Notat
Journal TS2060000-000002
Dato 16. december 2011
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag
til forordning om støjgrænser for køretøjer og disses
lyddæmpere, KOM(2011) 856.
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets
Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.
Resumé
I takt med at trafikmængderne vokser, stiger antallet af
EU-borgere, der påvirkes af støj fra trafikken. Under-
søgelser viser, at der er store fordele forbundet med at
begrænse støjen ved kilden (altså køretøjet). De
gældende EU-grænser for udledning af støj fra
motorkøretøjer stammer fra 1995. I mellemtiden er der i
regi af FN-ECE udviklet en ny støjmålemetode, der er
mere repræsentativ for den støj, køretøjer afgiver under
normale forhold. Forordningen indebærer, at denne nye
støjmålemetode anvendes fremadrettet, samt at der
indføres skærpede grænseværdier for støjudledning for
nye køretøjer i forskellige kategorier og etaper efter
forordningens ikrafttræden.
1. Baggrund og indhold
Kommissionens forslag til forordning er fremsat d. 9.
december 2011 under henvisning til Traktatens artikel
114, og beslutningsproceduren herfor er den almindelige
lovgivningsprocedure, jf. TEUF art. 294.
Støj fra motorkøretøjer har været reguleret på EU-plan
siden 1970, men grænserne for, hvor meget støj køretøjer
må udlede, er ikke blevet ændret siden 1995. Den hidtil
Side 1 (5)