Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12, Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
KOM (2011) 0524 Bilag 1, KOM (2011) 0525 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enhed/Kontor: Fødevarestyrelsen/3.1/2.1
Sagsnr.: 2011-20-221-0104/Dep. sagsnr. 11757
Den 28. september 2011
FVM 929
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning
(EF) nr. 1760/2000 for så vidt angår elektronisk identifikation af kvæg og om at lade be-
stemmelserne om den frivillige mærkningsordning for oksekød udgå og om forslag til
Europa-Parlamentets, og
om Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 64/432/EØF for så vidt angår edb-
databaser, som udgør en del af overvågningsnetværket i medlemsstaterne
KOM (2011) 525 og KOM (2011) 524
Resumé
Kommissionen har fremsendt forslag til ændring af forordningen om mærkning af kvæg og
oksekød. Forslaget ændrer reglerne om identifikation af kvæg og ophæver den frivillige
mærkningsordning for oksekød. For så vidt angår identifikation af kvæg, foreslås der regler
for frivillig indførelse af elektronisk identifikation af kvæg. Da flere medlemsstater, herunder
Danmark, allerede har indført obligatorisk elektronisk identifikation af kvæg, er det hen-
sigtsmæssigt at få harmoniseret reglerne herfor. Desuden beskrives muligheden for at over-
flødiggøre papirarbejdet ved udstedelsen af kvægpas for dyr, der er bestemt til handel inden-
for EU, idet oplysningerne fra kvægpasset skal kunne udveksles direkte mellem medlemssta-
ternes databaser. Endelig åbnes der op for, at kvægproducenter kan føre det lovpligtige be-
sætningsregister digitalt. Alle tre tiltag vil lette de administrative byrder for producenterne.
Den frivillige mærkningsordning for oksekød foreslås ophævet, idet ordningen af Kommissio-
nen vurderes at være administrativ byrdefuld i en grad som ikke opvejes af fordelene ved ord-
ningen. Endelig skal forordningen tilpasses Lissabon-traktatens bestemmelser om delegerede
retsakter, TEUF artikel 290 og gennemførelsesretsakter, TEUF artikel 291. Som en konse-
kvens af ændringerne i forslaget om elektronisk identifikation af kvæg er der behov for en æn-
dring af EU´s databaseregler om overvågningsnetværket i EU, således at elementerne i data-
basereglerne fremover kommer til at omfatte en henvisning til elektronisk identifikation. En
vedtagelse af forslagene vil ikke berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og resten af EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2011) 525 af 30. august 2011 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1760/2000 for så vidt
angår elektronisk identifikation af kvæg og om at lade bestemmelserne om den frivillige
mærkningsordning for oksekød udgå. Forslaget er oversendt til Rådet den 2. september 2011 i
en dansk sprogversion. Kommissionen har ved KOM (2011) 524 af 30. august 2011 fremsendt
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 64/432/EØF
for så vidt angår edb-databaser, som udgør en del af overvågningsnetværket i medlemsstater-
ne. Forslaget er oversendt til Rådet den 2. september 2011 i dansk sprogversion.
Forslagene er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og, for så vidt angår KOM
(2011) 525, ligeledes TEUF artikel 168, stk. 4. Forslagene skal behandles efter proceduren for
den almindelige lovgivningsprocedure, TEUF artikel 294.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet
er tilgodeset.
Formål og indhold
Forslaget, KOM (2011) 525, har til formål at tilpasse reglerne om identifikation af kvæg til
den tekniske udvikling, samt at ophæve den frivillige mærkningsordning for oksekød. Endvi-
dere er forslaget en tilpasning til Lissabon-traktatens regelsæt om delegerede retsakter, TEUF
artikel 290 og gennemførelsesretsakter, TEUF artikel 291.
Forslagets første del om identifikation af kvæg udspringer af arbejdet med den nye EU-
dyresundhedsstrategi, idet Kommissionen ønsker at forenkle oplysningsforpligtelserne (for
eksempel bedriftsregister og pas). De nuværende regler gør det muligt for hver enkelt med-
lemsstat at indføre elektronisk mærkning, hvilket Danmark og flere andre medlemsstater alle-
rede har gjort, ligesom der på EU-plan er indført obligatorisk elektronisk mærkning af får og
geder. Den forskellige tekniske udvikling i medlemsstaterne har medført et behov for en har-
monisering af reglerne. Hermed undgås, at medlemsstaterne benytter forskellige tekniske løs-
ninger for elektronisk identifikation, således at systemerne ikke kan tale sammen i fremtiden.
