Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
KOM (2011) 0684 Bilag 1
Offentligt
1052492_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Europa-Kommissionens forslag til revision af regnskabsdirektiverne
1.
Resumé
Kommissionen har den 25. oktober 2011 fremsat forslag om et nyt direktiv
som erstatning for de nuværende regnskabsdirektiver. Forslaget er fremsat
med henblik på at lempe de administrative byrder for små virksomheder samt
øge sammenligneligheden og klarheden af årsregnskaber for de virksomhe-
der i EU, som er karakteriseret ved omfattende grænseoverskridende
aktivitet.
For små virksomheder indeholder forslaget en nyskabelse i form af krav om
totalharmonisering af dels størrelsesgrænser og dels af krav til noter til
årsregnskabet. Desuden indføres krav om land-for-land rapportering for
store samt børsnoterede og finansielle virksomheder indenfor udvindings- og
skovbrugsindustrien.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 25. oktober 2011 fremsat forslag om et nyt direktiv
som erstatning for Rådets 4. selskabsdirektiv om årsregnskaberne for visse
selskabsformer og Rådets 7. selskabsdirektiv om konsoliderede regnskaber
(”Regnskabsdirektiverne”) (KOM(2011) 684 endelig af 25. oktober).
Forslaget er oversendt til Rådet den 9. november 2011 i dansk sprogversion.
Forslaget er baseret på traktatens artikel 50, stk. 1, der er retsgrundlaget for
vedtagelse af EU-foranstaltninger, der tjener til at gennemføre
etableringsfriheden. Forslaget skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet
efter den almindelige lovgivningsprocedure, jf. traktatens artikel 294, dvs.
vedtagelse med kvalificeret flertal i Rådet.
Direktivet skal i henhold til forslaget være implementeret i dansk ret senest
den 1. juli 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0002.png
2/18
Direktiverne omfatter pligten til at udarbejde årsregnskab og koncernregn-
skab for primært aktieselskaber og anpartsselskaber. Herudover indeholder
direktiverne krav til regnskabernes indhold og opstilling samt bestemmelser
om revisionspligt og om offentliggørelse.
Siden vedtagelserne af 4. selskabsdirektiv i 1978 og 7. selskabsdirektiv i
1983 er der vedtaget en lang række ændringer til direktiverne. Blandt andet
er nye oplysningskrav og nye værdiansættelsesmetoder tilføjet. Ændringer-
ne har medført, at der nu i direktiverne er 120 bestemmelser, hvor det er
overladt til det enkelte medlemsland at beslutte, om bestemmelsen skal
implementeres i national lovgivning (”medlemslandsoptioner”).
Kommissionen anfører, at de enkelte direktivændringer isoleret set har
bidraget positivt til regnskabsreguleringen i medlemslandene, men at
antallet af ændringer og antallet af medlemslandsoptioner i direktiverne dog
har medført en øget kompleksitet i regnskabsaflæggelsen, mindre sammen-
lignelighed mellem årsrapporter på tværs af EU og øgede administrative
byrder for virksomhederne.
På denne baggrund har Kommissionen fremsat forslag om en generel
revision af regnskabsdirektiverne.
Den generelle revision af direktiverne underbygger flere af Kommissionens
initiativer, herunder formålet i Akten for det Indre Marked
1
om at lette
administrative byrder for små og mellemstore virksomheder og ”Think
Small First”
2
som beskrevet i Kommissionens ”The Small Business Act”,
hvor formålet er at skabe gunstige betingelser for vækst og bæredygtig
konkurrenceevne for små og mellemstore virksomheder i Europa. Revisio-
nen af regnskabsdirektiverne er et af nøgleinitiativerne i Akten for det Indre
Marked.
Den væsentligste ændring i den generelle revision af direktiverne er kravet
om totalharmonisering af notekrav i årsregnskabet for små virksomheder.
Forslaget indeholder herudover krav om, at visse multinationale virksomhe-
der, der opererer inden for udvindingsindustri og skovbrug, skal give
oplysninger om betalinger til offentlige myndigheder for hvert af de lande,
hvori virksomheden opererer, såkaldt ”land-for-land rapportering”. Formålet
med rapporteringen er at fremme myndighedernes ansvarlighed og forvalt-
ningspraksis.
Baggrunden er, at multinationale virksomheder opererer i mange lande, men
detaljerede oplysninger om deres aktiviteter i de lande, hvor de opererer, er
KOM (2011) 206 – Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
Europæisk Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget – Akten for det indre
marked.
2
KOM (2008) 394 - Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
Europæisk Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget – ”Tænk småt først”.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0003.png
3/18
ofte ikke offentligt tilgængelige. Denne manglende gennemsigtighed i
forbindelse med finansielle oplysninger for det enkelte land er til hinder for
en større ansvarliggørelse af myndigheder for indtægterne fra udnyttelsen af
naturressourcer som olie, gas, mineraler og skove. Det gælder navnlig i
ressourcerige udviklingslande. Kommissionen anfører, at fortalere for land-
for–land rapportering gør gældende, at hvis man havde kendskab til
betalinger foretaget til en bestemt myndighed af multinationale
virksomheder, ville borgere og andre interesseparter bedre kunne kræve, at
myndigheden står til regnskab for, hvordan disse indtægter er blevet
anvendt, hvilket kan fremme økonomisk vækst og bidrage til at mindske
fattigdom, korruption og interne konflikter.
De virksomheder, der omfattes af direktivet, kan overordnet opdeles i 4
grupper:
1)
2)
3)
4)
Små virksomheder, herunder mikroenheder
Mellemstore virksomheder
Store virksomheder
Børsnoterede virksomheder
Direktivforslaget skal ses i sammenhæng med KOM(2009) 83 af 26. februar
2009 om ændring af Rådets direktiv 78/660/EØF om årsregnskaberne for
visse selskabsformer for så vidt angår mikroenheder
3
. Forhandlingerne har
siden april 2011 foregået på grundlag af et kompromisforslag fremlagt af det
ungarske formandskab.
En endelig vedtagelse af ændringsdirektivet forventes at betyde, at med-
lemslandene kan vælge at undtage helt små virksomheder – de såkaldte
mikroenheder - fra visse af kravene i direktiverne. Således vil medlemslan-
dene kunne tillade, at deres mikroenheder alene udarbejder en meget
forenklet balance og resultatopgørelse med få oplysninger. Herudover
forventes det, at medlemslandene vil få mulighed for at erstatte den
nuværende offentliggørelsesordning med en enkel forpligtelse for mikroen-
hederne til at indgive balanceoplysninger til én kompetent myndighed, der
videregiver oplysningerne til virksomhedsregisteret.
