Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
KOM (2011) 0856 Bilag 2
Offentligt
1072155_0001.png
Notat
Journal TS2060000-000002
Dato 17. jan 2011
Supplerende grund- og nærhedsnotat om Kommissionens
forslag til forordning om støjgrænser for køretøjer og disses
lyddæmpere, KOM(2011) 856.
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Trafikudvalg.
Resumé
I takt med at trafikmængderne vokser, stiger antallet af EU-
borgere, der påvirkes af støj fra trafikken. Undersøgelser viser, at
der er store fordele forbundet med at begrænse støjen ved kilden
(altså køretøjet). De gældende EU-grænser for udledning af støj
fra motorkøretøjer stammer fra 1995. I mellemtiden er der i regi af
FN-ECE udviklet en ny støjmålemetode, der er mere repræsentativ
for den støj, køretøjer afgiver under normale forhold. Forordningen
indebærer, at denne nye støjmålemetode anvendes fremadrettet,
samt at der indføres skærpede grænseværdier for støjudledning
for nye køretøjer i forskellige kategorier og etaper efter
forordningens ikrafttræden.
1. Baggrund og indhold
Kommissionens forslag til forordning er fremsat d. 9. december
2011 under henvisning til Traktatens artikel 114, og
beslutningsproceduren herfor er den almindelige
lovgivningsprocedure, jf. TEUF art. 294.
Støj fra motorkøretøjer har været reguleret på EU-plan siden 1970,
men grænserne for, hvor meget støj køretøjer må udlede, er ikke
blevet ændret siden 1995. Den hidtil anvendte støjmålemetode har
imidlertid vist sig ikke at give et retvisende billede af køretøjers
støjudledning i praksis. Navnlig har målemetoden undervurderet
dækstøjens bidrag.
Siden 2000 er der blevet gennemført en række detaljerede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1072155_0002.png
undersøgelser af genevirkninger og helbredseffekter af vejtrafikstøj
for at afdække omfanget og alvorligheden af problemerne. I denne
forbindelse er fordele og ulemper ved at indføre begrænsninger af
støj blevet vurderet, og den generelle konklusion har været, at
fordelene ved at begrænse støjen ved kilden (dvs. køretøjet) langt
overstiger ulemperne. Kommissionen anfører i begrundelsen for
forslaget, at de skærpede støjregler for nye køretøjer (når de er
blevet fuldt indfasede) vil reducere antallet af personer i EU, der er
meget generede af trafikstøj, med ca. 25 %, og at forslagets benefit-
cost forhold er ca. tyve til en.
I regi af FN-ECE (hvor bilstandarder besluttes) er der blevet
udviklet en ny støjmålemetode til erstatning for den, der har været
anvendt hidtil. Den nye støjmålemetode har i en periode været
benyttet parallelt med den gamle støjmålemetode for at få
kendskab til relationen mellem to støjværdier, der måles med de to
metoder.
Med Kommissionens indeværende forslag til forordning foreslås
det, at den nye støjmålemetode indføres som erstatning for den
gamle. Derudover foreslås grænseværdierne for støjudledning
skærpet i to etaper. I 1. etape skærpes grænseværdierne med 2
dB(A) for lette køretøjer og 1 dB(A) for tunge køretøjer. I 2. etape
skærpes grænseværdierne yderligere med 2 dB(A) for både lette
og tunge køretøjer. Dette vil være gældende for nye køretøjer med
virkning efter forordningens ikrafttræden.
Kommissionen anfører, at den nye støjmålemetode er
repræsentativ for den støj, køretøjer afgiver under normale forhold,
men at den er mindre repræsentativ for støj afgivet under ”worst
case” betingelser. For at imødegå dette indeholder forslaget
såkaldte ”supplerende støjbestemmelser”, som det påhviler
køretøjsfabrikanterne at sikre, at køretøjerne overholder.
Forslaget indeholder også forbud mod såkaldt ”cycle detection”,
som er en måde at omgå en reel støjmåling på under test.
Det er en stor fordel ved elkøretøjer, at de ikke støjer så meget
som biler med forbrændingsmotor. Det kan imidlertid være et
sikkerhedsmæssigt problem, at elkøretøjerne er støjsvage, fordi
køretøjerne dermed også lettere bliver overset i trafikken, hvor de
fleste biler støjer.
Forslaget indeholder bestemmelser om (advarsels)lydsystemer for
elkøretøjer, som skal overholdes, når sådanne lydsystemer
indbygges. I Kommissionens forslag er det dog valgfrit for
køretøjsproducenterne, om de vil forsyne el- og hybridbiler med
advarselslydsystemer.
Side 2 (5)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1072155_0003.png
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Støjkrav til køretøjer reguleres i Danmark ved de gældende EU-
regler på området med udgangspunkt i direktiv 70/157/EØF.
Da der er tale om en forordning, vil ændring af EU-støjkravene få
direkte virkning for nye køretøjer, og de danske regler vil blive
ændret tilsvarende.
3. Høring
Forslaget har været i høring blandt medlemmerne af EU-
specialudvalget for transport.
3F Transportgruppen har gennemgået det fremsendte
høringsmateriale og skal anbefale, at man anvender forslag 5
nævnt på side 4. Motivationen for dette forslag er, at man for tunge
køretøjers vedkommende halverer støjniveauet, og for lettere
køretøjers vedkommende mere end halveres støjniveauet i forhold
til de nugældende regler.
