Dato
Side
31. oktober 2012
1 af 4
Til medlemmerne af Folketingets Europa-, Finans- og Fødevareudvalg,
EU’s stats- og regeringschefer skal på det kommende møde i Det Europæiske Råd den 22.-23. no-
vember forsøge at blive enige om EUs flerårige budgetramme 2014-2020. Som forberedelse til dis-
se drøftelser, har det cypriotiske formandskab netop offentliggjort den såkaldte forhandlingsboks,
der sætter rammerne for disse drøftelser. Her lægger man op til yderligere besparelser i forhold til
Kommissionens forslag på 50 mia. euro – samtidig med, at man indikerer, at der skal findes yderli-
gere besparelser. Danmark har i forhandlingerne øjensynligt placereret sig i en gruppe lande, der
blandt andet også omfatter Tyskland, Holland og UK, som ønsker at reducere Kommissionens
budgetudspil for 2014-2020 med 135 mia. euro.
Med den fælles landbrugspolitiks centrale placering i EU er Landbrug & Fødevarer (L&F) selvsagt
meget optaget af, at topmødet når frem til en aftale, der imødekommer erhvervets ønsker. L&F har i
den forbindelse særligt fokus på fire elementer. Det drejer sig konkret om:
•
•
•
•
den generelle reduktion i landbrugsbudgettet,
udjævning af landbrugsstøtten mellem medlemslandene,
fleksibilitet mellem landbrugspolitikkens to søjler og
det samlede budget til miljø- og klimaindsatsen under landdistriktspolitikken.
Kommissionen har allerede beskåret landbrugsbudgettet med 11 pct.: landbruget har leveret
L & F er dybt bekymret over, at man fra dansk side særligt ønsker at reducere landbrugsstøtten
yderligere
end foreslået af Kommissionen. Kommissionens forslag er en reduktion i det samlede
landbrugsbudget for EU på 11 pct., og landbruget er således det eneste område, som beskæres.
Med andre ord: landbruget har leveret sit bidrag til at sikre en ansvarlig budgetramme for EU.
Dansk landbrug reduceres med 18 pct. i Kommissionens forslag – yderligere skævridning
uacceptabel
Kommissionen har i sit forslag lagt op til, at der skal ske en udjævning støtteniveauerne mellem
lande. L&F accepterer, at der skal findes en anden balance i fordelingen af de direkte betalinger –
ikke mindst til fordel for de baltiske lande – men Kommissionens forslag er ikke rimelig.
For det første bør der tages større hensyn til de forskellige omkostningsniveauer i de enkelte med-
lemslande. Der er simpelthen en voldsom forskel på det, det koster at producere forskellige land-
brugsvarer i de forskellige EU-lande. Dernæst bør man tage hensyn til, at en række lande, som fx
Danmark har en betydelig animalsk produktion. Endelig bør man også erindre sig, at en række af
de lande – i stedet for direkte betalinger – modtager en betydelig struktur- og landdistriktsstøtte.
Herudover virker det urimeligt, at velstående medlemslande, som fx Sverige og UK – der tilmed får
rabat på deres EU-bidrag –, reelt ikke skal bidrage til udjævningen.
Konsekvensen af Kommissionens forslag er, at de direkte betalinger til danske landmænd vil blive
reduceret med 18 pct. (2011-priser) fra 2013 til 2020. Det kan ikke accepteres, at denne skæve for-
deling yderligere kommer danske landmænd til skade i de afgørende forhandlinger.