Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
KOM (2011) 0709 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Sags nr.: 1111969
Dok. nr.: 743081
Dato:
16. december 2011
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forordning om
Sundhed for Vækst-programmet, det tredje flerårige EU-
handlingsprogram for sundhed for perioden 2014-20 – KOM (2011) 709.
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til det tredje handlingsprogram for sundhedsområdet
”Sundhed for Vækst” 2014-20 med et foreslået budget på 2.946 mio. kr. (396 mio. €). Pro-
grammets overordnede mål er at fremme innovation og bæredygtighed i sundhedsvæsenet,
at fremme de europæiske borgeres sundhed og at beskytte dem mod grænseoverskridende
sundhedstrusler.
Programmet skal erstatte det eksisterende handlingsprogram, som udløber ved udgangen af
2013. Det nye sundhedsprogram indgår i forhandlingerne om EU's flerårige finansielle ram-
me.
Regeringen stiller sig positivt til forslaget om at etablere et tredje EU-handlingsprogram for
sundhedsområdet og kan tilslutte sig de overordnede mål og indsatsområder i forslaget.
Regeringen vil arbejde for at sikre forebyggelse og bekæmpelse af ulighed i sundhed en
fremtrædende plads i programmet.
2. Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til det tredje handlingsprogram for sundhedsområdet
”Sundhed til Gavn for Vækst” 2014-20 – KOM (2011) 709.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 168 om folkesundhed og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
Programmet skal erstatte det eksisterende handlingsprogram på sundhedsområdet, som
udløber ved udgangen af 2013. Det nye sundhedsprogram indgår i forhandlingerne om EU's
flerårige finansielle ramme.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag tager afsæt i, at sundhed ikke blot er en værdi i sig selv, men også
en vigtig katalysator for vækst. Det fremhæves, at sundhed kan bidrage til opfyldelsen af
målsætningerne i Europa 2020-strategien, særligt for så vidt angår beskæftigelse, innovation
og bæredygtighed. Der lægges i den forbindelse op til at koncentrere indsatsen om udvalgte
områder, hvor et samarbejde på europæisk niveau kan hjælpe medlemslandene med at
finde innovative og omkostningseffektive løsninger på de udfordringer, de står over for på
sundhedsområdet, og dermed tilføre merværdi.
Programmet fastsætter de overordnede mål for indsatsen og lægger op til at operationalisere
disse gennem fastsættelse af fire specifikke målsætninger med tilhørende indikatorer. For
hver målsætning defineres desuden et antal konkrete indsatsområder, som vil være støtte-
berettigede efter programmet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Overordnede mål
Programmets overordnede mål er at samarbejde med medlemslandene med henblik på at
fremme innovation og bæredygtighed i sundhedsvæsenet, at fremme de europæiske borge-
res sundhed og at beskytte dem mod grænseoverskridende sundhedstrusler.
Specifikke mål, indikatorer og indsatsområder
Programmet fastsætter fire målsætninger med tilhørende indikatorer, som skal bidrage til
opfyldelsen af de overordnede mål:
At udvikle fælles redskaber og mekanismer på EU-niveau, som kan bidrage til at imøde-
gå ressourceknaphed (menneskelig og økonomisk) og fremme
innovation og bære-
dygtighed i sundhedsvæsenet.
Indsatsen skal efter forslaget måles på antallet af medlemslande, som benytter disse
redskaber og instrumenter samt de anbefalinger mv. som arbejdet vil føre frem til.
Samarbejde inden for medicinsk teknologivurdering og sundheds-IT er eksempler på
konkrete indsatsområder, som vil kunne få støtte fra programmet under denne målsæt-
ning.
At fremme adgangen til sundhedsfaglig ekspertise og information om specifikke lidelser,
også på tværs af grænserne samt at udvikle løsninger og guide-lines med henblik på at
fremme kvalitet og patientsikkerhed med det overordnede mål at fremme
borgernes
adgang til bedre og mere sikre sundhedsydelser.
Den foreslåede indikator for denne målsætning er stigningen i antallet af sundhedsper-
sonale, som benytter sig af den ekspertise, som vil blive samlet gennem de såkaldte eu-
ropæiske referencenetværk, antallet af patienter som benytter denne ekspertise samt
antallet af medlemslande, som anvender de retningslinjer, der vil blive udviklet som led i
samarbejdet.
Etableringen af europæiske referencenetværk, indsats vedrørende sjældne sygdomme
og kroniske sygdomme samt udvikling af retningslinjer for ansvarlig anvendelse af anti-
biotika er eksempler på indsatsområder, som vil kunne få støtte fra programmet under
denne målsætning:
At identificere, udbrede og fremme anvendelsen af validerede og omkostningseffektive
tiltag på forebyggelsesområdet. Indsatsen skal adressere de vigtigste risikofaktorer, dvs.
rygning, alkoholmisbrug og fedme, såvel som HIV/AIDS, og skal have fokus på de
grænseoverskridende aspekter med henblik på at
forebygge sygdom og fremme
sundhed.
