Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
KOM (2011) 0659 Bilag 1
Offentligt
1048609_0001.png
Notat
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af afgørelse nr.
1639/2006/EF om et rammeprogram for konkurrenceevne og
innovation (2007-2013) og forordning (EF) nr. 680/2007 om
generelle regler for Fællesskabets finansielle støtte inden for de
transeuropæiske transport- og energinet, KOM (2011) 659
1. Resumé:
22. november 2011
INT/AKJ
Forslaget medfører en pilotfase i 2012 og 2013 for såkaldte projektobligationer
på transport-, energi- og IKT-infrastrukturområdet. Projektobligationer giver
mulighed for, at dele af omkostningerne ved et infrastrukturprojekt finansieres
ved, at der udstedes projektobligationer i projektet, som EIB og Kommissionen
via EU-budgettet garanterer for. Ved at udstede projektobligationer kan der rej-
ses finansiering på de finansielle markeder til specifikke infrastrukturprojekter.
Der afsættes op til 230 mio. euro til pilotfasen, som finansieres ved ompriorite-
ringer inden for de eksisterende rammer.
2. Baggrund
Forslaget til forordning blev modtaget i engelsk sprogversion den 19. oktober
2011. Dansk sprogversion forelå den 26. oktober 2011.
Forslaget er en udvidelse af den eksisterende CIP-afgørelse (1639/2006/EF) samt
TEN-finansforordning(680/2007/EF) mhp. at indføre projektobligationer i en pi-
lotfase i 2012-13.
Da forslagets anvendelsesområde fokuserer på europæiske transport-, energi- og
telekommunikationsnet og medfører ændring af især forordning (EF) nr.
680/2007, er det baseret på denne forordnings retsgrundlag, dvs. artikel 172 og
173, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Forslaget ved-
tages efter almindelig lovgivningsprocedure og med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Kommissionen foreslår som en del af Connecting Europe-faciliteten (KOM
(2011) 665) at der indføres såkaldte projektobligationer, som giver mulighed for,
at dele af omkostningerne ved et infrastrukturprojekt finansieres ved at der udste-
des projektobligationer i projektet, som EIB og Kommissionen over EU-
budgettet garanterer for. Ved at udstede projektobligationer kan der rejses finan-
siering på de finansielle markeder til de specifikke infrastrukturprojekter. Alterna-
tivet er at finansiere projekterne over EU-budgettet eller nationale budgetter og
eventuel gældsudstedelse i medlemslandene. Projektobligationerne vil fra 2014 og
frem blive reguleret af finansforordningen (KOM(2010) 815).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 5
Kommissionen har foreslået, at der indføres en pilotfase for projektobligationerne
i 2012-13. Det er denne pilotfase nærværende forslag retter sig mod. Formålet
med pilotfasen er ifølge Kommissionen at forberede den operationelle fase af ini-
tiativet under Connecting Europe-faciliteten i perioden 2014-20 og tilbyde øje-
blikkelig støtte til infrastrukturprojekter.
Kommissionen begrunder forslaget om anvendelse af projektobligationer med, at
der, som følge af de finanspolitiske stramninger i medlemsstaterne er fare for, at
infrastrukturprojekter af EU-interesse ikke gennemføres i det tempo, der er nød-
vendigt for at nå Europa 2020-målene, hvilket kan bringe genopsvinget og væk-
sten i EU i fare. For at muliggøre en mere effektiv implementering af de finansiel-
le instrumenter under Connecting Europe-faciliteten er pilotfasen nødvendig, bå-
de for at optimere designet og stimulere investeringslysten i tiden efter 2013.
Kommissionen foreslår, at der i 2012 og 2013 anvendes op til 230 mio. euro. til
pilotprojektet med projektobligationer. Midlerne finansieres indenfor de eksiste-
rende rammer, idet der ved forordning (EF) nr. 680/2007 allerede er afsat 500
mio. euro til LGTT, hvoraf op til 200 mio. euro kan benyttes til projektobligatio-
ner i pilotfasen på transportområdet. Der kan endvidere omlægges henholdsvis
10 mio. euro og 20 mio. euro fra budgetposterne for TEN-E og rammeprogram-
met for konkurrenceevne og innovation til hhv. energi (TEN-E) projekter og
IKT- og bredbåndsprojekter.
