Folketingets Europaudvalg
Dato
09-11-2012
Sagsnr.
2012-02353
Dok. nr.
23226
Folketingets Europaudvalg har d. 26. oktober 2012 stillet følgende spørgsmål nr. 1
vedr. KOM(2011) 656 til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).
Spørgsmål nr. 1:
”Hvad mener ministeren om positionslofter på investeringer i råvarebaserede derivater
og hvordan har ministeren placeret sig i forhandlingerne om MiFID/ MiFIR for så vidt
angår direktivet og forordningens bestemmelser om disse? I forlængelse heraf bedes
ministeren
redegøre
for
sin
holdning
til
ex-ante
positionslofter,
til
positionsforvaltningsordninger og til hvem der evt. skal fastsætte positionslofterne
(regulerende myndigheder eller handelssteder).”
Svar:
Forslaget til revision af direktivet om markeder for finansielle instrumenter
(MiFID/MiFIR) forhandles aktuelt blandt landene i Rådet, herunder spørgsmålet om
positionsgrænser. Af det seneste kompromisforslag fremgår, at medlemsstaterne skal
sikre, at de nationale kompetente myndigheder (i Danmark Finanstilsynet) fastsætter
kvantitative grænser for, hvor stor en position (dvs. besiddelse) en person eller
virksomhed må have i et råvarederivat
1
(positionsgrænser).
Herudover gives den europæiske værdipapirtilsynsmyndighed (ESMA) en rolle i
forhold til koordineringen af nationale positionsgrænser for at sikre konsistens på
tværs af medlemsstaterne, ligesom ESMA gives muligheder for at kræve positioner
mindsket, hvis det sker af hensyn til stabiliteten i hele eller dele af det finansielle
system i EU, og de nationale myndigheder ikke har gjort tilstrækkeligt.
ESMA skal desuden udarbejde bindende tekniske standarder for de kriterier, som de
nationale kompetente myndigheder skal lægge til grund for fastsættelsen af
positionsgrænserne. I direktivforslaget er angivet en række forhold, der skal tages i
betragtning i forbindelse hermed.
Positionsgrænser skal ifølge kompromisforslaget ikke gælde for positioner i
råvarederivater, som reducerer risiko, dvs. hvor formålet er risikoafdækning, der er
direkte relateret til den kommercielle aktivitet eller den finansielle styring af en ikke-
finansiel virksomhed, hvis denne risikoreduktion kan måles objektivt.
Herudover skal medlemsstaterne ifølge kompromisforslaget sikre, at operatører af
markedspladser (f.eks. børser), hvorpå der handles råvarederivater, har sørget for at
have positionsforvaltningsordninger, der bl.a. sikrer, at man 1) kan overvåge
personers åbne positioner, 2) har adgang til al relevant dokumentation vedrørende
Et råvarederivat er et finansielt instrument såsom optioner, futures, swaps mv., hvis værdi afhænger af et
underliggende råvareaktiv, f.eks. energi, metaller, afgrøder og fødevarer.
1