Nordensvej 3, Taulov
7000 Fredericia
Tlf. +45 70 10 40 40
Fax. +45 75 45 19 28
H. C. Andersens Boulevard 37
1553 København V
Tlf. +45 70 10 40 40
Fax +45 33 32 32 38
www.dkfisk.dk
28. november 2011
Notat om Regulering af fiskeriindsatsen i Nordsøen, Skagerrak og
Kattegat i 2012 (kW-dage)
Med virkning fra 1. januar 2009 har EU vedtaget en revideret flerårig forvaltningsplan for torsk i
Nordsøen, Skagerrak og Kattegat. Formålet med planen er at sikre en bæredygtig udnyttelse af
torskebestandene på basis af MSY ud fra et mål for fiskeridødeligheden på F= 0,40. For at nå
dette mål, er der i planen fastsat forsigtighedsniveauer for gydebiomasse m.m. og regler for
kvotefastsættelse og regulering af fiskeriindsatsen.
Som det fremgår af bilagstabel 1 og 2, er der i Danmark igennem de senere år sket en voldsom
reduktion i tildelingen af kW-dage i de centrale segmenter TR1 og TR2 – reduktionerne følger af
torskeforvaltningsplanen. På grund af en meget kraftig strukturudvikling i den danske fiskerisektor
har Danmark indtil videre kunnet tilpasse sig reduktionerne i kW-dage i Nordsøen og Skagerrak
uden at enkeltfartøjer er blevet pålagt begrænsninger. I Kattegat blev fartøjer pålagt
begrænsninger i antal dage på havet i 2010, ligesom der er udarbejdet en Cod Avoidance plan for
at sikre fiskeriet, uden at torskebestandene belastes.
Danmarks Fiskeriforening har gentagne gange påpeget, at regulering af fiskeriindsats ikke
fungerer sammen med kvoteregulering. Regulering af fiskeriindsatsen har ikke den tilsigtede
virkning på fiskeridødeligheden, men skaber derimod utilsigtede skævvridninger inden for fiskeriet.
Mekanismerne for reduktion i kW-dagene risikerer nu at få store økonomiske konsekvenser for
erhvervet. Konsekvenser, som ikke står mål med indvirkningen på torskebestandene.
De danske myndigheders svar på disse indvindinger har hidtil været, at eventuelle utilsigtede
virkninger må der tages højde for i forbindelse med den i 2011 fastlagte revision af torskeplanen.
Kommissionens videnskabelige komité (STECF) og Det Internationale Havforskningsråd (ICES)
har i 2011 evalueret torskeplanen og har draget den konklusion, at torskeplanen ikke opfylder sine
formål. Men torskebestanden har fået det bedre. Gydebiomassen er voksende, og der er sket
mindre reduktioner i fiskeridødeligheden, men ikke i et omfang der sikrer, at man når de fastsatte
mål mht. fiskeridødelighed. Det er særligt forudsætningen om en lineær sammenhæng mellem
reduktion i fiskeridødelighed og fiskeriindsatsen, som ikke kan dokumenteres. STECF konkluderer,
at torskeplanen bør revideres og at det i øvrigt er en væsentlig forudsætning for at få en torskeplan
til at virke, at planen indeholder incitamenter for erhvervet til at påtage sig et ansvar for
gennemførelsen.