Europaudvalget 2011-12
KOM (2011) 0884 Bilag 1
Offentligt
1072160_0001.png
24. januar 2012
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Rådets
forordning om oprettelse af programmet ”Europa for Borgerne” for perioden
2014-2020
KOM (2011) 884
1. Resumé
Kommissionen har den 14. december 2011 fremlagt forslag til Rådets forordning om op-
rettelse af programmet ”Europa for Borgerne” for perioden 2014-2020, som overordnet
har til formål at fremme reelle debatter om EU-anliggender på lokalt, regionalt og nati-
onalt plan, som kan overføres til et bredere europæisk perspektiv.
Forslaget lægger op til at videreføre det nuværende ”Europa for Borgerne”- program
(2007-2013) i en opdateret form, der tager afsæt i en analyse af styrker og svagheder i det
nuværende program. Det nuværende program har fokus på at fremme borgernes forståel-
se og interesse for Europa.
Forslaget indgår i den flerårige finansielle ramme (MFF) – ”Et budget for Europa” – for
perioden 2014-2020. Ifølge Kommissionen er ”Europa for Borgerne”-programmet det ene-
ste instrument, som giver borgere mulighed for at engagere sig i generelle europæiske
spørgsmål – f.eks. institutionelle spørgsmål eller tværgående emner. Kommissionen fore-
slår i budgettet i den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 en mindre nominel stig-
ning af budgettet i forhold til det nuværende program på 14 mio. EUR (6,5 pct. stigning).
Det foreslåede samlede budget over den 7-årige budgetperiode svarer til 229 mio. EUR
(løbende priser) svarende til ca. 1,7 mia. kr.
Programmets generelle mål foreslås at være 1) at styrke historiebevidsthed og 2) at
fremme kapacitet til aktivt medborgerskab på EU-plan. Programmets specifikke mål fo-
reslås at være 1) at øge opmærksomhed om historiebevidsthed, EU’s historie, identitet og
mål ved at tilskynde til debat, refleksion og netværkssamarbejde, 2) at fremme demokra-
tisk engagement og aktivt medborgerskab på EU-plan ved at fremme forståelse af EU’s
politiske beslutningsproces og mulighederne for samfundsengagement og frivilligt arbej-
de på EU-plan.
Forslaget vedtages med særlig lovgivningsprocedure, der kræver enstemmighed i Rådet
og Europa-Parlamentets godkendelse.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2011) 884 af 14. december 2011 fremlagt forslag til Rå-
dets forordning om oprettelse af programmet ”Europa for Borgerne” for perioden 2014-
2020, som er oversendt til Rådet den 20. december 2011 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 352 om vedtagelse af retsakter uden
specifik hjemmel. Rådet træffer afgørelse med enstemmighed, og forslaget skal behand-
Dok. nr. 1237701
kom (2011) 0884 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om "Europa for Borgerne for perioden 2014-2020
Side 2
les efter særlig lovgivningsprocedure med underretning af de nationale parlamenter og
Europa-Parlamentets godkendelse.
Forslaget skal ses med baggrund i Lissabontraktatens ikrafttræden, herunder TEU ar-
tikel 11 om princippet om deltagelsesdemokrati, hvorefter institutionerne giver borgere
og repræsentative sammenslutninger mulighed for at give udtryk for deres opfattelse
angående alle Unionens arbejdsområder og for at diskutere dem offentligt, ligesom be-
stemmelsen lægger op til en åben, gennemsigtig og regelmæssig dialog mellem institu-
tionerne og repræsentative sammenslutninger og civilsamfundet.
Forslaget sigter endvidere på at videreføre det nuværende ”Europa for Borgere” pro-
gram (2007-2013) i en opdateret form, der tager afsæt i en analyse af styrker og svag-
heder i det nuværende program. Af styrker nævner Kommissionen programmets bidrag
til at sætte fokus på fælles værdier og historie som led i minde for ofre for nazismen og
stalinismen og bidrag til at føre lokalsamfund sammen på tværs af grænser i forbindel-
se med venskabsbyprojekter. Det nuværende programs struktur, målretning, synlighed
og geografiske rækkevidde udpeges til at være eksempler på det nuværende programs
svagheder.
Det nuværende Europa for Borgerne program har et budget på 215 mio. EUR, hvoraf
Danmark finansierer ca. 2 pct. svarende til ca. 4 mio. EUR. Programmet har følgende
generelle mål: 1) at give borgerne mulighed for at indgå i et samspil med hinanden og
være med til at opbygge et stadig mere integreret Europa, 2) udvikle en følelse af euro-
pæisk identitet, der bygger på fælles værdier, historie og kultur, 3) skabe en følelse af
ejerskab i forhold til EU blandt borgerne og 4) fremme tolerance og gensidig forståelse
mellem de europæiske borgere og respektere og fremme den kulturelle og sproglige
mangfoldighed og samtidig bidrage til dialogen mellem kulturer.
