Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KOM (2011) 0885 Bilag 1
Offentligt
1069308_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETIN-
GETS EUROPAUDVALG
15.1.2012
J.nr.
Ref. SRN
Kommissionens meddelelse Energikøreplanen 2050,
KOM (2011) 885 endelig
Nyt
notat
Resumé
Den overordnede målsætning med Energikøreplanen 2050 er at undersøge metoder til
dekarbonisering af energisystemet i EU og i denne forbindelse undersøge de
udfordringer, der er forbundet med at opfylde EU’s langsigtede dekarboniseringsmål og
samtidig garantere energiforsyningssikkerheden og konkurrenceevnen. Baggrunden for
meddelelsen er således EU’s forpligtelse til at reducere drivhusgasemissionerne med 80-
95 pct. i forhold til 1990-niveauerne inden 2050.
De centrale budskaber i meddelelsen er.:
-
at dekarbonisering af energisektoren er mulig, og på lang sigt kan være billigere end
de nuværende politikker;
-
at usikkerhed er en væsentlig hindring for investeringer, at det haster med at
udarbejde strategier for tiden efter 2020, hvis man vil undgå dyre omstillinger senere;
-
at medlemsstater og investorerer har brug for konkrete milepæle, hvorfor næste skridt
er at fastlægge den politiske ramme for 2030, som med rimelighed kan forudses, og
som står i fokus for de fleste nuværende investorer;
-
at bl.a. betydelige energibesparelser og en betydelig stigning i andelen af vedvarende
energikilder er karakterisisk for samtlige dekarboniseringsscenarier, og
-
at Europas tilgang til energiudfordringen vil øge sikkerheden og solidariteten og
sænke omkostningerne sammenlignet med parallelle nationale ordninger.
Meddelelsen har i første omgang ingen direkte konsekvenser for dansk lov. Det er
dog muligt, at Energikøreplan 2050 vil afføde en EU-proces, hvor der tages yderli-
gere lovgivningsmæssige skridt med henblik på at fremme opfyldelse af EU’s dekar-
boniseringsmål.
1. Baggrund
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1069308_0002.png
Europa-Kommissionen har den 15. december 2011 offentliggjort sin meddelelse om en ny
energikøreplan – ”Energikøreplanen 2050”, (KOM(2011) 885).
Baggrunden for meddelelsen er EU’s forpligtelse til at reducere drivhusgasemissionerne
med 80-95 pct. i forhold til 1990-niveauerne inden 2050 i forbindelse med de nødvendige
reduktioner, som de udviklede lande skal foretage som gruppe. Energikøreplanen 2050
opstiller en række scenarier for udviklingen af den europæiske energisektor og bidrager til
at skitsere udfordringerne i forhold til at nå EU´s langsigtede drivhusgasreduktionsmål i
energisektoren under hensyn til energiforsyningssikkerhed og konkurrenceevne.
Der er tale om et sektorspecifikt bidrag til EU-Kommissionens 2020 flagskibsinitiativ for
bæredygtig vækst. Energikøreplanen 2050 skal ses i sammenhæng med:
EU´s køreplan for omstilling til en lav-emissionsøkonomi i 2050 – ”Low Carbon
Economy Roadmap 2050” offentliggjort i marts 2011, med det overordnede for-
mål, at identificere en omkostningseffektiv vej til at reducere EU’s udledninger af
drivhusgasser med de 80-95 pct. i 2050. Dette mål tilsluttede Det Europæiske Råd
sig i oktober 2009, og det svarer til den reduktion, der kræves af i-landene, hvis
verdens middeltemperatur ikke skal stige mere end 2 grader.
EU’s hvidbog om transport ”Transport 2050” offentliggjort i marts 2011.
Energieffektiviseringsplanen for 2020 offentliggjort i marts 2011.
EU’s køreplan for et ressourceeffektivt Europa offentliggjort i september 2011.
Meddelelsen påpeger, at 2020-målsætningerne for vedvarende energi, energieffekti-
visering og drivhusgasreduktion ikke er tilstrækkelige til at nå 2050 -
dekarboniseringsmålet. Det skaber usikkerhed om, hvad der skal følge efter 2020-
dagsordenen, såvel hos investorer, offentlige myndigheder som borgere, og denne
usikkerhed er en væsentlig hindring for de nødvendige investeringer.
