Retsudvalget 2011-12
KOM (2011) 0700 Bilag 1
Offentligt
1046219_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. november 2011
Dyrevelfærdskontoret
Mai Emilie Gori
2011-5410-0006
283503
GRUNDNOTAT
om beretning fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om
virkningen af Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 om beskyttelse af dyr
under transport (KOM(2011) 700 endelig)
Resumé
Kommissionen har den 10. november 2011 fremlagt en beretning for Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet om virkningen af Rådets forordning (EF) nr.
1/2005 om beskyttelse af dyr under transport. Beretningen indeholder en
vurdering af transportforordningens indvirkning på transporterede dyrs
velfærd og på samhandelen med levende dyr inden for det udvidede Fæl-
lesskab. Beretningen behandler herudover bl.a. forordningens socio-
økonomiske virkninger, herunder regionale aspekter, medlemsstaternes
håndhævelse af overtrædelser af forordningen samt implementering af
forordningens bestemmelser om navigationssystemer. Kommissionen kon-
kluderer, at forordningen har haft positiv indvirkning på dyrs velfærd, men
at der er plads til forbedringer. Kommissionen foreslår, at der ikke foreta-
ges en ændring af forordningen, men finder at håndhævelse af allerede ek-
sisterende regler fortsat skal være en prioritet. Kommissionen overvejer på
den baggrund følgende aktiviteter i den nærmeste fremtid: Vedtagelse af
gennemførelsesforanstaltninger vedrørende navigationssystemer og etab-
lering af en forenklet version af logbogen, vedtagelse af gennemførelses-
foranstaltninger vedrørende den kontrol, der skal udføres af de kompetente
myndigheder i medlemsstaterne, indledning af en undersøgelse af fisks vel-
færd under transport, øget samarbejde og kommunikation med de kompe-
tente myndigheder og interessenter samt formidling af vejledning fra
Kommissionen om fortolkningen af forordningen og støtte til udviklingen
af retningslinjer for god praksis. Beretningen rejser ikke spørgsmål i for-
hold til nærhedsprincippet. Beretningen vil ikke i sig selv have lovgiv-
ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der foreligger ikke offi-
cielle tilkendegivelser om andre medlemslandes holdninger til beretnin-
gen. Fra dansk side finder man, at der er behov for en gennemgående re-
vision af forordningens regler om areal- og højdekrav og brug af naviga-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tionssystemer samt behov for fastsættelse af regler om maksimal transport-
tid for slagtedyr. Ønsket om en gennemgående revision af forordningen fra
dansk side skal imidlertid ikke stå i vejen for, at der arbejdes videre med
de initiativer, som Kommissionen foreslår inden for den gældende trans-
portforordnings rammer.
1.
Baggrund
Kommissionen har den 10. november 2011 fremlagt en beretning for Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet om forordning (EF) nr. 1/2005 om beskyttelse
af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter (herefter forordnin-
gen).
Det følger af artikel 32 i forordning (EF) nr. 1/2005 om beskyttelse af dyr
under transport og dermed forbundne aktiviteter, at Kommissionen inden
fire år efter forordningens ikrafttrædelse skal forelægge Europa-
Parlamentet og Rådet en rapport om forordningens indvirkning på trans-
porterede dyrs velfærd og på samhandelen med levende dyr inden for det
udvidede Fællesskab. Beretningen indeholder udover en vurdering af disse
aspekter en analyse af brugen af navigationssystemer samt en overordnet
vurdering af medlemsstaternes overholdelse og håndhævelse af forordnin-
gen.
2. Indhold
Kommissionen anfører i sin beretning, at forordningen ikke umiddelbart
har haft indvirkning på antallet af forsendelser af levende dyr inden for det
udvidede Fællesskab. Kommissionen anfører i den forbindelse, at trans-
portforordningen imidlertid har haft økonomiske konsekvenser, primært
for transportvirksomheder. Omkostningerne relaterer sig hovedsageligt til
administrative foranstaltninger og til investeringer til opgradering af køre-
tøjer til lange ture, og transportvirksomhederne har ikke været i stand til at
vælte disse omkostninger over på andre aktører i fødevarebranchen.
Endvidere anfører Kommissionen i sin beretning, at de oplysninger, som
Kommissionen har haft, indikerer, at den generelle dyrevelfærdsmæssige
kvalitet af lange forsendelser af dyr er forbedret siden transportforordnin-
gens ikrafttrædelse. Samtidig konkluderer Kommissionen, at der fortsat er
alvorlige dyrevelfærdsmæssige problemer under transport, og Kommissio-
nen anfører, at de fleste af disse problemer synes at være relateret til dårlig
overholdelse af nogle af kravene i forordningen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endvidere henviser Kommissionen i sin beretning til, at det fremgår af en
udtalelse fra 2. december 2010 fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsau-
toritet (EFSA), at dele af transportforordningen ikke er i overensstemmelse
med den aktuelle videnskabelige viden. Det anføres for eksempel i EFSA’s
rapport, at forordningens areal- og højde krav bør ændres for visse dyrear-
ter.
