Udenrigsudvalget 2011-12
KOM (2011) 0600 Bilag 1
Offentligt
1036519_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS ERHVERVS -, VÆKST- OG
EKSPORTUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordninger om
gennemførelse af den bilaterale beskyttelsesklausul og stabiliserings-
mekanismen for bananer i handelsaftalen mellem Den Europæiske
Union og Columbia og Peru (dok. 15088/11).
1.
Resumé
Forslaget implementerer den beskyttelsesklausul og den stabiliseringsmeka-
nisme for bananer, der findes i handelsaftalen mellem EU og Columbia og
Peru. Forslaget er stillet i henhold til TEUF art. 207, stk. 2.
2.
Baggrund
Den 23. marts 2011 indgik Europa-Kommissionen en handelsaftale med Co-
lumbia og Peru. Aftalen ligger nu til godkendelse i Rådet og skal senere god-
kendes af Europa-Parlamentet.
Aftalens beskyttelsesbestemmelser udmøntes for EU’s vedkommende i det
fremsatte forslag.
3.
Formål og indhold
Handelsaftalen med Columbia og Peru indeholder såkaldte en beskyttelses-
klausul, som skal udmøntes i EU-interne gennemførelsesbestemmelser.
Det fremlagte forslag indeholder således bestemmelser, der skal afbøde utilsig-
tede skadevirkninger af den aftalte liberalisering. Forslaget giver mulighed for
at sætte liberaliseringen af samhandlen i bero og at genindføre den højere told-
sats, der gælder for øvrige WTO-lande, hvis der som følge af liberaliseringen
af handlen indføres varer i så forhøjede mængder, at det kan forårsage alvorlig
skade for europæiske producenter.
Forslaget indeholder endvidere tekniske bestemmelser om en særlig stabilise-
ringsmekanisme for indførslen af bananer til EU, der sikrer at importen under
aftalernes vilkår ikke overstiger fastsatte kvoter.
For at disse foranstaltninger kan anvendes, skal aftalernes beskyttelsesklausul
og stabiliseringsmekanisme indarbejdes i EU-retten, og de proceduremæssige
aspekter ved anvendelsen skal præciseres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1036519_0002.png
2/2
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger endnu ikke.
5.
Nærhedsprincippet
Det foreliggende forslag har til formål at gennemføre beskyttelsesbestemmel-
serne i EU’s handelsaftale med Columbia og Peru. Forslaget vurderes på den
baggrund at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Ingen.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslagets gennemførelse vil ikke få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslagets gennemførelse forventes ikke at få samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen.
10.
Høring
Forslaget har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg. Der er ikke mod-
taget bemærkninger.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være overordnet tilslutning til forslagets hensigt om
liberalisering af handlen. Der må dog forventes uenighed mellem medlems-
landene og Kommissionen om, hvorvidt beskyttelsesklausulen kan tages i an-
vendelse gennem en delegeret retsakt eller en gennemførelsesretsakt.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er der overordnet støtte til forslaget. Der bør imidlertid lægges
vægt på, at udmøntningen af handelsaftalen finder sted under størst mulig hen-
syntagen til dansk erhvervslivs interesse i stabile og transparente rammer, sam-
tidig med at beskyttelsesklausulen bruges mindst muligt og under medlems-
landenes kontrol.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Ek-
sportudvalg
Forslaget om beskyttelsesklausulen og stabiliseringsmekanismen har ikke
tidligere været forelagt Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.
Afslutningen og godkendelse af forhandlingerne vedr. den overordnede
handelsaftale har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
den 22. oktober 2010.