til de berørte med-
lemsstater og programmer udnyttes fuldt ud, indebærer forslaget alene fremrykning af beta-
lingsudgifter. Idet Kommissionen i begrundelsen for forslaget argumenterer for, at forslaget
vil sikre, at de berørte medlemsstater fortsætter gennemførelsen af fiskerifondsprogrammerne,
kan det ikke udelukkes, at forslaget i forhold til en situation uden øget EU-finansiering bety-
der, at de samlede betalingsudgifter over programperioden øges.
Kommissionens tilkendegivelse i forslaget om, at man i 2012 vil undersøge behovet for yder-
ligere betalingsbevillinger og i givet fald fremsætte forslag herom, vil ligeledes kunne føre til
yderligere statslige udgifter i perioden 2013-2015.
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man som udgangspunkt tilbageholdende overfor en ændring af Rådets for-
ordning (EF) nr. 1198/2006 om Den Europæiske Fiskerifond, da det vil kunne foregribe for-
handlingerne om de flerårige finansielle rammer.
Danmark er grundlæggende skeptisk overfor forslaget om en midlertidigt øget EU-
medfinansieringssats for gældsramte medlemsstater, idet relevansen af national medfinansie-
ring som middel til at sikre nationalt ejerskab og kvalitet i projekterne ikke er mindre i med-
lemsstater, der har svage offentlige finanser.
Generelle forventninger til andre medlemsstaters holdninger
Der foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdninger til forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.