Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
KOM (2011) 0785 Bilag 2
Offentligt
1105511_0001.png
NOTAT
4. april 2012
Til Folketingets Europaudvalg
Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg.
Høringssvar vedr. forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
oprettelse af programmet et ”Kreativt Europa”
KOM(2011) 785
Forslaget er blevet sendt i bred høring til følgende organisationer og institutioner m.v.
med frist den 1. februar 2012:
Akademiraadet, Amatørernes Kunst og Kultur Samråd (AKKS), ASSITEJ Danmark,
Beskæftigelsesministeriet, Bibliotekarforbundet, Bibliotekschefforeningen, Biblioteks-
paraplyen - Danmarks Biblioteksforening, BilledKunst – Copydan, Billedkunstnernes
Forbund, Brancheforeningen for Undervisningsmidler, Brancherådet for Scenedans,
Byfo (Bygningsfredningsforeningen), Børne- og kulturchefforeningen, Center for Kultur-
og Oplevelsesøkonomi, Copenhagen Business School, Copy-Dan, Damusa, Dansk Mu-
sikskolesammenslutning, Danish Crafts, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks
Forskningsbiblioteksforening, DR, Danmarks Tekniske Universitet,
Dansk Amatørteater Sammenslutning (DATS), Dansk Arkitektur Center, Dansk Artist
Forbund, Dansk Blindesamfund, Dansk Design Center, Dansk Erhverv, Dansk Folke-
mindesamling, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Forfatterforening, Dansk Foto-
grafisk Forening, Dansk Galleri Sammenslutning, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk
Journalistforbund, Dansk Komponistforening, Dansk Kunstnerråd, Dansk Live, Dansk
Musikbiblioteksforening, Dansk Musikerforbund, Dansk Musikforlæggerforening,
Dansk Skuespillerforbund, Danske Ark, Danske Billedkunstneres Fagforening, Danske
Biografer, Danske Designere, Danske Dramatikeres Forbund, Danske Døves Landsfor-
bund, Danske Filminstruktører, Danske Handicaporganisationer, Danske Mediers Fo-
rum, Danske Populærautorer, Danske Regioner, Danske Reklame- og Relationsbureau-
ers Brancheforening, Danske Skønlitterære Forfattere, Danske Teatres Fællesorganisa-
tion, Den Danske Boghandlerforening, Den Danske Forlæggerforening, Det Centrale
Handicapråd, Det Danske Akademi, Det Danske Filminstitut, Det Danske Kulturinsti-
tut, Det Jyske Musikkonservatorium, Det Kongelige Bibliotek, Det Kongelige Danske
Musikkonservatorium, Det Kongelige Teater, DJBFA, Danske Jazz, Beat og Folkemu-
sik Autorer, DR, Erhvervs- og Vækstministeriet, Faglig Organisation For Filmmedar-
bejdere FAF, FILMRET, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske In-
teraktive Medier, Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter, Foreningen af Danske Na-
turhistoriske Museer, Foreningen af Filmudlejere i Danmark, Foreningen af Video-
gramdistributører i Danmark, Forskningsbibliotekernes Chefkollegium, Forsvarsmini-
steriet, Frederiksberg Kommune, Gramex, Grønlands Hjemmestyre, Høreforeningen,
IT-Brancheforeningen, IT-Universitetet i København, Jazz Danmark, Justitsministeri-
et, Kirkeministeriet, Klima- og Energiministeriet, KODA, Kommunernes Landsfor-
Dok. nr. 1305203
