Retsudvalget 2011-12
KOM (2011) 0635 Bilag 2
Offentligt
1127309_0001.png
25. oktober 2011
Afdelingschef Ole Hasselgaard
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Slotsholmsgade 10
1216 København K
I anledning af at ovennævnte forslag skal drøftes på rådsmødet (retlige og indre an-
liggender) den 27.-28. oktober 2011 vil DI, Forbrugerrådet og Dansk Erhverv gøre
Justitsministeriet opmærksom på, at de tre organisationer ikke kan støtte fo rslaget.
DI, Forbrugerrådet og Dansk Erhverv er dermed på linje med vores respektive eu-
ropæiske organisationer BUSINESSEUROPE, BEUC og EuroCommerce.
Forslaget opstiller et fælles europæisk alternativ til national købelovgivning – et
såkaldt 28. regime. Tanken er, at forbrugere og virksomheder, som handler med
hinanden på tværs af EU’s grænser, skal kunne vælge at lade en købsaftale regulere
af de fælles europæiske regler i det 28. regime i stedet for af de nationale regler i
forbrugerens hjemland. Forslaget indebærer desuden, at parterne i en aftale mel-
lem to virksomheder, skal kunne vælge det 28. regime som det retlige grundlag for
aftalen. Kommissionens hensigt med et 28. regime er at fremme den grænseover-
skridende handel både B2C og B2B.
DI, Forbrugerrådet og Dansk Erhverv har følgende overordnede holdning til forsla-
get. Organisationerne uddyber gerne synspunkterne nærmere, hvis det ønskes.
Et frivilligt aftaleretligt instrument som det foreslåede bidrager ikke med klar-
hed om, hvad der gælder i B2C-forhold, når der handles over grænser. Hverken
for forbrugere eller for virksomheder.
Vedtagelsen og anvendelsen af et sådant frivilligt aftaleretligt instrument vil
derfor kræve en massiv oplysningsindsats og vil afstedkomme et stort fortolk-
ningsbehov.
Det er derfor tvivlsomt, om forbrugere og virksomheder vil benytte det frivillige
aftaleretlige instrument og dermed om forslaget vil have nogen virkning i rela-
tion til at fremme den grænseoverskridende B2C handel.
Med hensyn til forbrugerbeskyttelsesniveauet vil forslaget om et 28. regime
støde på de selv samme vanskeligheder som forbrugerrettighedsdirektivet. På
den baggrund er det overordentlig vanskeligt at forestille sig et 28. regime, som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
både forbrugere og virksomheder vil finde interessant og relevant at benytte
som aftalegrundlag. Også af den grund er det tvivlsomt om et 28. regime vil gø-
re nogen forskel for den grænseoverskridende B2C handel.
I B2B forhold tilfører det 28. regime ikke nogen merværdi. I B2B forhold er der
aftalefrihed, og det er meget væsentligt at denne aftalefrihed bevares. Der er in-
tet der tyder på, at aftaleretlige forhold udgør en barriere for den grænseover-
skridende B2B handel i EU. Desuden er der i B2B forhold ikke forskelle i par-
ternes forhandlingsposition, som nødvendiggør beskyttelse af den ”svage” part,
således som det er tilfældet i B2C forhold. Det 28. regime er således overflødigt
og unødvendigt i B2B forhold.
I øvrigt kan det tilføjes, at da EU-Kommissionen tidligere på året gennemførte
en høring om europæisk aftaleret var kun 63 af 327 høringsparter fortalere for
et frivilligt aftaleretligt instrument. Det kan derfor undre, at Kommissionen al-
ligevel ser et behov for forslaget.
DI, Forbrugerrådet og Dansk Erhverv mener samlet set ikke, at EU-Kommissionens
forslag tilfører nogen merværdi for hverken forbrugere eller for virksomheder. Or-
ganisationerne anbefaler derfor, at den danske regering undlader at støtte forsla-
get, ligesom organisationerne i øvrigt anbefaler, at forslaget ikke prioriteres under
dansk EU-formandskab.
Med venlig hilsen
På organisationernes vegne
Ulla Lyk-Jensen
Chefkonsulent
DI
Benedicte Federspiel
Chefkonsulent
Forbrugerrådet
Lars Quistgaard Bay
Chefkonsulent
Dansk Erhverv
2