Kommunaludvalget 2012-13
KOM (2011) 0896 Bilag 8
Offentligt
1191500_0001.png
Bilag
Kriterier
Udbudsregler skal først og fremmest regulere udbud
Udbudsregler skal først og fremmest regulere udbud. Udgangspunktet for udbud bør v æ-
re, at krav i udbud skal være knyttet til kontraktens genstand og ikke til virksomhedens
produktionsapparat eller -proces.
Forslag om, at det skal gøres obligatorisk at stille eksempelvis sociale krav i forbindelse
med indkøb, er uhensigtsmæssige, fordi det bidrager til at gøre udbudsprocessen mere
bureaukratisk og desuden risikerer at fordyre kontrakter, uden at det har den ønskede
sociale effekt.
Organisationerne tilslutter sig derimod muligheden for, at ordregivere kan vælge at op-
stille sociale klausuler, fordi det muliggør, at opgaver lægges ud til private på de vilkår og
med den sociale profil, som ordregiver ellers selv kunne vælge at påtage sig. Det bør dog
altid være frivilligt, om ordregiver ønsker at stille krav i form af sociale klausuler. I det
omfang der skal stilles sociale krav i forbindelse med udbud, bør dette ske ud fra en kon-
kret vurdering af relevansen i forhold til konkrete udbud. Dette gælder også, når de socia-
le klausuler er i form af arbejdsklausuler.
Dertil kommer vigtigheden af, at brugen af sociale klausuler - særligt arbejdsklausuler -
ikke hæmmer den grænseoverskridende konkurrence. I EU-parlamentet drøftes mulighe-
derne for at stille krav til virksomheders overholdelse af national arbejdsmarkedslovgiv-
ning og bestemte overenskomster, herunder deres lønbestemmelser, i forbindelse med
offentlige indkøb. Danske overenskomster er imidlertid ikke alment bindende, og der er
en del overenskomster, der ikke rummer lønsatser, ligesom der kan være områder, hvor
flere overenskomster dækker samme arbejde. De forslag, der drøftes er derfor vanskelige
at forene med den danske model, og kan derudover meget vel indskrænke den grænse-
overskridende konkurrence eller føre til direkte protektionisme, fordi krav om at over-
holde bestemte nationale overenskomster, som ikke i forvejen er almengjort ved lov, vil
stille udenlandske virksomheder eller indenlandske virksomheder med andre overens-
komster ringere i forhold til at kunne deltage i det pågældende udbud. I forhold til græn-
seoverskridende tjenesteydelser er muligheden for at kræve overholdelse af national ar-
bejdsmarkedslovgivning allerede reguleret i udstationeringsdirektivet (96/71/EC). Ufor-
beholdne krav om overholdelse af national arbejdsmarkedslovgivning og overenskomster,
uden hensyn til reglerne i udstationeringsdirektivet, kan eksempelvis føre til, at en virk-
somhed, som leverer tjenesteydelser i et andet land, både skal betale arbejdsmarkedspen-
sion i hjemlandet samt i det land, hvor tjenesteydelsen leveres. Det vil fordyre udbud på
tværs af landegrænser.
Det er således essentielt, at udbudsdirektivet ikke regulerer områder, der er reguleret i
andre direktiver. Udbudsdirektivet skal derfor fortsat respektere og referere til udstatio-
neringsdirektivet og bestemmelserne om tjenesteydelsernes fri bevægelighed (TFEU ar-
tikel 56[a1] ).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1191500_0002.png
Det bør fortsat være op til ordregiverne i kommunerne og regionerne at beslutte, hvorvidt
de ønsker at gøre brug af arbejdsklausuler, som det er forudsat i aftalen mellem regeri n-
gen og Enhedslisten om initiativer mod social dumping af 8. nov. 2012.
Underleverandørstyring
Der pågår en større diskussion omkring regulering af underleverandørforhold. For at
undgå dobbeltregulering bør dette ikke indgå i udbudsdirektiverne, da dette er reguleret i
den almindelige kontraktret. Direktiverne bør ikke give underleverandører mulighed for
at kræve betaling af ordregiver, idet det giver problemer med kontraktstyring. Udbudsd i-
rektiverne bør heller ikke indføre udvidet kædeansvar, da hovedleverandøren ikke kan
kontrollere underleverandørers arbejdsforhold. Tilsvarende vil ordregivere ikke kunne
tjekke disse vilkår og dermed sikre lige og gennemsigtig konkurrence. Forslag om, at der
maksimalt må anvendes tre underleverandørled, er umuligt at gennemføre ved indkøb af
eksempelvis computere.
Valg af tildelingsform
Det overvejes at afskaffe den tildelingsform, hvor tilbudsgiverne alene konkurrerer på
prisen (opgaven tildeles ”laveste pris”). Overvejelsen beror sandsynligvis på den fejlagtige
opfattelse, at der ved brug af tildelingskriteriet ”laveste pris” ikke stilles krav til produk-
tets kvalitet. Dette er ikke tilfældet. Når ordregivere vælger at lade leverandører konkur-
rere alene på prisen, sker det altid på baggrund af en række såkaldte mindstekrav til kv a-
liteten. Tildelingskriteriet ”laveste pris” kan bruges på områder, hvor ordregiver har en
klar holdning til den kvalitet, man ønsker at købe, og udbudsprocessen er meget gennem-
sigtig og simpel for både ordregiver og tilbudsgiver. Ordregivere bør derfor fortsat efter-
lades rum til at træffe beslutninger om tildeling, hvorfor man bør beholde både tildelings-
formen ”laveste pris” og tildelingsformen ”økonomisk mest fordelagtige tilbud”, der ind-
drager flere parametre end pris.