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1105511_0002.png
Side 2
ening, Kommunernes Skolebiblioteksforening, Kulturarvstyrelsen, Kulturhusene i
Danmark, Kulturministeriets Rektorer – KUR, Kunsthandlerforeningen, Kunststyrel-
sen, Københavns Kommune, Københavns Universitet, Landsforeningen for bygnings- og
landskabskultur, Landsforeningen Kulturelle Samråd i Danmark, Landsforeningen til
bevaring af fotografier og film, Media Desk Denmark, Miljøministeriet, Ministeriet for
by, bolig og landdistrikter, Ministeriet for Børn og Undervisning, Ministeriet for Forsk-
ning, Innovation og Videregående uddannelser, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Music Export Denmark - MXD, Mu-
sik og Ungdom, Nationalmuseet, Nota, ORA - Organisationen af Rytmiske Amatørmu-
sikere, Organisationen Danske Museer, Producentforeningen, Radio- og tv-nævnet, Re-
gion Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region
Syddanmark, Rektorkollegiet, ROSA - Dansk Rock Samråd, Roskilde Universitet, Ryt-
misk Musikkonservatorium, Sammenslutningen af Lokalarkiver, Samrådet for Ophavs-
ret, Skatteministeriet, Social- og Integrationsministeriet, Statens Arkiver, Statens
Kunstfond, Statens Kunstråd, Statens Museum for Kunst, Statens Naturhistoriske Mu-
seum, Statsbiblioteket, Statsministeriet, Styrelsen for Bibliotek og Medier, Syddansk
Musikkonservatorium og Skuespillerskole, Syddansk Universitet, Sønderborg Kommu-
ne, Teatrenes Interesse Organisation (TIO), Transportministeriet, TV Midt Vest, TV
SYD, TV2/Bornholm, TV2/DANMARK A/S, TV2 /FYN, TV2/Lorry, TV2/Nord, TV2/Øst,
TV2/Østjylland, TvDanmark, UBOD, Udenrigsministeriet, VisitDenmark, Økonomi- og
Indenrigsministeriet, Aalborg Universitet, Århus Kommune og Aarhus Universitet.
Der er ved høringsfristens udløb modtaget høringssvar fra følgende:
Aalborg Universitet (1/2 2012), Amatørernes Kunst & Kultur Samråd og Landsforenin-
gen for dramatisk virksomhed (30/1 2012), Arkitektforbundet og Danske Designere
(16/1 2012), Biblioteksparaplyen (1/2 2012), Børne- og Kulturchefforeningen (29/1 2012),
Dansk Folkeoplysnings Samråd (1/2 2012), Dansk Kunstnerråd (1/2 2012), Dansk Skue-
spillerforbund (5/1 2012), Danske skønlitterære Forfattere (19/12 2011), Det Danske
Filminstitut (1/2 2012), Gramex (23/1 2012), Høreforeningen (1/2 2012), Justitsministe-
riet (20/12 2011), Kommunernes Landsforening (11/1 2012), Kulturelle Samråd i Dan-
mark (31/1 2012), Kulturhusene i Danmark (1/2 2012), Kulturstyrelsen (31/1 2012), Kø-
benhavns Kommune (30/1 2012), Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser (1/2 2012), Nationalmuseet (6/1 2012), Producentforeningen (1/2 2012),
Roskilde Universitet (5/1 2012), Social- og Integrationsministeriet (10/1 2012), Statsbib-
lioteket (30/1 2012) og Syddansk Universitet (31/1 2012).
Høringssvarene kan opsummeres som følger:
Danske skønlitterære Forfattere, Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening, Mi-
nisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, Nationalmuseet,
Roskilde Universitet, Social- og Integrationsministeriet og Statsbiblioteket havde ingen
bemærkninger.