Hovedparten af de virksomheder, der kategoriseres som ”små virksomheder”
vil blive omfattet af dette mikroforslag. Såfremt mikroforslaget vedtages
endeligt, og Danmark anvender muligheden for at undtage mikroenheder fuldt
ud, vil omfanget af virksomheder, der berøres af totalharmoniseringen, blive
væsentligt reduceret.
3
Med henvisning til det kompromisforslag, som der er opnået enighed om, defineres
mikroenheder som virksomheder, der på balancedagen ikke overskrider to af følgende tre
kriterier: en balancesum på ca. 2,2 mio. kr, en nettoomsætning på ca. 5,2 mio. kr. og
gennemsnitligt antal ansatte på 10.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0004.png
4/18
3.
Formål og indhold
Formålet med den generelle revision af regnskabsdirektiverne er at:
-
-
reducere de administrative byrder for især mindre virksomheder, og
øge klarheden og sammenligneligheden af årsrapporter for de virk-
somheder, hvor dette er af øget betydning grundet omfanget af græn-
seoverskridende aktiviteter eller et større antal regnskabsinteressen-
ter.
Formål er herudover beskyttelse af væsentlige brugerbehov med henblik på
at bibeholde nødvendige regnskabsmæssige oplysninger for brugerne.
Direktivforslaget indeholder større ændringer inden for områderne totalhar-
monisering for små virksomheder og land-for-land-rapportering.
Regnskabsdirektiverne indeholder størrelsesgrænser, der definerer, hvorvidt
en virksomhed er lille, mellemstor eller stor. Grænserne er fastlagt på
baggrund af virksomhedens nettoomsætning, balancesum og antal ansatte.
Kategoriseringen af virksomhederne afgør blandt andet omfanget af de
oplysninger, virksomheden skal give i årsregnskabet. Størrelsesgrænserne i
de nuværende regnskabsdirektiver er maksimumsgrænser, og det enkelte
medlemsland kan således anvende lavere størrelsesgrænser. Direktivets
beløbsgrænser forhøjes i takt i med inflationen, og forslaget indeholder af
den grund en justering af de eksisterende beløbsgrænser.
På nuværende tidspunkt følger størrelsesgrænserne i årsregnskabsloven de
højest mulige størrelsesgrænser i direktivet.
Direktivforslaget indeholder for små virksomheder forslag om totalharmoni-
sering af disse størrelsesgrænser, således at medlemslandene ikke nationalt
kan fastlægge, hvornår en virksomhed skal omfattes af kategorien ”små
virksomheder”.
Såkaldte små virksomheder, herunder mikroenheder, skønnes at udgøre 96
% af de europæiske virksomheder, der er omfattet af direktiverne, svarende
til 6,7 mio. virksomheder. I Danmark skønnes tilsvarende 95 % af virksom-
hederne, som er omfattet af årsregnskabsloven, at være små virksomheder,
svarende til ca. 220.000 virksomheder.
Totalharmoniseringen vil som nævnt fastlægge oplysningskravene til
årsregnskabet for små virksomheder, herunder krav til hvilke noter der skal
præsenteres i årsregnskabet. Kravene omfatter oplysninger om:
1. Regnskabspraksis
2. Garantier, forpligtelser, eventualforpligtelser og arrangementer, som
ikke er indregnet i balancen
3. Begivenheder efter balancetidspunktet, som ikke er indregnet i ba-
lancen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0005.png
5/18
4. Langfristede og sikrede fordringer
5. Visse transaktioner mellem nærtstående parter
Regnskabsdirektiverne indeholder på nuværende tidspunkt ikke krav om, at
små virksomheder skal give oplysninger om begivenheder efter balancetids-
punktet, som ikke er indregnet i balancen, og om transaktioner mellem
nærtstående parter.
Det foreslås, at de enkelte medlemslande udover de opregnede oplysninger
ikke kan kræve hverken færre eller yderligere oplysninger i noterne til
årsregnskabet for små virksomheder (totalharmonisering). Hidtil har
regnskabsdirektiverne alene indeholdt minimumskrav, således at det har
været muligt for de enkelte medlemslande at kræve yderligere oplysninger i
noterne til årsregnskabet. Det er på nuværende tidspunkt uklart, om
medlemslandene ifølge forslaget vil have mulighed for at kræve yderligere
oplysninger i ledelsesberetningen (hvor ledelsen blandt andet kommenterer
på udviklingen i året), og hvilke typer oplysninger, der i så fald kan kræves.
Det er således uklart, om det enkelte medlemsland kan kræve yderligere
oplysninger i ledelsesberetningen for små virksomheder om eksempelvis
miljøforhold, skatteforhold, medarbejderforhold mv.
Forslaget indeholder i lighed med de nuværende direktiver ikke krav om
revision af årsrapporten for små virksomheder. Eventuel revisionspligt for
denne gruppe af virksomheder forbliver dermed et nationalt anliggende.
Direktivforslaget indeholder herudover forslag om, at det nuværende antal
medlemslandsoptioner på 120 reduceres. Medlemslandsoptionerne omfatter
de enkelte medlemslandes mulighed for at tillade flere opstillingsformer for
resultatopgørelse, alternative værdiansættelsesmetoder mv. Reduktionen i
antallet af medlemslandsoptioner vil omfatte alle kategorier af virksomhe-
der.
Formålet med kravet om land-for-land rapportering af betalinger til
offentlige myndigheder er at skabe øget gennemsigtighed med hensyn til
betalinger for udnyttelse af især udviklingslandes ressourcer. Kommissionen
anfører, at dette vil kunne forbedre mulighederne for at stille regeringerne i
de pågældende lande til ansvar for forvaltningen af de modtagne betalinger.
