Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12, Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12, Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
KOM (2011) 0626 Bilag 1, KOM (2011) 0629 Bilag 1, KOM (2011) 0631 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevareErhverv/ EUK/DEP/2.3/2.1Den 8. november 2011HELO/NSS/ PEA/MBA/LLI/PSN/ANJS/TMBZ/FVM 952
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en fælles markedsordningfor landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningsforordningen),om forslag til Rådets forordning om foranstaltninger til fastsættelse af støtte og restitu-tioner i forbindelse med den fælles markedsordning for landbrugsprodukter, ogom forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forord-ning (EF) nr. 1234/2007, for så vidt angår enkeltbetalingsordningen og støtte til vinavle-reKOM(2011) 626, KOM(2011) 629 og KOM(2011) 631Resumé
Kommissionen fremlagde den 12. oktober 2011 forslag til forordning om den fælles markeds-ordning for landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen), forslag til forordning om foran-staltninger til fastsættelse af støtte og restitutioner i forbindelse med den fælles markedsord-ning for landbrugsprodukter samt forslag til forordning om ændring af Rådets forordning(EF) nr. 1234/2007 for så vidt angår enkeltbetalingsordningen og støtte til vinavlere. Kom-missionens forslag viderefører stort set de nuværende ordninger, om end med mindre tilpas-ninger for visse ordninger. For intervention, privat oplagring og klassificering er reglernestort set uændrede. Kvotesystemet for sukker ophæves ultimo september 2015. Medlemssta-terne forpligtes til at anerkende producentorganisationer og interprofessionelle organisatio-ner i alle sektorer, der er omfattet af den fælles markedsordning. Støtteordningen for skole-frugt forsætter uændret, dog er budgettet øget. De nuværende bestemmelser vedrørende krise-foranstaltninger videreføres nogenlunde uændrede, dog udbredes de til at omfatte flere sekto-rer. Endvidere kan krisestyring i visse tilfælde finansieres via den såkaldte særlige krisereser-ve. Hvad angår støtte til vin skal de vinproducerende medlemsstater tage stilling til, hvorvidtde vil beholde støttemulighederne i markedsordningen eller overflytte dem til enkeltbetalings-ordningen. For visse støttesatser og restitutioner sker fastsættelsen af disse fremover ifølgeproceduren i TEUF artikel 43, stk. 3.
1
BaggrundKommissionen har ved KOM (2011) 629, KOM (2011) 631 og KOM (2011) 626 af 12. okto-ber 2011 fremlagt forslag til forordning om den fælles markedsordning for landbrugsproduk-ter (fusionsmarkedsordningen), forslag til forordning om foranstaltninger til fastsættelse afstøtte og restitutioner i forbindelse med den fælles markedsordning for landbrugsproduktersamt forslag til forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 for så vidtangår enkeltbetalingsordningen og støtte til vinavlere. Forslagene er modtaget i en dansksprogudgave den 18. oktober 2011.Forslag om markedsordningen og forslag om støtte til vinavlere er fremsat med hjemmel iTEUF artikel 43, stk. 2 og kan vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet i henhold til den al-mindelige lovgivningsprocedure.Forslag om foranstaltninger til fastsættelse af visse støttesatser og restitutioner er fremsat medhjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.NærhedsprincippetForslagene er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincip-pet er tilgodeset.Formål og indholdDer er tale om tre separate forslag, der alle relaterer sig til fusionsmarkedsordningen. For detførste er der tale om en egentlig reform af fusionsmarkedsordningen i sin helhed. Derudoverer der et forslag, der relaterer sig til hvilke procedurer, der fremover skal bruges ved fastsæt-telse af støttesatser, restitutionssatser og lignende. Endelig er der et forslag angående overflyt-ning af midler fra fusionsmarkedsordningen til ordningen for direkte betalinger for så vidt an-går vinsektoren.Reform af fusionsmarkedsordningen