DTL støtter konkrete og realistiske tiltag for at reducere støj ved
kilden, herunder krav til køretøjer kombineret med incitamenter. Alle
tiltag bør nøje analyseres, for at undgå en situation, hvor fokus på
indgreb overfor køretøjer forhindrer en fornuftig analyse af cost-
benefits ved at forbedre f.eks. infrastrukturen. Der kan være risiko
for, at man ikke opnår de ønskede effekter, hvis man har stille
køretøjer på en vejoverflad, der ikke er støj-dæmpende.
DTL støtter, at politiske beslutninger om støj baseres fælles tiltag fra
myndigheder/producenter/erhverv for at reducere støj fra kilden,
men DTL skal advare med retro-fitting, som ofte er dyrt, teknisk
kompliceret og kan skabe andre problemer.
Tiltag overfor køretøjer bør kombineres med tiltag overfor
infrastrukturen i form af støj værn, belægning, vindues og
bygningskvalitet, vedligehold mv. I det netop vedtagne direktiv om
vejafgifter (eurovignette) gives der mulighed for at kræve afgifter for
støj og der er samtidig udtrykt en vilje til at anvende provenuet
herfra til at reducere årsagerne til støj (art 9, stk 1a og stk 2). Efter
DTLs opfattelse betyder dette netop, at bliver der indført en støj
afgift på en bestemt strækning, skal provenuet anvendes til støj-
reducerende infrastruktur eller incitamenter til anskaffelse af mere
støj venlig køretøjer.
Hertil kommer behovet for at sikre en flydende trafik ved brug af
bl.a. lysregulering. Trafik der jævnligt må stoppe og derefter
accelerere udstøder højere støj niveauer end flydende trafik, på
Side 3 (5)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1072155_0004.png
grund af støj fra motoren.
DTL vil følge arbejdet med dette forslag, også for at sikre at EU
behandler transportformerne ens og for at sikre at de mest
omkostningseffektive løsninger findes og anvendes.
Dansk Erhverv støtter generelt praktisk anvendelige forslag om
reducering af støj. Dansk Erhverv skal dog i den forbindelse pege
på, at tiltagene i hvert tilfælde skal underkastes en cost
benefitanalyse med henblik på at sikre, at det er de mest effektive
tiltag, der vælges i den enkelte situation. Forekommer der
eksempelvis uacceptabel støj ved et konkret stykke infrastruktur,
giver det mest mening, at reducere støjen ved forbedring af
infrastrukturen i stedet for at lave generelle regler for indretning af
køretøjer, der jo færdes mange andre steder.
Vi kan tillige tilslutte os, at politiske beslutninger på området
baseres på fælles tiltag fra myndigheder, og de berørte dele af
erhvervslivet.
Dansk Erhverv er generelt særdeles skeptisk over for retrofitting,
idet dette ofte griber forstyrrende ind i moderne køretøjer og ofte
medfører andre følgeproblemer end tiltænkt.
Dansk Erhverv skal i det hele henvise til eurovignettedirektivet, der
giver mulighed for opkrævning af afgifter for støj, idet vi forudsætter,
at afgifterne føres direkte tilbage til støjreducerende
foranstaltninger, og skal i den forbindelse henvise til direktivets art.
9, stk. 1a, og stk. 2.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative
konsekvenser af forslaget
Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle eller administrative
konsekvenser for Danmark.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet i forslaget er
overholdt, idet formålet med forslaget kun kan realiseres på
fællesskabsniveau. Herved forebygger man fragmentering af det
indre marked og sikrer, at standarder for sundhed, sikkerhed og
miljø er ens i alle medlemslande. Dertil kommer, at grænseværdier
for støj fra køretøjer og typegodkendelsesproceduren for
motorkøretøjer allerede er harmoniserede ved det gældende direktiv
70/157/EØF, og således kun kan ændres på EU-niveau, hvorfor
nærhedsprincippet vurderes at være overholdt.
Side 4 (5)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1072155_0005.png
Det er regeringens holdning, at forordningens formål kun kan
realiseres på fællesskabsniveau, og at forslaget således er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionen nævner, at det i 1996 blev anslået, at ca. 20 pct. af
den daværende EU-befolkning blev udsat for støjniveauer, som
forskere og sundhedseksperter anså for at være uacceptable.
Siden har trafikmængden været stigende, og grænseværdierne for
støj fra køretøjer er ikke blevet skærpet siden 1995.
I Danmark anslår Miljøstyrelsen, at næsten hver tredje bolig, ca.
785.000 boliger, er belastet med vejstøj over den vejledende
grænseværdi for vejstøj.
Regeringens foreløbige generelle holdning er derfor, at man hilser
forslaget velkommen og vil arbejde for hurtigst mulig ikrafttrædelse.
Det er dog også regeringens foreløbige generelle holdning, at
Danmark skal arbejde for, at der tilføjes en fase 3 til forslaget, hvori
grænserne for tilladt støj fra nyproducerede køretøjer reduceres
yderligere, fordi mere langsigtede mål vil bidrage til at fremme den
videre teknologiudvikling af køretøjer med lavere støjemissioner.
Endvidere er det regeringens foreløbige generelle holdning, at det
bør overvejes nærmere, hvorvidt de bestemmelser vedrørende
lydsystemer, der anvendes på støjsvage køretøjer (el- og
hybridkøretøjer), bør være obligatoriske.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger er endnu ikke kendte.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg.
Side 5 (5)