Retsudvalget 2011-12
KOM (2011) 0704 Bilag 1
Offentligt
1050030_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af forordning (EF) nr. 428/2009 om en fæl-
lesskabsordning for kontrol med udførsel, overførsel, mæglervirk-
somhed og transit i forbindelse med produkter med dobbelt anven-
delse.
Grund- og nærhedsnotatet oversendes ligeledes til Folketingets Erhvervs-
, Vækst- og Eksportudvalg.
1. Resumé
Europa-Kommissionen fremsatte den 11. november 2011 forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF)
nr. 428/2009 om en fællesskabsordning for kontrol med udførsel, overfør-
sel, mæglervirksomhed og transit i forbindelse med produkter med dob-
belt anvendelse.
Forslaget indebærer, at Europa-Kommissionen tildeles beføjelsen til at
vedtage delegerede retsakter i overensstemmelse med artikel 290
(TEUF), for så vidt angår opdateringen af forordningens bilag I, som in-
deholder listen over produkter, som er underlagt eksportkontrol (kontrol-
listen), og for så vidt angår sletning af bestemmelsessteder og/eller pro-
dukter fra anvendelsesområdet for EU’s generelle udførselstilladelser,
som er indeholdt i forordningens bilag II.
Forslagets formål er at indføre en hurtigere procedure for opdatering af
listen over kontrollerede produkter, da den almindelige lovgivningspro-
cedure er meget tidskrævende i betragtning af, at der er tale om rent tek-
niske spørgsmål. En hurtig opdatering er bl.a. nødvendig for at ligestille
EU’s eksportører med eksportører i 3. lande.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 11. november 2011 forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
428/2009 om en fællesskabsordning for kontrol med udførsel, overførsel,
mæglervirksomhed og transit i forbindelse med produkter med dobbelt
anvendelse. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 207 (TEUF) og
28. november 2011
Sag 10/18357
/tfe-ebst
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1050030_0002.png
2/4
skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i artikel 294
(TEUF). Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget er foranlediget af, at ændringer af den nævnte forordning
(428/2009), herunder teknisk opdatering af kontrollisten, med Lissabon-
traktatens ikrafttræden skal ske ved anvendelse af den almindelige lov-
givningsprocedure. Indtil videre har opdateringen ift. de ændringer, der
internationalt blev truffet beslutning om i 2009, taget 2 år.
3. Formål og indhold
Ifølge EU’s eksportkontrolordning vedrørende produkter med dobbelt
anvendelse, jf. forordning 428/2009, kræves der en tilladelse til eksport af
de produkter med dobbelt anvendelse, som er opført i forordningens bilag
I (kontrollisten). Produkter med dobbelt anvendelse er produkter, der kan
anvendes til såvel civile som militære formål, herunder masseødelæggel-
sesvåben. Kontrollisten består af en sammenskrivning af de kontrollister,
som der årligt er opnået enighed om i de internationale eksportkontrolre-
gimer, hvor Danmark også deltager. De internationale eksportkontrolre-
gimer består af forskellige kredse af medlemslande, som samarbejder om
ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben.
Opdatering af kontrollisten sker efter Lissabon-traktatens ikrafttræden
ved den almindelige lovgivningsprocedure med involvering af Europa-
Parlamentet. Da der er tale om ændringer af teknisk karakter, og eftersom
ændringerne skal følge beslutningerne i de internationale eksportkontrol-
regimer, foreslår Europa-Kommissionen at indføre delegerede retsakter
med henblik på regelmæssig og hurtig opdatering af kontrollisten. Med
delegerede retsakter bemyndiges Europa-Kommissionen til at foretage
opdateringen.