Forslaget viderefører i store træk de nuværende ordninger under fusionsmarkedsordningen.Dog er der visse tilpasninger for nogle af ordningerne.InterventionReglerne for intervention videreføres stort set uændret. Produkterne, der kan interveneres, erstort set uændrede. Dog foreslås det, at sorghum og hård hvede ikke længere kan interveneres.Der vil således fremover kunne foretages intervention af blød hvede, byg, majs, ris, oksekød,smør og skummetmælkspulver.Opkøb til intervention kan finde sted til en fast opkøbspris eller til priser fastsat ved licitation.Der kan fortsat ske opkøb til intervention til fast pris for 3.000.000 tons blød hvede, 30.0002
tons smør og 109.000 tons skummetmælkspulver. Opkøb til intervention af disse produkter udover de nævnte mængder kan ske ved licitation. Der er desuden mulighed for at åbne for in-tervention af byg, majs, oksekød og ris ved licitation.Støtte til privat oplagringSom noget nyt kan der ydes støtte til privat oplagring af hørfibre og skummetmælkspulver.Støtte til privat oplagring vil herefter omfatte hvidt sukker, olivenolie, hørfibre, oksekød,smør, skummetmælkspulver, svinekød samt fåre– og gedekød. Forpligtelsen til hvert år at åb-ne for støtte til privat oplagring af smør udgår, mens støtte hertil fremover kan ydes på linjemed de øvrige nævnte produkter.Der er ikke længere faste udløsningspriser for indledning af støtte til privat oplagring af svi-nekød, oksekød, olivenolie og sukker. Kommissionen kan i stedet fastsætte betingelserne forindledning af støtte til privat oplagring ved delegerede retsakter, og betingelserne kan både ta-ge udgangspunkt i priser og i skøn vedrørende markedssituationen og sektorens økonomiskeforhold.SkolefrugtForslaget lægger op til, at støtteordningen for skolefrugt forsætter uændret. Budgettet stigerfra de nuværende 90 mio. € til 150 mio. € pr. skoleår. EU’s medfinansiering sættes op til 75 %fra 50 % (90 % i fjernområderne).SkolemælkReglerne er uændret i forhold til de nugældende regler med den undtagelse, at selve støttesat-sen skal fastsættes af Rådet i medfør af TEUF artikel 43, stk. 3.Støtte i olivenolie- og spiseolivensektorenStøtte til treårige arbejdsprogrammer for producentorganisationer i olivensektoren er beløbs-mæssige uændrede. Det er nu præciseret, støtten kan udbetales til 1) forbedring af miljøet, 2)forbedring af produktkvaliteten og 3) sporbarhed certificering af produkterne.Støtte til mælkesektorenDer ikke længere betales støtte til skummetmælkspulver, der anvendes til foder, og til skum-metmælkspulver, der anvendes til kasein og kaseinater.BiavlDer ydes fortsat støtte til biavlsprogrammer med 50 % EU-finansiering. De støtteberettigedetiltag fremgår ikke længere af forordningen, men skal fastsættes af Kommissionen ved delege-rede retsakter.Klassificering og kvoter3
Sukkerordningen, herunder kvoterne, ophører med udgangen af markedsåret 2014/2015, den30. september 2015. Produktionen af sukker skal dog fortsat baseres på aftaler mellem avlerneog sukkervirksomheder. I forslaget lægges der op til, at Kommissionen via delegerede retsak-ter tillægges beføjelse til at fastsætte rammerne for sådanne aftaler.Mælkekvoter er ikke berørt, idet de gældende bestemmelser forbliver i kraft. Mælkekvoterneskal således ophøre pr. 1. april 2015.Bestemmelserne om klassificering af slagtekroppe af svin, kvæg, geder og får samt det tilhø-rende bilag er afløst af en hjemmel for Kommissionen til at fastsætte bestemmelser herom veddelegerede