Ifølge forslaget skal store samt børsnoterede og finansielle virksomheder
oplyse om alle former for betalinger til offentlige myndigheder i de lande,
hvori virksomheden opererer. Forslaget omfatter virksomheder, der udøver
aktivitet inden for efterforskning, opdagelse, udvikling og udvinding af
mineral-, olie- og naturgasforekomster samt virksomheder inden for
skovbrugsindustrien
4
. De krævede oplysninger skal gives, uanset hvad
betalingen vedrører. Der kan således være tale om eksempelvis udgifter til
skatter, licenser, produktionsrettigheder royalties og betalinger i forbindelse
med kontraktindgåelse. Uanset betegnelsen ”land-for-land rapportering”
4
Begrænset til såkaldte primære skove
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0006.png
6/18
skal betalingerne oplyses for det enkelte projekt, hvis udgifterne er henført
til et bestemt projekt. Der kan således formentlig være tale om, at en
bestemt mine eller et bestemt oliefelt udgør et projekt i forslagets forstand.
Oplysningerne skal ikke indgå som en del af selve årsregnskabet, men kan
placeres i en såkaldt særlig beretning. Der er ikke krav om revision af
oplysningerne, medmindre oplysningerne vælges placeret i årsregnskabet.
Beretningen skal offentliggøres.
Forslaget har en del til fælles med de amerikanske bestemmelser i den
såkaldte Dodd-Frank Act
5
. Kommissionens forslag omfatter i modsætning
til de amerikanske regler også virksomheder indenfor skovbrug og store
ikke-børsnoterede virksomheder.
Kommissionen har i processen med revisionen af direktiverne undersøgt,
hvorvidt forslaget skulle tillade anvendelse af IFRS for SMEs (International
Financial Reporting Standards for Small and Medium-sized Entities). IFRS
for SMEs er en globalt udarbejdet regnskabsstandard, der populært kan
beskrives som en lettere udgave af reglerne for de børsnoterede virksomhe-
der. Da bestemmelserne i IFRS for SMEs på enkelte punkter ikke kan
rummes indenfor direktivforslaget, er der fortsat ikke mulighed for fuldt ud
at tillade anvendelsen af IFRS for SMEs.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget vil blive behandlet i JURI-udvalget.
Europa-Parlamentet har i marts 2011 vedtaget en resolution (INI2010/2102),
hvori parlamentet opfordrer til, at der udvikles initiativer, der øger gennem-
sigtigheden med de betalinger, der ydes fra virksomheder inden for udvin-
dingsindustrien til regeringer i forbindelse med udnyttelse af landets
naturressourcer.
Der foreligger endnu ikke oplysninger om Europa-Parlamentets holdning til de
øvrige dele af forslaget.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at direktivforslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Kommissionen har ved vurderingen lagt vægt på, at målsætningen om at sikre
et bedre fungerende indre marked og en øget samhandel på tværs af grænserne
ikke kan opfyldes ved national regulering fra medlemslandenes side. De små
virksomheder bør efter Kommissionens vurdering behandles ens, så de kan
drage fordel af adgangen til det indre marked på lige vilkår.
5
http://www.sec.gov/about/laws/wallstreetreform-cpa.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0007.png
7/18
For så vidt angår forslaget om land-for-land rapportering er det Kommissio-
nens vurdering, at regulering heraf på EU-niveau bedst sikrer, at alle
multinationale virksomheder, der udnytter kulbrinter, mineraler og primær-
skove, behandles lige i EU.
Regeringen vurderer samlet set, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Såvel målsætningen om at øge samhandlen på tværs af
grænserne som målsætningen om at sikre ens regler for land-for-land
rapportering opnås således, efter regeringens vurdering, bedst ved EU-
regulering frem for national regulering.
6.
Gældende dansk ret
Regnskabsdirektiverne er implementeret i årsregnskabsloven, som senest er
bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011 og i lov om finansiel
virksomhed med tilhørende bekendtgørelser.
Årsregnskabsloven er baseret på regnskabsdirektiverne, men følger herudover
i vid udstrækning reglerne for indregning og måling i de internationale
regnskabsstandarder (IFRS). Årsregnskabslovens bestemmelser kan således
generelt set rummes inden for de internationale regnskabsstandarder. På
nuværende tidspunkt er børsnoterede virksomheder ved en EU-forordning
6
underlagt krav om, at de skal aflægge koncernregnskab i overensstemmelse
med de internationale regnskabsstandarder.
Små virksomheder er i årsregnskabsloven omfattet af regnskabsklasse B,
som er defineret som virksomheder, som i to på hinanden følgende regn-
skabsår på balancetidspunktet ikke overskrider to af følgende størrelses-
grænser (1) Balancesum på 36 mio. kr., (2) Omsætning på 72 mio. kr. og (3)
gennemsnitligt antal ansatte på 50 personer. Dette følger de nuværende
maksimumgrænser i direktivet.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis direktivforslaget vedtages, vil de væsentligste ændringer til årsregnskabs-
loven være, at:
årsregnskabslovens krav til noter til årsregnskabet for små virksomhe-
der skal ændres. Dette medfører eksempelvis, at kravet til note om til-
godehavender hos ledelsen skal fjernes, og at der skal implementeres
notekrav om oplysninger om visse transaktioner mellem nærtstående
parter.
størrelsesgrænserne for små, mellemstore og store virksomheder skal
tilpasses forslagets størrelsesgrænser.
6
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1606/2002 af 19. juli 2002 om
anvendelse af internationale regnskabsstandarder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0008.png
8/18
visse bestemmelser i årsregnskabsloven skal ophæves for små, mel-
lemstore og store virksomheder grundet reduktionen af medlemslands-
optioner. Eksempelvis vil muligheden for at anvende sammenlæg-
ningsmetoden ved visse virksomhedsovertagelser skulle fjernes, og der
vil skulle ske en reduktion af antallet af tilladte skemaer til opstilling af
balancer.
kravene til land-for-land rapportering skal implementeres i årsregn-
skabsloven for store samt børsnoterede og finansielle virksomheder.
Reglerne om land-for-land rapportering skal alene omfatte virksomhe-
der inden for udvindings- og skovbrugsindustrien.
Reduktionen af medlemslandsoptioner vil medføre yderligere ændringer.
Virkningen af reduktionen vil dog kræve en nærmere analyse af forslaget.
Det kan på nuværende tidspunkt ikke helt udelukkes, at såvel totalharmonise-
ringen for små virksomheder som reduktionen af medlemslandsoptioner vil
kunne få betydning for eksempelvis virksomheders muligheder for udlodning
af udbytte. Dette skyldes, at forslaget vil kunne medføre ændringer i må-
den overskuddet beregnes og dermed det beløb, der vil kunne anvendes til
udlodning.