Generelt
Danske Designere og Arkitektforbundet hilser programforslaget som dedikeret program
til styrkelse af den kreative sektor velkommen. Dog efterlyser Danske Designere og Ar-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1105511_0003.png
Side 3
kitektforbundet substantiering af, hvordan den mangfoldighed af viden, som ligger til
grund for programmets målopnåelse skal indsamles, bearbejdes og formidles til uddan-
nelserne, til de praktiserende aktører på området og til markedet – såvel på tværs af
Europa og i de enkelte medlemslande. Gramex nærer forhåbning om, at forslaget vil
medføre øget fokus på de negative konsekvenser, som uberettigede udnyttelser af inno-
vativt frembragte produkter har på den kreative og kulturelle sektor. Bibliotekspara-
plyen hilser forslaget velkommen, herunder forslagets internationale dimension, og be-
mærker, at programmet ikke sigter mod at løse de ophavsretlige problemstillinger på
kulturområdet, og at problemstillingerne kan være begrænsende for udvekslingen. Kul-
turstyrelsen finder forslaget positivt og ambitiøst, idet det konstateres, at forslaget læg-
ger op til, at den kreative og kulturelle sektor på tværs af grænserne i Europa spiller en
vigtig rolle for realisering af EU’s 2020-mål om økonomisk vækst, jobskabelse, innovati-
on og bæredygtighed. Københavns Kommune vurderer, at de kulturelle og kreative sek-
torer udgør et vigtigt bidrag til jobskabelse og vækst samt, at de har positivt afsmitten-
de virkninger i andre sektorer, og kommunen opfordrer til, at kreativ vækst tænkes ind
i de overordnede 2020-planer. Aalborg Universitet antager, at programmet vil kunne
bidrage til vækst og jobskabelse inden for de kulturelle og kreative sektorer, hvilket på
sigt vil have en afsmittende virkning på andre relaterede områder, såsom f.eks. IKT,
medialogi og turisme. Syddansk Universitet finder, at programmet rummer gode inten-
tioner for de kulturelle og kreative sektorer, og at programmet kan rumme muligheder
for iværksættere og idéskabere i relation til design og ”oplevelse” i bredeste betydning,
men at programmet mest realistisk formentlig primært har sigte på mere traditionel
kultur, herunder filmbranchen. Dansk Kunstnerråd udtrykker bekymring over, at der i
programforslaget indgår større omtale af de kreative og kulturelle industrier end af
kunst og kunstnere, og Dansk Kunstnerråd vil gerne understrege, at kunstnerne – som
skabere af indhold og udøvere – udgør en væsentlig del af arbejdsstyrken – og nogle
gange den hele – i de små og mellemstore virksomheder, som karakteriserer området,
og som programmet ønsker at støtte. Dansk Kunstnerråd støtter programmets af-
grænsning til tværnationale samarbejder, opbygning af netværker og udveksling af
produkter og produktioner. Høreforeningen finder, at en forudsætning for, at program-
met også skal være til gavn for mennesker med hørehandicaps er, at tolkning og tekst-
ning tænkes ind i alle programmets delelementer. Det Danske Filminstitut noterer med
stor tilfredshed, at Kommissionen med forslaget anerkender og understreger behovet
for at supplere den audiovisuelle politiske indsats på nationalt niveau med et støttepro-
gram på paneuropæisk niveau, og at Kommissionen i denne forbindelse lægger op til en
styrkelse af indsatsen på kultur- og medieområdet. Producentforeningen finder, at det
samlede forslag indeholder en række gode målsætninger, og at det foreslåede finansielle
instrument såvel som Media-delprogrammet er isoleret velegnede instrumenter til at nå
målsætningerne.
Programmets struktur
Børne- og Kulturchefforeningen og Aalborg Universitet støtter forslaget om at samle
flere delprogrammer i et fælles rammeprogram. Københavns Kommune antager, at
sammenlægningen vil bidrage med en tværfaglig vinkel til de kreative og kulturelle
sektorer, hvilket anses for positivt, og kommunen bifalder Kommissionens hensigt med
at gøre programmet enkelt og let tilgængeligt. Kulturstyrelsen støtter, at det samlede
program består af tre delprogrammer, idet Styrelsen dog pointerer, at der i programmet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1105511_0004.png
Side 4
åbnes mulighed for, at der på tværs af delprogrammerne kan udvikles fælles kunstneri-
ske og mediemæssige projekter. Det Danske Filminstitut tilslutter sig forslaget om et
nyt integreret program med to klart definerede ”strands”. Producentforeningen støtter,
at Media-programmet fortsat er et selvstændigt delprogram under rammeprogrammet.