retsakter.HandelsnormerForslaget indeholder de centrale bestemmelser fra det verserende forslag til ændring af regler-ne for handelsnormer. Dette forslag indgår i kvalitetspakken KOM (2010) 738 og KOM(2010)733.MælkepakkenForslaget indeholder de centrale bestemmelser fra det verserende forslag til mælkepakkenKOM (2010) 728.ProducentorganisationerEn væsentlig forandring i forhold til tidligere er, at medlemsstaterne får en generel forpligtelsetil at anerkende producentorganisationer og interprofessionelle organisationer i samtlige sek-torer. På nuværende tidspunkt gælder denne forpligtelse kun i visse sektorer som for eksempelfrugt- og grøntsagssektoren.Import og eksportReglerne om import, herunder importlicenser, importtold og afgifter og importkontingenter,forenkles, idet en række særbestemmelser for visse sektorer vedrørende importtold fjernes.Hovedindholdet i reglerne er dog uændret.Landbrugsethanol, vin, fåre- og gedekød, frugt og grøntsager samt olivenolie og spiseolivenkan ikke længere opnå eksportrestitution. En del af udmøntningen af reglerne er overført tilforordningen om fastsættelse af støtte og restitutioner i forbindelse med den fælles markeds-ordning for landbrugsprodukter.Særlige bestemmelser, herunder kriseforanstaltningerDe gældende regler for iværksættelse af kriseforanstaltninger videreføres. Bestemmelsen fore-
4
slås imidlertid udvidet til at omfatte flere sektorer. Ordningerne er fortsat 50 % nationalt med-finansierede.Den særlige reserve på i alt 3,5 mia. € (i faste 2011-priser) i perioden 2014-2020, som Kom-missionen har foreslået i forbindelse med den fremtidige flerårige finansielle ramme, kan ikrisesituationer anvendes til udgifter til intervention, støtte til privat oplagring, eksportrestitu-tioner samt til de ovennævnte kriseforanstaltninger. Midlerne kan anvendes, når finansierin-gen heraf ikke kan ske inden for de disponible lofter. Midlerne fra denne fond kan i henholdtil udkast til den interinstitutionelle budgetaftale anvendes efter Europa-Parlamentets og Rå-dets vedtagelse af forslag fra Kommissionen.Kommissionen får endvidere udvidet adgang til at indføre tiltag til at løse specifikke proble-mer, dog kun i strengt nødvendigt omfang og i strengt nødvendigt tidsrum.Fastsættelse af støttesatser og restitutioner
Kommissionen har fremlagt et separat forslag for hvilke procedurer, der fremover skal anven-des ved fastsættelse af støttesatser, restitutionssatser og lignende.Kommissionen foreslår, at en række foranstaltninger skal behandles efter lovgivningsprocedu-ren i TEUF artikel 43, stk. 3, hvor Kommissionens forslag vedtages af Rådet med kvalificeretflertal. Forslaget omfatter fastsættelse af støtte til uddeling af mejeriprodukter til skoleelever(Skolemælksordningen), og fastsættelse af særlige eksportrestitutioner for korn og ris. Detteforslag vedrører således den konkrete fastsættelse af støttesatser, mens hjemlen til at yde disseformer for støtte er fastlagt i den fælles markedsordning.Støtte til vinsektoren
Kommissionen har fremlagt et separat forslag angående ændringer i den støtte, der udbetales ivinsektoren.Medlemsstaterne skal inden 1. december 2012 tage stilling til om og i hvilket omfang, de vilkonvertere støttemuligheder til vinsektoren under den fællesmarkedsordning til betalingsret-tigheder til vinavlere efter enkeltbetalingsordningen. Medlemsstaterne har hidtil haft dennemulighed én gang årligt. Denne årlige eksercits anses for at være budgetmæssigt og admini-strativt tung. Derfor skal de medlemsstater, der er omfattet af ordningen, en gang for alle be-slutte, om de vil overføre midler til enkeltbetalingsordningenUdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.Konsekvenser5
