Europaudvalget
Folketinget, Christiansborg
1240 København K
Rosenørns Allé 9
DK 1970 Frederiksberg C
Tlf: 35 300 400
Fax: 35 300 401
www.danskenergi.dk
Dok. ansvarlig: UBA
Sekretær: ILA
Sagsnr: 10/244
Doknr: 16
14-03-2012
Vedr. Europaudvalgets behandling af Kommissionens forslag til oprettelse
af Connecting Europe Facility (CEF)
Kære Medlemmer af Europaudvalget
En effektiv energiforsyning er en hovedforudsætning for et velfungerende samfund. Energiinfra-
struktur er altafgørende for at færdiggøre et tilstrækkeligt smidigt og gennemsigtigt indre marked
for energi i EU. Det vil sikre industrien og forbrugere i Danmark og andre lande de laveste priser
på langt sigt. Ydermere er infrastrukturudbygningen afgørende for danske og europæiske mål-
sætninger på klima- og energiområdet.
Danmark står sammen med resten af Europa i en svær økonomisk krise, hvilket sætter pres på
de offentlige udgifter og budgetter. Men samtidig er behovet for en vækstfremmende og jobska-
bende erhvervspolitik større end nogensinde før. EU’s infrastruktur facilitet (Connecting Europe
Facility - CEF), som skal finansiere infrastruktur inden for transport-, energi og IKT i perioden
2014-20, er netop et centralt vækstfremmende EU-instrument.
Vi har sympati for regeringens fokus på øget budgetdisciplin i EU, men finder det ikke hen-
sigtsmæssigt, at regeringen også ønsker, at et vækstfremmende EU-initiativ som CEF skal be-
skæres i forhold til EU-Kommissionens forslag. Vi opfordrer derfor regeringen til at lægge vægt
på, at energiinfrastrukturen prioriteres finansielt mindst ligeså højt som transportområdet.
CEF retsakten kan bidrage væsentligt til at realisere energiinfrastrukturprojekter, som pt. ikke vil
blive realiseret, fordi omkostningerne fordeles skævt mellem flere lande, eller fordi fordelene
primært er regionale frem for nationale. Fx vil interne tyske elforbindelser have stor betydning
for økonomien i en dansk udbygning med vindkraft i Nordsøen, og dermed for realisering af
danske energipolitiske mål. Det giver et behov for at adressere projekter, der giver en regional
positiv samfundsøkonomisk effekt uden at være nationalt attraktive. I dette lys bliver forslaget
om 9,1 mia. euro til energiinfrastruktur et strategisk vigtigt omend utilstrækkeligt finansielt bidrag
til at lukke den nuværende investeringskløft på 200 mia. euro, som er angivet af EU-Kommis-
sionen. Samtidig bør der også ses på uhensigtsmæssig regulering, der udgør en barriere for
investeringer i energiinfrastruktur i et europæisk perspektiv.
EU-Kommissionen fastslår investeringsbehovet for energinfrastruktur til 200 mia. euro. For
transport er behovet på 500 mia. euro. EU-kommissionens forslag favoriserer transport, idet