Ifølge forordningen (428/2009) er det muligt for EU-eksportører at udføre
visse kontrollerede produkter til visse lande ved brug af EU’s generelle
udførselstilladelser – dvs. uden behov for en individuel tilladelse. Tilla-
delserne skal løbende overvåges for at sikre, at kun lavrisikotransaktioner
er omfattet af tilladelserne – f.eks. som følge af ændringer i den internati-
onale sikkerhedssituation. Vilkårene for risikovurderingen kan udvikle
sig meget hurtigt, og Europa-Kommissionen foreslår derfor, at der indfø-
res delegerede retsakter, således at Europa-Kommissionen kan slette be-
stemmelsessteder og/eller produkter fra anvendelsesområdet for EU’s ek-
sisterende generelle tilladelser. Tilføjelser af bestemmelsessteder og der-
med lempelse af eksportkontrolreglerne for disse vil fortsat være omfattet
af den almindelige lovgivningsprocedure, da medlemsstaterne her kan
have væsentlige sikkerhedsmæssige interesser.
Såfremt brugen af generelle udførselstilladelser kan være til skade for
EU's eller en medlemsstats sikkerhed, foreslås det, at der indføres en ha-
steprocedure, hvor sletningen af bestemmelseslande og/eller produkter
træder i kraft straks, hvorefter Europa-Parlamentet og/eller Rådet efter-
følgende kan gøre indsigelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1050030_0003.png
3/4
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke på nuværende tidspunkt udtalt sig om det kon-
krete forslag, men har i forbindelse med den seneste opdatering af kontrolli-
sten udtalt, at man betragter opdateringerne som et rent teknisk anliggende,
jf. Europa-Parlamentets betænkning af 29. juni 2011 (A7-0256/2011).
5. Nærhedsprincippet
Forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence. EU’s eksport-
kontrolordning forudsætter en ensartet implementering af kontrollisten og
anvendelsesområdet for generelle udførselstilladelser og kan derfor ikke
hensigtsmæssigt gennemføres på medlemsstatsniveau. Forslaget vurderes
på den baggrund at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om øko-
nomiske forbindelser til tredjelande mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 9.
juni 2011.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konse-
kvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget
skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i Handelspolitisk Specialudvalg med frist den 21.
november 2011.
Forslaget har endvidere været i høring med frist for bemærkninger den 21.
november 2011 hos følgende erhvervsorganisationer: Dansk Erhverv, Fø-
devarebranchens netværk, NTL – Netværket Tekniske Leverandører, Medi-
cobranchen, Dansk Industri, Danmarks Rederiforening, Finansrådet og In-
geniørforeningen.
Der er modtaget høringssvar fra Danmarks Rederiforening og Ingeniørfor-
eningen.
Danmarks Rederiforening kan tilslutte sig ændringsforslaget, forudsat at de
delegerede retsakter, Europa-Kommissionen bliver bemyndiget til at vedta-
ge, klart kommunikeres til virksomhederne i forbindelse med ikrafttræden.
Rederiforeningen finder i den forbindelse, at ændringsforslaget Art. 1 stk. 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1050030_0004.png
4/4
om straks ikrafttræden virker lidt for ambitiøst, selv om det drejer sig om
sletning af bestemmelsessteder/produkter.
Ingeniørforeningen støtter Europa-Kommissionens forslag om at indføre
delegerede retsakter i forbindelse med opdatering af EU's fælles kontrolliste
med henvisning til, at opdateringen af kontrollisten bør ske hurtigst muligt,
således at EU-eksportørerne – herunder de danske ingeniørvirksomheder -
kan konkurrere på det globale marked.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt et ønske fra EU’s medlemsstater om en hurtigere proces for
opdatering af kontrollisten.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er den danske regerings holdning, at en hurtigere procedure for opdate-
ring af kontrollisten er nødvendig. Baggrunden herfor er behovet for at sikre
danske virksomheders konkurrencevilkår i forhold til virksomheder i 3. lan-
de, hvor opdateringen sker hurtigere. Hertil kommer behovet for at sikre, at
Danmark fortsat lever op til sine internationale forpligtelser i de internatio-
nale eksportkontrolregimer og som følge af internationale traktater.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Er-
hvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.