I EU’s budget er der afsat ca. 2,4 mia. € (ca. 18 mia. kr.) om året i perioden 2014-2020 (faste2011-priser) til udgifter i forbindelse med markedsordningen for landbrugsprodukter. Detteudgør dog et fald fra 2013, hvor der er afsat ca. 3,2 mia. € (ca. 24 mia. kr.) Danmark finansie-rer i indeværende periode ca. 2 % af EU’s budget. Opretholdes denne andel, indebærer det, atDanmark for perioden 2014-2020 vil skulle bidrage med ca. 48 mio. € (ca. 360 mio. kr.) tilEU’s markedsordning for landbrugsprodukter under budgetkategori 2.Det bemærkes i øvrigt, at der udover udgifterne i markedsordningen afsættes 500 mio. € omåret (ca. 3,8 mia. kr.) til en særlig krisefond udenfor landbrugsbudgettet. Endvidere udvidesDen Europæiske Globaliseringsfond til også at omfatte landmænd, ligesom visse udgifter tilmarkedspolitikken, der i perioden 2007-2013 blev finansieret under udgiftskategori 2, over-flyttes til henholdsvis budgetkategori 1 (intern fødevarehjælp til socialt udsatte) samt budget-kategori 3 (veterinærfonden). Endelig vil markedsordningen for fiskeriprodukter fremover væ-re indeholdt i hav- og fiskerifonden under budgetkategori 2.En anden væsentlig del af forslaget er, at det bliver lettere at gennemføre krisetiltag i tilfældeaf kriser i visse sektorer. Et andet vigtigt element er, at det bliver obligatorisk for medlemssta-terne at anerkende producentorganisationer, sammenslutninger af disse samt interprofessionel-le organisationer. Indførsel af en sådan forpligtelse kan medføre øgede administrative konse-kvenser, blandt andet på grund af anerkendelsesprocedurer.Forslag til Rådets forordning om foranstaltninger til fastsættelse af visse støttesatser og resti-tutioner i forbindelse med den fælles markedsordning for landbrugsprodukter skønnes ikke atfå lovgivningsmæssige, statsfinansielle, administrative eller samfundsøkonomiske konsekven-ser, ligesom forslaget ikke skønnes at få administrative konsekvenser for erhvervslivet. Detskyldes, at der er tale om en stort set allerede eksisterende lovgivning.Forslag fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om enkeltbetalingsordningen ogstøtte til vinavlere vil ikke få lovgivningsmæssige, statsfinansielle, administrative eller sam-fundsøkonomiske konsekvenser, ligesom forslaget ikke vil få administrative konsekvenser forerhvervslivet.HøringSagen har været i høring i §2-udvalget (landbrug).Landbrug & Fødevarer påpegede på møde i §2-udvalget (landbrug) den 5. oktober 2011, atman generelt bør fastholde markedsorienteringen af landbrugspolitikken forudsat, at der er etsikkerhedsnet. Endvidere bør der lægges vægt på, at privat oplagring af smør forbliver obliga-torisk. Hvad angår intervention, bør der ses nærmere på kvalitetskravene til blød hvede. Det er
6
vigtigt at fastholde markedsordningen som et sikkerhedsnet frem for at inkludere krisesty-ringsinstrumenter og forsikringsordninger i landdistriktsforordningen.Endvidere bør definitionen af slagtekroppe ikke bør indskrænke muligheden for at yde eks-portrestitutioner. Muligheden for at få anerkendt producentorganisationer anses umiddelbartfor positiv, men det blev understreget, at det ikke må underminere de allerede eksisterendeandelsselskaber.Ved efterfølgende skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug) er der indkommet følgende be-mærkninger:Landbrug & Fødevarer støtter Kommissionens indsats for en fortsat markedsorientering af denuværende markedsordninger. Det er centralt at eventuelle ændringer af de nuværende mar-kedsordninger sker på en måde, så virksomhedernes konkurrenceevne ikke forringes. Det in-debærer blandt andet fælles faste regler, så renationalisering af landbrugsstøtten undgås, hvil-ket kan føre til konkurrenceforvridning mellem medlemsstaterne.Landbrug & Fødevarer lægger stor vægt på, at der sikres et reelt effektivt