Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
KOM (2011) 0452
Offentligt
1319303_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Sagsnr.
2013-12089
Doknr.
184179
Dato
06-01-2014
Folketingets Europaudvalg har d. 9. december 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 3
vedr. KOM(2011)452 til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Bock (LA).
Spørgsmål nr. 3:
”I forlængelse af Europaudvalgsmødet den 6. december 2013, bedes ministeren re-
degøre for muligheden samt processen for at Danmark kan få dispensation fra en evt.
delegeret retsakt vedr. likviditetsregler i kapitalkravsdirektivet.”
Svar:
EU’s kapitalkravsforordning indebærer, at Kommissionen inden 30. juni 2014, og med
virkning fra 1. januar 2015, skal vedtage en delegeret retsakt, der definerer de nye
krav til institutternes likviditetsberedskab (en såkaldt ”liquidity coverage ratio” – LCR).
Der er ikke mulighed for, at medlemslande kan undtages fra den delegerede retsakt
om LCR som helhed, men den delegerede retsakt ventes at indeholde dispensati-
onsmuligheder i forhold til den nærmere specifikation af LCR-kravet, jf. neden for.
Indholdet af den delegerede retsakt kendes dog ikke på nuværende tidspunkt, og
derfor kendes de endelige dispensationsmuligheder eller den nærmere proces for
benyttelsen heraf heller ikke.
I den forbindelse skal den europæiske bankmyndighed (EBA) inden 31. marts 2014
ifølge kapitalkravsforordningen udarbejde udkast til gennemførelsesmæssige tekniske
standarder med lister over de lande, hvor det dokumenterede behov for likvide aktiver
i landets valuta overstiger de tilgængelige likvide aktiver (fx lande, hvor der ikke er
tilstrækkelige statsobligationer til brug for at opfylde institutternes LCR-krav). EBA skal
samtidig udarbejde udkast til reguleringsmæssige tekniske standarder, der præciserer
hvilke undtagelsesbestemmelser, der i givet fald kan anvendes for disse lande. Kom-
missionen skal godkende disse tekniske standarder.
EBA har iværksat en offentlig høring over udkast til disse tekniske standarder, hvor
der lægges op til, at bl.a. Danmark udpeges som land, hvor behovet for likvide aktiver
i landets valuta overstiger de tilgængelige likvide aktiver. Denne beregning tager ud-
gangspunkt i Basel-komitéens definition af LCR, hvor bl.a. realkreditobligationer højst
kan udgøre 40 pct. af institutternes beholdning af likvide aktiver.
Der lægges i EBA’s udkast til de tekniske standarder op til, at der for sådanne lande
kan blive tale om mulighed for i stedet at holde aktiver i andre valutaer eller gøre brug
af særlige likviditetsfaciliteter i landets centralbank. Der kan også blive tale om en
undtagelse fra begrænsningerne i brugen af mindre likvide aktiver til at opfylde LCR-
kravet, men da det endnu ikke er klart hvilke præcise begrænsninger i brugen af min-
dre likvide aktiver, den delegerede retsakt vil indeholde, er denne undtagelse nævnt,
men ikke konkret operationaliseret i EBA’s udkast til tekniske standarder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1319303_0002.png
Regeringen finder som udgangspunkt ikke, at de undtagelsesmuligheder, der umid-
delbart er lagt op til, er foretrukne alternativer til en løsning, hvor danske realkreditob-
ligationer kategoriseres som højlikvide aktiver, svarende til deres dokumenterbare
likviditetsegenskaber i EBA’s undersøgelse. Det er desuden uklart, hvad de nærmere
betingelser vil være for at bruge de forskellige nævnte undtagelser.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager
2