Livscyklusomkostninger
Organisationerne bakker op om at lade det være en mulighed at anvende livstidsomkost-
ningerne i tildelingen. Det er afgørende, at der stilles fælles europæiske standarder til
rådighed, så de enkelte ordregivere ikke skal opfinde egne modeller.
Innovationsfremme
Generel adgang til dialog og forhandling
Mulighederne for dialog og forhandling er for begrænsede med de nuværende regler. Dia-
log bidrager til innovation og udviklingen af løsningsforslag. Forhandling bidrager til, at
ordregiver får den rigtige løsning til den rigtige pris. Erfaringerne fra forsyningsområdet
viser, at forhandling ikke fører til misbrug eller korruption. Organisationerne mener, at
man fra dansk side bør arbejde for, at dialog og forhandling muliggøres i videre omfang
end i dag.
Innovationspartnerskaber og konkurrencepræget dialog
Organisationerne bakker op om den nye udbudsform ”innovationspartnerskab”, der gør
det muligt at udbyde faseopdelte innovationsprocesser uden at skulle udbyde disse som et
stort ”offentligt-privat-innovationspartnerskab”. Det bør dog tydeliggøres, hvordan og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1191500_0003.png
hvornår disse kan etableres. Tilsvarende støtter vi EU-Kommissionens signalgivning om
konkurrencepræget dialog. Det er positivt, at den nye ordlyd er mindre begrænsende for
anvendelsesområdet.
Nedbringelse af administrative byrder
Tro-og-love erklæringer, dokumentation og self-cleaning
Der er kun få tiltag, der sikrer, at de administrative byrder nedbringes, herunder indfø-
relsen af tro-og-love erklæringer, forslaget om, at leverandører ikke skal genfremsende
dokumenter til ordregivere og self cleaning. I forhold til self cleaning er der dog en række
praktiske forhold, der bør afklares, herunder at der bør gælde en tidsbegrænsning for
udelukkelse af virksomheder, så reglerne fortolkes ens i EU.
Omsætningskrav
Organisationerne finder det rimeligt, at krav til omsætning for bydende virksomheder
alene må være op til tre gange den estimerede kontraktværdi. Højere omsætningskrav
kan være en barriere for mindre og mellemstore virksomheder.
Standardisering af formalia-oplysninger
Organisationerne bemærkede EU-Kommissionens introduktion af et Europæisk Udbuds
Pas. Kommissionen havde lagt op til, at passet skal indeholde et relativt begrænset antal
oplysninger, hvorfor der i en dansk sammenhæng ikke var lagt op til et større fremskridt.
Vi er bekendt med, at dette også har været vurderingen i Rådet, hvorfor man har valgt at
slette passet. Organisationerne mener, at man i stedet bør gå den anden vej og indarbejde
yderligere standardiserede oplysninger og udvide det til at gælde et år jf. forslag i parla-
mentet. Standardisering af oplysninger om virksomhedernes formalia kan medføre væ-
sentlig lettelse af transaktionsomkostningerne ved udbud og tilbudsgivning, og vil forhin-
dre formaliafejl.
E-udbud
Organisationerne er positive overfor øget brug af e-udbud. Vi mener, at e-udbud vil ned-
bringe transaktionsomkostningerne ved udbud og gøre det lettere for mindre og mellem-
store virksomheder at deltage i udbud. Der lægges op til at gøre brugen af de digitale løs-
ninger obligatorisk indenfor en kort årrække. Dette bør Danmark støtte.
Afkortning af tidsfrister
EU-Kommissionen lægger op til at afkorte tidsfristerne. I Rådet har holdningen været, at
man vil sænke minimumstidsfristerne men samtidigt indføre proportionalitet i tidsfri-
sterne, således at det kræves, at ordregiver giver længere tidsfrister ved særligt komplekse
opgaver og tilbud. Organisationerne finder, at dette er en afbalanceret og rimelig tilgang.
Opdeling af opgaver i delopgaver
EU-Kommissionen foreslår, at opgaver til en værdi af mere end €500.000 som udgangs-
punkt skal opdeles i delopgaver, alternativt skal ordregiver forklare, hvorfor man ikke har
gjort dette. Der er i Ministerrådet opnået enighed om at fastholde dette princip dog med
den tilføjelse, at dette ikke skal kunne håndhæves. Det er organisationernes overbevis-
ning, at ordregivere altid overvejer en opdeling af opgaverne og gør dette, hvor dette er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hensigtsmæssigt. Kravet om at ordregivere skal redegøre for, hvorfor opgaver evt. ikke
opdeles, vil føre til unødigt bureaukrati og bidrage til at øge de i forvejen høje transakti-
onsomkostninger forbundet med udbud. Artiklen bør derfor slettes.