Europaudvalget 2011-12
KOM (2011) 0884 Bilag 2
Offentligt
1099576_0001.png
NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg
Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg.
Høringssvar vedr. forslag til Rådets forordning om oprettelse af programmet
"Europa for Borgerne" for perioden 2014-2020
KOM (2011) 884
Forslaget er blevet sendt i bred høring til følgende organisationer og institutioner m.v.
med frist den 1. marts 2012:
Amatørernes Kunst & Kultur Samråd, Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og Ung-
domsorganisationernes Samråd, Daghøjskoleforeningen, Danmarks Firmaidrætsfor-
bund, Danmarks Idræts-Forbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Industri, Dansk Kunstnerråd, Dansk Ungdoms Fæl-
lesråd, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske Handicaporganisationer, Dan-
ske Regioner, Danske Universiteter – Rektorkollegiet, Det Centrale Handicapråd, Det
Danske Spejderkorps, Europabevægelsen, Europa-Nævnet, Folkebevægelsen mod EU,
Folkeuniversitetsnævnet, Frederiksberg Kommune, Fritid & Samfund, Fritidssamrådet
i Danmark, Frivilligrådet, Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Kulturelle
Samråd i Danmark, Kulturhusene i Danmark, Kulturministeriets Rektorer (KUR), Kul-
turstyrelsen, Københavns Kommune, Landsorganisationen i Danmark, Rektorkollegiet
for de kunstneriske og kulturelle uddannelser (RKU), Uddannelsesforbundet.
Der er ved høringsfristen udløb modtaget høringssvar fra følgende: Amatørernes Kunst
& Kultur Samråd (AKKS) og Landsforeningen for dramatisk virksomhed (DATS) (28/2
2012), Børne- og Ungdomsorganisationernes Landssamråd (29/2 2012), Dansk Firma-
idrætsforbund (2/2 2012), Dansk Folkeoplysnings Samråd (1/3 2012), Danske Gymna-
stik- og Idrætsforeninger (DGI) (29/2 2012), Danske Universiteter (29/2 2012), Fritids-
samrådet i Danmark (2/3 2012) og Kulturelle Samråd i Danmark (23/2 2012).
Høringssvarene kan opsummeres som følger:
Børne- og Ungdomsorganisationernes Landssamråd, Danske Universiteter og Dansk
Firmaidrætsforbund havde ingen bemærkninger.
20. marts 2012
Amatørernes Kunst & Kultur Samråd (AKKS) og Landsforeningen for dramatisk virk-
somhed (DATS) har i et fælles høringssvar bl.a. henvist til, at forslaget indeholder
mange relevante elementer, især muligheden for at finansiere aktioner som venskabs-
byer, oprettelse og drift af tværnationale partnerskaber og netværk, støtte til organisa-
tioner af generel europæisk interesse og arrangementer på EU-plan. Forslagene kan få
stor betydning for udviklingen af amatør- og folkekulturen på europæisk niveau, her-
Dok. nr. 1302685
kom (2011) 0884 - Bilag 2: Notat om høringssvar vedr. forordning om oprettelse af programmet "Europa for borgerne"
1099576_0002.png
Side 2
under på det demokratiske og samfundsmæssige engagement og det frivillige arbejde,
der er forbundet med amatørudfoldelsen. Der peges f.eks. på, at amatørerne overalt i
Europa står over for en række fælles udfordringer og problemstillinger, der kredser om,
hvordan vi overlever den globale finanskrise, udvikler frivilligheden og det demokrati-
ske medborgerskab og skaber platforme for dialog, kompetencedeling, synlighed og ud-
vikling.
En række europæiske netværk er oprettet inden for amatør- og folkekulturen, men de
lider under manglende ressourcer til det kontinuerlige arbejde med at opbygge og ud-
vikle netværkene – det gælder f.eks. det europæiske netværk European Network for Ac-
tive Participation in Cultural Activities (AMATEO). For at forslaget i højere grad kan
blive et brugbart instrument for amatør- og folkekulturens mange aktører, opfordres
der bl.a. til en omfattende formidling af programmet over for civilsamfundets organisa-
tioner, ligesom der opfordres til, at det præciseres, at ”Europa for Borgerne” er rettet
mod
alle
civilsamfundets aktører uanset emne. Endelig opfordres der til, at administra-
tionen af programmet gøres enklere, da administrative regler og procedurer kan af-
skrække mange af civilsamfundets aktører fra at søge EU-tilskud.
