Finansudvalget 2011-12, Finansudvalget 2011-12, Finansudvalget 2011-12, Udenrigsudvalget 2011-12, Udenrigsudvalget 2011-12, Finansudvalget 2011-12, Grønlandsudvalget 2011-12, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12, Udenrigsudvalget 2011-12, Det Udenrigspolitiske Nævn 2011-12
KOM (2011) 0838 Bilag 1, KOM (2011) 0844 Bilag 1, KOM (2011) 0840 Bilag 1, KOM (2011) 0842 Bilag 1, KOM (2011) 0843 Bilag 1, KOM (2011) 0837 Bilag 1, KOM (2011) 0846 Bilag 1, KOM (2011) 0841 Bilag 1, KOM (2011) 0839 Bilag 1, KOM (2011) 0845 Bilag 1
Offentligt
Grund- og Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg – Kommissionens forslag til de
eksterne finansielle instrumenter
KOM(2011) 837, KOM(2011) 838, KOM(2011) 839, KOM(2011) 840, KOM(2011) 841,
KOM(2011) 842, KOM(2011) 843, KOM(2011) 844, KOM(2011) 845, KOM(2011) 846
Den 1. februar 2012
1. Resumé
Kommissionen har fremsat en række forslag til retsakter og meddelelser for flere af EU´s eksterne finansielle
instrumenter (kategori 4 på EU-budgettet) samt forslag om oprettelse af en ny 11 Europæiske Udviklingsfond.
Der foreslås grundlæggende en videreførelse af de eksisterende instrumenter. Væsentligste nyskabelse er den fore-
slåede etablering af et nyt partnerskabsinstrument, der skal afløse det nuværende instrument for de industrialise-
rede lande, et tværgående instrument samt etablering af et panafrikansk program under udviklingsinstrumentet
I dette notat behandles 9 eksterne finansielle instrumenter samt den Europæiske Globaliseringsfind der er place-
ret uden for EU-budgettet. I Kommissionens forslag til en ny
11. Europæiske Udviklingsfond
er der på
indholdssiden ikke lagt op til større substantielle ændringer i forslaget i forhold til den gældende interne aftale om
Den 10. Europæiske Udviklingsfond. Forslaget på
DCI
udmønter principperne i Kommissionens meddelelse
om fornyelsen af EU´s udviklingspolitik om bl.a. øget fokus på menneskerettigheder og demokrati, øget sektor-
koncentration, samt differentierende partnerskaber baseret på modtagerlandenes behov, kapacitet, performance
samt virkning af EU’s bistand. Forslaget til
ENPI
følger den nye tilgang og opfordrer navnlig til at yde større
støtte til naboskabslande, der arbejder på at skabe et demokratisk samfund og gennemføre reformer, i overens-
stemmelse med princippet om, at "flere reformer giver flere midler", og princippet om "gensidig ansvarlighed".
I
det nye førtiltrædelsesinstrument
IPA II
lægges op til fortsat at fokusere på at opnå resultater med udvidelsespo-
litikken, der udgør en af de vigtigste prioriteter for EU’s optræden udadtil. IPA II vil dermed bidrage til at
fremme stabilitet, sikkerhed og velstand i Europa. Der er i udkastet til forordningen kun forudset mindre juste-
ringer i forhold til det oprindelige
Stabilitetsinstrument
, og instrumentets anvendelsesområde og formål
videreføres. Forslaget fra Kommissionen lægger op til en videreførelse af instrumentets anvendelsesområde og for-
mål, samt fastholdelse af civilsamfundet som den primære samarbejdspartner, dvs. at der fortsat ydes støtte til
demokratifremme i tredjelande uden foreliggende samtykke fra disses regeringer. Det nye
Partnerskabsin-
strument
skal fremme EU’s kerneinteresser og adressere fælles, globale udfordringer på f.eks. klimaområdet.
Partnerskabsinstrumentet erstatter Instrumentet til samarbejde med de industrialiserede lande (ICI), der omfat-
ter 17 højt industrialiserede og højindkomstlande. Andre af EU’s strategiske partnere har hidtil været omfattet
af det nuværende Udviklingsinstrument (DCI), hvilket har begrænset samarbejdet til udelukkende at fokusere
på fattigdomsbekæmpelse i de pågældende lande. Kommissionens forslag til i
nstrumentet for nuklear sik-
kerhe
d fokuserer på fremme af samarbejdet med 3-lande om nuklear sikkerhed på en række områder. Grøn-
land har siden udmeldelsen af EU 1. januar 1985 været associeret EU som et oversøisk land og territorium
(OLT) og har ud over partnerskabet også en fiskeripartnerskabsaftale.
Partnerskabet mellem EU og
Grønland
og Danmark skal skabe en ramme for politisk dialog og samarbejde inden for områder af fælles
interesse, herunder globale spørgsmål som energi, klimaforandring, miljø, naturressourcer, maritim transport,
forskning og innovation. Blandt de nye instrumenter i forslaget er også et forslag om en
tværgående forord-
ning
, der bl.a. indeholder fælles regler og procedurer for implementering af de eksterne instrumenter.
1