I perioden efter 2013 er projektobligationer en del af de innovative finansielle in-
strumenter, som blandt andet skal finde anvendelse i forbindelse med Connecting
Europe Facilteten (KOM(2011) 665). De innovative finansielle instrumenter regu-
leres i finansforordningen (KOM(2010) 815)
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i sine indledende bemærkninger til forslaget følgende om
nærhedsprincippet:
Forslaget er i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, da en forordning
om finansiering af transeuropæiske net med projektobligationer er et middel
hvormed man uden alt for store administrative byrder kan tiltrække betydelige
private investeringer, idet den forventede multiplikatoreffekt opgjort som EU's
budgetbidrag sammenholdt med de samlede finansieringer fra Kommissionen
skønnes at udgøre omkring 15-20. Ved at fokusere på en optimal anvendelse af
EU-midlerne tager initiativet sigte på at gøre såvel EU's som medlemsstaternes
indsats mere virkningsfuld.
Regeringen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 5
6. Gældende dansk ret
Forslaget kræver ikke ændringer i dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Initiativet vil blive finansieret gennem omlægning af midler inden for bevillings-
rammerne for de eksisterende programmer i 2012 og 2013.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for transport den 19. oktober
2011 med høringsfrist den 9. november 2011, i EU-specialudvalget for IT- og te-
lekommunikation d. 19. oktober 2011 med frist d. 2. november 2011 og i EU-
specialudvalget for Klima- og Energipolitik d. 19. oktober 2011.
Følgende organisationer har afgivet bemærkninger vedr. innovative finansielle in-
strumenter.
Dansk Industri
Selv om hovedparten af finansieringen skal løftes af medlemslandene, vidner inve-
steringsbehovet inden for transport, energi og IKT om, at ’Connecting Europe
Facility’ med den foreslåede størrelse på 40 mia. euro langt fra alene er tilstrække-
lig til at sikre EU2020 strategiens målsætninger om et mobilt, ressourceeffektivt
og innovativt Europa. Et tæt offentligt privat partnerskab er derfor en nødven-
dighed for at løfte investeringsbehovet. I forlængelse heraf ser DI positivt på for-
slaget om at gøre større brug af innovative finansieringsredskaber i forbindelse
med større infrastrukturprojekter, f.eks. ved hjælp af udlån gennem den Europæi-
ske Investeringsbank.
I forhold til udstedelse af såkaldte projektobligationer finder DI det vigtigt, at der
udvises forsigtighed, således at ’budgetgarantier’ forbeholdes projekter, hvor
grundig analyse viser, at projekterne er rentable fra såvel et finansielt som et sam-
funds-økonomisk perspektiv.
Dansk Energi
Dansk Energi har følgende bemærkninger:
Dansk Energi ser CEF som et fint værktøj til at få fremmet investeringer i
vital europæisk infrastruktur, og er positiv overfor, at CEF bygger på en
række finansielle instrumenter, som skal fremme den private investerings-
lyst.
Dansk Energi er positiv overfor, at CEF bygger på en række finansielle in-
strumenter, som skal fremme den private investeringslyst. Det være sig
egenkapitalinstrumenter, såsom investeringsfonde, med fokus på at skaffe
risikovillig kapital eller projektorienterede obligationer, udstedt af finan-
sielle institutioners egne ressourcer (kapital) med bidrag fra EU. I tillæg
hertil, er direkte tilskud.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4 af 5
Dansk Energi hæfter sig derudover ved, at Kommissionen ikke frasiger
nogen områder for behov for finansielle instrumenter til at fremme udvik-
lingen. Hvad enten det drejer sig om landdistrikter, tyndtbefolkede områ-
der, forstæder eller tætbefolkede byer, finder Kommissionen finansielle in-
strumenter nødvendige for at fremme udviklingen. I tætbefolkede byer
nævner Kommissionen eksempelvis et lille incitament til at få udbredt ”fi-
ber til hjemmet”. I forhold til landdistrikterne nævner Kommissionen til-
skud som virkemiddel til at sikre dækningen.
