25. oktober 2011
Afdelingschef Ole Hasselgaard
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Slotsholmsgade 10
1216 København K
I anledning af at ovennævnte forslag skal drøftes på rådsmødet (retlige og indre an-
liggender) den 27.-28. oktober 2011 vil DI, Forbrugerrådet og Dansk Erhverv gøre
Justitsministeriet opmærksom på, at de tre organisationer ikke kan støtte fo rslaget.
DI, Forbrugerrådet og Dansk Erhverv er dermed på linje med vores respektive eu-
ropæiske organisationer BUSINESSEUROPE, BEUC og EuroCommerce.
Forslaget opstiller et fælles europæisk alternativ til national købelovgivning – et
såkaldt 28. regime. Tanken er, at forbrugere og virksomheder, som handler med
hinanden på tværs af EU’s grænser, skal kunne vælge at lade en købsaftale regulere
af de fælles europæiske regler i det 28. regime i stedet for af de nationale regler i
forbrugerens hjemland. Forslaget indebærer desuden, at parterne i en aftale mel-
lem to virksomheder, skal kunne vælge det 28. regime som det retlige grundlag for
aftalen. Kommissionens hensigt med et 28. regime er at fremme den grænseover-
skridende handel både B2C og B2B.
DI, Forbrugerrådet og Dansk Erhverv har følgende overordnede holdning til forsla-
get. Organisationerne uddyber gerne synspunkterne nærmere, hvis det ønskes.
Et frivilligt aftaleretligt instrument som det foreslåede bidrager ikke med klar-
hed om, hvad der gælder i B2C-forhold, når der handles over grænser. Hverken
for forbrugere eller for virksomheder.
Vedtagelsen og anvendelsen af et sådant frivilligt aftaleretligt instrument vil
derfor kræve en massiv oplysningsindsats og vil afstedkomme et stort fortolk-
ningsbehov.
Det er derfor tvivlsomt, om forbrugere og virksomheder vil benytte det frivillige
aftaleretlige instrument og dermed om forslaget vil have nogen virkning i rela-
tion til at fremme den grænseoverskridende B2C handel.
Med hensyn til forbrugerbeskyttelsesniveauet vil forslaget om et 28. regime
støde på de selv samme vanskeligheder som forbrugerrettighedsdirektivet. På
den baggrund er det overordentlig vanskeligt at forestille sig et 28. regime, som