Det må også forventes, at en række tekniske bestemmelser i loven vil skulle
ændres.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekven-
ser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
På baggrund af en vurdering fra Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CKR) i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vurderes det, at den foreslåede
harmonisering og lempelse af regnskabskravene til små virksomheder vil
kunne resultere i færre administrative byrder for de omfattede virksomheder.
Ifølge en undersøgelse fra Kommissionen har Danmark allerede udnyttet en
række af de eksisterende lempelsesmuligheder for notekrav i årsrapporten for
små virksomheder.
7
Lempelsespotentialet for små danske virksomheder er på
denne baggrund mindre set i forhold til de medlemslande, som ikke allerede på
7
http://ec.europa.eu/internal_market/accounting/docs/sme_accounting/review_directives/20
111025-impact-assessment-part-1_en.pdf,
tabel 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0009.png
9/18
nuværende tidspunkt i tilsvarende grad har benyttet de eksisterende lempel-
sesmuligheder.
Land-for-land rapportering er et nyt oplysningskrav. Det må dog kunne lægges
til grund, at en række af de oplysninger/tal, der skal indgå i land-for-land
rapporteringen i forvejen, vil være til rådighed i virksomhederne, og at der
derfor primært er tale om, at oplysningerne skal sammenstilles på en ny måde
til brug for opfyldelsen af de nye krav. Kravene gælder for store virksomheder
samt for børsnoterede og finansielle virksomheder og kun for virksomheder
inden for udvindings- og skovbrugsindustrien. På baggrund af disse kriterier
vurderes det, at alene ganske få danske virksomheder vil blive omfattet af
kravene. Ifølge Kommissionens konsekvensvurdering forventes det, at
omstillingsomkostningerne det første år samlet vil udgøre EUR 848 mio. og
at omkostningerne løbende vil være EUR 297 mio. for de berørte virksom-
heder i EU. CKR kan ikke på nuværende tidspunkt estimere de administra-
tive byrder for de få berørte danske virksomheder, men vurderer på bag-
grund af Kommissionens konsekvensvurdering, at der vil være administrati-
ve byrder for disse.
10.
Høring
Kommissionens forslag har været i skriftlig høring i Specialudvalget for
Etablering og Tjenesteydelser samt i Regnskabsrådet med frist 11. november.
Følgende har svaret, at de ikke har bemærkninger til høringen: Arbejdstilsynet,
Danske Advokater, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen samt VP Securities A/S.
Concord Danmark, NGO-netværk for EU´s udviklingspolitik har afgivet svar
vegne af IBIS, Folkekirkens Nødhjælp og Mellemfolkeligt Samvirke
Concord Danmark m.fl. støtter, at Kommissionens forslag indeholder såkaldt
land-for-land rapportering og særligt støtter organisationerne, at forslaget går
videre end den amerikanske Dodd-Frank Act, herunder bl.a. ved at ikke kun
udvindingsindustrien, men også tømmerindustrien er omfattet. Organisationen
anfører, at Kommissionens forslag er afgørende for at skabe den gennemsig-
tighed, der skal til for at gøre det muligt at se, hvor meget regeringerne i
udviklingslandene får ind i statskassen for de naturressourcer udenlandske
virksomheder udvinder, og dermed giver det civilbefolkningen en mulighed
for at sikre, at disse penge går til uddannelse, sundhed og infrastruktur og ikke
forsvinder i korruption.
Concord Danmark m.fl. har udover den generelle støtte til forslaget en række
ønsker om præcisering. For det første vurderer organisationerne, at definitio-
nen af begrebet ”projekt” i artikel 36, stk. 4 skal omskrives for at sikre en klar
definition. For det andet finder organisationerne, at land-for-land oplysninger-
ne ikke skal fremgå af en særlig beretning, men derimod at de bør indgå i
virksomhedernes årsrapporter og at oplysningerne skal være reviderede.
Forslaget indeholder en undtagelse for pligten til at give land-for-land
oplysninger, hvis offentliggørelse af sådanne oplysninger er klart forbudt
ifølge det pågældende lands strafferetlige regulering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0010.png
10/18
Som et tredje kritikpunkt finder organisationerne, at denne undtagelse bør
udgå, idet undtagelsen kan medføre, at korrupte regeringer vil gøre det ulovligt
at offentliggøre skattebetalinger i deres land og dermed undgå, at europæiske
virksomheder offentliggør disse tal. Det vil betyde, at direktivet kun vil kræve
gennemsigtighed i skattebetalinger for de regeringer, der ikke har noget at
skjule, mens de korrupte regeringer, som direktivet burde adressere, går fri.
Endvidere finder organisationerne, at undtagelsen om, at offentliggørelse af
oplysningerne kan udelades, hvis dette vil kræve uproportionelle udgifter eller
forsinkelse, bør fjernes. Kriterierne for undladelse er ikke konkretiseret, og
dette vil kunne medføre, at undtagelsen vil blive anvendt alene med det motiv
at undgå offentliggørelse.
For det fjerde finder organisationerne, at forslaget bør udvides til også at
omfatte et krav om offentliggørelse af oplysninger om eksempelvis virksom-
hedernes koncerninterne omsætning og overskud i de enkelte lande. Som
forslaget ligger nu, dæmmer det ikke i tilstrækkelig grad op for størstedelen af
den illegale kapitalflugt fra udviklingslandene, som ikke skyldes korruption,
men derimod virksomhedernes transfer-mispricing. De efterspurgte oplysnin-
ger ville gøre det muligt at se, hvor virksomhederne skaber deres værditil-
vækst, og hvor de derfor bør betale skat. Forslaget lever efter organisationer-
nes opfattelse ikke op til de ambitioner, som den danske regering har angivet i
regeringsgrundlaget om, at Danmark skal føre an i kampen for at lukke
skattehuller, adressere illegale kapitaloverførsler og fremme retfærdig
beskatning af naturressourcer i verdens fattigste lande.
Afslutningsvis imødegår organisationerne kritikken om, at rapporteringskra-
vene vil medføre store omkostninger for virksomhederne. Amerikanske
estimater har anslået, at de amerikanske virksomheders omkostninger alene vil
stige med 0,33 % som følge af kravene i Dodd-Frank. Kritikken om at land-
for-land reguleringen vil stille europæiske virksomheder dårligere i konkur-
rencen end ikke-EU virksomheder, afvises med henvisning til, at eksempelvis
kinesiske virksomheder og virksomheder noteret på Hong Kong-børsen er
underlagt strenge krav. Således er to ud af tre kinesiske olieselskaber allerede
forpligtet direkte af Dodd-Frank, da virksomhederne er noteret i New York.