sikkerhedsnet for deprodukter, der allerede er omfattet af eksisterende markedsinstrumenter. I en tid med stigendeudsving i både råvare- og fødevarepriserne bør et af pejlemærkerne for EU’s markedspolitikvære at reducere den stigende volatilitet på markederne, der hverken er til gavn for producen-ter eller forbrugere. Endelig bør tilpasningerne ske med en skelen til reformprocesserne i delande vi normalt sammenligner os med, herunder USA, Canada og Oceanien, så der ikke ska-bes konkurrenceforvridninger.Landbrug & Fødevarer har følgende specifikke bemærkninger til forslaget:Privat oplagringLandbrug & Fødevarer mener, at muligheden for støtte til privat oplagring bør opretholdes ogeventuelt udvides og er derfor ikke enig i Kommissionens forslag om at ordningen for privatoplagring af smør ikke længere skal være obligatorisk. Forslaget vil have uheldige konsekven-ser, da den eksisterende ordning forebygger voldsomme prisudsving i detailhandelsprisen forsmør i takt med sæsonvariationen i mælkeproduktion i Europa og dermed dæmper volatilite-ten i prisdannelsen for mælk. Landbrug & Fødevarer anser det således ikke for hensigtsmæs-sigt, at beslutningen om oplagring skal være genstand for en årligt politisk drøftelse.InterventionLandbrug & Fødevarer støtter en videreførelse af interventionsinstrumentet, der i dag er redu-ceret til at tage højde for ekstreme situationer, idet interventionsprisen er sænket til et niveau,der gør systematisk salg til intervention urentabel. Intervention til fast pris er endvidere7
mængdemæssigt stærkt begrænset og i stigende grad afløst af licitationsordninger, hvor prisenfastsættes fra gang til gang afhængig af verdensmarkedet. Denne udvikling støtter Landbrug &Fødevarer.I lyset af de senere års meget store prisudsving på foder mener Landbrug & Fødevarer, at derbør ses nærmere på interventionskvalitetskravene på blød hvede. Det danske klima og deskrappe danske gødningskriterier betyder, at dansk kornproduktion primært udgøres af foder-hvede (godt 50 % af den samlede kornproduktion), som ikke lever op til EU’s kvalitetsbe-stemmelser for salg til intervention. Der er således et hul i EU’s sikkerhedsnet. Danmark vil ihøjere grad end andre lande blive påvirket af en situation, hvor priserne enten stiger eller fal-der markant. For at bevare fokus på markedsorienteringen og intervention som et kriseinstru-ment foreslår Landbrug & Fødevarer, at der etableres en licitationsordning for foderhvede (ilighed med den, der eksisterer for byg).ProducentorganisationerLandbrug & Fødevarer er positiv overfor, at man på EU-plan styrker landmændenes position ifødevarekæden gennem lempeligere krav for producentorganisationer. Det er dog en forud-sætning, at frivillighed er et bærende element, således at der ikke stilles bindende krav til or-ganiseringen af primærproducenter. I Danmark er størstedelen af landbrugssektoren organise-ret i andelsselskaber. Derfor lægger Landbrug & Fødevarer særlig stor vægt på, at der ikke måindføres regler, der medfører ændringer i andelsstrukturen.Interprofessionelle organisationer (IPO)Landbrug & Fødevarer har været for en markedsorientering af landbrugssektoren og er over-ordnet set imod reguleringstiltag på EU-plan, der omfatter interprofessionelle organisationer.Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne skal anerkende interprofessionelle organisationeri alle landbrugssektorer. IPO’ernes virke er med begrænsninger, så det ikke er muligt at lavekonkurrenceforvridende tiltag som eksklusive prisaftaler.Upåagtet, at det er indskrevet, at interprofessionelle organisationer ikke må have konkurrence-forvridende aktiviteter, så vil det være muligt for interprofessionelle organisationer at koordi-nere afsætningen af produkter mellem primær-, forarbejdnings- og detailleddet gennem forsk-ning og markedsstudier. Interprofessionelle organisationer i oliven-, olivenolie- og tobakssek-toren kan som hidtil koncentrere og koordinere udbuddet og afsætningen for medlemmerne.Landbrug & Fødevarer er stærkt bekymret over tiltag rettet mod afsætningskoordineringenmellem primær-, forarbejdnings- og detailleddet. Sådanne tiltag kan blive konkurrerence-forvridende overfor udenlandske produkter, som prøver at komme ind på det nationale mar-ked, hvor IPO’erne har deres virke.8
