Finansudvalget 2011-12
KOM (2011) 0818 Bilag 3
Offentligt
1135603_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Grønbog fra Kommissionen vedr. muligheden for at introducere
stabilitetsobligationer
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt en grønbog vedr. stabilitetsobligationer i eurozonen.
Grønbogen er ikke fulgt op af et lovgivningsforslag. Kommissionens grønbog søger at
afdække mulighederne for samt fordele og ulemper ved at udstede stabilitetsobligatio-
ner, som er en fælles udstedelse af statsobligationer blandt eurolandene (”stability
bonds”, også refereret til som ”eurobonds”).
2. Baggrund
Grønbogen vedr. Stability Bonds, ”Green Paper on the feasibility of introducing Stabil-
ity Bonds” (COM(2011) 818), blev offentliggjort den 23. november 2011.
Kommissionens grønbog søger at afdække mulighederne for samt fordele og ulemper
ved at udstede stabilitetsobligationer, som er en fælles udstedelse af statsobligationer
blandt eurolandene (”stability bonds”, også refereret til som ”eurobonds”). Grønbogen
skal ses i lyset af gældskrisen, hvor en række eurolande, særligt lande med store
økonomiske og finanspolitiske udfordringer, har været og er under pres på de finan-
sielle markeder, der kræver høje renter på landenes statsobligationer, og hvor nogle
lande ikke har kunnet sikre finansiering på markedsvilkår og derfor har måttet modta-
ge lån fra IMF samt eurolandene eller EU.
Grønbogen er ikke fulgt op af et lovgivningsforslag.
3. Formål og indhold
Grønbogen indeholder generelle overvejelser og mulige modeller for fælles udstedel-
se af stabilitetsobligationer af eurolandene.
Rationale og forudsætning for stabilitetsobligationer
Kommissionens grønbog argumenterer for, at formålet med en fælles obligationer er,
at alle eurolande kan finansiere sig gennem fælles udstedelse af obligationer, der ville
udgøre et stort marked og dermed være mere likvide og har en relativt højere kredit-
værdighed og dermed lavere rente end de nationale obligationer fra de fleste enkelte
eurolande. Et marked for fælles udstedte statsobligationer ville styrke euroens rolle i
det globale finansielle system og gøre euroen mere attraktiv for investorer, og dermed
bidrage til at euroen i højere grad blev anvendt som en global reserve-valuta.
Kommissionens grønbog argumenterer endvidere for, at fælles udstedelse af obligati-
oner vil påvirke de enkelte eurolandes incitamenter til at føre en sund finanspolitik og
sikre moderate underskud og lånefinansieringsbehov samt lave gældsniveauer. Det
kan mindske landenes samlede incitamenter til at føre en sund og holdbar økonomisk
politik, at der ved udstedelsen af fælles obligationer ikke længere er en direkte om-
kostning i form af højere renter i markedet, hvis der føres en uholdbar økonomisk poli-
tik i det enkelte land.
Muligheder for udstedelse af stabilitetsobligationer
Kommissionen opstiller tre generelle modeller for en mulig udstedelse af stabilitetsob-
ligationer:
1. En fuld substitution fra nationale statsobligationer til fælles stabilitetsobligatio-
ner med fælles garantier.
2. En delvis substitution fra nationale statsobligationer til fælles stabilitetsobliga-
tioner med fælles garantier.
8. juni 2012
International Økonomi
/MSS-dep
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/3
3. En delvis substitution fra nationale statsobligationer til fælles stabilitetsobliga-
tioner med respektive garantier, men ikke fælles garantier.
Model 1 indebærer, at fælles stabilitetsobligationer helt erstatter nationale statsobliga-
tioner fra de enkelte eurolande. Model 2 og 3 indebærer, at fælles stabilitetsobligatio-
ner delvist erstatter nationale statsobligationer, fx sådan, at de fælles obligationer
dækker national gæld op til 60 pct. af BNP, mens nationale obligationer dækker natio-
nal gæld udover 60 pct. af BNP. Model 1 vil dermed generelt sikre de største gevinster
i form af likviditet m.v. og dermed de laveste renter, mens model 2 og 3 vil sikre lave
renter på den første del af gælden (under 60 pct. af BNP), men højere renter på den
anden del af gælden (over 60 pct. af BNP) for lande, hvor den økonomiske politik,
kreditværdigheden m.v. ligger under gennemsnittet.