Herudover har en række multinationale selskaber allerede frivilligt valgt at
offentliggøre deres regnskaber som led i det globale initiativ EITI. Kritik om at
forslaget underminerer det frivillige initiativ EITI
8
tilbagevises med henvis-
ning til, at der skabes mere ens konkurrencevilkår, når offentliggørelse af de
pågældende oplysninger bliver obligatorisk frem for frivilligt.
Danmarks Rederiforening støtter generelt forslaget. Danmarks Rederifor-
ening støtter som princip gennemsigtighed i rapportering, så længe det ikke
er konkurrenceforvridende, lægger unødige bureaukratiske byrder på
virksomhederne, og så længe ansvarsbyrden er ligeligt fordelt mellem
virksomhederne og de relevante myndigheder. Vedr. rapportering af
betalinger til regeringer bør man overveje, om problemet reelt er globalt og
8
”Extractive Industries Transparency Initiative”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0011.png
11/18
derfor bedst løses i et globalt initiativ som EITI, der kan ska-
be gennemsigtighed og dialog mellem regeringer, civilsamfund og virksom-
heder.
Dansk Aktionærforening har anført, at de seneste års finansielle krise har
vist, at en række virksomheder, også uden for den finansielle sektor, kan
have en holdning til det at vurdere risici og oplyse om risici, der kan være
overraskende for både investorer og myndigheder. Dansk Aktionærforening
understreger, at regnskabsreglerne for de virksomheder, der søger finansie-
ring over de regulerede markeder, skal afbalancere investorernes behov for
information og gennemsigtighed mod virksomhedernes ønske om at holde
relevante oplysninger skjulte for offentligheden. Det er muligt, at virksom-
heder bruger behovet for at holde omkostninger og administrative belastnin-
ger så lavt som muligt til at støtte deres tilbageholdenhed i forhold til
investorerne. Men når investorerne (som på de regulerede markeder) er
forbrugere, der ikke har mulighed for at lægge pres på udsteder for at få
relevante oplysninger frem, er det af afgørende betydning, at regnskabsreg-
lerne fastsætter, at de relevante oplysninger skal fremlægges.
Dansk Erhverv har i sit høringssvar givet udtryk for, at Kommissionens forslag
efter deres opfattelse indeholder meget få nyskabelser, hvilket ikke er
tilfredsstillende set i lyset af det markante behov for troværdig virksomheds-
rapportering, som finanskrisen har afstedkommet. Dansk Erhverv konstaterer
endvidere, at forslaget ikke indeholder den indførelse af IFRS for SMV-
virksomheder, der har været efterspurgt af regnskabsbrugere og andre
interessenter i Europa.
En af de mest markante nyskabelser i direktivforslaget er, at oplysningskrave-
ne for små selskaber harmoniseres fuldstændigt, hvilket i følge Dansk Erhverv
medfører, at værdien af virksomhedernes regnskaber udhules, og at danske
virksomheder derved kan få vanskeligt ved at opnå lån og kreditter. Erfaringer
fra udlandet viser, at når reguleringen på regnskabsområdet lempes, så træder
markedsaktørerne ind med egne krav til virksomhedernes rapporteringer. De
tiltag, der skulle have medført lempelser, bliver dermed i stedet for til byrder
for virksomhederne, som ville skulle indrette sig efter en masse individuelle
oplysningskrav. Ifølge Kommissionens beregninger skulle de europæiske
virksomheder med forslaget blive lempet for administrative byrder svarende til
EUR 1,5 mia. Opgørelsesmetoden tager imidlertid ikke højde for, at banker og
andre aktører alligevel vil kræve at få de oplysninger, virksomhederne ikke
længere behøver at give. De reelle lempelser er derfor noget teoretiske og vil
ikke blive mærket i virksomhederne. Dansk Erhverv mener, at administrative
lempelser for Europas virksomheder kan findes andetsteds, og at en vedtagelse
af Europa-Kommissionens forslag i uændret form vil medføre en forringelse af
virksomhedernes finansielle kommunikation med omverdenen.
DI – Organisationen for erhvervslivet (DI) finder det positivt,
at der foreslås et konsolideret og opdateret regnskabsdirektiv. Det nye
direktiv er ifølge DI mere logisk opbygget og er inspireret af den dan-
ske byggeklodsmodel, hvilket DI kan støtte,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0012.png
12/18
at der skabes større harmonisering af årsregnskaberne gennem en ens-
retning af størrelsesgrænserne og oplysningskravene - specielt for de
mindste virksomheder. DI bifalder, at Kommissionen har været opsat
på at reducere omfanget af rapportering til det, som de opfatter som
”strengt nødvendigt”. DI er indforstået med, at dette vil medføre visse
reduktioner af oplysningerne i årsregnskaberne for de pågældende
virksomheder. DI støtter, at kravet om et retvisende billede bibeholdes.
DI har endnu ikke haft mulighed for at forholde sig detaljeret til, hvor-
vidt de foreslåede regnskabsregler for mindre virksomheder rammer
den rigtige balance og dermed et passende oplysningsniveau. DI kan
således støtte princippet, men vil vende tilbage til spørgsmålet.
at de foreslåede harmoniserede størrelsesgrænser indføres. DI vurderer,
at de foreslåede grænser ligger på et rimeligt niveau. DI støtter, at
grænserne med jævne mellemrum korrigeres for inflation, men fore-
slår, at der fastsættes mere håndfaste kriterier for, hvornår denne kor-
rektion skal finde sted. På den måde vil det ikke være nødvendigt at
vedtage et ændringsdirektiv for at justere grænserne. Med hensyn til
ikke-EURO-lande finder DI, at det er problematisk, at grænserne fast-
sættes ud fra valutakursen ved direktivets ikrafttræden uden løbende
korrektion. I lyset af den aktuelle situation med euroen er det ikke
usandsynligt, at der kan komme større udsving mellem euroen og de
nationale valutakurser for en række EU-lande. Det bør derfor overve-
jes, hvordan det sikres, at valutakurser løbende vurderes, og at de kor-
rigeres ved større (langsigtede) udsving,
at der er et generelt væsentlighedsniveau, der fastsættes af virksomhe-
den,
at der gives små virksomheder mulighed for alene at udarbejde forkor-
tet balance ved sammendragning i hovedposter. Dette er ifølge DI et
væsentligt element i forenklingsprocessen,
Der er også punkter i forslaget som DI ikke kan støtte eller som savnes:
DI havde således håbet, at forslaget ville tillade brugen af IFRS for
SMEs, hvilket DI finder vil være en fordel for specielt de mellemstore
og store virksomheder, der har grænseoverskridende transaktioner.