I programmet indgår følgende fire aktioner: 1) ”Aktive borgere for Europa” (omfatter
venskabsbysamarbejde og borgerprojekter og støtteforanstaltninger, 2) ”Et aktivt civil-
samfund i Europa” (omfatter støtte til tænketanke og civilsamfundets organisationer),
3) ”Sammen for Europa” (omfatter arrangementer med stor synlighed f.eks. mindehøjti-
deligheder, prisuddelinger og europæiske konferencer) og 4) ”Aktiv europæisk erin-
dring” (omfatter bevarelse af de vigtigste steder og arkiver med tilknytning til ofrene for
stalinismen og nazismen samt mindehøjtideligheder).
Danmark har siden 2007 frem til nu deltaget i 16 projekter som projektleder/-deltager
og opnået i alt 295.662 EUR svarende til 2.217.465 kr. i støtte fra programmet. Derud-
over kan danske projektdeltagere indirekte have modtaget støtte via venskabsbyprojek-
ter med projektledere fra andre lande.
Endelig peger Kommissionen på, at EU i dag står over for den største udfordring i Uni-
onens historie i form af en finansiel, økonomisk og social krise, men også en tillidskrise,
der bl.a. giver sig udslag i, at borgerne ikke fuldt ud er klar over EU’s rolle og resulta-
ter.
3. Formål og indhold
kom (2011) 0884 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om "Europa for Borgerne for perioden 2014-2020
1072160_0003.png
Side 3
Forslaget har overordnet til formål at bidrage til forståelsen af EU og fremme aktivt
medborgerskab gennem følgende to generelle mål: 1) at styrke historiebevidsthed og 2)
at fremme kapacitet til aktivt medborgerskab på EU-plan.
En konkretisering heraf findes i programmets specifikke mål med tilhørende indikato-
rer:
For det første målsætningen om øget opmærksomhed omkring historiebevidsthed, EU’s
historie, identitet og mål ved at tilskynde til debat, refleksion og netværkssamarbejde.
Målopfyldelsen foreslås vurderet i forhold til antal modtagere, som nås direkte og indi-
rekte, kvaliteten af projekterne samt andelen af førstegangsansøgere.
For det andet indgår målsætningen om at fremme demokratisk engagement og aktivt
medborgerskab på EU-plan ved at fremme borgernes forståelse af EU’s politiske be-
slutningsproces og mulighederne for samfundsengagement og frivilligt arbejde på EU-
plan. Målopfyldelsen foreslås opgjort på grundlag af antal modtagere, som nås direkte
og indirekte, opfattelsen af Unionen og dets institutioner blandt modtagerne, kvaliteten
af projekterne samt andelen af førstegangsansøgere.
Målsætningerne foreslås gennemført gennem følgende to indsatsområder 1) ”Historie-
bevidsthed og medborgerskab” og 2) ”Demokratisk engagement og aktivt medborger-
skab”, som suppleres af horisontale aktioner (også kaldet ”nyttiggørelsesaktioner”), som
har til formål at analysere, formidle og udnytte projektresultaterne.
Den foreslåede samlede finansieringsramme er på 229 mio. EUR (løbende priser sva-
rende til ca. 1,7 mia. kr.), mens målgruppen for programmet foreslås at være ”alle inte-
ressenter, som fremme europæisk integration, navnlig lokale myndigheder og organisa-
tioner, tænketanke, borgergrupper og andre af civilsamfundets organisationer (som
f.eks. sammenslutninger af efterladte) samt uddannelses- og forskningsinstitutioner”.
I forhold til det nuværende program er forslagets ambition udvidet til ikke kun at
fremme borgernes kendskab til og interesse for EU, men også borgernes aktive delta-
gelse i europæiske anliggender. Endvidere foreslås indsatsområdet vedr. mindet for ofre
for nazismen og stalinismen udvidet til en indsats med et bredere perspektiv, der sigter
på at fremme en bevidsthed om og forståelse for Europas historie, udvikling og værdier.
Programmets struktur er derudover søgt gjort mere målrettet og effektivt ved at gå fra
de fire nuværende indsatsområder til to, som suppleres af tværgående formidlingsiniti-
ativer.