I model 1, hvor al gæld består af fælles stabilitetsobligationer, garanterer eurolandene
i fællesskab for de samlede statsgældsforpligtelser for alle eurolande. I model 2, hvor
de fælles obligationer dækker gæld op til fx 60 pct. af BNP, garanterer eurolandene i
fællesskab kun statsgældsforpligtelser op til de 60 procent af BNP, mens gæld udover
de 60 procent af BNP vil være garanteret af det enkelte euroland. I model 3 er der ikke
en generel fælles garantistillelse for stabilitetsobligationerne, men de enkelte lande
garanterer individuelt en andel af de udstedte stabilitetsobligationer efter en specifik
fordelingsnøgle. En fælles garantistillelse som i model 1 og delvist i model 2, indehol-
der de største gevinster i forhold til kreditværdighed og lavere renter på stabilitetsobli-
gationerne (dvs. alle obligationer i model 1 og op til 60 pct. af BNP i model 2). En fæl-
les garantistillelse som i model 1 og delvist i model 2 medfører dog samtidig de største
risici for en svækket finanspolitisk disciplin, idet der dog fortsat vil være individuel
dækning og dermed incitamenter til disciplin ift. gæld udover de 60 pct. af BNP i model
2.
Samlet set vurderer Kommissionen, at model 1 indebærer de største potentielle ge-
vinster, men samtidig indebærer de største risici for svækkelse af incitamenterne til
finanspolitisk disciplin, mens model 3 omvendt indebærer de mindste potentielle ge-
vinster og mindste risici for incitamenterne.
Den fælles garantistillelse i model 1 og 2 vil sandsynligvis kræve en ændring af trakta-
ten, fordi Lissabontraktatens artikel 125 indeholder et forbud mod hæftelse for med-
lemsstaters individuelle gældsforpligtelser, mens model 3 ikke vurderes at kræve trak-
tatændringer. Afhængig af den konkrete model, så kan indførelsen af stabilitetsobliga-
tioner have en indvirkning på markedet for statsobligationer i EU som helhed.
Finanspolitiske rammer
I lyset af stabilitetsobligationers effekter på incitamenterne til finanspolitisk disciplin
vurderer Kommissionen, at et forslag om stabilitetsobligationer vil kræve en styrkelse
af de finanspolitiske regler og den finanspolitiske koordinering i eurozonen, der går
videre end styrkelsen af reglerne i Stabilitets- og Vækstpagten, der trådte i kraft ultimo
2011.
Andre spørgsmål vedr. en implementering af stabilitetsobligationer
Foruden den konkrete model for stabilitetsobligationer og ændrede finanspolitiske
rammer, så er der en række uafklarede tekniske og praktiske spørgsmål. En fælles
udstedelse af statsobligationer i eurozonen vil kræve helt nye eller en udbygning af
eksisterende institutioner for at håndtere koordineringen af gældsforpligtelserne, refi-
nansiering og en effektiv servicering af gælden.
Konklusioner
Kommissionen vurderer at et forslag om stabilitetsobligationer i eurozonen potentielt
kan have store positive gevinster for eurolandene, men også rummer betydelige ud-
fordringer. Grønbogen lægger op til flere analyser og drøftelser, og Kommissionen
anfører, at den først senere i processen vil fremlægge sine mere konkrete synspunk-
ter om det videre arbejde med stabilitetsobligationer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/3
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europaparlamentet vedtog d. 15. februar 2012 en udtalelse vedr. ”feasibility of intro-
ducing stability bonds” (2011/2959(RSP)) på baggrund af Kommissionens grønbog.
5. Nærhedsprincippet
Grønbogen fra Kommissionen er ikke et lovgivningsforslag og har derfor ikke relevans
for nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Grønbogen fra Kommissionen er ikke et lovgivningsforslag og har derfor ikke indfly-
delse på dansk lovgivning.
7. Økonomiske og samfundsmæssige konsekvenser
Grønbogen fra Kommissionen er ikke et lovgivningsforslag og har derfor ikke umid-
delbare økonomiske eller samfundsmæssige konsekvenser.
8. Høring
Grønbogen blev offentliggjort d. 23. november 2011 med henblik på høring. Der fore-
ligger ikke oplysninger om eventuelle høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Nogle eurolande støtter en form for fælles udstedelse af statsobligationer med henvis-
ning til forbedrede finansieringsmuligheder og lavere renter på gælden, mens andre
lande er skeptiske over for en fælles udstedelse af statsobligationer med henvisning til
negative effekter på den finanspolitiske disciplin.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Grønbogen om stabilitetsobligationer vedrører fælles stabilitetsobligationer i eurozo-
nen, som Danmark ikke er en del af. Principielt er regeringen overordnet enig med
Kommissionen i, at fælles stabilitetsobligationer i konkrete tilfælde kan indebære po-
tentielle gevinster i form af lavere renter på offentlig gæld og styrket finansiel stabilitet,
men samtidig indebærer risiko for at incitamenterne til at føre en holdbar og stabili-
tetsorienteret finanspolitik sættes over styr.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens grønbog om stabilitetsobligationer har ikke været forelagt Folketingets
Europaudvalg som en sag på dagsordenen for et rådsmøde. Folketingets Europaud-
valg er dog blevet orienteret om grønbogen d. 25. november 2011 i forbindelse med
en forelæggelse om det europæiske semester og Kommissionens vækstundersøgel-
se.