Forslaget vil ikke for nærværende medføre ændringer i den danske ordning.
Samtidig foreslås det, at kvægpas på papirform afløses af udveksling af data mellem med-
lemsstaternes kvægdatabaser, og der lægges op til, at kvægproducenterne kan føre det lovplig-
tige besætningsregister digitalt ved adgang til databasen og derved undgå indberetninger til
myndighederne på papir, mail, fax og lignende. De to sidste forslag er en naturlig udvikling
mod digitale løsninger, som vil lette de administrative byrder for kvægproducenterne. Det er
allerede nu muligt for danske kvægproducenter at føre besætningsregistret digitalt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
I forslaget tildeles Kommissionen på følgende områder beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter, TEUF artikel 290:
kravene til identifikationsmærkerne,
oplysninger, der skal indgå i kvægpasset,
oplysninger, der skal indgå i besætningsregistret,
minimumsniveauet for de offentlige kontroller, der skal gennemføres,
identifikationen og registreringen af flytninger af kreaturer, når de sættes på græs om
sommeren i forskellige bjergområder.
Derudover tildeles Kommissionen på følgende områder beføjelser til at vedtage gennemførel-
sesretsakter, TEUF artikel 291:
formatet for og udformningen af identifikationsmærkerne,
tekniske procedurer og standarder for gennemførelsen af elektronisk identifikation af
kvæg,
formatet for kvægpasset,
formatet for besætningsregistret,
procedurerne og betingelserne for sanktioner og foranstaltninger om kontrolniveauet.
For så vidt angår forslaget om mærkning af oksekød, foreslås det, at slette artikel 16, 17 og 18
i forordning (EF) nr. 1760/2000, som omhandler ordningen for frivillig mærkning af oksekød.
Forslaget indebærer, at der ikke længere vil være krav om godkendelse af frivillig mærkning
af oksekød, da det ikke vurderes at effekten af ordningen står i forhold til den administrative
og økonomiske byrde forbundet hermed i medlemsstaterne. Frivillig mærkning kan for ek-
sempel være mærkning med race og alder samt andre kvalitetsparametre.
På følgende områder med hensyn til mærkning af oksekød tildeles Kommissionen beføjelser
til at vedtage delegerede retsakter, TEUF artikel 290:
definitioner og mærkning af oksekødsafpuds,
hakket oksekød og opskåret oksekød,
særlige oplysninger, der kan anføres på mærkerne,
mærkningsbestemmelserne i forbindelse med forenkling af oprindelsesafgivelsen,
den maksimale størrelse og sammensætning af grupper af dyr som skal kunne afgræn-
ses af mærkningen
godkendelsesprocedurer i relation til mærkningsbetingelser på emballage til hakket
oksekød.
Forslaget suppleres af Kommissionens forslag, KOM (2011) 524, til direktiv for så vidt angår
EU´s databaser, der skal justeres for at skabe det fornødne retslige grundlag for at kunne om-
fatte elementerne om elektronisk identifikation. De to forslag bliver behandlet under samme
lovgivningspakke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1030047_0004.png
4
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
Bestemmelserne om elektronisk identifikation og registrering af kvæg er gengivet i dansk ret
ved bekendtgørelse nr. 1121 af 1. december 2009 om mærkning, registrering og flytning af
kvæg, svin, får eller geder.
Bestemmelserne om obligatorisk og frivillig mærkning af oksekød er gengivet i dansk ret ved
bekendtgørelse nr. 29 af 17. januar 2011 om sporbarheds- og oprindelsesmærkning m.v. af
oksekød.
Konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske, statsfinansielle eller administrative kon-
sekvenser for det offentlige, ligesom forslaget ikke skønnes at have administrative konsekven-
ser for erhvervslivet. Forslaget har ingen finansielle virkninger på EU's budget.
En vedtagelse af forslaget vil ikke berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og resten af EU.
