Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
KOM (2011) 0586 Bilag 2
Offentligt
1052350_0001.png
Nordensvej 3, Taulov
7000 Fredericia
Tlf. +45 70 10 40 40
Fax. +45 75 45 19 28
H. C. Andersens Boulevard 37
1553 København V
Tlf. +45 70 10 40 40
Fax +45 33 32 32 38
[email protected]
www.dkfisk.dk
28. november 2011
Notat om Regulering af fiskeriindsatsen i Nordsøen, Skagerrak og
Kattegat i 2012 (kW-dage)
Med virkning fra 1. januar 2009 har EU vedtaget en revideret flerårig forvaltningsplan for torsk i
Nordsøen, Skagerrak og Kattegat. Formålet med planen er at sikre en bæredygtig udnyttelse af
torskebestandene på basis af MSY ud fra et mål for fiskeridødeligheden på F= 0,40. For at nå
dette mål, er der i planen fastsat forsigtighedsniveauer for gydebiomasse m.m. og regler for
kvotefastsættelse og regulering af fiskeriindsatsen.
Som det fremgår af bilagstabel 1 og 2, er der i Danmark igennem de senere år sket en voldsom
reduktion i tildelingen af kW-dage i de centrale segmenter TR1 og TR2 – reduktionerne følger af
torskeforvaltningsplanen. På grund af en meget kraftig strukturudvikling i den danske fiskerisektor
har Danmark indtil videre kunnet tilpasse sig reduktionerne i kW-dage i Nordsøen og Skagerrak
uden at enkeltfartøjer er blevet pålagt begrænsninger. I Kattegat blev fartøjer pålagt
begrænsninger i antal dage på havet i 2010, ligesom der er udarbejdet en Cod Avoidance plan for
at sikre fiskeriet, uden at torskebestandene belastes.
Danmarks Fiskeriforening har gentagne gange påpeget, at regulering af fiskeriindsats ikke
fungerer sammen med kvoteregulering. Regulering af fiskeriindsatsen har ikke den tilsigtede
virkning på fiskeridødeligheden, men skaber derimod utilsigtede skævvridninger inden for fiskeriet.
Mekanismerne for reduktion i kW-dagene risikerer nu at få store økonomiske konsekvenser for
erhvervet. Konsekvenser, som ikke står mål med indvirkningen på torskebestandene.
De danske myndigheders svar på disse indvindinger har hidtil været, at eventuelle utilsigtede
virkninger må der tages højde for i forbindelse med den i 2011 fastlagte revision af torskeplanen.
Kommissionens videnskabelige komité (STECF) og Det Internationale Havforskningsråd (ICES)
har i 2011 evalueret torskeplanen og har draget den konklusion, at torskeplanen ikke opfylder sine
formål. Men torskebestanden har fået det bedre. Gydebiomassen er voksende, og der er sket
mindre reduktioner i fiskeridødeligheden, men ikke i et omfang der sikrer, at man når de fastsatte
mål mht. fiskeridødelighed. Det er særligt forudsætningen om en lineær sammenhæng mellem
reduktion i fiskeridødelighed og fiskeriindsatsen, som ikke kan dokumenteres. STECF konkluderer,
at torskeplanen bør revideres og at det i øvrigt er en væsentlig forudsætning for at få en torskeplan
til at virke, at planen indeholder incitamenter for erhvervet til at påtage sig et ansvar for
gennemførelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052350_0002.png
På trods af disse konklusioner lægger Kommissionen op til, at den nuværende torskeplan skal
videreføres. Det skyldes dels arbejdet med reformen af den fælles fiskeripolitik, dels pga. juridiske
forhold omkring hvorvidt en revision af planen skal ske ved fælles beslutningstagen mellem Rådet
og EU-Parlamentet og dels, at der måske over de kommende år i højere grad skal arbejdes med
flerarts-kvoter, hvor torsk forvaltes sammen med fx kuller og hvilling.
Danmarks Fiskeriforening finder denne tilgang aldeles uacceptabel. Måske der ikke er mulighed for
en revision af torskeplanen her og nu, men regulering af havdage bør sættes på pause. Yderligere
reduktioner i kW-dage bør suspenderes. Der bør ikke ske yderligere reduktioner i kW-dagene ud
over dem, som allerede er gennemført over de senere år som følge af torskeplanen.
Kommissionens forslag om en reduktion i kW-dagene for 2011 med 18,2 pct. i Nordsøen og
Skagerrak bør derfor ikke gennemføres.
Yderligere skævvridninger inden for fiskeriet?
Når Danmarks Fiskeriforening finder, at yderligere reduktioner i kW-dage bør suspenderes, så
hænger det også sammen med den tolkning af de fastsatte kW-dage regler, som Kommissionen
lægger til grund for kW-dage beregningerne. En tolkning, som risikerer at ødelægge og lukke
dansk fiskeri efter spisefisk.
