Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
KOM (2011) 0856 Bilag 1
Offentligt
1061556_0001.png
Notat
Journal TS2060000-000002
Dato 16. december 2011
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag
til forordning om støjgrænser for køretøjer og disses
lyddæmpere, KOM(2011) 856.
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets
Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.
Resumé
I takt med at trafikmængderne vokser, stiger antallet af
EU-borgere, der påvirkes af støj fra trafikken. Under-
søgelser viser, at der er store fordele forbundet med at
begrænse støjen ved kilden (altså køretøjet). De
gældende EU-grænser for udledning af støj fra
motorkøretøjer stammer fra 1995. I mellemtiden er der i
regi af FN-ECE udviklet en ny støjmålemetode, der er
mere repræsentativ for den støj, køretøjer afgiver under
normale forhold. Forordningen indebærer, at denne nye
støjmålemetode anvendes fremadrettet, samt at der
indføres skærpede grænseværdier for støjudledning for
nye køretøjer i forskellige kategorier og etaper efter
forordningens ikrafttræden.
1. Baggrund og indhold
Kommissionens forslag til forordning er fremsat d. 9.
december 2011 under henvisning til Traktatens artikel
114, og beslutningsproceduren herfor er den almindelige
lovgivningsprocedure, jf. TEUF art. 294.
Støj fra motorkøretøjer har været reguleret på EU-plan
siden 1970, men grænserne for, hvor meget støj køretøjer
må udlede, er ikke blevet ændret siden 1995. Den hidtil
Side 1 (5)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1061556_0002.png
anvendte støjmålemetode
har imidlertid vist sig ikke
at give et retvisende billede
af køretøjers støjudledning i praksis. Navnlig har
målemetoden undervurderet dækstøjens bidrag.
Siden 2000 er der blevet gennemført en række detaljerede
undersøgelser af genevirkninger og helbredseffekter af
vejtrafikstøj for at afdække omfanget og alvorligheden af
problemerne. I denne forbindelse er fordele og ulemper
ved at indføre begrænsninger af støj blevet vurderet, og
den generelle konklusion har været, at fordelene ved at
begrænse støjen ved kilden (dvs. køretøjet) langt
overstiger ulemperne. Kommissionen anfører i begrund-
elsen for forslaget, at de skærpede støjregler (når de er
blevet fuldt indfasede) vil reducere antallet af personer i
EU, der er meget generede af trafikstøj, med ca. 25 %, og
at forslagets benefit-cost forhold er ca. tyve til en.
I regi af FN-ECE (hvor bilstandarder besluttes) er der
blevet udviklet en ny støjmålemetode til erstatning for
den, der har været anvendt hidtil. Den nye støjmåle-
metode har i en periode været benyttet parallelt med den
gamle støjmålemetode for at få kendskab til relationen
mellem to støjværdier, der måles med de to metoder.
Med Kommissionens indeværende forslag til forordning
foreslås det, at den nye støjmålemetode indføres som
erstatning for den gamle. Derudover foreslås
grænseværdierne for støjudledning skærpet i to etaper. I
1. etape skærpes grænseværdierne med 2 dB(A) for lette
køretøjer og 1 dB(A) for tunge køretøjer. I 2. etape
skærpes grænseværdierne yderligere med 2 dB(A) for
både lette og tunge køretøjer. Dette vil være gældende for
nye køretøjer med virkning efter forordningens
ikrafttræden.
Kommissionen anfører, at den nye støjmålemetode er
repræsentativ for den støj, køretøjer afgiver under
normale forhold, men at den er mindre repræsentativ for
støj afgivet under ”worst case” betingelser. For at imødegå
dette indeholder forslaget såkaldte ”supplerende støj-
bestemmelser”, som det påhviler køretøjsfabrikanterne at
sikre, at køretøjerne overholder.
Side 2 (5)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1061556_0003.png
Forslaget indeholder også
forbud mod såkaldt ”cycle
detection”, som er en måde
at omgå en reel støjmåling på under test.
Det er en stor fordel ved elkøretøjer, at de ikke støjer så
meget som biler med forbrændingsmotor. Det kan
imidlertid være et sikkerhedsmæssigt problem, at
elkøretøjerne er støjsvage, fordi køretøjerne dermed også
lettere bliver overset i trafikken, hvor de fleste biler støjer.
Forslaget indeholder bestemmelser om (advarsels)-
lydsystemer for elkøretøjer, som skal overholdes, når
sådanne lydsystemer indbygges. I Kommissionens forslag
er det dog valgfrit for køretøjsproducenterne, om de vil
forsyne el- og hybridbiler med advarselslydsystemer.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser
herfor
Støjkrav til køretøjer reguleres i Danmark ved de
gældende EU-regler på området med udgangspunkt i
direktiv 70/157/EØF.
Da der er tale om en forordning, vil ændring af EU-
støjkravene få direkte virkning for nye køretøjer, og de
danske regler vil blive ændret tilsvarende.
3. Høring
Forslaget er sendt i høring blandt medlemmerne af EU-
specialudvalget for transport med høringsfrist fredag d.
23. december 2011. Supplerende grund- og nærhedsnotat
indeholdende høringssvar vil blive fremsendt til
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og
administrative konsekvenser af forslaget
Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle eller
administrative konsekvenser for Danmark.
Samfundsøkonomisk vil forslaget kunne medføre
forbedringer, idet antallet af personer, der generes af
vejtrafikstøj, alt andet lige vil kunne blive reduceret som
følge af de skærpede støjbestemmelser.
5. Nærhedsprincippet
Side 3 (5)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1061556_0004.png
Kommissionen anfører, at
nærhedsprincippet i
forslaget er overholdt, idet
formålet med forslaget kun kan realiseres på
fællesskabsniveau. Herved forebygger man fragmentering
af det indre marked og sikrer, at standarder for sundhed,
sikkerhed og miljø er ens i alle medlemslande. Dertil
kommer, at grænseværdier for støj og
typegodkendelsesproceduren for motorkøretøjer allerede
er harmoniserede ved det gældende direktiv 70/157/EØF,
og således kun kan ændres på EU-niveau, hvorfor
nærhedsprincippet vurderes at være overholdt.
Det er regeringens holdning, at forordningens formål kun
kan realiseres på fællesskabsniveau, og at forslaget
således er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionen nævner, at det i 1996 blev anslået, ca. 20
pct. af den daværende EU-befolkning blev udsat for
støjniveauer, som forskere og sundhedseksperter anså for
at være uacceptable. Siden har trafikmængden været
stigende, og grænseværdierne for støj fra køretøjer er ikke
blevet skærpet siden 1995.
I Danmark anslår Miljøstyrelsen, at ca. 786.000 boliger i
2006 var belastet over Miljøstyrelsens vejledende
grænseværdi for støj.
Regeringens foreløbige generelle holdning er derfor, at
man hilser forslaget velkommen og vil arbejde for hurtigst
mulig ikrafttrædelse.
Endvidere er det regeringens foreløbige generelle
holdning, at det bør overvejes nærmere, hvorvidt de
bestemmelser vedrørende lydsystemer, der anvendes på
støjsvage køretøjer (el- og hybridkøretøjer), bør være
frivillige eller obligatoriske.
7. Generelle forventninger til andre landes
holdninger
Andre landes holdninger er endnu ikke kendte.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Side 4 (5)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1061556_0005.png
9. Tidligere
forelæggelse for
Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets
Side 5 (5)