2. Formål og indhold
Den overordnede målsætning med Energikøreplanen 2050 er at undersøge metoder til
dekarbonisering af energisystemet i EU og i denne forbindelse undersøge de
udfordringer, der er forbundet med at opfylde EU’s langsigtede dekarboniseringsmål og
samtidig garantere energiforsyningssikkerheden og konkurrenceevnen.
Der analyseres 5 reduktionsscenarier (2,3,4,5 og 6) knyttet til målet om et kulstoffattigt og
ressourceeffektivt energisystem i 2050 (80-95 pct. reduktion i udledningen i forhold til
1990). Resultaterne af alle reduktionsscenarierne er afhænger af om der indgås en global
klimaaftale og der er et velfungerende globalt marked for CO
2
. Der sammenlignes med 2
referencescenarier (hhv. (1) et scenarium med fuld implementering af EU´s klima- og
energipakke og (2) et scenarium, der derudover omfatter effekten af forslagene til energi-
effektivitetsdirektiv og energibeskatningsdirektiv). Se nedenstående skema.
Scenarier
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1069308_0003.png
1
1a
2
3
4
5
6
Status quo (fælles referencescenarium) Anvendes også i ”Køreplan for omstilling til
en konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi i 2050” og i hvidbogen ”Transport
2050”.
Scenarium for aktuelle politiske initiativer (opdateret referencescenarium)
Scenarium for høj energieffektivitet
Scenarium for diversificerede forsyningsteknologier (Er en gengivelse af scenariet
"Effektive og bredt anerkendte teknologier" i køreplanen frem mod en lavemissi-
onsøkonomi og i hvidbogen om transport på baggrund af scenarium 1a.)
Scenarium for en stor andel af vedvarende energikilder
Scenarium for forsinket CCS (CO
2
-opsamling og –lagring) og høj atomkraft andel.
Scenarium for en lille andel af atomenergi og høj CCS andel
Alle dekarboniseringsscenarier medfører en reduktion af drivhusgasemissionerne på
80 pct. og en reduktion af de energirelaterede CO
2
-emissioner på 85 pct. inden 2050
sammenlignet med 1990. Desuden forudsættes de samme kumulative emissioner i løbet
af beregningsperioden. I 2030 er de energirelaterede CO
2
-emissioner 38-41 pct. lavere, og
de samlede drivhusgasemissioner er 40-41 pct. lavere.
Meddelelsen fremhæver, at den gennemførte analyse af scenarier er vejledende og
undersøger virkningerne, udfordringerne og mulighederne ved mulige metoder til
modernisering af energisystemet. Der er ikke tale om "enten-eller"-løsningsmodeller, men
der fokuseres på fælles elementer, som er i fremvækst og støtter en mere langsigtet
investeringshorisont.
Det understreges, at en omstilling af det europæiske energisystem til at nå
dekarboniseringsmålene er afgørende af hensyn til klimaet, sikkerheden og økonomien.
Beslutninger, som træffes i dag, former allerede nu energisystemet for 2050. For at
foretage den nødvendige omstilling af energisystemet i tide skal EU ifølge meddelelsen
have meget større politiske ambitioner og en større følelse af, at det haster.
Den modelbaserede analyse viser, at dekarboniseringen af energisektoren kan
gennemføres ved forskellige kombinationer af energieffektivitet, vedvarende energikilder,
atomenergi og CCS, og at dekarbonisering af energisektoren er mulig, og på lang sigt
svarer til eller er billigere end de nuværende politikker.
Analysen bygger på en række generelle forudsætninger, hvoraf en af de væsentligste er, at
der iværksættes en global klimaindsats. Desuden antages det, at A-kraft fortsat er
acceptabel i enkelte EU-lande, og at CCS kommercialiseres over tid. Skifergas og andre
ukonventionelle gaskilder ses endvidere som potentielle vigtige nye forsyningskilder i
Europa, om end der hermed er forbundet megen usikkerhed.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Analysen viser:
At de samlede energisystemomkostninger, under de givne forudsætninger, i
dekarboniseringsscenarierne ikke er højere end i reference-scenarierne.
Dekarboniseringsscenarierne har væsentlig lavere priser på og udgifter til fossile
brændsler, men omvendt væsentlig højere investeringsomkostninger.
