Finansudvalget 2011-12
KOM (2011) 0615
Offentligt
TALEPUNKTTil:CC:Fra:Emne:
Europa-ministeren
J.nr.:Bilag:
400.D.9-16-0
EUPMøde i Europaudvalget den 30. no-vember 2011Dagsordenspunkt: Samråd om euro-forbehold og samhørighedspolitik
Dato:
28. november 2011
Dagsordenspunkt:Samråd om euro-forbehold og samhørighedspolitikSamrådsspørgsmål AMener ministeren, at det overholder det danske euro-forbehold, hvis EU indfører mulighedenfor at modregne de danske udbetalinger fra samhørighedspolitikkens fonde som straf, hvisDanmark enten ikke overholder stabilitetspagtens krav til offentlig gældsætning og underskudeller ikke efterlever henstillinger til korrektion af makroøkonomiske ubalancer?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).
SvarLad mig til indledning fastslå, hvad Danmarks euro-forbehold er: Euro-forbeholdet indebærer, at Danmark ikke er med i den fælles valuta, euroen,ECB og den fælles pengepolitik, samt dele af det økonomiske samarbejde,særligt Stabilitets- og Vækstpagtens bestemmelser om sanktioner i form afdeponeringer og bøder.
Økonomisk samarbejde og makroøkonomisk konditionalitet
Man har i EU netop vedtaget en reform af det økonomiske samarbejde. Re-formen indebærer en styrkelse af Stabilitets- og Vækstpagten, et nyt samar-bejde om makroøkonomiske ubalancer og et direktiv om nationale finans-
politiske rammer. Størstedelen af samarbejdet og reformen gælder alle EU-lande.Der har allerede i en årrække været etableret en såkaldt makroøkonomiskkonditionalitet for udbetalinger fra samhørighedsfonden (artikel 4 i forord-ning (EF) 1084/2006), som gælder for alle EU-lande, både i og uden for eu-roen. Konditionaliteten indebærer, at betalinger fra samhørighedsfondenhelt eller delvist kan suspenderes, hvis et EU-land ikke efterlever reglerne iStabilitets- og Vækstpagten om at korrigere uforholdsmæssigt store under-skud.Samhørighedsfonden er tilgængelig for mindre velstående EU-lande (defi-neret som lande med et BNP pr. indbygger på 90 pct. af EU-gennemsnitteteller lavere), og Danmark modtager ikke i dag midler fra samhørighedsfon-den. Der har for Danmark således hidtil været tale om en teoretisk kondi-tionalitet – ikke på grund af euroforbeholdet, men på grund af vores vel-standsniveau.I forbindelse med forhandlingerne om reformen af det økonomiske samar-bejde er der truffet en principbeslutning, hvor den eksisterende konditiona-litet for efterlevelse af Stabilitets- og Vækstpagtens regler skal udbygges ogudbredes til så brede dele af EU’s budget som muligt. Dette princip skalgælde for alle EU-lande (undtagen UK) og skal senest implementeres i for-bindelse med forhandlingerne om den næste flerårige finansielle ramme.
- 2-
Det er det princip, som nu skal udmøntes og det påvirker ikke det danskeeuro-forbehold.
Kommissionens forslag
Kommissionen har således den 6. oktober fremsat forslag til samhørigheds-forordninger for perioden 2014-2020. Kommissionens forslag indebærer enudvidelse af den makroøkonomiske konditionalitet fra i dag at omfattesamhørighedsfonden til også at omfatte regionaludviklingsfonden, social-fonden, landdistriktsfonden og fiskerifonden. Det skal også gælde alle EU-lande, både i og uden for euroen. Danmark modtager midler fra de fire sidstnævnte fonde.Kommissionens forslag indebærer, at den makroøkonomiske konditionali-tet skal gælde ved manglende efterlevelse af reglerne i Stabilitets- ogVækstpagten, den nye makroubalanceprocedure samt betingelserne knyttettil lån fra EU’s betalingsbalancefacilitet, den europæiske finansielle stabili-tetsmekanisme (EFSM) og den kommende europæiske stabiliseringsmeka-nisme (ESM).Konditionalitet gælder som sagt alle EU-lande, både i og uden for euroen,og har således intet med det danske euroforbehold at gøre.
- 3-