Opfyldelsen af denne målsætning skal især måles på stigningen i antallet af medlems-
lande, som anvender de validerede metoder i deres bestræbelser på at forebygge syg-
dom og fremme sundhed
Som eksempler på indsatsområder, som vil kunne få støtte under denne målsætning kan
nævnes udveksling af bedste praksis vedrørende forebyggelse af rygning, alkoholmis-
brug og fedme, samarbejde vedrørende forebyggelse af kroniske sygdomme samt tiltag,
som kan bidrage til opfyldelsen af målsætningerne i EU-lovgivningen på tobaksområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
At udvikle og demonstrere værdien af fælles tilgange til beredskabsplanlægning og ko-
ordination med henblik på at
beskytte borgerne mod grænseoverskridende sund-
hedstrusler.
Den foreslåede indikator for denne målsætning er antallet af medlemslande, som indar-
bejder de fælles tilgange i deres nationale beredskabsplaner.
Styrkelse af indsatsen på EU-niveau vedrørende risikovurdering, beredskabs-
planlægning og krisehåndtering samt kapacitetsopbygning i medlemslandene i relation til
f.eks. vaccinationsstrategier og indkøb af lægemidler er eksempler på indsatsområder,
som vil kunne få støtte fra programmet under denne målsætning.
Der lægges op til, at programmet inden for rammerne af de fire målsætninger kan understøt-
te foranstaltninger, som er påkrævede i henhold til relevant EU-lovgivning eller som i øvrigt
kan bidrage til opfyldelsen af lovgivningens målsætninger. Programmet kan endvidere bidra-
ge til opbygning af viden inden for de fire indsatsområder, herunder til dataindsamling, udar-
bejdelse af analyser og formidling af programmets resultater.
Kommissionen foreslår et samlet budget for programmet på 2.946 mio. kr. (396 mio. €) over
en periode på 7 år. Midlerne udmøntes gennem de årlige arbejdsprogrammer, som vedtages
i komitologiprocedure.
Midlerne kan efter forslaget anvendes til tilskud, offentlige indkøb eller andre nødvendige
foranstaltninger til gennemførelse af programmets målsætninger. Tilskud kan gives til orga-
nisationer (f.eks. NGO’er og internationale organisationer på sundhedsområdet), offentlige
myndigheder og offentlige organer, herunder særligt forsknings- og sundhedsinstitutioner,
universiteter og højere læreanstalter.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres, men har endnu ikke påbe-
gyndt sin behandling af forslaget. Forslaget ventes behandlet i Parlamentets Udvalg for Mil-
jø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i sin redegørelse for nærhedsprincippet, at forslaget er i overens-
stemmelse med målsætningerne i TEU artikel 168, hvorefter EU’s indsats på sundhedsom-
rådet skal være et supplement til de nationale politikker. Unionen fremmer samarbejdet mel-
lem medlemslandene og støtter om nødvendigt medlemslandenes indsats. Kommissionen
kan – i nær kontakt med medlemsstaterne – tage ethvert passende initiativ for at fremme
denne samordning. På den baggrund giver artikel 168 Rådet og Parlamentet beføjelse til at
vedtage tilskyndelsesforanstaltninger med henblik på beskyttelse og forbedring af folke-
sundheden.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens betragtninger, idet der er tale om en tilskyndel-
sesforanstaltning i form af et handlingsprogram, som med de foreslåede overordnede mål og
indsatsområder vurderes at kunne tilføre merværdi i forhold til at udvikle og styrke de sund-
hedspolitiske foranstaltninger i medlemslandene. Regeringen finder på den baggrund, at
forslaget må anses for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
6. Gældende dansk ret
Forslaget berører ikke gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget vil med den foreslåede udgiftsramme indebære udgifter på EU’s budget på 2.946
mio. kr. over en 7-årig periode (2011-niveau). Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter,
svarende til en udgift ved programmet på 58,9 mio. kr. i perioden 2014-20. Herudover kan
der være mindre statslige udgifter i form af national medfinansiering af konkrete projekter,
som vil kunne finansieres inden for de eksisterende bevillinger. Hjemtagelsen af EU-
midlerne er frivillig.
Programmets budget skal ses i sammenhæng med de horisontale drøftelser om EU’s fleråri-
ge finansielle ramme og de kommende drøftelser om forslaget må ikke præjudicere fastsæt-
telsen af et konkret beløb.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Det vurderes, at forslaget blandt andet gennem en styrket viden- og erfaringsudveksling på
europæisk niveau indirekte vil kunne påvirke sundhedsbeskyttelsesniveauet i medlemslan-
dene i positiv retning.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for Sundhedsspørgsmål.
Danske Patienter
finder programmets overordnede mål positive og relevante. Danske Pati-
enter støtter en øget international arbejdsdeling og koordination af indsatsen f.eks. med
henblik på udvikling af fælles kvalitetsstandarder og formidling af bedste praksis, som efter
foreningens vurdering vil være til gavn for en lang række patientgrupper.