Dansk Energi ser CEF og de dertil knyttede finansielle instrumenter som
et middel til potentielt at være med til at fremrykke investeringer i højha-
stighedsinfrastruktur, og dermed sætte gang i væksten.
Varsomhed ved brug af CEF til støtte der styrker tidligere telemonopoler
Dansk Energi er imidlertid stærkt bekymret for, at de finansielle instru-
menter knyttet til CEF kan medvirke til at cementere tidligere telemono-
polers i forvejen stærke position på bredbåndsmarkedet.
Dansk Transport og Logistik
Dansk Transport og Logistik kan generelt tilslutte sig betydningen af at mobilisere
investeringer i infrastruktur, særligt for transport. Det hilses velkomment, at
Kommissionen udviser initiativ for at skaffe ekstra finansiering gennem et pilot-
forsøg med project bonds for nærmere at kunne vurdere betydningen af denne
form for finansiering for de fremtidige behov på infrastrukturområdet. Vi forud-
sætter dog, at fokus er på at fastholde en så billig finansiering som muligt og ikke
blot at finde alternativer til statsligt engagement. Endvidere forudsætter vi, at hele
øvelsen baseres på at undgå dobbelt betaling – dvs at betalingen ikke skal ende i
både vejafgifter og subsidierede lån/project bonds, som i sidste ende begge beta-
les af skatteyderne og virksomhederne. Dette vil i øvrigt være i overensstemmelse
med Kommissionen egen politik, der blandt andet understreger behovet for, at
f.eks. betalte vejafgifter føres tilbage i erhvervet.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv er overordnet positiv over for mobilisering af investeringer i infra-
struktur. Vi finder derfor et pilotforsøg med project bonds interessant og kon-
struktivt. Vi skal dog betinge, at øvelsen udføres i overensstemmelse med kom-
missionens politik om, at de indkomne midler bibeholdes i infrastrukturområdet.
Sund og Bælt
Sund og Bælt har bemærket, at
selskabet ikke forventer at komme til at benytte
sig af projektobligationer.
Energinet.dk
Det nye fokus på finansielle instrumenter, så som projektobligationer, lån og ga-
rantistillelse er en interessant tilføjelse til den tidligere direkte støtte fra TEN-E og
Recovery planen. Energinet.dk ser det som positivt, hvis disse instrumenter, som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5 af 5
ønsket af EU Kommissionen, i højere grad kan tiltrække private investeringer til
ny energiinfrastruktur.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemslande har i udgangspunktet støttet den øgede brug af innovati-
ve finansielle instrumenter, herunder projektobligationer. Der er dog generelt ytret
et behov for yderligere tid til at analysere forslaget, og det vurderes usikkert, om
der vil være opbakning til at igangsætte en pilotfase allerede fra 2012 bl.a. i lyset af
at forslaget skal ses i tæt sammenhæng med forhandlingerne om den flerårige fi-
nansielle ramme for 2014-20.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er åben over for forslaget om projektobligationer, men vurderer, at
der er behov for, at forslaget analyseres nærmere, herunder hvorvidt det vil være
relevant at anvende instrumentet i en dansk kontekst. Derudover er der en række
uafklarede tekniske og praktiske spørgsmål omkring forslaget om projektobligati-
oner. På den baggrund er man usikker på, om det er muligt og hensigtsmæssigt at
indlede en pilotfase allerede fra 2012.
Der lægges vægt på, at instrumentet skal aflaste EU-budgettet og ikke påføre bud-
gettet for store risici. Adgang til risikovillige lånemuligheder kan være et nyttigt in-
strument, særligt i lyset af den økonomiske og finansielle krise, hvor mere traditi-
onelle muligheder for adgang til risikovillig kapital kan være hæmmet af den øko-
nomiske situation på kort sigt. Det er dog vigtigt, at instrumentet ikke har en mar-
kedsforvridende effekt ifht. banksektoren. Det bemærkes endvidere, at instrumen-
tet umiddelbart vurderes særligt interessant for lande med et højt renteniveau og
til projekter med en høj usikkerhed tilknyttet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.