Konkret lægges der op til, at programmet skal finansiere følgende typer af aktioner,
som gennemføres på tværnationalt plan eller har en klar europæisk dimension:
-
-
-
-
-
borgermøder, venskabsbysamarbejde
oprettelse og drift af tværnationale partnerskaber og netværk
støtte til organisationer af generel europæisk interesse
samfundsopbygning og debatter om medborgerskab baseret på brug af informa-
tions- og kommunikationsteknologi (ikt) og/eller sociale medier
arrangementer på EU-plan
kom (2011) 0884 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om "Europa for Borgerne for perioden 2014-2020
1072160_0004.png
Side 4
-
-
-
-
-
-
debatter om/undersøgelser af samt foranstaltninger i forbindelse med afgørende
øjeblikke i europæisk historie, navnlig med henblik på at fastholde erindringen
om de forbrydelser, som blev begået under nazismen og stalinismen
refleksion/drøftelser om fælles værdier
initiativer til fremme af opmærksomheden om EU’s institutioner og deres funk-
tionsmåde
aktioner, som udnytter og yderligere nyttiggør resultaterne af de støttede initia-
tiver
undersøgelse af spørgsmål i forbindelse med europæisk medborgerskab og ak-
tivt medborgerskab
støtte af programoplysninger/rådgivningsstrukturer i medlemsstaterne.
Det foreslås, at der via programmet kan gennemføres foranstaltninger (dvs. f.eks. støtte
til projekter, iværksættelse af analyser mv.) i form af tilskud (f.eks. driftstilskud eller
aktionstilskud) eller offentlige kontrakter (som kan omfatte indkøb af tjenester i form af
f.eks. tilrettelæggelse af arrangementer, undersøgelser og forskning, oplysnings- og
formidlingsværktøjer, overvågning og evaluering).
Programmet er lagt op til at være åbent for deltagelse af EU-medlemsstater samt til-
trædende lande, kandidatlande og potentielle kandidatlande i overensstemmelse med
betingelser mv. for disse landes deltagelse i EU-programmer. Programmet foreslås en-
delig at være åbent for EFTA/EØS-lande, jf. EØS-aftalens bestemmelser. Endvidere fo-
reslås det, at der af programmet kan støttes fælles aktiviteter med relevante internati-
onale organisationer, f.eks. Europarådet og UNESCO.
Det følger af forslaget, at Kommissionen gennemfører programmet gennem årlige ar-
bejdsprogrammer i form af gennemførelsesretsakter og bistås af et udvalg i overens-
stemmelse med rådgivningsproceduren i forordning (EU) nr. 182 /2011.
Kommissionen skal ifølge forslaget bl.a. sikre, at der er sammenhæng og komplementa-
ritet mellem programmet og andre EU-instrumenter inden for andre områder; navnlig
inden for almen uddannelse, erhvervsuddannelse, kultur, sport, grundlæggende ret-
tigheder og frihedsrettigheder, social integration, ligestilling mellem kønnene, bekæm-
pelse af forskelsbehandling, forskning og innovation, udvidelsespolitikken og EU’s op-
træden udadtil.
Endelig indgår der i forslaget bestemmelser om kontrol og evaluering, f.eks. iværksæt-
telse af regelmæssige uafhængige eksterne evalueringer af programmet og regelmæssig
afrapportering til Europa-Parlamentet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
I henhold til TEUF art. 352 skal Europa-Parlamentet godkendelse indhentes i forbin-
delse med Rådets enstemmige vedtagelse af forslaget.
Forslaget behandles i Europa-Parlamentets Kultur- og Uddannelsesudvalg (CULT),
som fik en første præsentation af forslaget af Kommissionen på møde den 20. december
2011. Præsentationen gav ikke anledning til særlige bemærkninger.
kom (2011) 0884 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om "Europa for Borgerne for perioden 2014-2020
1072160_0005.png
Side 5
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har beskrevet forslagets forhold til nærhedsprincippet således:
”I artikel 11 i traktaten om Den Europæiske Union (TEU) fastlægges det, at EU’s institu-
tioner skal give skal give ”borgere og repræsentative sammenslutninger mulighed for at
give udtryk for deres opfattelser angående alle Unionens arbejdsområder of for at disku-
tere dem offentligt” Samme artikel henviser til institutionernes pligt til at føre ”en åben,
gennemsigtig og regelmæssig dialog med de repræsentative sammenslutninger og civil-
samfundet” og til Kommissionens pligt til at foretage brede høringer af de berørte parter.
Det er også med artikel 11, borgerinitiativet indføres”.
Der er behov for passende midler til at sikre, at disse bestemmelser i traktaten opfyldes.
Programmet ”Europa for Borgerne” er et af disse midler, mens Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 211/2011 om borgerinitiativer udgør et andet middel.
