Til
Europaudvalget
Vedr.
fødevarespekulation
og
behandling
af
revision
af
direktiv
og
forordning
vedrørende
markeder
for
finansielle
instrumenter
(MiFID/MiFIR)
I
øjeblikket
pågår
forhandlinger
om
direktivet
og
forordningen
vedrørende
markeder
for
finansielle
instrumenter
(MiFID/MiFIR).
MiFID/MiFIR
spiller
en
central
rolle
i
at
sætte
en
stopper
for
spekulation
i
råvarepriser,
som
flere
internationale
organisationer
1
siger
spiller
en
væsentlig
rolle
i
de
historisk
voldsomme
udsving
i
globale
fødevarepriser
som
vi
er
vidne
til
i
disse
år.
Udsving
som
var
med
til
at
skubbe
100
millioner
mennesker
ud
i
en
sultkatastrofe
i
2007-‐2008.
I
forbindelse
med
en
konference,
vi
stod
for
i
november
2011,
hørte
vi
mange
positive
tilkendegivelser
fra
både
regeringspartierne,
Enhedslisten
og
Venstre,
der
alle
viste
vilje
til
at
gå
aktivt
ind
i
sagen.
Det
vil
vi
gerne
følge
op
på,
ligesom
vi
gerne
ser
en
dialog
med
de
øvrige
partier.
I
revisionen
af
MiFID
opfordrer
vi
Europaudvalget
til
at
støtte
positionslofter
(MIFID
art.
59)
som
et
middel
til
at
begrænse
fødevarespekulation
der
skader
både
producenter
og
forbrugere.
Positionslofter
har
tidligere
vist
sig
meget
effektive
i
både
USA,
Japan,
Singapore
og
Sydafrika.
Positionslofter
skaber
gennemsigtighed,
øger
retssikkerheden
og
er
nødvendige
for
at
forhindre,
at
spekulanter
flygter
til
EU
fra
USA,
hvor
der
netop
nu
arbejdes
på
at
implementere
strammere
regler.
Som
hjemsted
for
nogle
af
verdens
største
finansmarkeder
har
EU
et
ansvar
for,
at
begrænse
skadelig
finansspekulation
og
de
ødelæggende
virkninger
som
denne
forårsager
for
verdens
fattigste.
Vi
anbefaler
derfor,
at:
-‐
Alle
medlemslande
får
pligt
til
at
sikre,
at
handelssteder
anvender
juridisk
bindende
positionslofter
på
markedsdeltagernes
positioner
for
alle
kontrakter
(der
afvikles
både
fysisk
og
kontant)
og
for
alle
måneder
(MiFID
art.59).
Disse
positionslofter
skal
være
fastsat
på
forhånd
(ex-‐ante
positionslofter).
-‐
Disse
begrænsninger
sættes
af
den
regulerende
myndighed
(ikke
af
handelsstederne
f.eks.
børser),
idet
der
ellers
vil
være
en
risiko
for
meget
høje
lofter
p.g.a.
en
interessekonflikt
for
handelsstederne.
Den
danske
regerings
holdning
er,
at
fastsættelsen
skal
ske
på
handelsstederne.
Det
ville
være
beklageligt,
hvis
dette
ender
med
at
være
Danmarks
holdning,
så
regeringen
bør
i
stedet
støtte
en
model
hvor
fastsættelsen
foretages
af
myndighederne,
fx
ESMA.
-‐
Positionsforvaltningsordninger
kun
bliver
brugt
som
et
ekstra
kontrolmiddel,
og
ikke
som
et
alternativ
til
positionslofter.
De
britiske
erfaringer
med
positionsforvaltning
peger
tydeligt
på,
at
denne
model
ikke
er
effektiv.
-‐
Der
foregår
en
detaljeret
rapportering
i
realtid
omkring
positionerne
til
de
ansvarshavende
myndigheder
såvel
som
til
handelssteder,
hvilket
er
nødvendigt
for
at
sikre
en
effektiv
etablering
af
positionslofter
og
den
offentlige
rapportering.
Vi
indgår
meget
gerne
i
dialog
med
medlemmer
af
Europaudvalget
i
forbindelse
med
behandlingen
af
forslaget,
og
vi
kommer
gerne
til
møder
for
at
uddybe
vores
synspunkter.
Mvh.
Kenneth
Haar
Nielst
Tofte
Laust
Leth
Gregersen
Researcher
Generalsekretær
Sekretariatsleder
Corporate
Europe
Observatory
Care
Danmark
Concord
Danmark
28.
februar
2013
1
Bl.a.
FN’s
Fødevare-‐
og
Landbrugsorganisation
(FAO),
FN’s
Landbrugsudviklingsfond
(IFAD)
og
Verdens
Fødevareprogram
(WFP),