Kommissionens tolkning indebærer, at kW-dagene årligt skal nedskrives med 10 pct.-point i forhold
til baseline 2008. Denne meget stramme tolkning er illustreret i nedenstående tabel og indebærer,
at fortsætter torskeplanen uforandret, vil der i 2016 ikke være nogen kW-dage tilbage til fiskeriet!
Allerede i 2014 vil kW-dagene kun udgøre 25 pct. af baseline 2008 – hvilket vil få meget store
økonomiske konsekvenser for dansk fiskeri, og det må forventes at presse især mange små
fartøjer ud af fiskeriet. Det skal samtidig ses i lyset af, at STECF har konkluderet, at der ikke er
nogen dokumenteret effekt af indsatsreguleringen.
Kommissionens fortolkning (reduktion i kW-dage i forhold til baseline 2008)
Baseline
2008
100%
kW-dage
i % af
baseline
Reduktion
ift. året
før
2009
75%
2010
65%
2011
10%
2012
10%
2013
10%
2014
10%
2015
10%
2016
10%
2017
10%
100%
75%
65%
55%
45%
35%
25%
15%
5%
-5%
25
13,3
15,4
18,2
22,2
28,6
40,0
66,7
200
Danmarks Fiskeriforening har fra starten påpeget, at Kommissionens tolkning er forkert.
Reduktionen med 10 pct.-point bør være i forhold til året før – det er den normale fremgangsmåde.
Det vil give en udvikling i kW-dagene, som ser ud på følgende måde:
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052350_0003.png
Danmarks Fiskeriforenings fortolkning (reduktion i kW-dage i forhold til året før)
Baseline
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
100%
kW-kvote
i % af
baseline
Reduktion
ift. året
før
75%
65%
10%
10%
10%
10%
10%
10%
10%
100%
75%
65%
58,5%
52,7%
47,4%
42,6%
38,4%
34,5%
31,1%
25
13,3
10
10
10
10
10
10
10
Danmarks Fiskeriforening finder, at såfremt der ikke kan opnås enighed om en suspension af kW-
dage reduktionerne, så bør der i det mindste kunne opnås enighed om en rimelig og normal
fortolkning af reglerne for kW-dage regulering, som sikrer at der også i de kommende år kan finde
et fiskeri efter spisefisk sted. Regulering af kW-dage bør ske i forhold til året før.
Bilag 1: Storbritanniens forslag til indsatsregulering 2012
The UK has serious concerns about the way the Cod Recovery Plan is operating. We agree with
ICES and STECF that the Plan is not achieving its objectives in terms of fishing mortality (F) and
stock recovery (SSB), and needs to be reviewed. Meanwhile for a number of fishing effort groups
they have suffered three successive annual reductions. Given that a review of the Cod Recovery
Plan is now under way, the UK considers that further effort reductions under the plan should be
suspended until the review is completed and its conclusions can be considered. The UK therefore
considers that proposals for effort ceilings in Annex IIA should not involve further reductions in
addition to those already implemented under the Cod Recovery Plan (1342/2008).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052350_0004.png
Bilag 2: kW-dage til rådighed i Danmark – 2008 til 2012
Basistildeling 2008
TR1
TR2
TR3
BT1
BT2
GN1
GT1
LL1
7.524.429
6.315.468
2.545.009
1.157.265
93.853
2.307.977
224.124
56.312
Kvote 2009
6.911.144
6.061.661
2.545.009
1.316.589
106.658
1.962.340
198.783
44.283
Kvote 2010
4.892.761
4.106.634
2.545.009
1.157.265
88.645
2.307.977
224.124
56.312
Kvote 2011
4.139.276
3.474.212
2.545.009
1.157.265
88.645
2.307.977
224.124
56.312
Kvote 2012
3.394.206*
2.848.854*
2.545.009
1.157.265
88.645
2.307.977
224.124
56.312
Bilag 3: Kw-dage til rådighed i forhold til forbrug af kW-dage
Basistildeling 2008
TR1
TR2
TR3
BT1
BT2
GN1
GT1
LL1
7.524.429
6.315.468
2.545.009
1.157.265
93.853
2.307.977
224.124
56.312
Kvote 2011
Kvote 2012*
Forbrug i
2011/12*
4.727.010
3.464.822
280.355
422.855
287
1.405.552
227.989
35.262
Forbrug i
forhold til kvote
2012
-28
-18
808
174
30810
64
-2
60
4.139.276
3.474.212
2.545.009
1.157.265
88.645
2.307.977
224.124
56.312
3.394.206*
2.848.854*
2.545.009
1.157.265
88.645
2.307.977
224.124
56.312
4