Målsætninger og afgrænsning
Generelle målsætninger
Børne- og Kulturchefforeningen, Dansk Skuespillerforbund, Biblioteksparaplyen og
Kulturstyrelsen bakker op om programforslagets generelle målsætninger om at 1) beva-
re og fremme Europas kulturelle og sproglige mangfoldighed samt 2) styrke de kulturel-
le og kreative sektorers konkurrenceevne. Biblioteksparaplyen havde dog gerne set, at
også et styrket samarbejde mellem aktører i forskellige lande havde indgået i de gene-
relle målsætninger. Gramex finder, at den kulturelle og sproglige mangfoldighed både
skal bevares og i særdeleshed styrkes i Europa, og støtter derfor programforslagets
overordnede ambitioner. Samtidig finder Gramex, at et forstærket fokus på bekæmpel-
sen af pirateri vil være et ligeså nødvendigt tiltag for bevarelsen og styrkelsen af de kul-
turelle og kreative sektorer som de øvrige midler og redskaber, der indgår i forslaget.
Amatørernes Kunst & Kultur Samråd og Landsforeningen for dramatisk virksomhed,
Dansk Folkeoplysnings Samråd samt Kulturelle Samråd i Danmark nærer bekymring
for om programmet primært vil arbejde for målsætningen om en styrkelse af den kultu-
relle og kreative sektors konkurrenceevne på bekostning af støtte til kunstneriske og
kulturelle udtryk, og at der ikke levnes plads til amatører i Europa, og man opfordrer
Kommissionen til i højere grad at indarbejde generelle mål i programmet, der anerken-
der amatørkulturen, samt at indtænke civilsamfundets kunst- og kulturområde i pro-
grammet. Kulturhusene i Danmark finder, at programmet overser de kunstneriske og
kulturelle aktiviteter i civilsamfundet, der ikke fungerer på markedsvilkår, men som al-
ligevel er en afgørende forudsætning for udviklingen i de kreative erhverv.
Specifikke målsætninger
Børne- og Kulturchefforeningen og Dansk Skuespillerforbund bakker op om program-
forslagets specifikke målsætninger om 1) at støtte de europæiske kulturelle og kreative
sektorers kapacitet til at operere tværnationalt, 2) at fremme den tværnationale udbre-
delse af kulturelle og kreative frembringelser og aktører og nå nye brugere i og uden for
Europa, 3) at styrke de kulturelle og kreative sektorers finansielle kapacitet og 4) at
støtte tværnationalt politiksamarbejde. Kulturelle Samråd i Danmark finder forslagets
specifikke målsætninger om at støtte de europæiske kulturelle og kreative sektorers
kapacitet til at operere tværnationalt og fremme af den tværnationale udbredelse af
kulturelle og kreative frembringelser og aktører positive, i det omfang, der er tale om
kunstneriske og kulturelle frembringelser. Kulturstyrelsen tilslutter sig programmets
overordnede mål gennem støtte til tværnationale kulturelle aktiviteter og styrkelse af
de kulturelle og kreative sektorers finansielle kapacitet. Gramex støtter forslagets in-
tentioner om at sikre investeringer og styrke tværnationalt samarbejde i den kreative
sektor. Københavns Kommune lægger vægt på, at forslaget tilgodeser kreative og kul-
turelle virksomheders muligheder for at indgå i et tværnationalt marked samt på hen-
sigten om at kvalificere flere kreative virksomheder til at byde på udbud. Høreforenin-
gen konstaterer, at midlet med henblik på at inkludere hørehandicappede medborgere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1105511_0005.png
Side 5
vil være, at programforslagets specifikke målsætninger og aktiviteter er fuldt tilgænge-
lige for disse grupper.
Europæisk merværdi
Kulturstyrelsen finder, at det vil være hensigtsmæssigt, at der gives en klar definition
af begrebet europæisk merværdi og de hertil knyttede operationaliseringer/indikatorer.
Definitioner
Kulturstyrelsen stiller spørgsmål ved om programforslagets definition af ”kulturelle og
kreative sektorer” er for bred, og Styrelsen foreslår, at også enkeltpersoner omfattes af
forslagets definition af ”aktør”.
