KOM (2011) 0881 - Bilag 1
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Rådets direktiv om konsulær beskyttelse af unionsborgere i
udlandet, KOM (2011) 881.
1. Baggrund
Kommissionen har den 14. december 2011 fremlagt forslag til nyt direktiv om konsulær beskyt-
telse af unionsborgere i udlandet, der skal erstatte den nuværende rådsbeslutning 95/533/EF
om konsulær beskyttelse. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 20. december 2011.
Forslaget er fremsat med hjemmel i art. 23 i traktaten om Den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF), hvorefter Rådet efter en særlig lovgivningsprocedure og efter høring af Europa-
Parlamentet kan vedtage direktiver om koordinations- og samarbejdsforanstaltninger inden for
det konsulære område. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal efter høring af Europa-
Parlamentet.
2. Formål og indhold
Kommissionen ønsker med direktivet at sikre en national lovgivningsmæssig opfølgning på den
eksisterende traktatmæssige forpligtelse for EU-medlemsstaterne til at yde konsulær bistand til
ikke-repræsenterede EU-borgere i tredjelande. Det bemærkes for god ordens skyld, at konsulær
bistand i denne sammenhæng ikke omhandler behandling af ansøgninger om visum, og dermed
ikke de aktuelle problemer med repræsentationsaftaler på visumområdet, men som anført i di-
rektivet, bistand i forbindelse med anholdelse eller tilbageholdelse, ofre for forbrydelser, alvor-
lig ulykke eller alvorlig sygdom, dødsfald, hjælp til og hjemtransport i nødsituationer og behov
for nødpas. Ifølge Kommissionen er den kortfattede ordlyd af traktatens artikel ikke tilstrække-
lig til at sikre en effektiv ret med konkret indhold, herunder da der er forskel på national lov-
givning og praksis med hensyn til det grundlæggende begreb konsulær beskyttelse af unions-
borgere, hvis medlemsstat ikke er repræsenteret. Ifølge Kommissionen vil direktivet ikke på-
lægge EU-medlemsstaterne nye forpligtelser, men vil alene sikre ikke-diskrimination af ikke-
repræsenterede EU-borgere i forhold til landets egne borgere.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelser foreligger endnu ikke.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at konsulær beskyttelse for ikke-repræsenterede EU-borgere
per definition vedrører en grænseoverskridende dimension, hvorefter unionsborgeres rettighe-
der udstrækkes uden
for EU’s grænser.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da mulighe-
derne for at sikre konsistens i samarbejdet og koordinationen mellem EU-medlemsstaterne
bedst kan sikres på EU-plan. Regeringen kan således tilslutte sig Kommissionens betragtninger.
5. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Danmark har ikke en selvstændig konsulær lovgivning. Der indgår alene en kort formulering
1