Vedtages forslaget, skal bekendtgørelsen nr. 1121 af 1.december 2009 om mærkning, registre-
ring og flytning af kvæg, svin, får eller geder ændres i overensstemmelse med forordningsæn-
dringen.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Sagen er efterfølgende sendt i høring i §2-
udvalget (landbrug) samt i det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-underudvalg. Der er ind-
kommet følgende bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer, Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmand udtryk-
ker alle generelt stor tilfredshed med forslaget.
Landbrug & Fødevarer understreger, at det skal sikres, at den elektroniske identifikationskode
er identisk med den visuelle identifikationskode. Hvad angår mærkningsfristen, mener Land-
brug & Fødevarer, at dyrene generelt bør mærkes så tidligt som muligt efter fødslen og påpe-
ger, at den anførte frist på 60 dage for det andet mærke alene er nødvendig ved identifikation
med vombolus. Landbrug & Fødevarer ønsker, at der fra dansk side arbejdes for, at indførte
dyr fortsat kan mærkes med en dansk identifikationskode. Landbrug & Fødevarer anfører at
fristen på 24 timer for registrering af hændelser, i de tilfælde hvor producenten benytter sig af
et digitalt besætningsregister, er for kort. Endelig understreger de, at såfremt Kommissionen
tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter, må Kommissionen samtidig pålægges
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1030047_0005.png
5
at gennemføre høringer hos de nationale myndigheder med videre, således at regelsættet bedst
muligt tilpasses de forskelle, som der er i EU’s medlemsstater.
Landbrug & Fødevarer er endvidere generelt meget tilfredse med forslaget om ophævelse af
den frivillige mærkningsordning for oksekød. Landbrug & Fødevarer har gennem en lang pe-
riode arbejdet for, at det alene er de fælles vildledningsregler, som er gældende og ser derfor
ingen grund til, at den frivillige mærkning af oksekød adskiller sig fra de øvrige dyrearter.
DI Fødevarer mener, at den frivillige del af oksekødsmærkningen kun giver administrative
byrder, som giver mulighed for protektionisme, afhængig af fortolkningen i de forskellige
medlemsstater. DI Fødevarer så også gerne den obligatoriske oksekødsmærkning ophævet,
idet DI Fødevarer mener, at de generelle EU mærkningsregler fuldt ud sikrer forbrugerbeskyt-
telsen i EU.
Dansk Erhverv bakker op om forslaget om at ophæve den frivillige ordning for mærkning af
oksekød ved at lade artikel 16,17 og 18 udgå. Ophævelse af den frivillige ordning vil være en
administrativ lettelse, samt ændre det forhold at ordningen har hæmmet vareudbuddet.
De Samvirkende Købmænd støtter i høj grad nedlæggelse af hele systemet for frivillig mærk-
ning af oksekød, da det kun har resulteret i administrative byrder. Indtil da, opfordrer De
Samvirkende Købmænd til, at man fortsætter arbejdet med forenkling af ordningen.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig generelt positivt til forslaget. Danmark indførte i juni 2010 obligato-
risk elektronisk identifikation af kreaturer, hvilket også var et klart ønske fra erhvervet. Efter-
hånden som flere medlemsstater med tiden vil benytte sig af elektronisk mærkning, er der be-
hov for en harmonisering af reglerne og en definition af de tekniske standarder.
Digitalisering af kvægpas og besætningsregistre er et naturligt resultat af den teknologiske ud-
vikling og vil reducere de administrative byrder for erhvervet.
På samme måde vil ophævelse af den frivillige mærkningsordning for oksekød medføre færre
administrative byrder for såvel erhverv som myndigheder, på samme tid som forbrugeroplys-
ningen opretholdes i kraft af eksisterende vildlednings- og generelle mærkningsregler.
Regeringen støtter en ændring af reglerne om EU`s databaser, idet der alene er tale om en rets-
lig konsekvensændring og Danmark allerede i dag har krav om indberetning af alle de angivne
elementer i forbindelse med elektronisk identifikation af kvæg.
For så vidt angår spørgsmålet om delegation af kompetence til Kommissionen gennem enten
delegerede retsakter, TEUF artikel 290, og gennemførelsesretsakter (komitologi), TEUF arti-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
kel 291, arbejder regeringen for, at medlemsstaterne har en stærk kontrol med Kommissionens
udøvelse af kompetencer, samt at medlemsstaternes eksperter inddrages i det forberedende ar-
bejde med retsakter.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-
lemsstater.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.