Notat
Journal TS2060000-000002
Dato 17. jan 2011
Supplerende grund- og nærhedsnotat om Kommissionens
forslag til forordning om støjgrænser for køretøjer og disses
lyddæmpere, KOM(2011) 856.
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Trafikudvalg.
Resumé
I takt med at trafikmængderne vokser, stiger antallet af EU-
borgere, der påvirkes af støj fra trafikken. Undersøgelser viser, at
der er store fordele forbundet med at begrænse støjen ved kilden
(altså køretøjet). De gældende EU-grænser for udledning af støj
fra motorkøretøjer stammer fra 1995. I mellemtiden er der i regi af
FN-ECE udviklet en ny støjmålemetode, der er mere repræsentativ
for den støj, køretøjer afgiver under normale forhold. Forordningen
indebærer, at denne nye støjmålemetode anvendes fremadrettet,
samt at der indføres skærpede grænseværdier for støjudledning
for nye køretøjer i forskellige kategorier og etaper efter
forordningens ikrafttræden.
1. Baggrund og indhold
Kommissionens forslag til forordning er fremsat d. 9. december
2011 under henvisning til Traktatens artikel 114, og
beslutningsproceduren herfor er den almindelige
lovgivningsprocedure, jf. TEUF art. 294.
Støj fra motorkøretøjer har været reguleret på EU-plan siden 1970,
men grænserne for, hvor meget støj køretøjer må udlede, er ikke
blevet ændret siden 1995. Den hidtil anvendte støjmålemetode har
imidlertid vist sig ikke at give et retvisende billede af køretøjers
støjudledning i praksis. Navnlig har målemetoden undervurderet
dækstøjens bidrag.
Siden 2000 er der blevet gennemført en række detaljerede