Det tværfaglige delprogram
Finansieringsfacilitet
Amatørernes Kunst og Kultur Samråd og Landsforeningen for dramatisk virksomhed
stiller spørgsmål ved, hvad amatørorganisationerne i Europa skal med den foreslåede
facilitet, som skal lette finansieringsmulighederne for små og mellemstore virksomhe-
der og organisationer i de kulturelle og kreative sektorer, da amatørorganisationerne
ikke i traditionel forstand opererer på markedsøkonomiske vilkår. Danske Designere og
Arkitektforbundet påpeger, at der ikke er en proportional fokus på de kreative sekto-
rers vanskeligheder for adgang til finansiering, idet problemet er relevant for dele af
sektoren, men har mindre eller ingen betydning for andre dele af sektoren. Københavns
Kommune støtter op om prioriteringen af finansiering for små og mellemstore virksom-
heder samt organisationer i kulturelle og kreative sektorer. Kulturstyrelsen finder, at
det bør nærmere konkretiseres, hvilken målgruppe den foreslåede finansielle facilitet
retter sig imod, herunder i forhold til afgrænsningen af små og mellemstore virksomhe-
der og organisationer, og hvordan faciliteten skal implementeres i forhold til den finan-
sielle sektor. Det Danske Filminstitut kan tilslutte sig intentionerne i forslaget til den
finansielle facilitet, men opfordrer til, at man baserer udviklingen af den nye finansielle
facilitet på branchespecifikke drøftelser og analyser frem for en ”one-size-fits-all”-
løsning set i lyset af de specifikke og ofte meget forskellige investeringsmuligheder og
investeringsbehov, der gør sig gældende inden for de enkelte kulturelle og kreative sek-
torer, samt til, at Kommissionen i videst muligt omfang tager hensyn til muligheder og
behov i såvel store som små lande. Producentforeningen finder, at forslaget om at indfø-
re et finansielt instrument til garantistillelser identificerer adgang til kapital som den
største udfordring for også danske film, tv og spilselskaber, men at det afsatte beløb ik-
ke er tilstrækkeligt, og at det skal sikres, at også tv- og computerspilproducenter har
adgang til ordningen. Endvidere finder Producentforeningen, at det skal undersøges,
hvorfor danske virksomheder ikke har anvendt den nuværende garantifond på medie-
området, inden der etableres en ny fond.
Tværnationalt politiksamarbejde
Amatørernes Kunst og Kultur Samråd og Landsforeningen for dramatisk virksomhed
bakker op omkring muligheden for støtte til tværnationalt politikarbejde set i forhold til
amatørkulturens muligheder for at blomstre på europæisk niveau. Kulturelle Samråd i
Danmark finder det positivt, at man vil støtte tværnational udveksling af erfaringer,
hvilket kan komme civilsamfundets kulturaktører til gavn, idet man dog frygter, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1105511_0006.png
Side 6
programmets fokus på foranstaltninger, der vedrører markedet, kan betyde, at civil-
samfundets grupperinger på kunst og kulturområdet ikke kommer i betragtning ved
uddeling af midler. Kulturstyrelsen ser positivt på et styrket og bedre koordineret kul-
turpolitisk samarbejde. Det kan ifølge Kulturstyrelsen med fordel uddybes, i hvilket re-
gi det er hensigten, at de foreslåede aktiviteter skal finde sted.
