Beskæftigelsesudvalget 2011-12
KOM (2011) 0609 Bilag 1
Offentligt
Social- og Integrationsministeriet
Jura og International
J.nr. 2011-6543
eew
2. november 2011
Grund- og Nærhedsnotat
til
Folketingets Europaudvalg
Forslag om Europa-Parlamentet og Rådes forordning om et EU-program
for Social Udvikling og Innovation [KOM (2011) 609]
1. Resume
Kommissionen har fremsendt forslag om et EU-program for Social Udvikling
og Innovation. Programmet, der er en del af den flerårige finansielle ramme
for 2014-2020, er baseret på tre eksisterende instrumenter: Progress-
programmet, EURES og Den europæiske mikrofinansieringsfacilitet. En vedta-
gelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2011) 609 af 6. oktober 2011 fremsendt forslag
om Europa-Parlamentet og Rådes forordning om et EU-program for Social
Udvikling og Innovation. Forslaget er oversendt til Rådet den 10. oktober i
dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, særlig artikel 46, litra d), artikel 149, artikel 153, stk. 2, litra a),
og artikel 175, stk. 3. Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure.
De i programmet afsatte midler er en del af den flerårige finansielle ramme
2014-2020, og programmet er således relateret til de overordnede forhandlinger
om disse.
3. Formål og Indhold
Det er programmets overordnede formål at bidrage til at sætte behovet for spe-
cifikke reformer på dagsordenen, identificere hindringer for forandring og må-
der til at overvinde dem, sikre at eksisterende regler på EU-plan overholdes,
stimulere udveksling af god praksis og gensidig læring og støtte social innova-
tion og tilgange, der dækker hele Europa. Programmet er baseret på tre eksiste-
rende instrumenter:
Side
1
af
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1038309_0002.png
Progress-programmet (som fastsat i afgørelse nr. 1672/2006/EF), der
inden for beskæftigelses- og socialpolitik
1
primært søger at sikre en
fælles indsats og effektiv politikkoordinering mellem medlemsstaterne.
Programmet tilpasses i forslaget Europa 2020-strategien, og har større
fokus på evidensbaseret politisk beslutningstagning.
EURES (EURopean Employment Services), der sigter mod at øge gen-
nemsigtigheden på arbejdsmarkedet ved at stille ledige stillinger til rå-
dighed på EURES-jobmobilitetsportalen og mod at yde støtte til infor-
mations-, rådgivnings- og vejledningstjenester på nationalt og tværna-
tionalt plan.
Den europæiske mikrofinansieringsfacilitet Progress (som fastsat i af-
gørelse nr. 283/2010/EU), der søger at styrke arbejdsløses muligheder
for at få et job ved at blive selvstændige erhvervsdrivende. En af de
største hindringer for etablering af virksomheder er manglende adgang
til finansiering, særlig mikrokreditter. Det foreslås blandt andet at øge
adgangen til mikrofinansiering for udsatte grupper.
Ved at samle de tre instrumenter giver EU-programmet for social udvikling og
innovation mulighed for at forenkle gennemførelsen via fælles bestemmelser,
fælles foranstaltningstyper og rationalisering af rapporter og evalueringer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forslaget anført at, eftersom medlemsstaterne ikke i til-
strækkelig grad kan opfylde målsætningerne i det foreslåede program for social
udvikling og innovation, kan EU vedtage foranstaltninger i overensstemmelse
med subsidiaritetsprincippet i henhold til artikel 5 i traktaten om Den Europæi-
ske Union. Regeringen er enig i denne vurdering, idet der er tale om tildeling af
EU-midler til en række nærmere bestemte formål på Social og beskæftigelses-
området.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. For-
slaget vil i det omfang der opnås støtte til offentlige programmer have en min-
dre positiv påvirkning af statsfinanserne.
De i programmet afsatte midler er imidlertid en del af den flerårige finansielle
ramme 2014-2020. Programmet er således relateret til de overordnede forhand-
1
Progress-programmet for 2007-2013 dækkede også ligestilling og anti-diskrimination,
disse emner flyttes i 2014-2020 til et andet finansierings-instrument (titel endnu
ukendt) under Generaldirektoratet for Retslige Anliggender.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
linger om disse, der vil have statsfinansielle konsekvenser, idet budgettet ho-
vedsagligt finansieres af medlemsstaterne.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige administrative eller samfundsøko-
nomiske konsekvenser, og medfører ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Høring
Forslaget er sendt til høring hos Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Socia-
le Forhold mandag den 31. oktober 2011. Høringsfristen er sat til mandag den
14. november 2011. Der vil blive fremsendt et supplerende notat om resultatet
af høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke kendskab til andre landes holdninger til
forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overordnet set positivt indstillet over for forslaget. For så vidt
angår mikrofinansiering, lægger regeringen vægt på, at ordninger, der giver
adgang til finansiering via EIF og EIB (Den Europæiske Investeringsfond og
Den Europæiske Investeringsbank), bør være så fleksible og brede som muligt,
således at administrationsomkostningerne ved at få adgang til ordningerne ikke
hindrer aktører i mindre medlemslande i at søge ordningerne.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 3 af 3