Dansk Folkeoplysnings Samråd peger bl.a. på, at det i en tid med krise mv. er vigtigt
ikke kun at have fokus på f.eks. vækst og beskæftigelse, men også på de ting, der er
med til at gøre samfund robuste og stabile. En stærk civil sektor, et aktivt medborger-
skab og den demokratiske dannelse er så meget desto vigtigere at understøtte, når
ustabiliteten begynder at melde sig. I den sammenhæng er historiebevidstheden vigtig,
og der sluttes stærkt op om intentionerne i programmet. Det understreges, at det aktive
medborgerskab og den demokratiske dannelse ikke er noget, der kan ske én gang for al-
le, men skal foregå livet igennem. Endelig er der en generel advarsel mod at sætte for
meget fokus på nyhedsværdien i projekter frem for at satse på videreførelse af aktivite-
ter, der virker godt.
Danske Gymnastik og Idrætsforeninger finder bl.a., at forslaget er meget relevant i EU-
sammenhæng som redskab til at sikre civilsamfundsengagement i de politiske proces-
ser. Der henvises i den forbindelse til, at frivillighed er et afgørende omdrejningspunkt
for et civilsamfundsengagement, og det foreslås, at frivillighed får en mere fremtræden-
de plads i programmet. Det støttes, at der lægges op til en budgetforøgelse i forhold til
det nuværende program. Der peges på, at idrætten er EU’s største civilsamfundssektor,
og at programmet med fordel kunne adressere idrættens særlige potentiale mht. civil-
samfundsengagement, aktivt medborgerskab, frivillighed, inklusion, læring og sundhed.
Der slås til lyd for, at flere ikke-EU-lande kan deltage i programmet, ligesom det fore-
slås, at det fremhæves, at en del af formålet med EU’s støtte på sigt er at opbygge kapa-
citet i civilsamfundsorganisationer til at bidrage til den politiske dialog. Endelig peges
der på, at civilsamfundssektorens massive omfang og karakteristika gør den til en po-
tentiel motor for økonomisk vækst i tråd med EU2020-strategien for en intelligent, bæ-
redygtig og inkluderende vækst, hvilket foreslås fremhævet i programmet.
Fritidssamrådet i Danmark bakker fuldt ud op om forslaget, idet Fritidssamrådet hæf-
ter sig ved forslagets både generelle og specifikke mål om styrkelse af historiebe-
vidstheden, fremme af aktivt medborgerskab på EU-plan, øgning af opmærksomhed om
kom (2011) 0884 - Bilag 2: Notat om høringssvar vedr. forordning om oprettelse af programmet "Europa for borgerne"
1099576_0003.png
Side 3
historiebevidsthed, EU’s historie, identitet og mål ved tilskyndelse til debat, refleksion
og netværkssamarbejde og fremme af demokratiske engagement og aktivt medborger-
skab på EU-plan. Der peges på, at arbejdet med nævnte mål vil kunne medvirke til at
højne det folkeoplysende niveau i EU i almindelighed og i Danmark i særdeleshed.
Kulturelle Samråd i Danmark henviser bl.a. til, at EU’s forpligtelse med forslaget tages
alvorligt, når det drejer sig om at lade medlemslandenes borgere og repræsentative
sammenslutninger give udtryk for deres opfattelser og føre åben og regelmæssig dialog,
hvad angår alle Unionens arbejdsområder. Derfor anses det for positivt, at der i forhold
til det nuværende program er foreslået en budgetforøgelse. De foreslåede generelle og
specifikke mål for programmet - som f.eks. fremme af demokratisk engagement og ak-
tivt medborgerskab på EU-plan og udvikling af borgernes forståelse af EU’s politiske
beslutningsproces – betragtes som positive. Både indsatsområder og aktioner anses for
vigtige og relevante – dog foreslås ”europæiske værdier” tilføjet under målet om ”Histo-
riebevidsthed og europæisk medborgerskab”. Mht. spørgsmålet om sammenhæng med
andre EU-instrumenter og eventuel synergivirkning anses det for vigtigt, at borgerne i
programmet kan udveksle synspunkter om
alle
områder af EU’s aktiviteter og på
alle
trin i den formelle beslutningsproces. Området ”kultur” bør ikke alene knyttes til ung-
domskultur, men gælde for alle aldre. Det findes problematisk, at der lægges op til, at
projekter, der er knyttet til EU’s politikker prioriteres højt, idet dette kan udgøre en fa-
re for, at det ikke er borgernes ønsker til en europæisk politik, der fremmes, men at der
i stedet vil ske en styring fra oven af de emner, som projekterne kan omhandle. Mht.
forvaltningen af programmet peges der endelig på, at forenklingsforanstaltninger er
strengt nødvendige, fordi de fleste deltagere er små og mellemstore organisatio-
ner/foreninger.