Kommissionen foretager endvidere en analyse af brugen af navigationssy-
stemer i forbindelse med transport af dyr. Kommissionen anfører, at der er
væsentlige forskelle mellem medlemsstaterne for så vidt angår gennemfø-
relsen af de krav, der er relateret til navigationssystemer. Kommissionen
konkluderer på denne baggrund, at navigationssystemer i et bredt perspek-
tiv ikke anvendes til at reducere den administrative byrde og forbedre kon-
trollen af bl.a. transporttider og hvileperioder.
Endelig foretager Kommissionen en overordnet vurdering af medlemssta-
ternes overholdelse og håndhævelse af forordningen. Kommissionen kon-
kluderer, at håndhævelse af forordningen forsat er en stor udfordring dels
på grund af forskelle i fortolkningen af forordningens krav medlemsstater-
ne imellem, dels på grund af manglende kontrol fra medlemsstaternes side.
Kommissionen anfører, at konsekvensen heraf bl.a. er markedsforvridnin-
ger og alvorlige negative følger for dyrevelfærden. Derudover påpeger
Kommissionen, at kvaliteten af de overvågningsdata, som bliver forelagt
Kommissionen, ofte er utilstrækkelig til, at der kan foretages en klar ana-
lyse af situationen, og til at danne grundlag for planlægning af specifikke
korrigerende foranstaltninger på EU-plan.
Kommissionen anfører, at den ikke anser en ændring af forordningen som
den mest hensigtsmæssige måde at løse de konstaterede problemer på.
Kommissionen anfører derimod, at en uændret retstilstand vil give med-
lemsstaterne og interesseparterne mulighed for at fokusere på håndhævel-
sen af de gældende regler. For så vidt angår kløften mellem kravene i lov-
givningen og de foreliggende videnskabelige resultater finder Kommissio-
nen, at problemstillingen for øjeblikket bedst løses gennem vedtagelse af
retningslinjer for god praksis.
Med henblik på at afhjælpe de konstaterede problemer finder Kommissio-
nen således, at passende håndhævelse af eksisterende regler fortsat skal
være prioriteret, og Kommissionen anfører, at den inden for den nærmeste
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fremtid vil overveje følgende initiativer:
- Vedtagelse
af
gennemførelsesforanstaltninger
vedrørende
navigationssystemer som omhandlet i artikel 6, stk. 9, i forordningen
og etablering af en forenklet version af logbogen i overensstemmelse
med punkt 8 i bilag II til forordningen.
- Vedtagelse af gennemførelsesforanstaltninger vedrørende den kontrol,
der skal udføres af de kompetente myndigheder i medlemsstaterne, i
overensstemmelse med artikel 27, stk. 1, i forordningen.
- Påbegyndelse af en undersøgelse af fisks velfærd under transport.
- Øget samarbejde og kommunikation med de kompetente myndigheder
i medlemsstaterne og interessenter.
- Formidling af vejledning fra Kommissionen om fortolkningen af
forordningen og støtte til udviklingen af retningslinjer for god praksis,
som omhandlet i artikel 29 i forordningen.
3. Gældende dansk ret
I Danmark reguleres transport af dyr af Rådets forordning (EF) nr. 1/2005
af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed
forbundne aktiviteter mv. samt bekendtgørelse nr. 1729 af 21. december
2006 om beskyttelse af dyr under transport med senere ændringer, der
supplerer visse bestemmelser fra forordningen.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens beretning vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige el-
ler statsfinansielle konsekvenser. I det omfang de initiativer, som omtales i
beretningen, udmøntes i konkrete forslag til EU-retsakter, vil disse – af-
hængig af den nærmere udformning – kunne medføre statsfinansielle og
lovgivningsmæssige konsekvenser, som det ikke på nuværende tidspunkt
er muligt at angive nærmere.
5. Høring
Kommissionens beretning er sendt i skriftlig høring i Den Nationale Komi-
té vedrørende Landbrugsdyr. Høringsfristen er fastsat til den 9. januar
2012.
6. Nærhedsprincippet
Beretningen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Andre landes kendte holdninger
Der foreligger ikke officielle tilkendegivelser om de øvrige medlemslandes
holdninger til Kommissionens beretning.
8. Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side finder man, at der er behov for en gennemgående revision
af forordningen, så reglerne om bl.a. areal- og højdekrav bliver klare og
præcise samtidig med, at der tages højde for den aktuelle forskningsmæs-
sige viden, herunder Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EF-
SA) udtalelse af 2. december 2010. Fra dansk side finder man endvidere,
at der bør fastsættes regler om maksimal transporttid for slagtedyr. Herud-
over bør forordningens regler brug af navigationssystemer revideres, såle-
des at der skabes grundlag for effektive redskaber, der giver myndigheder-
ne et egnet middel til kontrol og letter den administrative byrde for erhver-
vet.
Ønsket om en gennemgående revision af forordningen fra dansk side skal
imidlertid ikke stå i vejen for, at der arbejdes videre med de initiativer,
som Kommissionen foreslår inden for den gældende transportforordnings
rammer.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet om Kommissionens beretning om transportforordningen
sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – også til Folketingets
Retsudvalg og Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til
orientering.
5