Dekarboniserings-scenarierne giver samme eller bedre energiforsyningssikkerhed
end reference-scenarierne. EU's eksterne energiudgifter til import af olie, gas og
kul vil blive væsentligt lavere under dekarboniseringen som følge af et væsentligt
fald i importmængderne og -priserne.
Der er behov for en integreret tilgang, og det er muligt at opnå et sikkert,
konkurrencedygtigt og dekarboniseret energisystem i 2050.
At dekarboniseringsscenarierne har en række elementer, såkaldte ”no regrets”-
muligheder, som kan reducere emissionerne på en effektiv og økonomisk
forsvarlig måde.
Alle dekarboniseringsscenarierne omfatter betydelige forbedringer af
energieffektiviteten.
Alle dekarboniseringsscenarierne indebærer, at andelen af vedvarende energi i
2030 vil stige til ca. 30 pct. af det samlede bruttoenergiforbrug, og når op på
mindst 55 pct. af det samlede bruttoenergiforbrug inden 2050.
Den øgede anvendelse af vedvarende energikilder samt forbedringerne af
energieffektiviteten kræver en moderne, pålidelig og intelligent infrastruktur,
herunder lagring af elektricitet.
Med tilstrækkelig transmissionskapacitet og et mere intelligent forsyningsnet kan
håndteringen af den varierende vind- og solenergi i visse lokalområder også
imødekommes gennem vedvarende energikilder andre steder i Europa. Derved kan
behovet for og omkostninger til lagring, reserve- og grundlastkapacitet reduceres.
At atomenergi bidrager til lavere systemomkostninger og priser på elektricitet.
Atomenergi er mest udbredt i scenariet for forsinket CCS.
CCS bidrager betragteligt til dekarbonisering i nogle af dekarboniserings-
scenarierne og er mest udbredt i scenariet med atomenergibegrænsninger.
Forudsat, at udviklingen af CCS-teknologien lykkes, vurderes kul fortsat at spille
en vigtig rolle i forhold til en bæredygtig og sikker forsyning i fremtiden.
Olie forbliver sandsynligvis en del af energimikset, også i 2050, og vil primært
forsyne dele af passager- og godstrafikken over store afstande.
Elektricitet vil udgøre en væsentlig større del af det endelige energiforbrug i alle
dekarboniseringsscenarierne med en andel på 36-39 pct. inden 2050.
Omkostningerne er ujævnt fordelt på tværs af sektorerne, idet den største
omkostningsstigning for husholdningerne stammer fra højere omkostninger til
direkte udgifter til energieffektivitet i forbindelse med udstyr, køretøjer og
isolering.
Emissioner af andre miljø- og sundhedsskadelige stoffer reduceres væsentligt i
dekarboniseringsscenarierne. Besparelserne opnået herved er ikke indregnet i
omkostningsberegningerne.
Meddelelsen fremhæver, at der fortsat kan være brug for støtte (f.eks. energisubsidier)
efter 2020 for at sikre, at udviklingen og udbredelsen af nye teknologier fremmes på
markedet, og den skal udfases, efterhånden som teknologierne og forsyningskæderne
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
modnes, og svaghederne på markedet afhjælpes. Offentlige støtteordninger i
medlemsstaterne skal være målrettede, forudsigelige, begrænsede i deres
anvendelsesområde og afbalancerede og omfatte udfasningsbestemmelser.
Meddelelsen peger desuden på, at den sociale dimension af køreplanerne for
dekarbonisering er afgørende, da overgangen til en lavemissionsøkonomi vil kræve en
tilbundsgående ændring i flere sektorer, hvilket påvirker virksomheder, beskæftigelse og
arbejdsvilkår. Der skal tages fat på almen og faglig uddannelse på et tidligt tidspunkt for
at undgå arbejdsløshed i visse sektorer og mangel på arbejdskraft i andre.
Meddelelsens klare budskab er, at investeringer kan betale sig, for så vidt angår vækst,
beskæftigelse, energisikkerhed og lavere brændstofomkostninger. Omdannelsen skaber et
nyt grundlag for den europæiske industri og kan øge konkurrenceevnen. Det fremhæves,
at for at opnå dette nye energisystem skal 10 forhold være opfyldt:
1. Energi 2020 strategien skal opfyldes fuldt ud.
2. Energisystemet og samfundet som helhed skal være meget mere energieffektivt.
3. Der skal fortsat lægges særlig vægt på at udvikle vedvarende energi. EU’s
målsætning om 20 pct. vedvarende energi har indtil videre vist sig at være en
effektiv drivkraft for udviklingen af vedvarende energi i EU, og der skal tages
rettidigt hensyn til mulighederne for milepæle for 2030.