Kommissionens rationale for ikke at tillade anvendelsen af IFRS for
SMEs er bl.a., at standarden er relativt ny, og at der derfor savnes erfa-
ringer med anvendelsen af den. Standarden er udarbejdet af IASB, der
udarbejder regnskabsstandarder for over 200 lande, herunder for de
børsnoterede virksomheder i EU.
Ligeledes havde DI håbet, at der ville ske en harmonisering af tidsfri-
sterne for offentliggørelse af årsregnskaber. For danske virksomheder,
hvor regnskaberne systematisk offentliggøres på et relativt tidligt tids-
punkt er dette utilfredsstillende, og DI skal kraftigt opfordre til, at der
arbejdes for at indføre ensartede offentliggørelsesfrister og kriterier.
Dette vil gavne ikke kun danske virksomheder, men også det indre
marked, idet dette kunne øge aktualiteten af årsregnskaberne.
DI kan ikke tilslutte sig muligheden for, at medlemslandene kan und-
tage offentliggørelsen af regnskaber fra mindre virksomheder. Indsen-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0013.png
13/18
delse og offentliggørelse af papirregnskaber er ikke en administrativ
omkostning for virksomhederne. I det omfang der kræves digitale
regnskaber, vil forslaget reducere de administrative omkostninger, og
dette aspekt skal indarbejdes i forhold til det nationale (danske) ambi-
tionsniveau.
DI ser gerne, at mikrovirksomheder helt undtages fra direktivet og
opfordrer den danske regering til at arbejde positivt for at sikre dette.
Mikrovirksomhederne ville så alene skulle reguleres af nationale krav,
og dette ville skabe mulighed for, at disse virksomheder alene skulle
udarbejde et skatteregnskab, hvilket ville være en væsentlig forenkling
for alle parter.
DI finder, at forslaget om land-for-land rapportering vil skade europæi-
ske - og danske – virksomheders konkurrenceevne uden at have den
ønskede effekt, også selvom forslaget er afgrænset til virksomheder
inden for udvinding og skovbrug. DI finder, at et sådant initiativ kun er
meningsfyldt, hvis det har internationalt afsæt. Således har et stigende
antal virksomheder og lande, herunder Danmark, allerede i dag til-
meldt sig EITI. Det vil således være naturligt, at Danmark også i for-
hold til lovgivning støtter op om vores medlemskab i stedet for at ind-
føre regionale særregler. DI bemærker, at Kommissionen offentligt har
udtrykt støtte til EITI. Såfremt det fra europæisk hold alligevel vurde-
res, at der er behov for et europæisk krav, så burde man have krævet, at
de pågældende virksomheder fulgte EITI, der netop er internationalt.
DI henstiller til, at den danske regering bakker op om dette, idet den
eneste måde at nå det mål, som fortalere for land-for-land rapportering
ønsker at opnå, er gennem internationale standarder og principper – ik-
ke regionale tiltag. Hvis man på trods heraf ønsker at indføre kravet,
finder DI, at rapporteringen skal henvises til internettet (således som
det i dag er muligt med både CSR og Corporate Governance-
rapporteringen), og at rapporteringen ikke skal omfattes af revisions-
pligt. Dette vil i nogen grad bringe initiativet på linie med EITI. DI kan
derfor ikke støtte forslaget, som det foreligger. Hvis forslaget fremmes,
er DI imidlertid enig i afgrænsningen af de omfattede virksomheder.
For så vidt angår definitionen af ”projekt” fremfører DI, at den nuvæ-
rende formulering favoriserer større koncerner, hvor væsentlighedsni-
veauet naturligt vil være højere end i mindre koncerner. Forslaget vil
således indebære, at identiske projekter skal behandles forskelligt af-
hængig af den rapporterende virksomheds størrelse. DI foreslår derfor,
at der i forhold til land-for-land rapportering defineres fælles europæi-
ske væsentlighedsniveauer, således at de i denne sammenhæng mindre
koncerner får samme konkurrencevilkår. DI har svært ved at se, hvor-
dan selve rapporten skal se ud, og hvordan de enkelte poster skal af-
grænses. Eksempelvis er det ikke klart, hvilke royalties der skal oply-
ses om og begrebet ”material to the recipient government” er diffust og
bør derfor defineres fra centralt hold. DI går ud fra, at forslaget af den-
ne grund indeholder en bestemmelse, der bemyndiger Kommissionen
til at udarbejde passende retningslinjer. DI skal henstille til, at dette
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0014.png
14/18
tema tydeliggøres i forbindelse med de videre forhandlinger. Væsent-
lighedsniveauet bør ikke være mindre, end hvad der kendes gennem
internationale initiativer. DI anfører, at offentliggørelse af rapporterin-
gen skal ske senest 6 måneder efter balancedagen, og oplysningerne
skal være offentligt tilgængelige i mindst 5 år. Denne regel forstår DI
således, at rapporteringen ikke er en del af årsrapporten, at rapporterin-
gen kan offentliggøres elektronisk (virksomhedens hjemmeside), og at
der ikke er krav om revision. Denne tilgang er DI enig i. Så vidt DI kan
forstå omkostningsberegningerne i den udsendte Impact Assessment,
indeholder omkostningerne til de europæiske virksomheder på EUR
1,1 mia. i år 1 og EUR 300 mio. i de følgende år heller ikke omkost-
ninger til revision. DI støtter forslagets mulighed for at undtage for op-
lysningspligten i de tilfælde, hvor der i det pågældende lands lovgiv-
ning er forbud mod offentliggørelse af sådanne oplysninger. Særligt
støtter DI, at det er den enkelte virksomhed, der afgør, om undtagelsen
kan finde anvendelse. Dette er ifølge DI vigtigt, idet nogle store sel-
skaber kan gennemtvinge muligheden for at offentliggørelse oplysnin-
gerne, mens andre, mindre virksomheder ikke har den mulighed.