Merværdien af at gennemføre det foreslåede program på EU-plan kan yderligere belyses
gennem de enkelte aktioner i det nye program.
Målene med denne forordning kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne
og kan derfor på grund af den tværnationale og multilaterale karakter af programmets
aktioner og foranstaltninger bedre opfyldes på EU-niveau”.
Regeringen finder, at målsætningerne om fremme af EU-borgernes og repræsentatives
sammenslutningers oplysning og forståelse, deltagelse, debat og dialog om EU-
anliggender og med EU-institutionerne har en grænseoverskridende karakter, der bed-
re opfyldes på europæisk niveau end, hvis medlemsstaterne handlede hver for sig. Re-
geringen kan derfor tilslutte sig Kommissionens betragtninger om nærhedsprincippets
overholdelse.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget medfører en udgift på EU’s budget 229 mio. EUR (svarende til ca. 1,7 mia.
kr.), hvoraf Danmark finansierer ca. 2 % (svarende til ca. 34 mio. kr.)
kom (2011) 0884 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om "Europa for Borgerne for perioden 2014-2020
1072160_0006.png
Side 6
Tabel 1
Kommissionens forslag 2014-20 sammenlignet med indeværende periode.
Mio. kr. løbende priser
Samlet ramme
Indeværende periode
2007-13
1.602
Kommissionens forslag Ændring i mio. Ændring i
2014-20
kr.
pct.
1.706
34
104
2
6,5
6,5
Danmarks finansieringsandel 32
Forhandlingerne om forslaget må ikke præjudicere de kommende forhandlinger om
EU’s flerårige finansielle ramme.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes ikke at medføre nævneværdige administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
8. Høring
Forslaget er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål
med frist den 17. januar 2012.
Endvidere sendes forslaget i bred høring til følgende organisationer og institutioner
m.v. med frist den 1. marts 2012.
Amatørernes Kunst & Kultur Samråd, Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og Ung-
domsorganisationernes Samråd, Daghøjskoleforeningen, Danmarks Firmaidrætsfor-
bund, Danmarks Idræts-Forbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Gymnastik- og Idrætsforening, Dansk Industri, Dansk
Kunstnerråd, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Universiteter – Rektorkol-
legiet, Det Centrale Handicapråd, Det Danske Spejderkorps, Europabevægelsen, Euro-
pa-Nævnet, Folkebevægelsen mod EU, Folkeuniversitetsnævnet, Frederiksberg Kom-
mune, Fritid & Samfund, Fritidssamrådet i Danmark, Frivilligrådet, Håndværksrådet,
Kommunernes Landsforening, Kulturelle Samråd i Danmark, Kulturhusene i Dan-
mark, Kulturministeriets Rektorer (KUR), Kulturstyrelsen, Københavns Kommune,
Landsorganisationen i Danmark, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle ud-
dannelser (RKU), Uddannelsesforbundet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne om forslaget er endnu ikke startet, ligesom andre landes holdninger
ikke kendes endnu.
Dog kan det forventes, at lande med mange ansøgere til det nuværende program vil
bakke generelt op om forslaget, mens lande med generelt færre ansøgere til program-
met vil arbejde for, at det nye program når bredere ud og får en mere balanceret geogra-
fisk rækkevidde.
kom (2011) 0884 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om "Europa for Borgerne for perioden 2014-2020
Side 7
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, bl.a. i lyset af konsolideringsbehovet, at den foreslåede beløbsramme
bør reduceres væsentligt.
Regeringen erklærer sig åben over for at drøfte forslaget, hvis overordnede formål om at
fremme reelle debatter om EU-anliggender på alle planer er vigtigt som led i fremme af
demokratisk deltagelse og aktivt medborgerskab – nationalt såvel som i europæisk regi.
Regeringen støtter grundlæggende målsætningen om at fremme oplysning, refleksion
og dialog blandt borgerne, repræsentative sammenslutninger og med EU-
institutionerne og finder det i den forbindelse afgørende, at debatten og dialogen bliver
så bred og repræsentativ som mulig.
Regeringen finder det derfor vigtigt, at programmet tilrettelægges således, at det er re-
levant og vedkommende for så mange af EU’s borgere og repræsentative sammenslut-
ninger som muligt, herunder tilstræber en så balanceret geografisk rækkevidde som
muligt.
Samtidig støtter regeringen, at forslaget med de horisontale nyttiggørelsesaktioner
lægger op til en bedre og bredere formidling og udnyttelse af programmets aktiviteter
og resultater, ligesom regeringen lægger vægt på programmets fokus på forenkling og
reduktion af den administrative byrde.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.