Kulturdelprogrammet
Amatørernes Kunst og Kultur Samråd og Landsforeningen for dramatisk virksomhed
finder, at det alene er den foreslåede støtte til samarbejdsforanstaltninger, der samler
aktører fra forskellige lande for at gennemføre aktiviteter i enkeltsektorer eller på
tværs af sektorer, samt aktiviteter, der gennemføres af organer med deltagelse af net-
værk af aktører fra forskellige lande, der har relevans for amatørkulturen, og Amatø-
rernes Kunst og Kultur Samråd og Landsforeningen for dramatisk virksomhed samt
Dansk Folkeoplysnings Samråd opfordrer Kommissionen til at skabe tilskudsmulighe-
der for amatørkulturens udøvere baseret på deres behov for driftstilskud. Kulturelle
Samråd i Danmark finder en række af Kulturdelprogrammets støtteforanstaltninger
positive, idet man dog savner eksemplificering af civilsamfundets aktører på kunst- og
kulturområdet. Kulturelle Samråd i Danmark finder det kritisabelt, at den driftsstøtte,
der eksisterer i det nuværende kulturprogram, fjernes, da dette bl.a. vil betyde, at
breddekulturens netværksdannelser må ophøre. På linie hermed finder Kulturhusene i
Danmark, at det er kritisabelt, at driftsstøtte til europæiske kulturorganisationer ned-
lægges, og at der fremover kun vil være mulighed for projektstøtte, og Kulturhusene i
Danmark opfordrer til, at mulighederne for driftsstøtte til tværnationale kulturelle
nonprofit-organisationer i civilsamfundet opprioriteres i programmet. Kulturstyrelsen
støtter kulturdelprogrammets prioriteringer både med hensyn til styrkelse af sektorens
kapacitet og til fremme af tværnationale kulturaktiviteter. Kulturstyrelsen foreslår, at
der i programmet skabes mulighed for, at aktører kan søge om midler til projektmod-
ning, samt mindre projekter med henblik på, at der kan skabes netværk og mobilitet for
enkelte kunstnere, der vil udfærdige europæiske projekter. Endvidere støtter Kultur-
styrelsen, at der fortsat afsættes midler til særlige initiativer som litteratur og net-
værksaktiviteter samt særlige aktioner i form af europæiske kulturpriser, europæiske
kulturhovedstæder og det europæiske kulturarvsmærke. Kulturstyrelsen foreslår, at
der under programmet gives mulighed for at skabe projekter sammen med aktører fra
tredjelande, når det er begrundet i det pågældende projekts indhold og formål, og pro-
jektet i øvrigt er i overensstemmelse med programmets overordnede formål.
Media-delprogrammet
Det Danske Filminstitut finder det samlet set af afgørende betydning for udviklingen af
den europæiske film- og mediekultur og for innovation og markedsudvikling, at den au-
diovisuelle sektors transnationale aktiviteter kan understøttes inden for rammerne af
det europæiske samarbejde. I denne sammenhæng finder Det Danske Filminstitut, at
programmets hidtidige vægtning af markedsføring og distribution af europæiske audio-
visuelle værker bør opretholdes med et øget fokus på at styrke markedspositionen inden
for såvel de klassiske vinduer – biografer, video og tv – som på de nye digitale tjenester.
Det Danske Filminstitut finder det afgørende, at spilbranchen opfattes som en integre-
ret del af den europæiske audiovisuelle sektor. Filminstituttet stiller i den forbindelse
spørgsmål ved i hvilket omfang programmet også vil være rettet mod den europæiske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1105511_0007.png
Side 7
spilbranche, og inden for hvilket delprogram indsatsen i givet fald skal ske. Producent-
foreningen finder, at de nuværende delprogrammer under Media-programmet er vel-
fungerende og bør videreføres. Media-programmet bør ifølge Producentforeningen sup-
pleres med et støtteprogram, som retter sig specifikt mod computerspil som et selv-
stændigt kreativt produkt, og computerspil bør ligestilles med tv-serier, spillefilm, do-
kumentarfilm og animation, således at der også kan søges støtte til udvikling af selv-
stændige computerspil. Endvidere finder Producentforeningen, at Media-programmet
bør fokusere mere på udvikling og distribution af originale nationale og europæiske au-
diovisuelle fortællinger, og at budgettet bør tilrettes, så udvikling i højere grad priorite-
res.