DI anfører, at der bør ses på, hvorledes indsamlingen af statistiske data på
regnskabsområdet kan forenkles. Ifølge DI opleves regnskabsstatistikken, som
i dag reguleres af en forordning, som ganske byrdefuld. DI opfordrer derfor til,
at der i forbindelse med forhandlingerne ses på, hvordan regnskabsstatistikken
kan indarbejdes og strømlines – gerne i et single flow system. Dette vil, ifølge
DI, også være enklere, hvis der sker en harmonisering af tidsfristerne for
offentliggørelse af årsregnskaber.
Finansrådet indleder med at fastslå, at forslaget til ændringer i regnskabsdirek-
tiverne ikke omfatter selskaber og koncerner omfattet af lov om finansiel
virksomhed. Herudover har Finansrådet givet en række mere detaljerede
bemærkninger;
Finansrådet finder det positivt:
at begivenheder efter regnskabsårets afslutning skal nævnes, uanset
regnskabsstørrelse.
Finansrådet finder det ud fra et kreditvurderingssynspunkt uhensigtsmæssigt:
at forslaget lægger op til, at små virksomheder undtages fra revisions-
pligt, samtidig med at grænsen for hvilke virksomheder, der defineres
som små, hæves betydeligt og
at små og mellemstore virksomheder kan nøjes med at vise bruttofor-
tjenesten inklusiv andre driftsindtægter.
Herudover finder Finansrådet:
at forslaget burde have indeholdt mulighed for at anvende ”hele” IFRS
for SMEs,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0015.png
15/18
at resultatposter af ekstraordinær størrelse eller karakter ikke bør være
særskilte poster i resultatopgørelsen, men derimod at disse bør noteop-
lyses,
at der ikke bør være mulighed for at tillade forkortede udgaver af resul-
tatopgørelse og balance, jf. ønsket om at indføre totalharmonisering,
at det ikke fremgår tilstrækkeligt tydeligt, hvordan off-balance forplig-
telserne skal specificeres. Et stort problem kunne her være de ikke-
balanceførte leasingforpligtelser, hvor vi kun ville få indsigt i de totale
forpligtelser og ikke i hvorledes forfaldsstrukturen for disse forpligtel-
ser er,
at de harmoniserede notekrav til små virksomheder som minimum
burde indeholde krav om en egenkapitalforklaring og oplysninger af
ændringer i regnskabspraksis, herunder effekten af ændringen på regn-
skabet,
at det kan være problematisk, især i forhold til udbytte, hvis små virk-
somheder ikke skal oplyse om foreslået resultatfordeling og resultat-
fordeling,
at muligheden for at små og mellemstore virksomheder kan undlade at
udarbejde koncernregnskaber og ”koncernledelsesberetninger” vil væ-
re problematisk, idet det bliver betydeligt vanskeligere at foretage en
korrekt kreditvurdering af virksomheden,
det er uhensigtsmæssigt, at små virksomheder fritages fra pligten til at
offentliggøre deres regnskaber, og at mellemstore virksomheder har
mulighed for at offentliggøre et summarisk regnskab. Finansrådet læg-
ger dog til grund, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fortsat vil modtage
de fulde regnskaber, og at man vil kunne få adgang til disse. I modsat
fald er forslaget på dette punkt yderst problematisk og meget vidtræk-
kende, hvis det implementeres og
at spørgsmålet om, hvorvidt små (B-) virksomheder skal undergives
revisionspligt må afstemmes med de overvejelser, der p.t. i øvrigt fore-
går på revisionsområdet.
FSR – danske revisorer finder det meget skuffende, at der efter så mange års
arbejde med revision af regnskabsdirektiverne ikke fremlægges et forslag, der i
langt højere grad afspejler en mere globaliseret verden, hvor samhandel over
grænserne har udviklet sig markant siden de oprindelige direktivers tilblivelse.
Det kan fx undre, at Europa-Kommissionen slet ikke inddrager inspiration fra
IFRS, men blot lægger op til udvandede regnskabskrav for små selskaber.
Ifølge FSR - danske revisorer fokuserer Kommissionen alene på regnskabsaf-
læggerne og deres behov og ønsker og ikke på regnskabsbrugerne. Årsregn-
skaber har meget stor værdi i samhandel og kreditgivning, og omkostningerne
ved at aflægge og offentliggøre informative årsregnskaber skal sammenholdes
med værdien hos regnskabsbrugerne og den samfundsmæssige gevinst, der er
ved den nemme adgang til aktuelle regnskaber af høj kvalitet. Der er meget
stor interesse for årsregnskaber – også fra små selskaber, hvor årsregnskabet
typisk er den eneste pålidelige kilde til informationer om selskabets økonomi-
ske forhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0016.png
16/18
FSR – danske revisorer finder det meget tvivlsomt og ikke veldokumenteret, at
der reelt er særligt store byrder ved at opfylde regnskabskravene. Selskaberne
skal under alle omstændigheder og af hensyn til egen økonomistyring og
fiskale hensyn opretholde en pålidelig bogføring, uanset om de skal aflægge et
årsregnskab eller ej.
For så vidt angår forslaget om totalharmonisering af kravene til små virksom-
heder, finder FSR – danske revisorer dette skadeligt for regnskabernes kvalitet
og dermed for den værdi, regnskabsbrugerne vil tillægge årsregnskabet som
troværdig kilde til at dokumentere selskabets økonomiske forhold. FSR –
danske revisorer peger i denne sammenhæng særligt på,
at
der ifølge forslaget
ikke længere vil kunne kræves en egenkapitalforklaring,
at
der ikke længere
kan stilles krav om en balance, der viser de enkelte poster, herunder fx lån fra
kreditinstitutter, og
at
der ikke længere kan kræves udførlige oplysninger om
ændringer i anvendt regnskabspraksis samt om anvendte skøn og ændringer,
herunder krav om tilpasning af sammenligningstal. Ikke mindst i tider med
finansiel uro er det uhyre vigtigt, at årsregnskabet er udarbejdet på konsistent
grundlag, herunder at det indeholder pålidelige oplysninger, specifikationer og
beskrivelser af anvendte skøn. Det er på denne baggrund samlet FSR – danske
revisorers holdning, at Danmark kraftigt skal imødegå forslaget om totalhar-
monisering for små virksomheder. FSR – danske revisorer henviser til en
række internationale undersøgelser, der peger på, at de administrative byrder
ikke bliver reduceret, når der lempes på regnskabskravene til mikroselskaber. I
følge FSR – danske revisorer har analysen givetvis også gyldighed i forhold til
små virksomheder, der ikke er mikrovirksomheder.