Kommissionen foreslår, at reglerne for IPO’er i en række tilfælde vil kunne gøres bindendefor ikke-medlemmer. Landbrug & Fødevarer må i den sammenhæng ligeledes afvise, atIPO’er får mulighed for at udbrede deres virke til ikke-medlemmer, da det vil være i strid medet frit, dereguleret marked.IPO’er vil i Kommissionens forslag også kunne bidrage til at forbedre medlemmernes kend-skab til markedet og gennemsigtigheden af produktionen gennem markedsundersøgelser (re-gionalt/nationalt) og statistisk materiale om priser, mængder og kontraktlængder. Det vil lige-ledes være muligt for IPO’er at tilvejebringe information og forskning, som er nødvendige forat rationalisere, forbedre og tilpasse produktionen med sigte på at imødekomme forbrugerensforventning til fødevarekvalitet, herunder produkter med oprindelsesmærkning. Landbrug &Fødevarer bemærker, at der er meget uklart, hvor omfattende IPO’ens virke er, og at det ermeget vigtigt, at fortroligheden af virksomhedernes interne virke og det indre marked respek-teres.Ekstraordinære markedsforanstaltningerLandbrug & Fødevarer støtter stærkt op om, at de eksisterende bestemmelser vedrørende eks-traordinære markedsforanstaltninger i tilfælde af dyresygdomme og manglende forbrugertillidbevares. Landbrug & Fødevarer støtter ligeledes Kommissionens forslag om at udvide anven-delsesområdet til alle sektorer, der er omfattet af den fælles markedsordning i tilfælde afmanglede forbrugertillid.Etablering af en krisefondKommissionen foreslår etablering af en ”krisereserve” til landbruget på 3,9 mia. € for perio-den 2014-2020, som skal målrettes pludselige kriser i specifikke sektorer som følge af ”mar-kedskriser”, tørke, fødevarekriser mv. Landbrug & Fødevarer bemærker, at der bør være klareog ensartede retningslinjer for hvilke faktorer, begivenheder m.m., der kan udløse midler frakrisefonden. Ligesom det er afgørende, at eventuelle udbetalinger fra krisefonden ikke medfø-rer fordrejning af konkurrencevilkårene mellem producenter i flere medlemsstater. Endeliglægger Landbrug & Fødevarer stor vægt på, at etablering af en krisefond ikke sker på bekost-ning de eksisterende veterinære fonde.Ophævelse af kvotesystemet for mælkLandbrug & Fødevarer bakker op om en ophævelse af kvotesystemet for mælk. Det er endvi-dere væsentligt, at den bløde overgang til tiden efter kvotesystemet forbedres, da der i EU erenkelte medlemsstater, der hvert år ifalder superafgift, til trods for at indvejningen konsekventligger 5 til 6 % under EU’s samlede mælkekvote.Støtte til produktion af kasein og foder9
Landbrug & Fødevarer accepterer Kommissionens forslag om at afskaffe muligheden for atyde støtte til skummetmælk eller skummetmælkspulver, der anvendes til kasein eller kaseinateller anvendes i kalvefoder.SkolefrugtLandbrug & Fødevarer støtter alle bestræbelser på at give børn sunde kostvaner og er positiveoverfor Kommissionens forslag om at øge støtten til skolefrugtordningen fra 90 mio. € pr.skoleår til 150 mio. € pr. skoleår samt at øge EU-medfinansiering fra 50 % til 75 %.Definition af voksent kvægLandbrug & Fødevarer kan støtte Kommissionens forslag om at definere voksent kvæg somdyr, der er 8 måneder. Landbrug & Fødevarer bemærker dog, at definitionen af voksent