Gennemførelse og forvaltning af programmet
Biblioteksparaplyen støtter, at der med forslaget lægges op til en enkel og smidig admi-
nistration af ordningen. Kulturhusene i Danmark peger på, at enhver indsats til mini-
mering af bureaukratiske og administrative byrder i både ansøgnings- evaluerings- og
regnskabsmæssig sammenhæng er tiltrængt. Det Danske Filminstitut noterer med stor
tilfredshed, at Kommissionen tilstræber forvaltningsmæssig forenkling ved sammen-
lægning af administrationerne for de hidtidige to programområder ”Culture” og ”Me-
dia”. I forhold til Kommissionens forslag om etablering af en samlet programkomité for
programmet som helhed, er Det Danske Filminstitut dog bekymret for om en komité
med en så bred opgaveportefølje reelt får mulighed for at bidrage til den løbende strate-
giske justering af programmet, og Filminstituttet understreger, at komiteen skal have
et reelt strategisk mandat i forhold til den årlige budget- og programplanlægning samt
mulighed for at inddrage relevante fagpersoner. Kulturstyrelsen hilser den foreslåede
administrative forenkling af programmet velkommen, navnlig henset til små kulturak-
tørers muligheder for og incitament til at søge støtte. Dansk Kunstnerråd anbefaler, at
der i de kommende år arbejdes på at forbedre den administrative praksis i Forvalt-
ningsorganet for Undervisning, Audiovisuelle Medier og Kultur – EACEA. Kultursty-
relsen efterlyser mere åbenhed om udvælgelsesprocessen for de støtteberettigede pro-
jekter, herunder bør det overvejes om de nationale kontaktpunkter i det nye program
kan inddrages i forbindelse med udvælgelsesprocessen. Kulturstyrelsen er positivt ind-
stillet over for at bevare samt samle de nationale kontaktpunkter for formidling og råd-
givning vedrørende programmet, men anbefaler, at den konkrete organisering af kon-
taktpunkterne overlades til medlemsstaterne selv for at sikre optimal udnyttelse af res-
sourcer og netværk i den kulturelle sektor. Endvidere finder Kulturstyrelsen, at samar-
bejdet mellem de nationale kontaktpunkter og Kommissionens Generaldirektorat for
Uddannelse og Kultur samt dens forvaltningsenhed EACEA bør styrkes og være mere
åbent set i forhold til programmets processer og resultater. Det Danske Filminstitut er
bekymret for, om en sammenlægning af de nationale kontaktpunkter – Mediadeskene
med kulturinformationskontorerne – kommer til at virke efter sin hensigt, idet Filmin-
stituttet anser det som en stor risiko, at programmets konkrete implementering i med-
lemslandene mister sit nationale tilhørsforhold og forankring, hvis der etableres blot ét
EU-informationskontor, der ikke har en faglig og organisatorisk tilknytning til den
hjemlige indsats og et naturligt hjemsted. Filminstituttet finder det derfor vigtigt, at
man ved en eventuel organisatorisk sammenlægning får foretaget en vurdering af styr-
ker og svagheder, herunder en komparativ analyse af de to ret forskellige ansøgnings-
profiler, de nuværende to programområder har. Producentforeningen kan ikke bakke op
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1105511_0008.png
Side 8
om forslaget om at sammenlægge Mediadeskene med kulturinformationskontorerne
henset til, at erfaringerne med den danske MEDIA Desk har vist, at fokusering og nær-
hed til branchen er afgørende for at opbygge den nødvendige viden og kompetence i
rådgivningen om Media-programmet.
Øvrigt
Dansk Skuespillerforbund, Danske Designere og Arkitektforbundet, Københavns Kom-
mune, Dansk Kunstnerråd, Kulturhusene i Danmark, Høreforeningen, Kulturstyrelsen
og Producentforeningen bakker op omkring den foreslåede budgetforøgelse til et samlet
budget på 1,801 mia. EURO (svarende til ca. 13,508 mia. kr.) i den 7-årige budget- og
programperiode (løbende priser). Danske Designere og Arkitektforbundet finder dog, at
dette budget ikke står i forhold til den kreative sektors betydning sammenlignet med
andre sektorer i Europa og Københavns Kommune stiller spørgsmål ved, om den fore-
slåede budgetforøgelse er tilstrækkelig i den givne finansielle situation.
Det Danske Filminstitut bemærker, at det er afgørende for gennemførelsen af det nye
program, at medlemslandene via deres respektive foranstaltninger får kongruente juri-
diske muligheder for at understøtte de kulturelle og kreative industrier på nationalt
plan.
Dansk Kunstnerråd finder, at de nationale myndigheder i højere grad skal formidle in-
formation om strukturfondene.