NOTAT
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om Unionens retningslinjer for
det transeuropæiske transportnet, KOM(2011)650 (’Nye TEN-T-
retningslinjer’).
Dato
J. nr.
11. november 2011
2011-2790
Resumé:
TEN-T-programmet er et støtteprogram for finansiering af transportinfra-
struktur i Europa, som har til formål at styrke det indre marked med fri be-
vægelighed for varer og arbejdskraft.
I forslaget kommer Kommissionen med sit bud på en revision af de retnings-
linjer, der definerer kriterierne for EU-medfinansiering af fremtidige infra-
strukturprojekter på transportområdet. Fokusområder bliver bl.a. udbygning
af den grænseoverskridende infrastruktur, bekæmpelse af flaskehalse, bedre
muligheder for multimodal transport samt interoperabilitet. Endelig skal
forslaget bidrage til at opfylde EU-målsætningerne om mere klima- og miljø-
venlig transport.
I Kommissionens forslag fremlægges en model med opretholdelse af et såkaldt
samlet net (comprehensive network) med et vidtforgrenet net af jernbaner,
veje, indre vandveje, havne, lufthavne og multimodale centre samt oprettelsen
af et hovednet (core network), der forbinder de større europæiske byområder,
og som omfatter de større europæiske transportkorridorer, flaskehalse og
multimodale knudepunkter. Medlemslandene og øvrige transportaktører på
TEN-T-nettet forpligtes til at gennemføre bestemmelserne for hovednettet
senest i 2030 og for det samlede nets vedkommende senest i 2050. Bestemmel-
serne indebærer bl.a. indførelse af en række tekniske krav til de forskellige
transportformer, der udgør TEN-T-nettet.
Implementeringen af hovednettet ønskes støttet via oprettelse af såkaldte ho-
vednetkorridorer, der består af dele af hovednettet. Kommissionen ønsker for
hovednetkorridorerne en koordineret udvikling og styring af infrastrukturen
med fokus på modal integration og interoperabilitet. Der indføres i den for-
bindelse forpligtelser for medlemslandene med hensyn til udarbejdelse af så-
kaldte korridorudviklingsplaner. Hovednetkorridorerne er primært jernba-
nekorridorer, men også eksempelvis maritime projekter spiller en rolle.
1. Baggrund og indhold
Forslaget til forordning blev modtaget i engelsk sprogversion den 19. oktober
2011. Dansk sprogversion forelå den 24. oktober 2011.