4. Større offentlige og private investeringer i F&U og teknologisk innovation er
afgørende for at fremskynde markedsføringen af alle CO
2
-besparende løsninger.
5. Det indre energimarked skal gennemføres fuldt ud inden 2014.
6. Energipriserne skal afspejle omkostningerne bedre, navnlig til de nye
investeringer, der er nødvendige i hele energisystemet.
7. Der skal hurtigst muligt udvikles en ny energiinfrastruktur og -lagringskapacitet i
EU og dens nabolande.
8. Sikkerheden for alle energiformer skal fortsat være i top.
9. Der skal gennemføres en bredere og mere koordineret EU-tilgang til internationale
energirelationer.
10. Medlemsstaterne og investorerne har brug for konkrete milepæle. Køreplanen frem
mod
en
lavemissionsøkonomi
indeholder
allerede
milepæle
for
drivhusgasemissionerne. Næste skridt er at fastlægge den politiske ramme for 2030
som med rimelighed kan forudses, og som står i fokus for de fleste nuværende
investorer.
Kommissionen vil på denne baggrund iværksætte initiativer, begyndende med omfattende
forslag om det indre marked, vedvarende nergi og nuklear sikkerhed i 2012.
Køreplanen vil blive opdateret regelmæssigt under hensyntagen til den seneste udvikling.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget vil blive behandlet i ITRE-
udvalget. Der er endnu ikke udpeget en ordfører. Desuden forventes ENVI-udvalget
at have interesse grundet kobling til klimakøreplanen.
4. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, da der er tale om en meddelelse fra Kom-
missionen.
5. Gældende dansk ret
Meddelelsen har i første omgang ingen direkte konsekvenser for dansk lov. Det er
dog muligt, at Energikøreplanen vil afføde en EU-proces, hvor der tages yderligere
lovgivningsmæssige skridt i EU med henblik på at fremme opfyldelse af EU’s dekar-
boniseringsmål.
6. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet el-
ler beskyttelsesniveauet
Meddelelsen baserer sig på en analyse og har derfor i sig selv ingen konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller klima. En evt. udmøntning af mål
og konklusioner som opfølgning på køreplanen kan have betydelige statsfinansielle
og samfundsøkonomiske konsekvenser.
7. Høring
Energistyrelsen sendte den 16. december 2011, Kommissionens meddelelse om Energikø-
replanen 2050, KOM(2011) 885, i høring med svarfrist den 6. januar 2012.
8. Generelle forventninger til andre landes holdning
Meddelelsen har endnu ikke været genstand for drøftelse. Det forventes, at flere medlems-
lande vil være skeptisk indstillede over for udgiftskrævende politikopfølgning.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil arbejde for en ambitiøs grøn vækst dagsorden i Europa, der kan bidrage til
at skabe ny vækst og beskæftigelse i Europa og til bæredygtig og effektiv brug af ressour-
cer. Regeringen lægger vægt på, at EU lever op til målet om at reducere udledningerne af
drivhusgasser med 80-95% i 2050. Regeringen hilser Energikøreplan 2050 velkommen
som et godt udgangspunkt for at bidrage til denne dagsorden og iværksætte drøftelser om
muligheder for at sikre en langsigtet udvikling mod en dekarboniseret energisektor karak-
teriseret ved ressourceeffektivitet, bæredygtighed, energisikkerhed, konkurrenceevne, og
solide offentlige finanser. Regeringen vil arbejde for, at meddelelsen bidrager til at frem-
me, at EU når sine langsigtede klima- og energimål og bidrager til at understøtte arbejdet
for, at der i EU fastlægges bindende mål for energibesparelser og vedvarende energi – og-
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
så efter 2020 – og at EU’s målsætning for reduktion af CO2-udledningen i 2020 sættes op
fra 20 pct. til 30 pct. Den private sektor og herunder offentlig private-partnerskaber har en
vigtig rolle i forhold til at finansiere denne omstillingsproces.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 7