KOM (2011) 0451 spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Europaudvalg
”Ministeren bedes – i forlængelse af Europaudvalgets møde
den 22. juni 2012 – redegøre status på løsningen af de tekniske
problemer – som fx registreringsproblemer ved flytning af en
lastbil i løbet af en registreret hviletid – i det foreliggende
kompromisforslag om ændring af kontrolapparatforordningen
og køre- og hviletidsforordningen.”
Svar:
1. Justitsministeriet antager, at der med spørgsmålet sigtes til, hvordan for-
slaget om ændring af kontrolapparatforordningen og køre- og hviletidsfor-
ordningen – som Rådet den 26. juni 2012 vedtog en samlet generel indstil-
ling til – forholder sig til den situation, hvor en chauffør flytter sit køretøj
inden for en periode, hvor han efter køre- og hviletidsreglerne angiver at
holde en pause.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at forslaget hovedsageligt indeholder
ændringer af kontrolapparatforordningen, der bl.a. indeholder regler om
anvendelse og installation af kontrolapparatet. Kontrolapparatet har til
formål at registrere førerens køre- og hviletider, så det kan kontrolleres, at
reglerne i køre- og hviletidsforordningen overholdes.
Derudover indeholder forslaget en ændring af køre- og hviletidsforordnin-
gen, som indebærer, at der foretages en mindre udvidelse af kredsen af kø-
retøjer, der undtages fra visse af køre- og hviletidsforordningens bestem-
melser. Forslaget indeholder derimod ikke ændringer i reglerne om køre-
og hviletid, herunder om varigheden af den længste køretid henholdsvis
kravene til pauser og hviletid, og forslaget indfører derfor ikke ændringer
af relevans for den situation, der er nævnt i det stillede spørgsmål.
2. Justitsministeriet kan i tilknytning hertil mere generelt oplyse, at det
følger af den allerede gældende køre- og hviletidsforordnings artikel 7, stk.
1, at føreren efter en kørselsperiode på fire og en halv time skal holde en
sammenhængende pause på mindst 45 minutter, medmindre han påbegyn-
der en hviletid. Denne pause kan ifølge artikel 7, stk. 2, erstattes af en pau-
se af mindst 15 minutters varighed fulgt af en pause af mindst 30 minutters
varighed, fordelt over kørselsperioden på en sådan måde, at stk. 1 overhol-
des. ”Pause” er i forordningens artikel 4, litra d, defineret som ”enhver pe-
riode, i hvilken en fører hverken må udføre kørsel eller andet arbejde, og
som udelukkende benyttes til rekreation”.