kvægikke må ændres til værende ældre end 8 måneder, da det i så fald kan komme til at udelukkeen stor del af den danske produktion fra en række markedsforanstaltninger. Landbrug & Fø-devarer støtter forslaget om, at klassificeringen af blandt andet okse- og kalvekød fremoverudelukkende bliver et kommissionsanliggende, da det er en foranstaltning af mere teknisk ka-rakter. Imidlertid finder Landbrug & Fødevarer, at det bør fremgå af Europa-Parlamentets ogRådets forordning, at klassificeringsordningen og prisrapporteringen for okse- og kalvekødskal omfatte ”voksent kvæg”.Ophævelse af kvotesystemet for sukkerLandbrug & Fødevarer mener, at sukkerkvotesystemet, herunder minimumspris for kvotesuk-kerroer, bør bevares til 2020 som fremført af Europa-Parlamentet. EU’s sukkerordning harnetop gennemgået en omfattende reform, og Landbrug & Fødevarer mener derfor, at der erbehov for en længere omstillingsperiode forud for en fjernelse af kvoterne. Landbrug & Føde-varer støtter stærkt, at vilkårene for opkøb af sukkerroer fortsat baseres på brancheaftaler mel-lem avlere og virksomhederne. Landbrug & Fødevarer er på dette punkt bekymrede for, hvilkekonsekvenser Kommissionens øgede beføjelser på området vil medføre og ønsker mere klar-hed herom.EksportrestitutionerAfslutningsvist kan det nævnes, at udfasning af EU’s eksportrestitutioner i relation til en glo-bal handelsaftale i WTO-regi ikke er nævnt i Kommissionens reformforslag. Landbrug & Fø-devarer understreger dog, at man støtter en udfasning af eksportrestitutionerne i forbindelsemed indgåelse af en global handelsaftale i WTO, således at der er sikkerhed for, at de øvrigeWTO-medlemmer ligeledes udfaser tilsvarende instrumenter. Udfasning af eksportrestitutio-ner bør bruges strategisk i en forhandlingssituation.Regeringens foreløbige generelle holdning
10
Regeringen vil arbejde for at reducere landbrugsstøtten i EU på en måde, der gavner forsk-ning, innovation og markedsadgangen for udviklingslandene, forbedrer miljøet og modvirkerklimaforandringer. Regeringen vil desuden arbejde for, at medlemsstaternes muligheder for atvælge at bruge en større del af landbrugsstøtten til formål som natur, miljø og økologi styrkes.Endelig lægger regeringen vægt på, at drøftelserne om Kommissionens reformforslag ikke fo-regriber forhandlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme.Regeringen arbejder for en øget markedsorientering og liberalisering af den fælles landbrugs-politik. Endvidere mener regeringen, at markedsinstrumenter bør anvendes som et sikkerheds-net under markedet, og at eventuelle nye instrumenter ikke må begrænser det indre markedsfunktion eller den frie konkurrence. Endelig bør de samlede udgifter til markedsforanstaltnin-ger, herunder midler, der måtte afsættes til krisestyring eller andre foranstaltninger uden forlandbrugsbudgettet (i den flerårige finansielle ramme), reduceres væsentligt.Generelle forventninger til andre landes holdningerKommissionen fremlagde reformforslagene for medlemsstaterne på rådsmøde den 20. og 21.oktober 2011. Forslagene fik en blandet modtagelse, idet en række medlemsstater lagde vægtpå, at markedsinstrumenter kun anvendes som et reelt sikkerhedsnet, imens en række med-lemsstater så positivt på, at Kommissionen med forslaget om den fælles markedsordning fore-slår instrumenter, som kan bidrage til at forbedre producentens position i fødevareforsynings-kæden, for eksempel producentorganisationer.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgUdkast til forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 14. oktober 2011 forudfor rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-21. oktober 2011, jf. samlenotat oversendt den 6.oktober 2011.Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
11