Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2011) 0656
Offentligt
1176359_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Dato
09-11-2012
Sagsnr.
2012-02353
Dok. nr.
23226
Folketingets Europaudvalg har d. 26. oktober 2012 stillet følgende spørgsmål nr. 1
vedr. KOM(2011) 656 til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).
Spørgsmål nr. 1:
”Hvad mener ministeren om positionslofter på investeringer i råvarebaserede derivater
og hvordan har ministeren placeret sig i forhandlingerne om MiFID/ MiFIR for så vidt
angår direktivet og forordningens bestemmelser om disse? I forlængelse heraf bedes
ministeren
redegøre
for
sin
holdning
til
ex-ante
positionslofter,
til
positionsforvaltningsordninger og til hvem der evt. skal fastsætte positionslofterne
(regulerende myndigheder eller handelssteder).”
Svar:
Forslaget til revision af direktivet om markeder for finansielle instrumenter
(MiFID/MiFIR) forhandles aktuelt blandt landene i Rådet, herunder spørgsmålet om
positionsgrænser. Af det seneste kompromisforslag fremgår, at medlemsstaterne skal
sikre, at de nationale kompetente myndigheder (i Danmark Finanstilsynet) fastsætter
kvantitative grænser for, hvor stor en position (dvs. besiddelse) en person eller
virksomhed må have i et råvarederivat
1
(positionsgrænser).
Herudover gives den europæiske værdipapirtilsynsmyndighed (ESMA) en rolle i
forhold til koordineringen af nationale positionsgrænser for at sikre konsistens på
tværs af medlemsstaterne, ligesom ESMA gives muligheder for at kræve positioner
mindsket, hvis det sker af hensyn til stabiliteten i hele eller dele af det finansielle
system i EU, og de nationale myndigheder ikke har gjort tilstrækkeligt.
ESMA skal desuden udarbejde bindende tekniske standarder for de kriterier, som de
nationale kompetente myndigheder skal lægge til grund for fastsættelsen af
positionsgrænserne. I direktivforslaget er angivet en række forhold, der skal tages i
betragtning i forbindelse hermed.
Positionsgrænser skal ifølge kompromisforslaget ikke gælde for positioner i
råvarederivater, som reducerer risiko, dvs. hvor formålet er risikoafdækning, der er
direkte relateret til den kommercielle aktivitet eller den finansielle styring af en ikke-
finansiel virksomhed, hvis denne risikoreduktion kan måles objektivt.
Herudover skal medlemsstaterne ifølge kompromisforslaget sikre, at operatører af
markedspladser (f.eks. børser), hvorpå der handles råvarederivater, har sørget for at
have positionsforvaltningsordninger, der bl.a. sikrer, at man 1) kan overvåge
personers åbne positioner, 2) har adgang til al relevant dokumentation vedrørende
Et råvarederivat er et finansielt instrument såsom optioner, futures, swaps mv., hvis værdi afhænger af et
underliggende råvareaktiv, f.eks. energi, metaller, afgrøder og fødevarer.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1176359_0002.png
positionernes størrelse og formålet med dem, samt hvem ejerne af positionerne er, 3)
kan kræve, at en person midlertidigt eller varigt reducerer sin position, og 4) kan
kræve, at en person eller virksomhed midlertidigt øger udbuddet af råvarederivater
med henblik på at mindske virkningen af en stor eller dominerende position.
Regeringen er enig i, at der er behov for et regelsæt om positioner i råvarederivater
med henblik på at understøtte prisstabiliteten på råvaremarkederne. Råvarederivater
er i dag ikke omfattet af MiFID eller reguleret i dansk ret.
I forhandlingerne har man fra dansk side støttet, at medlemsstaterne kan indføre krav
om
fastsættelse
af
forud
fastsatte
positionsgrænser
såvel
som
positionsforvaltningsordninger. Fra dansk side har man givet udtryk for, at man som
udgangspunkt foretrækker, at grænser fastsættes af handelspladserne selv, da de
vurderes at have de bedste forudsætninger herfor, idet man fra dansk side også kan
tilslutte sig, at det bliver myndighederne, der fastsætter grænserne.
Regeringen kan støtte forslaget om, at ESMA skal udarbejde bindende tekniske
standarder for at sikre ensartethed i hele EU fsva. de kriterier, der lægges til grund for
fastsættelse af positionsgrænser. Det samme gælder ESMAs udøvende rolle, jf.
ovenfor.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager
2