MINISTEREN
Folketingets Europaudvalg
Dato
J. nr.
2011-4338
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Folketingets Europaudvalg har i brev af 9. december 2011 stillet følgende
spørgsmål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henrik Høegh (V).
KOM (2011) 0650
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Unionens ret-
ningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet (EØS-relevant
tekst){SEK(2011) 1212 endelig} {SEK(2011) 1213 endelig}
Spørgsmål 1
Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgets møde den 9. december
2011 - vurdere, om der er grund til bekymring for, at der ikke vil blive ydet
EU-tilskud til Femern-forbindelse med den begrundelse, at der vil blive
etableret et betalingsanlæg på strækningen?
Svar:
Kommissionens forslag til nye retningslinjer for de transeuropæiske trans-
portnetværk (TEN-T) (KOM(2011)650) hænger tæt sammen med ’Connec-
ting Europe-faciliteten’ (KOM(2011)665), der indeholder budgetmæssige
bestemmelser for transport, energi og det digitale område.
Det fremgår af artikel 7, stk. 2 i Connecting Europe-faciliteten, at:
”Tilskudsfinansiering til projekter med påviselige indtægtskilder fra bru-
gerbetaling skal primært stå til rådighed for projektforberedelsen og navn-
lig vurderingen af det offentlig-private partnerskab.”
Da Femern Bælt-forbindelsen er brugerbetalt, ville nævnte bestemmelse i
Kommissionens forslag umiddelbart indebære, at projektet kun i begrænset
omfang, eller i værste fald slet ikke, vil kunne opnå støtte til anlægsfasen fra
TEN-T-programmet i den kommende budgetperiode.
Kommissionen har hidtil givet Femern Bælt-projektet stor politisk og øko-
nomisk støtte. I Kommissionens forslag til Connecting Europe-faciliteten er
projektet også givet høj prioritet, idet det eksplicit er nævnt som et for-
håndsudpeget projekt på det af Kommissionen foreslåede TEN-T-hovednet,
der består af de vigtigste transeuropæiske strækninger.