Generelt er det FSR – danske revisorers holdning, at de foreslåede regler er på
et for lavt niveau. Eksempelvis efterlyser FSR – danske revisorer krav om at
store – og evt. også mellemstore - virksomheder – skal udarbejde en penge-
strømsopgørelse. Et sådant krav vil skabe øget harmonisering og øget kvalitet.
Ifølge forslaget kan medlemslandene fritage små virksomheder fra pligten til
at offentliggøre resultatopgørelse og ledelsesberetning. Ifølge FSR – danske
revisorer bør i hvert fald muligheden for at undtage for pligten til at offentlig-
gøre resultatopgørelsen udgå, da et regnskab uden en resultatopgørelse ikke
har nogen informationsværdi for de fleste regnskabsbrugere.
FSR – danske revisorer finder det uheldigt, at mange lande tillader, at
årsregnskaber indsendes meget sent, hvorved aktualiteten bliver forringet, og
foreningen har derfor tidligere påpeget, at tidsfristerne for offentliggørelse bør
harmoniseres.
Forslaget er ifølge FSR – danske revisorer ikke tilstrækkelig samstemt med
IFRS. Dette giver problemer for virksomheder, der f.eks. pga. samhandel med
udlandet ønsker at aflægge regnskab efter årsregnskabsloven/direktiverne uden
at komme i konflikt med IFRS. Et eksempel hvor der er forskel mellem
direktivet og IFRS er, at pooling-of-interest-metoden, som ikke længere
tillades i direktivet. Det vil være en meget byrdefuld ændring i forhold til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0017.png
17/18
nugældende danske regler, hvis koncerninterne sammenslutninger fremover
skal behandles regnskabsmæssigt efter overtagelsesmetoden.
FSR – danske revisorer finder det ikke særligt velbegrundet og meget uheldigt,
at der ikke eksplicit er lagt op til, at europæiske virksomheder kan aflægge
regnskab i henhold til IFRS for SMEs. Der i Kommissionens motivering
omtalt to afvigelser mellem IFRS for SMEs og regnskabsdirektiverne. FSR –
Danske Revisorer anfører, at det burde være muligt ved nogle få, mindre
justeringer af direktivforslaget at give adgang til brugen af IFRS for SMEs i
Europa. FSR – danske revisorer henviser til, at Kommissionen i forbindelse
med indførslen af IFRS for børsnoterede virksomheder i 2005 også erkendte
visse afvigelser mellem fuld IFRS og direktiverne, men på fornuftig vis lod
man dengang hensynet til regnskabsbrugerne stå over disse afvigelser.
Tilsvarende må, efter FSR – danske revisorers opfattelse, være muligt i forhold
til IFRS for SMEs.
Ifølge FSR – danske revisorer forekommer de foreslåede regler om land-for-
land rapportering løsrevet fra direktivforslagets øvrige dele, og reglerne synes
at have en helt anden motivering og målgruppe end regnskabsreglerne i øvrigt.
En separat rapportering om land-for-land oplysninger hører ifølge FSR –
danske revisorer mere naturligt hjemme i andre regler end i reglerne om
årsrapporter, der har til formål at give regnskabsbrugere m.fl. et retvisende
billede af virksomhedens økonomiske og finansielle forhold. FSR – danske
revisorer foreslår derfor, at dette reguleres uden for regnskabsdirektiverne.
Herudover finder organisationen, at land-for-land reglerne på flere punkter er
uklare. Bl.a. er begrebet ”material to the recipient government” upræcist og en
indikation på, at reglerne ikke har tæt sammenhæng med det finansielle
årsregnskabs målsætning om information, der er nyttig for den typiske
regnskabsbruger til dennes beslutningstagen. FSR – danske revisorer henviser
i øvrigt til, at Regnskabsrådet tidligere har drøftet – og fundet – at de faktiske
skattebetalinger ikke er en oplysning af særlig stor selvstændig betydning for
de typiske regnskabsbrugere, og at notekravet i årsregnskabsloven derfor
kunne ophæves.
Frank Thinggaard, professor, Ph. D. ved Aarhus Universitet
Der er modtaget et privat høringssvar fra Frank Thinggaard, medlem af
Regnskabsrådet. Frank Thinggaard konstaterer, at lempelser inden for
noteoplysninger og koncernregnskab for små virksomheder virker hensigts-
mæssige, mens lempelser, for så vidt angår revision synes mere tvivlsomme – i
hvert fald hvis der ikke er mulighed for nationalt at pålægge revisionspligt.
Ifølge Frank Thinggaard ville man have opnået en mere dynamisk og adaptiv
regnskabsregulering for de mellemstore virksomheder, hvis man i forslaget
havde lagt op til, at mellemstore virksomheder skulle anvende IFRS for SMEs.
For så vidt angår forslaget om land-for-land rapportering, finder Frank
Thinggaard, at det vil være vanskeligt for virksomhederne at vurdere, om en
given betaling er væsentlig i forhold til modtagernes forhold og dermed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1052492_0018.png
18/18
undergivet oplysningspligt. Det er ifølge Frank Thinggaard uklart, om der med
”statement of performance” menes en totalindkomstopgørelse. Frank Thing-
gaard påpeger, at der fortsat er forskelle mellem IFRS og regnskabsdirektiver-
ne, f.eks. forskellige regler for afskrivning på goodwill, og at disse forskelle
synes ubegrundede fra EU´s side.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til medlemslandenes holdnin-
ger til forslaget i øvrigt.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen bifalder Kommissionens hensigt om at forenkle og modernisere
direktiverne samt hensigten om at fjerne unødige byrder for små virksomheder
i EU. Der er siden direktivernes vedtagelse foretaget en lang række ændringer
af disse. På den baggrund vurderer regeringen, at der er god grund til at
foretage en revision, herunder en samlet vurdering af, hvorvidt de gældende
regler for henholdsvis små, mellemstore og store virksomheder er tidssvaren-
de.
Regeringen støtter, at land-for-land rapportering er medtaget i forslaget. De
foreslåede regler vil medføre øget gennemsigtighed om betalinger for
udnyttelse af særligt udviklingslandenes naturressourcer. Reglerne vil dermed
styrke mulighederne for øget indsigt i forvaltningen af de modtagne midler i
de pågældende lande. Hensynene bag initiativet er således i tråd med regerin-
gens ønske om at bekæmpe illegal kapitalflugt fra udviklingslandene.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.