Folketingets Europaudvalg
Sagsnr.
2012-01360
Doknr.
12032
Dato
08-11-2012
Folketingets Europaudvalg har d. 14. september 2012 stillet følgende spørgsmål nr. 1
vedr. KOM(2012)452 til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren bedes sammenligne de nuværende danske regler til bankernes solvens og
kapitalbeholdning ift. det foreslåede indhold af kapitalkravsdirektivet og redegøre for
forskellene.”
Svar:
Lov om finansiel virksomhed, kapitel 10, om solvens, samt dertil hørende bekendtgø-
relse om opgørelse af basiskapitalen og bekendtgørelse om kapitaldækning udgør de
danske regler for, hvor stor risikotagning et pengeinstitut kan påtage sig i forhold til
dets kapitalgrundlag. Den danske regulering af kreditinstitutter implementerer bl.a.
krav fra kreditinstitutdirektivet (2006/48/EF) og kapitalkravsdirektivet (2006/49/EF).
Revision af kapitalkravsdirektivet
Forslaget om revision af EU’s kapitalkravsdirektiv (CRR/CRD IV) er behandlet bl.a. i
samlenotat til Folketingets Europaudvalg fremsendt forud for rådsmødet (ECOFIN)
den 30. november 2011. Der henvises generelt hertil. Forslaget forhandles fortsat i
EU, og den endelige udformning kendes således endnu ikke. Forslaget til ny europæ-
isk kapitalkravsregulering ventes generelt at medføre skærpede krav til institutternes
kapital set i forhold til de nuværende regler, herunder danske regler, jf. nedenfor.
Kapitalkrav
De nye regler indfører bl.a. krav om mere og bedre kapital, som skal gøre institutterne
bedre i stand til at modstå tab uden at blive insolvente.
Institutternes samlede kapitalgrundlag betegnes basiskapitalen (”Total Capital”). Ba-
siskapitalen kan opdeles i kernekapitalen (”Tier 1 Capital”, T1) og supplerende kapital
(”Tier 2 Capital”, T2). Kernekapitalen kan igen opdeles i i) egentlig kernekapital
(”Common Equity Tier 1 Capital”, CET1), typisk bestående af aktiekapital og reserver
inkl. overført overskud, og ii) hybrid kernekapital (”Additional Tier 1 Capital”), dvs. for-
mer for lån (obligationslån eller anden type lån) der opfylder regler for indfrielse, løbe-
tid, annullering af renter mv., og iii) supplerende kapital. Supplerende kapital er an-
svarlig kapital og indskudskapital som f.eks. lån, som et kreditinstitut har optaget, men
skal for at kunne indgå i kapitalgrundlaget opfylde en række kriterier i forhold til at
kunne absorbere tab, dvs. muligheden for at kunne modregne tab i kapitalen. Forsla-
get skærper desuden kriterierne for, hvornår hybrid kernekapital og supplerende kapi-
tal kan indregnes i basiskapitalen. Kapitalkravet er således inddelt i flere lag, jf. figur 1,
som hver har forskellig evne til at absorbere tab. Egentlig kernekapital er kapital af
højeste kvalitet, idet den kan absorbere tab ubetinget og ubegrænset.