Danske Patienter støtter evidensbaserede beslutninger gennem etablering af sundhedsin-
formations- og videnssystemer, men lægger vægt på, at finansieringen skal komme fra EU
og være uafhængig af kommercielle interesser. Danske Patienter støtter NGO-deltagelse,
men understreger, at der vil være behov for at dække NGO’ernes udgifter fuldt ud.
Danske Patienter påpeger, at programmet bør styrkes yderligere i relation til formidling af
bedste praksis ved at fokusere på et konkret sygdomsområde, der kan fungere som model-
sygdom, samt ved at udvide definitionen på grænseoverskridende sundhedstrusler til at om-
fatte trusler, som først manifesterer sig over tid som f.eks. tobak, alkohol og miljøkatastrofer.
Danske Patienter stiller sig generelt positivt til de konkrete indsatsområder i programmet,
men anbefaler, at fysisk inaktivitet og en uhensigtsmæssig kost nævnes blandt de vigtigste
risikofaktorer på linje med tobak og alkohol. Danske Patienter påpeger i den forbindelse
behovet for en indsats på EU-niveau i relation til pris og bevægelighed for særligt risikobeto-
nede varer.
Endelig opfordrer Danske Patienter til, at arbejdet i FN-regi vedrørende ikke-overførbare
sygdomme nævnes i programmet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Dansk Sygeplejeråd
stiller sig overordnet positiv til forslaget og de overordnede mål for pro-
grammet.
I relation til målsætningen vedrørende innovation og bæredygtighed i sundhedsvæsenet
påpeger Dansk Sygeplejeråd blandt andet, at en innovativ dagsorden kræver inddragelse af
medarbejdere og brugere, og at målet er bedre sundhedsydelser og bedre arbejdspladser og
ikke som udgangspunkt ressourcebesparelser. Dansk Sygeplejeråd efterspørger desuden et
større eksplicit fokus på velfærdsteknologi.
For så vidt angår kvalitet og sikkerhed i behandlingen lægger Dansk Sygeplejeråd vægt på,
at eventuelle fælles løsninger og retningslinjer ikke baserer sig på laveste fællesnævner og
at man bygger videre på eksisterende tiltag.
Dansk Sygeplejeråd kan bakke op om målsætningen vedrørende omkostningseffektive fore-
byggende foranstaltninger, men advarer mod at der ikke fokuseres for snævert på omkost-
ningseffektivitet.
Lægeforeningen
finder det positivt, at handlingsprogrammet fokuserer på at understøtte
løsninger på de udfordringer, som de europæiske sundhedsvæsener står over for i de kom-
mende år. Især bemærker Lægeforeningen, at programmet lægger op til et øget fokus på
evidensbaseret forebyggelse for at imødegå kroniske sygdomme, målrettet arbejde for at
udbrede bedste praksis og kliniske retningslinjer, så patienterne får den bedste og mere
ensartet behandling samt den særlige udfordring med hensyn til at forebygge antibiotikaresi-
stens.
Danske Regioner
oplyser, at man ikke har taget endeligt stilling til forslaget. Danske Regio-
ner finder, at man bør anlægge en forskningsbaseret tilgang til organiseringen i sundheds-
væsenet og at man derfor f.eks. bør søge at fremme sundhed for vækst-dagsordenen i rela-
tion til det 8. rammeprogram.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev drøftet første gang på rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og
forbrugerbeskyttelse) den 2. december 2011.
Drøftelsen viste, at der er generel støtte blandt medlemslandene til etableringen af et nyt
handlingsprogram på sundhedsområdet. Der var også bred opbakning til programmets over-
ordnede fokus på sundhed som katalysator for vækst og til Kommissionens bestræbelser på
at målrette indsatsen til områder med klar europæisk merværdi. Dog blev det understreget,
at sundhed også er en værdi i sig selv. Flere lande ønskede at give sundhedsfremme og
forebyggelse en mere fremtrædende plads i programmet, ligesom der fremkom en række
forslag om styrket fokus på udvalgte temaer som f.eks. ulighed i sundhed og indsatsen mod
kroniske sygdomme.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen stiller sig positivt til forslaget om at etablere et tredje handlingsprogram på sund-
hedsområdet og kan tilslutte sig forslagets overordnede målsætninger. Regeringen er i den
forbindelse enig i, at samarbejde på europæisk niveau på de foreslåede indsatsområder vil
kunne tilføre merværdi i forhold til at udvikle og styrke de sundhedspolitiske foranstaltninger i
medlemslandene. Regeringen vil arbejde for at sikre forebyggelse og bekæmpelse af ulig-
hed i sundhed en fremtrædende plads i programmet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt til orientering for Folketingets Europaudvalg den 25. november
2011 i forbindelse med rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyt-
telse) den 2. december 2011.